Op zoek naar iemand die verstand heeft van aarding

Beste allen,

Ik heb een opgave betreffende aarding, en gezien ik er zelf niet uit kom heb ik jullie hulp maar al te hard nodig.

Het zijn totaal 2 opgaven

1) vroeger werden wel is waterleidingen als aard elektro gebruikt, mag dit nu nog steeds? en is dit ergens te vinden in de NEN?
2) Hoe kan ik de Ra uitrekenen als ik alleen de lengte van de leiding en de diepte van de leiding heb? het heeft betrekking op vraag 1 dus een waterleiding van 12mm.

Hopende dat iemand mij kan helpen

Shiptronic

Overleden

1) Sinds de meeste waterleidingen van kunststof zijn geworden mag je zelf het antwoord invullen :)

2) ik mis nog gegevens om het uit te rekenen, welke formule gebruik je?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met Ra bedoel je waarschijnlijk de aardverspreidingsweerstand? Die kun je niet zomaar berekenen. Is afhankelijk van de grondsoort en de grondwaterstand. Op grond van ervaringsgegevens kun je wel een inschatting maken, maar je moet altijd achteraf een meting doen.
Daarbij suggereert de vraagstelling dat het om een horizontale buis gaat. Maar aardelektrodes worden vertikaal in de grond geslagen, dat is effectiever.

Op 15 januari 2022 17:11:31 schreef Shiptronic:
1) Sinds de meeste waterleidingen van kunststof zijn geworden mag je zelf het antwoord invullen :)

2) ik mis nog gegevens om het uit te rekenen, welke formule gebruik je?

1) Klopt inderdaad, dus wordt het nu niet meer toegepast maar mag je het wel toepassen of niet meer? dat is namelijk mijn vraag :)

2) Zie https://ibb.co/r2Btvmd

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1:
Waterleiding mag je niet gebruiken als aarding.
Niet alleen vanwege de kunststof, maar ook aan veiligheid.
Stel dat je loodgieter komt om je waterleiding aan te passen, zaagt de leiding door en je hebt ineens geen aarding meer.
Dan zou je loodgieter verstand moeten hebben van de elektrische installatie, en dat kun je niet van hem verwachten.

De waterleiding gebruiken als aarding heeft nooit gemogen, ook niet van de NEN1010 uitgave 1942, maar omdat het makkelijk en goedkoop was, is het vaak oogluikend toegestaan.

Waar het staat in de NEN weet ik zo niet, zoeken maar.

2: Antwoord is al gegeven door KlaasZ.
eigenlijk moet het antwoord zijn, "De aardverspreidingsweerstand is afhankelijk van de grondsamenstelling." (en de lengte van de aardelectrode)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Waterleiding mag je niet gebruiken als aarding.

Precies, alle metalen leiding in je hus moeten worden aangesloten op de aarde maar mag zelf niet gebruikt worden als aarding. Toch werd het vroeger wel vaak gedaan maar was nooit zo bedoelt.

eigenlijk moet het antwoord zijn, "De aardverspreidingsweerstand is afhankelijk van de grondsamenstelling."

Volgens mij ook van de grote van je aansluiting, het net-stelsel en wel of geen gebruik van aardlekautomaten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Okee je hebt dus nooit de koperen waterleiding in de grond mogen gebruiken als aardelektrode?! is dit ook ergens in een norm terug te vinden?

Wat betreft mijn 2e vraag.
Het gaat om een leiding die in zand/leem ligt grondsoort is dus wel bekend.
De koperen leiding is 12mm en deze leiding is 20 meter lang horizontaal en op een diepte van 0,5 meter

[Bericht gewijzigd door MikeJoow op zaterdag 15 januari 2022 21:23:40 (12%)

Ik ken geen formules om te berekenen hoe groot de aardverspreidingsweerstand is. Wel hoe laag die moet zijn. En dat laatste is afhankelijk van de manier waarop een installatie is beveiligd.

Als je wil weten wat de aardweerstand is van de leiding die je noemt dan zal je hem moeten ingraven en dan gaan meten.

benleentje

Golden Member

Okee je hebt dus nooit de koperen waterleiding in de grond mogen gebruiken als aardelektrode?!

Ja dat mag voor zover ik weet weer wel. Het is of koper of koperbuis wat je puur gebruikt als aarding of je gebruikt het als waterleiding maar niet allebei tegelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Koper waterleiding in de grond kwam maar weinig voor. Het was meestal loden leiding die van een asbest hoofdleiding afgetakt werden, en nog eerder een loden zuigleiding voor pomp naar de welput.
om gezondheids redenen moesten de lodenleidingen vervangen worden. Omdat er toen al kunststofbuis was en dit veel goedkoper was, wordt er kunststof gebruikt.
Maar je mag wel een koperbuis van voldoende diameter en lengte de grond inspuiten en deze moet zo vast zitten in de grond dat je de buis er er niet zonder hulpmiddel uit kan trekken. het zelfde geld voor een verzinkte buis.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

In BE zie ik (ook in de bouwmarkt) massieve koperen staven (c.a. 1 m), die onderling door een schroefverbinding verlengd kunnen worden.
Mogen die ook in NL worden gebruikt?

Ander materiaal aldaar, is verzinkt T-ijzer.

