Miele's repareren wordt steeds lastiger...

Zie bijgevoegd artikel uit de NRC van afgelopen donderdag.

Even narekenen:

6,50 Euro per 5 minuten is 6,50*60/5= 78 Euro per uur. Dat is meer dan een hoop ingenieurs verdienen.

Daarbij 130 Euro voor de eerste 25 minuten wil zeggen:
25/5 * 6,50 = 32,50 Euro voor de reparateur
en 130-32,50= 97,50 Euro voorrijkosten.

Dit alles hierboven is veel te duur. En daarmee niet milieuvriendelijk.

Als een reparatie 2 uren duurt kost je dat 130 + 6,50*(120-25)/5= 253,50 Euro. Zonder de onderdelen.

Conclusie:
Als je Miele kapot is moet je eerst goed nadenken of hij dat wel waard is. Gooi hem anders weg en koop een nieuwe.

Wij hebben ook een Miele, nog niet zo lang. Maar nu ik dit zie, heb ik er spijt van. Mijn 7 jaar oude Miele vaatwasser heb ik 2 weken terug gerepareerd, daar zit een foutje in dat bij al die vaatwassers optreedt. Nu zou ik hem moeten wegdoen en een andere kopen? Of een 200 a 300 Euro eraan uitgeven?

Waar blijf je dan met je milieu en repareerbaarheid?

Waarbij ik me ook afvraag of je van tevoren prijsafspraken kunt maken. Voor je het weet heb je de waarde van een nieuwe betaald en heb je nog steeds een oude staan. Lagers vervangen bijvoorbeeld kan al helemaal niet meer.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 9 januari 2022 14:16:35 (16%)

Van tevoren een prijsopgave is mogelijk, mits bekend is wat er precies defect is natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 9 januari 2022 14:30:02 (39%)

mel

Golden Member

Miele was al tamelijk aan de prijs, maar nu wordt dit merk helemaal uit de markt geprijst.(of is het geprezen? :? ) Gewoon een ander merk nemen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Strontvervelend als fabrikanten actief werken om reparatie onmogelijk en onrendabel te maken...

Overigens vind ik het wel vreemd dat die mevrouw allemaal gaten in haar stofzuigersnoer had. Ik heb zelfs bij heel goedkope stofzuigers nog nooit een snoer met gaten er in gehad.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Op 9 januari 2022 14:42:22 schreef Ledlover:
Strontvervelend als fabrikanten actief werken om reparatie onmogelijk en onrendabel te maken...

Overigens vind ik het wel vreemd dat die mevrouw allemaal gaten in haar stofzuigersnoer had. Ik heb zelfs bij heel goedkope stofzuigers nog nooit een snoer met gaten er in gehad.

Opgevreten door de katten? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Iets met soep en heet eten. ;)

Alleen is het nooit in het 'nieuws' geweest maar feitelijk veranderd er niet zoveel. Om de kwaliteit te waarborgen wil men het een en ander centraal regelen en servicepartners naar Miele-waarden opleiden.

Onderdelen zijn inderdaad gewoon te leveren, maar ze willen geen complete bouwtekeningen online hebben waar je dan een bestelling van kunt aanklikken ;) Op zich heel begrijpelijk toch? Ik kan van een Bosch ook niets vinden.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 9 januari 2022 14:45:08 (32%)

Sine

Moderator

Begrijpelijk? Als ik Miele zou zijn wel ja.

Voor iedereen eromheen kan ik er geen enkel voordeel aan ontdekken. Dit zijn praktijken die ze zo van Apple geleend kunnen hebben ... wij werken enkel met gecertificeerde service centers.

Ja, doeg doeg.

Zoals met alles is de enige mogelijkheid van de consument kiezen met je beurs, bevalt je het beleid van een bedrijf niet, koop er dan niets van.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 9 januari 2022 15:11:22 (21%)

Vroeger bestelde ik altijd originele Miele onderdelen via Nederland (vb europart.nl). Zoals koolborstels, verwarmingselement.

