Philips AK630 cd speler, is het wat?

Ik ben ook een Philips AK630 cd speler tegengekomen bij het opruimen.
Het ding voelt erg ligt aan. Het lijkt me een low budget toestelletje van Philips.
Uit interesse eens gegoogled maar kom niet zoveel info tegen.
wel vermelding op hifiengine.com https://www.hifiengine.com/manual_library/philips/ak630.shtml
Als ik meer informatie wil op welke serie moet ik dan zoeken? Ik vermoed dat er over gelijkaardige modellen en of serie wel meer in formatie te vinden is. Het uiterlijk doet me bekend aan.
Wie weet er wat meer over te vertellen? Is dit nog een beetje fatsoenlijke "vintage" :P
Zodra verhuis gedaan is maak ik hem eens open en trek ik ook foto's voor maarten ;)

dit moet een van de laatste zijn met een swinging arm. (CDM4). Voorzover de plastiek niet breekt (tandwielen van de lade) en je niet rookt als een zeerover gaat die laser unit mee tot het einde der tijden.

Ha, dat klinkt toch al wat positiever dan ik dacht :P
Dan misschien toch wel de moeite om eens naar te kijken. Ik wil graag een of 2 stereo installaties maken met wat ik ga vinden (maar moet het natuurlijk wel proberen te repareren) Het zal nogal een mix zijn van van alles en nog wat waar pure puristen vast van gruwen maar ach, dat maakt mij niet uit :+
(ik heb nog denon versterker en cassette speler, technics versterker, diverse draaitafels)
Zal eens kijken naar het snaartje hoe de staat is en de laser schoonmaken.
Ik wil ook meer ervaring opdoen over standaard onderhoud aan optische drives (voor retro reparaties zoals cd spelers maar ook optische drives in pc apparatuur) zoals hoe te smeren van geleiders, schoonmaken e.d. dus misschien een goed modelletje om mee te beginnen?

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 11 januari 2022 23:57:53 (10%)

maartenbakker

Golden Member

AK is in principe een reeks voor submerken dacht ik. Kennelijk had Philips nog een budgetmodelletje nodig. Hij komt wel uit de tijd dat budgetmodellen van Philips nog beter waren dan hoge middenklassers van andere merken.

Het zomaar kunnen dat de CDM4/19 het meestgeproduceerde swingarmloopwerk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 12 januari 2022 00:12:15 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Volgens mij heb ik de voorganger van dit ding gehad, de Erres-uitvoering. Weet helaas geen typenr. meer, maar gekocht in 1985 o.i.d. Een jaar of 30 gehad, totdat ie toch een keer raar begon te stotteren en met geen mogelijkheid CD's meer wilde afspelen. Uiteraard geprobeerd te repareren, maar niets hielp.
Overigens een inderdaad uitstekend apparaat, simpel, eenvoudig en (bijna) onverwoestbaar. Ik had 'm graag nog werkend gehouden. :D
Het enige wat ik er nog aan gehad heb is dat de schakelaar achter de play-knop gaar werd, die vervangen door één van de andere switches en weer gáán!

Don't Panic!

Ha maarten, leuk om te weten. Toch zeker niet zo slecht als ik dacht te denken. Ik ga hem bewaren. En als hij open gaat zal ik wat foto's voor je maken, misschien wel interessant voor je als deze modellen voornamelijk onder submerken werden uitgebracht.
Als ik dus meer informatie wil kan ik het beste zoeken naar welke cd loopwerk ze gebruikt hebben?
Want als goed begrijp ontwikkelde men een loopwerk en dan daar rond diverse modellen cd spelers en of hifi installaties.
Ik kwam met snel zoeken al bv op deze website terecht met allerlei philips loopwerken en varianten.
https://www.hifi-advice.com/blog/classics/digital-classics/marantz-phi…
Dus eens wat meer lezen erover.
@Henzs, Een degelijk modelletje dus,ik had het oudje duidelijk onderschat ;) De mijne zou van 1992 moeten zijn dus zal wel de opvolger van jouw toestel zijn of gewoon lang geproduceerd. Hetzij dan al niet in iets ander jas en of typenumer maar intern praktisch gelijk.
Zo zie je maar weer, net als bij vrouwen moet je zeker niet alleen op het uiterlijk afgaan maar ook naar het innerlijk kijken O-)