Wat is het beste?

in mijn huidige woning (ano 1906) komt de elektriek via een gaatje in de tussenmuur binnen. Vermoedelijk is de aarding vanuit de mantel van de voedingskabel tussn huis en straat.
Ik vind dat twijfelachtig, vandaar mijn vraag....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Bijzonder, 2x in dit topic iets gepost, maar allebei zijn ze weg?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 16 januari 2022 01:11:48 (76%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Edit: verkeeed geïnterpreteerd, never mind :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 16 januari 2022 05:00:43 (84%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Dok

Golden Member

Als we het dan toch hebben over aarding op waterleiding.
Ooit, heel lang geleden werd bij mijn moeke de watermeter vervangen.
De monteur van het waterbedrijf had een startkabel mee, je weet wel zo'n ding voor de auto.
Ikke vragen waarom hij dat ding aan de ingang en de uitgang van de leiding zette, zijn antwoord was omdat hele volksstammen de WL als aarde gebruiken en hij geen zin had in prik in zijn vingers..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
mvdk

Golden Member

De monteur van het waterbedrijf had een startkabel mee, je weet wel zo'n ding voor de auto.

Dan werkte de monteur netjes volgens de werkinstructie. Toen al.

Op 15 januari 2022 23:46:46 schreef Tidak Ada:
In BE zie ik (ook in de bouwmarkt) massieve koperen staven (c.a. 1 m), die onderling door een schroefverbinding verlengd kunnen worden.
Mogen die ook in NL worden gebruikt?

Ander materiaal aldaar, is verzinkt T-ijzer.

Wat is het beste?

Dag @TA,

Hoe en wat er in NL is toegestaan weet ik niet. Een en ander zal wel gelijk zijn met BE.

Die ronde koperstaven heb je feitelijk in twee uitvoeringen. Massief gehard koper, en verkoperd staal. Beiden zowel met schroefdraadverbinding of conische verbinding.

Verder heb je nog de verzinkte, ijzeren + profielen.

Een derde is de masieve koperen geleider (50mm²) die in de grond wordt gedreven. Deze ben ik in de praktijk nog niet tegengekomen.

Daarnaast zijn er nog enkele mogelijkheden maar naar mijn weten zijn dit de meest voorkomende aardingen.

Welke waar te gebruiken hangt vooral af van de bodemsoort en de grondsamenstelling.
De ronde staven worden vooral gebruikt in klei-, veen- en leemgrond, de verzinkte kruisprofielen in zandgrond. En, als ik het me nog goed herinner uit mijn schooltijd, wordt het gebruik van koper vooral vermeden waar zwavelhoudend zand aanwezig is.

Daarnaast natuurlijk nog de 35mm² aardingslus onder de fundering bij nieuwbouw.

Hopelijk is je vraag hiermee wat beantwoord.

Mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Op 16 januari 2022 07:44:22 schreef Dok:
Als we het dan toch hebben over aarding op waterleiding.
Ooit, heel lang geleden werd bij mijn moeke de watermeter vervangen.
De monteur van het waterbedrijf had een startkabel mee, je weet wel zo'n ding voor de auto.
Ikke vragen waarom hij dat ding aan de ingang en de uitgang van de leiding zette, zijn antwoord was omdat hele volksstammen de WL als aarde gebruiken en hij geen zin had in prik in zijn vingers..

Vroeger werd de watermeter altijd overbrugd met een 6 mm 2 draad.Dit was standaard van de installatie.
Tegenwoordig dient de binnenleiding gewoon potentiaal vereffend te zijn.Ergo ,ALLE leidingen die niet van kunststof zijn, moeten als ze het pand binnenkomen ,potentieel vereffend zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 januari 2022 10:01:45 schreef 60204:
Hoe en wat er in NL is toegestaan weet ik niet. Een en ander zal wel gelijk zijn met BE.

De TS zijn huiswerk doen is niet de bedoeling... Maar kwa "aarding" weet ik dat er grote verschillen zijn tussen BE en NL.

Ik dacht dat de regelgeving in Belgie accepteert dat je wel eens "lastig" kan wonen waar een lage aardingsweerstand niet haalbaar is. In Nederland gaat men er van uit dat iedereen op zompige klei woont. De paar die wat hoger op een droge zandheuvel wonen hebben maar pech. (= moeten forse kosten maken of voldoen niet aan de spec).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmm, deze begrijp ik niet. Zover ik zie staat er in mijn reactie op @TA geen oplossingen voor @TS.

Maar idd, bij een spreidingsweerstand >30Ω, <100Ω, is het volgens het AREI toegelaten om extra ALS te voorzien van 100mA. Ik ben dit echter nog nooit tegengekomen. De meeste installateurs kloppen er wss electrodes bij tot Ra<30Ω.

Mvg

Bart

Edit: @MikeJoow, dat is zo een beetje eigen aan een forum. Mensen discussiëren over, en bespreken zaken die aansluiten bij hun interesses en vakgebied. Dit is geen helpdesk. De meesten hier zijn heel behulpzaam, maar zoals eerder al vermeld, eigen inbreng is vereist. Je zal geen kant en klaar antwoorden op een schoteltje krijgen.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 16 januari 2022 12:04:21 (32%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Volgens mij wijken we een beetje af van de vraagstelling? :)

Dat gebeurt omdat je vragen niet eenduidig zijn te beantwoorden.

En omdat het niet de bedoeling is dat wij JOU huiswerk gaan zitten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oja, dat was ik bijna vergeten. Bij schoolvragen is het de bedoeling dat je zelf een voorzetje geeft.

Dus ga even terug naar het begin en probeer een antwoord te verzinnen op je eigen vragen. Dat antwoord hoeft niet juist te zijn, kan er zelfs volkomen naast zitten. Maar het geeft ons een aanknopingspunt om je bij te sturen.

Ik open juist dit topic om wat op weg geholpen te worden omdat ik er zelf niet uit kom.
Anders had ik natuurlijk niet dit topic geopend.

Ik snap dat ik het zelf moet doen maar ik heb helaas nog niet echt de antwoorden op mijn vragen gekregen.
Een ''voorzetje'' heb ik naar mijn idee wel gegeven..

Je hebt een link gegeven naar een formule. Maar wat stelt die formule voor, en waar heb je die vandaan?