Echter is het al geruime tijd dat ze geen enkel origineel onderdeel van miele nog aanbieden op geen enkele Nederlandse onderdelen leverancier.

Is miele hun eigen ramen aan het ingooien? Rare evolutie van het merk blijkbaar.
Wil men zo nog wat centen verdienen aan de herstellingen door de teleurstellende verkoop?
Andere merken kunnen hier maar van profiteren.

Veel mensen kopen nog een miele want hun vorig toestel had 20j dienst gedaan zonder grote herstellingen.
3 maal in je leven een miele, die slogan zal nu niet meer opgaan.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 9 januari 2022 16:13:22 (15%)

Voor mij ook nooit meer Miele. Hadden eigenlijk alles van Miele: keuken, koelkast, kookplaat , magnetron, afzuigkap , koelkast. Voor al dit witgoed had ik servicecontracten afgesloten en ook voor alle apparatuur is een reparateur geweest. Voor de vaatwasser heb ik de monteur zelfs een bed aangeboden zo vaak is die geweest. Van ellende maar na einde service contract er uit gedaan.
De wasmachine was na 6 jaar al stuk, trommelkruis gebroken. Ook hier hadden we een servicecontract voor van 10 jaar. Conclusie monteur: reparatie economisch niet haalbaar, onder coulance (met flinke bijbetaling) een andere gekregen.
Volgende keer weer gewoon een ander A-merk , misschien iets eerder versleten maar wel de helft goedkoper en net zo betrouwbaar.

GJ_

Moderator

Op 9 januari 2022 14:03:47 schreef Hoeben:
Even narekenen:

6,50 Euro per 5 minuten is 6,50*60/5= 78 Euro per uur. Dat is meer dan een hoop ingenieurs verdienen.

Nou haal je een paar zaken door elkaar natuurlijk. Een ingenieur verdient loon, die 78 euro is geen loon maar een uurtarief.

Op 9 januari 2022 14:43:50 schreef maus0611:
Ik kan van een Bosch ook niets vinden.

Hier kun je van elk Bosch apparaat de exploded view + alle onderdelen vinden: https://www.bosch-home.nl/service/onderdelen
E-nummer invullen en gaan met de banaan.

punt is wel dat mensen een miele kopen voor de bekende redenen, maar dan niet weten dat de service niet meer zo makkelijk via de winkel gaat die het apparaat verkocht heeft. die zullen als ze slim zijn dat ook niet zeggen. mn vaste onderdelenboer heeft gelukkig veel opslag dus miss kan die nog even vooruit daarop.

viel me al op dat een jaar of wat terug webwinkels ook producten direct door de fabrikant laten versturen. dat levert weer problemen op mbt postnl punten want die fabrikanten leveren weer niet op die punten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een kennis die tot zijn pensionering in een witgoedzaak heeft gewerkt had een gezegde: Miele, er is geen duurdere.

Ik heb de kwaliteit achteruit zien gaan op m'n werk. Waren de industriemachines eerst nog duidelijk beter bedraad vergeleken met de consumentenmachines, in de laatste zoveel industriemachines die ik van binnen heb gezien stond de bedrading net zo strak als in de consumentenvarianten.

De nieuwe industriemachines vind ik een aanfluiting in bediening: alles met een aanraakscherm en een opmerking in de handleiding dat het aangeraden wordt om de machine met internet te verbinden (draadloos) 'zodat uw machine altijd over de laatste firmware beschikt.' HET IS EEN FUCKING WASMACHINE!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 9 januari 2022 16:59:18 schreef KlaasZ:
Een kennis die tot zijn pensionering in een witgoedzaak heeft gewerkt had een gezegde: Miele, er is geen duurdere.