de 600 reeks van philips was niet de dure serie als de 800 en 900 reeks maar verder geen slechte serie. heb er allerhande spul van gehad, veelal hadden deze cd spelers een cdm4/19 erin zitten idd. je kon de speler op zn kant zetten en dan speelde het ding gewoon door, tegen de zwaartekracht in de laser verzetten was ook geen punt voor die sturing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De opbouw van deze cd speler komt me wel bekent voor. Als de print onder het loopwerk is gemonteerd en de print aan beide zijden nog van een koperen laag is voorzien dan is het zeker geen slechte kwaliteit cd speler. De eerste generatie Philips cd spelers waren qua formaat klein en zwaar en echt niet mooi om te zien en pasten ook niet bij de brede stereo installaties die vooral breed waren omdat er een platenspeler op moest kunnen staan. Sony die met de uit de uitvinding van Phillips aan de haal ging sprong er direct op in en maakte de cd spelers qua breedte aan zodat de cd speler een geheel met de stereo installatie ging vormen. Philips bracht de 600 serie op de markt die van kunststof was en gebaseerd was op oudere modellen vandaar ook de lege ruimte naast het cd gedeelte. Ik weet nog dat toen de Hema waar ik toen werkzaam was in 1988 het avontuur van audio en video verkoop aanging de 600 serie onder de naam Sound and Vision verkocht werd.

maartenbakker

Golden Member

Van Hema ken ik eigenlijk alleen de kit-CD-spelers waar Philips een vinger in de pap had (origineel Philips loopwerk, Philips-kloon print), maar het zou me totaal niet verbazen als ze het ook wel eens met een echte Philips geprobeerd hadden. Sound & Vision was net waar de inkopers een goede deal konden krijgen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 12 januari 2022 21:03:41 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waar de Hema de apparatuur inkocht weet ik ook niet precies maar het was wel B keus. Voordat een product in de markt werd gezet kregen we de onderdelen al binnen waaronder complete loopwerken en bestukte printen. We deden toen al aan swappen voor een snelle garantie doorloop en in de verloren uurtjes werden de printen op componentbasis herstelt. Een loopwerk inclusief laser e.d. hoefde nooit vervangen te worden zelfs niet als de klant de cd speler had mishandeld maar op de print zelf ging nog wel eens een stabilisator ic stuk omdat er geen koelpasta gebruikt was. We hadden onder het reparatiecentrum ook een winkel waar de gangbare apparatuur verkocht werd een cd speler vergeleken met een toen populaire Sony cd speler en wat bleek de geluidskwaliteit was veel beter en sprankelender dan die van een dure Sony. Een origine Philips AK630 in stand houden is zeker de moeite waard al is het maar om het geluid.
@Maarten, als je over de herkomst van de tv's nog iets wil weten dan lees ik het graag.

ja, indertijd was het nogal veel cdm 4/19 wat de klok sloeg. ook hele andere merken hadden een philips loopwerk en laserprint. dat kon je meteen herkennen aan die typische 80's philips stocko stekkers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 januari 2022 18:12:38 schreef RAAF12:
Heeft deze hetzelfde loopwerk?
[bijlage]

voor deze durf ik dat niet te zeggen op het zicht (gezien het al hogere nr). Om dat zeker te weten moet je gewoon even de lade open doen... kromme sleuf in de lade= swinging arm. rechte sleuf= geen swinging arm.

RAAF12

Golden Member

Er zit een kromme sleuf in het plateau. Overigens is die in België (Hasselt?) in elkaar gezet.

Laserproducten en afstandsbedieningen, dat was idd Hasselt.

HiFi/ radio etc was Leuven, tot het dicht ging, ik dacht eind 88?

Zodra ik tijd heb (mar dat zal pas half februari zijn schat ik) ga ik hem eens testen en repareren. Ik vermoed dat de snaar wel aan vervanging toe zal zijn met deze leeftijd ;)
Ik wist helemaal niet dat de HEMA ook nog eigen audio en videolijn heeft gehad. Hoelang heeft dat geduurd? In 88 was ik nog te jong om me dat te herinneren. Van die periode herinner ik van de HEMA vooral de speciale koekjesbalie :D Daar hadden ze heel veel soorten koekjes en kon je zelf uitkiezen. En als je geluk had stonden er gebroken koekjes om te proeven :9~
begrijp ik goed dat ze dus op verschillende plekken onderdelen haalden en dan zelf een cd speler assembleerde?
Ik heb dus wel geluk dat het een cd speler is met een goed geluid. Ik ben heel benieuwd hoe hij van binnen uit ziet en of ik hem werkend kan krijgen. helaas nu te weinig tijd en of energie. Ik wil het wel met beleid doen.

