NVRam koffiemachine kopiëren

Hallo iemand een idee hoe je een nvram kunt inlezen en kopieren naar een nieuwe lege nvram.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
gr,Humajeno

Arco

Special Member

Op deze manier krijg je nul antwoorden, zo zonder enige informatie...
(merk en type apparaat, type nvram,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo iemand een idee hoe je een nvram kunt inlezen en kopieren naar een nieuwe lege nvram.

Met een programmer die je vast wel bij de fabrikant van de nvram kunt kopen.

Het zijn nvram type M48T58Y-70pc1van een koffiemachine Merk Wittenborg type FB5100

Dat is een realtime clock met een SRAM interface. Wat wil je hiermee bereiken? Kun je de klok niet op een eenvoudigere manier instellen? Of denk je dat er nog andere data in wordt bewaard? Als ik de register map zie is er behalve datum en tijd alleen nog een kalibratie register...

edit:
Ik zie een ander topic van je waarin je om configuratie tooling vraagt voor deze machine. De configuratie zal niet in deze RTC chip zijn opgeslagen. Een kleine seriële flash lijkt me waarschijnlijker (maar zeker niet de enige mogelijkheid).

[Bericht gewijzigd door Jochem op zondag 9 januari 2022 09:43:54 (31%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Waarom wil je hem vervangen? Is de interne batterij soms 'op'?
(dan heeft kopieeren weinig zin meer, omdat de boel gewist is)

Ik kan hem eventueel wel programmeren (moet ik wel mijn bejaarde Galep 3 programmer even opgraven en afstoffen... ;) )
(ik wist niet dat die Caphat dingen nog gebruikt worden; zijn denk ik al zo'n 40 jaar oud en waren toen al nooit erg geliefd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,
Inderdaad de interne batterij is leeg.
Nu heb ik twee dezelfde koffiemachines waarvan één gewoon werkt en de ander de configuratie kwijt is omdat die baterij leeg is.
Nu is mijn vraag eigenlijk of je die gegevens van de goeie nvram kunt kopierren naar een nieuwe nvram.

Hallo Jochem,
De nvram zit op een moederbord van de koffiemachiene samen met een Eprom waar volgens mij de programering van de machiene op staat.(zie foto).
Mijn vraag is nu kan ik de gegevens van die nvram overzetten op een nieuwe NVram

Arco

Special Member

Dat moet kunnen.
Vraag is of het nodig is: als je er een nieuwe (lege) in zet, zullen er waarschijnlijk defaults geladen worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zie mijn post aan jochem deze printplaat zou je kunnen benaderen via een serieele kabel en de juiste software om het programma te kunnen lezen en aanpassen.
Dit lukt mij echter niet.
Er schijnt speciale software voor nodig te zijn.

Arco

Special Member

Je schijnt te kunnen uitlezen en programmeren via het bedieningspaneel, en via een 'MID kit' applicatie. (die zul je bij Wittenborg moeten bestellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@jochem en Arco

Ik heb reeds op een ander forum ( zie link sorry weet niet of dit mag) om hulp gevraagd we komen echter niet verder.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2068916

Het probleem is wittenborg levert dit alleen aan distributeurs/servicemonteurs van hun machines.

mijn vraag blijft dus kan ik de werkende nvram op de een of andere manier koppieren naar een nieuwe nvram van hetzelfde type en deze in de niet werkende machiene plaatsen.

Voor het instellen van de programering via het bedieningspaneel heb ik een gebruiksaanwijzing dit lukt ook wel bij mijn werkende machiene.

Arco

Special Member

Als je alle instellingen hetzelfde zet zou het toch moeten werken?
(er is een kleine kans dat er een serienummer in elk ic zit, dan gaat 't zonder waarschijnlijk niet werken)

Waarschijnlijk heeft het apparaat lange tijd zonder netspanning gestaan, daar is het niet voor bedoeld en is de batterij vrij snel leeg,
(als de voeding erop blijft staan blijft zo'n backupcel makkelijk 30+ jaar in leven...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 januari 2022 10:35:34 schreef Humajeno:
Hallo Jochem,
De nvram zit op een moederbord van de koffiemachiene samen met een Eprom waar volgens mij de programering van de machiene op staat.(zie foto).
Mijn vraag is nu kan ik de gegevens van die nvram overzetten op een nieuwe NVram

wat ik zeg, is dat de chip waarvan je het typenummer gaf geen nvram is in de zin van configuraties en instellingen. Deze chip houdt alleen de datum en tijd bij (en heeft daarvoor ook een batterij nodig).