MIjn inmiddels gepensioneerde broer kon op zeker moment niet eens meer Miele krijgen voor de verkoop, tenzij hij zijn hele zaak helemaal optoolde om Miele aan de man te brengen. Zelfs een reclamebordje werd verboden.
Jammer voor Miele, maar mijn broer was een all brand leverancier met een eigen reparatiewerkplaats. Hij kon kiezen uit tig merken en Miele maar uit een. De vertegenwoordiger kreeg nog een kopje koffie en werd veel succes toegewenst.
Wat hoor je nog van niche merken, als Miele, B&O en nog een paar.
Er zijn beslist merken die net zo lang mee gaan. Mijn Siemens wasmachine is van 1980 en de enige reparatie was de deurhaak.

Een vaatwasser blijft een delicate machine en daarom betaalde ik voor 3j extra garantie.
Voor mijn Siemens vaatwas moest ik 40 euro bijbetalen, dat vind ik heel redelijk, als die na 5j jaar een defect heeft dat ikzelf niet kan herstellen dan wordt het zeker een nieuwe.
Voor andere toestellen zoals een tv zou ik dat niet doen, die verouderen te snel.

LDmicro user.

Op 9 januari 2022 17:24:49 schreef buzzy:

Wat hoor je nog van niche merken, als Miele, B&O en nog een paar.
Er zijn beslist merken die net zo lang mee gaan. Mijn Siemens wasmachine is van 1980 en de enige reparatie was de deurhaak.

hoorde dat B&O een winkel in eindhoven erbij krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2022 16:19:20 schreef GJ_:
[...]Nou haal je een paar zaken door elkaar natuurlijk. Een ingenieur verdient loon, die 78 euro is geen loon maar een uurtarief.

Ik schrijf niet over loon maar "Dat is meer dan een hoop ingenieurs verdienen."

Als zelfstandige / ZZP-er / freelancer is dat wel zo. Haal er 21% BTW vanaf en dan heb je het bruto salaris. Daar gaat dan voor netto nog eens 50% belasting vanaf, grofweg. Even wat extra zaken niet meegenomen. De meeste zelfstandigen in elektronica zitten echt wel onder dit tarief, flink ook.

In dienst als werknemer neem je het uurtarief, haalt er de BTW vanaf. Dan zie je het bruto tarief van het bedrijf. Neem je bruto-inkomen en zet er een (schat ik) 15% bovenop dan zie je wat je het bedrijf kost. Het verschil is bedrijfskosten+winst. Bij een goed salaris van 4000 tot 4500 Euro bruto kost je een grofweg 25 tot hooguit 30 Euro bruto per uur. De rest is voor het bedrijf. En veel werknemers in elektronica zitten lager dan die 4500 in salaris.

Een reparateur op MBO niveau zal denk ik een 2800 Euro per maand verdienen? Dat is dan aan kosten voor het bedrijf een beetje boven de 20 Euro per uur aan bruto salarissen.

Een beetje bedrijf houdt dus minimaal 50 Euro per uur over. De auto wordt betaald uit voorrijkosten, wel moet hiervan kosten als meetapparatuur en opleidingen etc af.

Dit laat zien dat kleinere reparatiebedrijven best wel bestaansgrond hebben. Maar die hebben wel het probleem dat ze niet volzitten. Concentreren van reparaties op een paar punten betekent dat:

  • Je de mensen fulltime kunt laten repareren omdat er veel aanbod is
  • Je de klant kunt dwingen erg dure onderdelen te gebruiken (bijvoorbeeld Miele lagers à 120 Euro in plaats van de originelen SKF van 20 Euro)

Overigens zijn Miele koolborstels wel veel beter dan kopiën.

het hangt vaak van de werkzaamheden af die je doet, ik heb klussen op een dag waar de ene klant 40€ t uur betaalt en een andere klant weer 75€ het uur betaalt. is maar net hoe ze je functie omschrijven op de rekening. een groep bijmaken is goedkoper per uur als storingen oplossen of programmeren doorgaans :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Hoeben: In Nederland kom je met 15% werkgeverslasten niet gedraaid. Reken op ongeveer 30%. Dus als jij €100 bruto per uur verdient, kost dat je baas €130 en hou jij ruwweg €50 netto over.