RAAF12

Golden Member

Als het inderdaad dezelfde is gaat die makkelijk open, 2 Torx schroefjes losdraaien dan kan de bovenplaat eruit. De aandruk centrering kan je omhoog klappen om de laser schoon te maken.

Op de print staat 8204 dat zal de datumcode zijn?

nou nee, ik zie 9027 staan dat komt eerder in de buurt 1990. 1982 was net de cd100 uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

9-89 staat er in de gebruiksaanwijzing dat zal wel kloppen....

maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2022 18:08:46 schreef ronny530:
@Maarten, als je over de herkomst van de tv's nog iets wil weten dan lees ik het graag.

Heel graag zelfs! Ik weet iets van Italiaanse toestellen, maar er zijn denk ik meer fabrikanten geweest. Misschien interessant voor een nieuw topic?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2022 22:47:33 schreef brains:
begrijp ik goed dat ze dus op verschillende plekken onderdelen haalden en dan zelf een cd speler assembleerde?

Nee, ze werden wel gewoon besteld bij toeleveranciers. Maar het doet me goed om te horen dat ze een serieuze technische dienst hadden in die tijd.

Op 14 januari 2022 00:07:43 schreef RAAF12:
9-89 staat er in de gebruiksaanwijzing dat zal wel kloppen....

Je serienummer zegt week 12 van 1991. Die van brains kan iets nieuwer zijn en misschien ook wel elders gefabriceerd, dat weet ik niet zeker.

Overigens betekent 8204 als eerste cijfers van een 12NC, dat het een schets is die in België gemaakt is. Dat klopt wel, want printlayouts werden in die reeks genummerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Mooi om te weten!
Bracht Philips elk jaar een nieuw model uit? Het lijkt wel of die CD600 serie langer is verkocht. Er was ook nog een duurder model in die serie CD615 met een afstandsbediening. Werden alle CD spelers in België in elkaar gezet of waren er ook nog andere buitenlandse vestigingen?
@Brains heb je al van binnen gekeken of het hetzelfde type is? Die van jou is in 1992 uitgebracht. Die van mij werkt prima, alles is nog origineel zelfs het snaartje doet zijn werk probleemloos.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 14 januari 2022 15:47:03 (20%)

maartenbakker

Golden Member

De productie van CD spelers begon in Eindhoven maar vrijwel gelijktijdig werd de fabriek in Hasselt opgezet. Eindhoven maakte de CD100/00 en later de CD101/00, en alle OEM varianten van de CD100 en CD101. Hasselt maakte de CD100/30, CD200 en CD300. Er was ook productie in Japan bij Marantz.

In latere jaren verhuisde een deel van de productie naar Wenen, Singapore, Mexico en mogelijk nog wat locaties.

Loopwerken kwamen in den beginne uit Dordrecht, maar werden ook al snel in Hasselt geproduceerd. Loopwerken voor mobiele toepassingen kwamen ook wel uit Wetzlar, in de nadagen nog overgenomen door Liteon.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

De halfgeleiderlasers werden ook zelf ontwikkeld en geproduceerd? De neongaslasers lasers van de videdisk waar kwamen die vandaan? Sorry voor de vragen in het topic van @brains. Ik pik je topic niet :-)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat de gaslasers ook uit eigen ontwikkeling kwamen. Ik heb er een paar uit een partij, dus die kan ik eens nader onderzoeken. Uit een speler zou ik ze minder snel verwijderen omdat het afregelen nogal lastig is.

Wat de loopwerken betreft, ik meen dat Dordrecht die ook wel eens aan Flers uitbesteedde.

Dordrecht, Flers en Hasselt hadden sowieso al nauwe banden uit het platenspelertijdperk. Dordrecht ontwikkelde en produceerde de motoren, Hasselt de platenspelers en Flers was een massaproductielocatie die beide produceerde en ook wat ontwikkelde. Alleen de synchroonmotoren van sommige platenspelers zijn in Brussel ontwikkeld, maar ook in Dordrecht en Flers geproduceerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 januari 2022 20:18:01 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."