Op zoek naar iemand die verstand heeft van aarding

Koper waterleiding in de grond kwam maar weinig voor. Het was meestal loden leiding die van een asbest hoofdleiding afgetakt werden, en nog eerder een loden zuigleiding voor pomp naar de welput.
om gezondheids redenen moesten de lodenleidingen vervangen worden. Omdat er toen al kunststofbuis was en dit veel goedkoper was, wordt er kunststof gebruikt.
Maar je mag wel een koperbuis van voldoende diameter en lengte de grond inspuiten en deze moet zo vast zitten in de grond dat je de buis er er niet zonder hulpmiddel uit kan trekken. het zelfde geld voor een verzinkte buis.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

In BE zie ik (ook in de bouwmarkt) massieve koperen staven (c.a. 1 m), die onderling door een schroefverbinding verlengd kunnen worden.
Mogen die ook in NL worden gebruikt?

Ander materiaal aldaar, is verzinkt T-ijzer.

Wat is het beste?

in mijn huidige woning (ano 1906) komt de elektriek via een gaatje in de tussenmuur binnen. Vermoedelijk is de aarding vanuit de mantel van de voedingskabel tussn huis en straat.
Ik vind dat twijfelachtig, vandaar mijn vraag....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Bijzonder, 2x in dit topic iets gepost, maar allebei zijn ze weg?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 16 januari 2022 01:11:48 (76%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Edit: verkeeed geïnterpreteerd, never mind :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 16 januari 2022 05:00:43 (84%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Dok

Golden Member

Als we het dan toch hebben over aarding op waterleiding.
Ooit, heel lang geleden werd bij mijn moeke de watermeter vervangen.
De monteur van het waterbedrijf had een startkabel mee, je weet wel zo'n ding voor de auto.
Ikke vragen waarom hij dat ding aan de ingang en de uitgang van de leiding zette, zijn antwoord was omdat hele volksstammen de WL als aarde gebruiken en hij geen zin had in prik in zijn vingers..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
mvdk

Golden Member

De monteur van het waterbedrijf had een startkabel mee, je weet wel zo'n ding voor de auto.

Dan werkte de monteur netjes volgens de werkinstructie. Toen al.

Op 15 januari 2022 23:46:46 schreef Tidak Ada:
In BE zie ik (ook in de bouwmarkt) massieve koperen staven (c.a. 1 m), die onderling door een schroefverbinding verlengd kunnen worden.
Mogen die ook in NL worden gebruikt?

Ander materiaal aldaar, is verzinkt T-ijzer.

Wat is het beste?

Dag @TA,

Hoe en wat er in NL is toegestaan weet ik niet. Een en ander zal wel gelijk zijn met BE.

Die ronde koperstaven heb je feitelijk in twee uitvoeringen. Massief gehard koper, en verkoperd staal. Beiden zowel met schroefdraadverbinding of conische verbinding.

Verder heb je nog de verzinkte, ijzeren + profielen.

Een derde is de masieve koperen geleider (50mm²) die in de grond wordt gedreven. Deze ben ik in de praktijk nog niet tegengekomen.

Daarnaast zijn er nog enkele mogelijkheden maar naar mijn weten zijn dit de meest voorkomende aardingen.

Welke waar te gebruiken hangt vooral af van de bodemsoort en de grondsamenstelling.
De ronde staven worden vooral gebruikt in klei-, veen- en leemgrond, de verzinkte kruisprofielen in zandgrond. En, als ik het me nog goed herinner uit mijn schooltijd, wordt het gebruik van koper vooral vermeden waar zwavelhoudend zand aanwezig is.

Daarnaast natuurlijk nog de 35mm² aardingslus onder de fundering bij nieuwbouw.

Hopelijk is je vraag hiermee wat beantwoord.

Mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Op 16 januari 2022 07:44:22 schreef Dok:
Als we het dan toch hebben over aarding op waterleiding.
Ooit, heel lang geleden werd bij mijn moeke de watermeter vervangen.
De monteur van het waterbedrijf had een startkabel mee, je weet wel zo'n ding voor de auto.
Ikke vragen waarom hij dat ding aan de ingang en de uitgang van de leiding zette, zijn antwoord was omdat hele volksstammen de WL als aarde gebruiken en hij geen zin had in prik in zijn vingers..

Vroeger werd de watermeter altijd overbrugd met een 6 mm 2 draad.Dit was standaard van de installatie.
Tegenwoordig dient de binnenleiding gewoon potentiaal vereffend te zijn.Ergo ,ALLE leidingen die niet van kunststof zijn, moeten als ze het pand binnenkomen ,potentieel vereffend zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 januari 2022 10:01:45 schreef 60204:
Hoe en wat er in NL is toegestaan weet ik niet. Een en ander zal wel gelijk zijn met BE.

De TS zijn huiswerk doen is niet de bedoeling... Maar kwa "aarding" weet ik dat er grote verschillen zijn tussen BE en NL.