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Is wel een (pseudo) NVRAM van 8kByte, gecombineerd met klok.

Werkt het dan niet als je alles volgens de programmeerhandleiding instelt met een terminalprogramma?
(lijkt me een vervelend werkje trouwens...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier een foto van de oude lege nvram die er nu in zit.
en van de nieuwe lege nvram .
kan ik die nieuwe hiervoor gebruiken ?

De nvram zit op een moederbord van de koffiemachiene samen met een Eprom waar volgens mij de programering van de machiene op staat.(zie foto).
Mijn vraag is nu kan ik de gegevens van die nvram overzetten op een nieuwe NVram

Ik begrijp er eigenlijk niet zoveel van. Dat IC is niet meer als een real time clock met 8 KB aan ram bytes er in. Ik vraag me af waar die 8 KB ram voor nodig is in een koffie apparaat??? Of waarom er een super nauwkeurige tijd voor nodig is. kun je dat ding via internet met een telefoon starten ofzo? En waarom zo'n mega ouderwetse real timeclock?

Als de batterij dood is wordt er ergens in een register een batterij dood bitje gezet. Misschien doet alles het wel weer als je een nieuwe batterij over die chip heen plaatst. Dat heb ik wel eens met een soortgelijke tijdklok chip van Dallas gedaan. En dat werkte. Maar dat was in een radar installatie. Een koffie automaat is een belangrijker toestel en dan moet het moeilijker gaan natuurlijk. :?

Zie mijn post aan jochem deze printplaat zou je kunnen benaderen via een serieele kabel en de juiste software om het programma te kunnen lezen en aanpassen.
Dit lukt mij echter niet.
Er schijnt speciale software voor nodig te zijn.

Dat zal alleen met software van die koffiefabrikant mogelijk zijn denk ik. Die ouderwetse ram kan niet serieel geladen worden. Daar is nog een ouderwetse data en adresbus voor nodig om die aan te sturen. Ik zie ook geen iscp poort op de print zitten. Er zijn dus twee mogelijkheden. Je soldeert de chip er uit en gaat hem met een universele programmer proberen te kopiëren. Of je besteld een programmeertool bij de koffiemachineboer.

Bij deze machine krijg ik een beetje hetzelfde gevoel als ik heb bij dat merk van het aangevreten fruit. Na een vooraf vastgesteld aantal jaren stopt er iets mee of loopt er iets af en kun je je dure onrepareerbare apparaat wegdonderen en een nieuwe kopen.

Van die geheugen-klok-timer-chips weet je van te voren hoelang die batterij meegaat als de machine lang niet gebruikt wordt (en stroomloos staat) en als de machine wel onder spanning staat en gebruikt wordt. In het eerste geval is het na een paar (vaak drie) jaar dus klaar en over. In het tweede geval duurt het langer. Maar ermee stoppen gaat hoe dan ook gebeuren. Dit is gewoon een verdienmodel van de koffieautomaten fabrikant.

Arco

Special Member

Die 'nieuwe' is volgens mij een stuk ouder als de oude?... (en waarom niet dezelfde genomen?)
(beter een geheel nieuwe nemen, anders wordt 't niet veel beter...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.

Hier een foto van de nieuwe en de oude nvram.
Kan ik die nieuwe hiervoor gebruiken ?

Arco

Special Member

Nee,

Die 'nieuwe' is een veel ouder type en heeft minder en andere aansluitingen.
Daarbij is hij ook trager (100nS vs 70nS), dat zou uit kunnen maken als de processor vrij rap is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier een foto van de nieuwe en de oude nvram.

Ik zou hem er gewoon in knallen en proberen of je apparaat het doet. Dat zou zomaar kunnen denk ik. Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat je apparaat waardeloos wordt door dat batterijtje.

Type nummers verschillen wel van elkaar. Die met dat 58 nummer zou wel eens groter kunnen zijn. Even nazien in de data sheet.

@PE9SMS dit is denk ik wat ik zocht ik ga hiermee eens aan de slag hartelijke dank _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ heb ik lang naar gezocht.
Ik laat wel weten of het lukt.