Klopt, steeds meer merken gaan er heen dat alleen de onderdelen door erkende dealers geleverd mogen worden. Aswo levert al jaren geen Miele delen meer, en recent heeft LG ook de stekker er uit getrokken bij Aswo. Bij ons bedrijf gaat ook de geruchten dat de Manusjes van alles niet meer aan de apparatuur mogen komen, men zal een gecertificeerd bedrijf moeten uitnodigen.. BSH gaat er ook heen alleen BSH groep heeft wel een ommekeer gemaakt in levering van reserve delen, is ver vooruit gegaan!!

PS Ik ga echt geen dure Miele monteur uitnodigen, je bent al Falliet voordat hij de drempel over is en nog niet eens naar de machine heeft gekeken...

zou ook denken dat dit gedrag ze uiteindelijk ook opbreekt. lg maakt al niet veel soeps als het is, en miele prijst zichzelf uit de markt na nog een ellende serie van ieder apparaat met meer mankementen als menuopties. de huishoudens met geld hebben vaak vrijwel alles van miele, en ik heb al meerdere huizen gehad waar die stoomovenreeks met ellende de neuzen toch meer deed draaien naar een ander merk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Ondertussen moeten die stoomovens toch al wat beter zijn gemaakt. Zoniet kunnen ze er toch geen meer verkopen. Het is voor de kleinhandelaar of de keukenboer toch ook geen reclame als er veel te vroeg uitval komt. En men zegge het voort, of schrijven het hier. Zwakke punten toen, defecte hulpvoeding, uitfikkende faston printstekkers, barslechte sledestekker aan de uitneembare watercontainer.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 januari 2022 14:43:50 schreef maus0611:
Iets met soep en heet eten. ;)

Alleen is het nooit in het 'nieuws' geweest maar feitelijk veranderd er niet zoveel. Om de kwaliteit te waarborgen wil men het een en ander centraal regelen en servicepartners naar Miele-waarden opleiden.

Onderdelen zijn inderdaad gewoon te leveren, maar ze willen geen complete bouwtekeningen online hebben waar je dan een bestelling van kunt aanklikken ;) Op zich heel begrijpelijk toch? Ik kan van een Bosch ook niets vinden.

Maar welke kwaliteit dan? Kan een onafhankelijke reparateur niet kwalitatief repareren? En is het juist niet makkelijker om de kwaliteit te handhaven als je de onderdelen ook kunt kopen en bijbehorende technische informatie beschikbaar is? Als er nu anderen in het gat in de markt springen met alternatieve onderdelen, kan de kwaliteit juist zakken. Niet in alle gevallen; als je een Miele koelkast wilt repareren was het altijd al makkelijker om Liebherr-onderdelen te bestellen. Hopelijk hebben die hun verstand niet te heet gewassen.

Overigens is een willekeurig ander merk niet de maat der dingen, en zeker niet Bosch waarvan zowel de bouwkwaliteit als de kwaliteit van de fabrieksservice discutabel zijn (edit: ik lees hierboven dat juist de onderdelen daar weer makkelijker geworden zijn). Samsung gebruikt ook Apple als excuus als die de klant naaien, maar dat is natuurlijk wel erg slap. Als een fabrikant voorstander is van repareerbaarheid dan hoort de beschikbaarheid van exploded views, onderdelen en schema's daar gewoon bij.

P.S. Ik snap dat je ook belanghebbende bent, maar voor jou blijft er gewoon werk als andere reparateurs ook weer 'mogen'. Ik denk zelfs dat je job-security erop vooruit kan gaan als klanten Miele niet als "ballentent" zien. Ze moeten het van reputatie als ouderwets degelijk kwaliteitsmerk met een goede ondersteuning van de klant en de winkelier hebben, en daar laten ze nu teveel steken voor vallen. Dan neemt de vraag naar ouderwets degelijke fabrieksservice na een aantal jaar ook af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."