Ik dacht dat de regelgeving in Belgie accepteert dat je wel eens "lastig" kan wonen waar een lage aardingsweerstand niet haalbaar is. In Nederland gaat men er van uit dat iedereen op zompige klei woont. De paar die wat hoger op een droge zandheuvel wonen hebben maar pech. (= moeten forse kosten maken of voldoen niet aan de spec).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmm, deze begrijp ik niet. Zover ik zie staat er in mijn reactie op @TA geen oplossingen voor @TS.

Maar idd, bij een spreidingsweerstand >30Ω, <100Ω, is het volgens het AREI toegelaten om extra ALS te voorzien van 100mA. Ik ben dit echter nog nooit tegengekomen. De meeste installateurs kloppen er wss electrodes bij tot Ra<30Ω.

Mvg

Bart

Edit: @MikeJoow, dat is zo een beetje eigen aan een forum. Mensen discussiëren over, en bespreken zaken die aansluiten bij hun interesses en vakgebied. Dit is geen helpdesk. De meesten hier zijn heel behulpzaam, maar zoals eerder al vermeld, eigen inbreng is vereist. Je zal geen kant en klaar antwoorden op een schoteltje krijgen.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 16 januari 2022 12:04:21 (32%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Volgens mij wijken we een beetje af van de vraagstelling? :)

Dat gebeurt omdat je vragen niet eenduidig zijn te beantwoorden.

En omdat het niet de bedoeling is dat wij JOU huiswerk gaan zitten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oja, dat was ik bijna vergeten. Bij schoolvragen is het de bedoeling dat je zelf een voorzetje geeft.

Dus ga even terug naar het begin en probeer een antwoord te verzinnen op je eigen vragen. Dat antwoord hoeft niet juist te zijn, kan er zelfs volkomen naast zitten. Maar het geeft ons een aanknopingspunt om je bij te sturen.

Ik open juist dit topic om wat op weg geholpen te worden omdat ik er zelf niet uit kom.
Anders had ik natuurlijk niet dit topic geopend.

Ik snap dat ik het zelf moet doen maar ik heb helaas nog niet echt de antwoorden op mijn vragen gekregen.
Een ''voorzetje'' heb ik naar mijn idee wel gegeven..

Je hebt een link gegeven naar een formule. Maar wat stelt die formule voor, en waar heb je die vandaan?

Ha MikeJoow,

Ik heb geen idee welke opleiding of niveau je beland ben, maar het is een goede vraag.....
Als ik een wetenschappelijk ( technisch ) probleem moet oplossen begin ik met het analyseren van de vraag,
en vervolgens eens kijken wat er zoal onderzocht is !

De eerste vraag in jou openingspost gaat over het feit wat is er nodig om iets ( systeem ) te laten fungeren als aarding,
los van de uitwerking / beslissing die genomen is.......
Stap je net in de elektriciteitsleer kan ik mij die vraag voorstellen ben je al langer in de materie bezig dan,
zou je het antwoord moeten kunnen invullen !

Eerst de probleemstelling wat is er nodig om een elektrische stroom in de vorm van lading te verplaatsen :?
Dat antwoord weet jij ook wel een geleider dus dat kan ik wel vermelden vervolgens het tweede gedeelte van jou vraag "mag dit nog",
deze vraag heeft niets met de techniek te maken.....

Als jij wetenschap / techniek studeert is dat irrelevant het is een beleidsvraag.
Jij zal uit technisch oogpunt willen aantonen dat in het licht van vandaag er overwegend kunststof polyurethaan waterleiding ( H.D.P.E. ) slang / buis gebruikt wordt !
In jou eerste analyse heb je aangetoond dat er geleidend materiaal nodig is om een elektrische lading ( geleiding ) te bewerkstelligen,
kunststof is een isolator |:(

De wetgeving is zoals ik heb vermeld een tweede hier voor wordt uit veiligheid overweging de techniek als ondersteuning gebruikt,
je mag hopen dat beleidsmakers dit gebruiken !
Helaas komt het maar al teveel voor dat andere stromingen ( commercieel gedreven ) de overhand krijgen.

Wie is er dan verantwoordelijk de huis eigenaar of je dit nu zelf ben of niet er zal voor een adequate aarding gezorgd moeten worden.
De energie leverancier behoud het recht om de levering te staken !
Misschien heb je er iets aan, nu jij voor de tweede vraag.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 januari 2022 21:22:49 schreef MikeJoow:
Okee je hebt dus nooit de koperen waterleiding in de grond mogen gebruiken als aardelektrode?! is dit ook ergens in een norm terug te vinden?

Wat betreft mijn 2e vraag.
Het gaat om een leiding die in zand/leem ligt grondsoort is dus wel bekend.
De koperen leiding is 12mm en deze leiding is 20 meter lang horizontaal en op een diepte van 0,5 meter

Nee, j
Je mag een koperen buis wel gebruiken voor je aarding.
Dat mag een koperenbuis zijn die een loodgieter ook gebruikt, dat noemt men koperen buis.
Kan dus net zo goed zijn voor (aard)gas.

Dus je mag wel de buis gebruiken, maar deze buis mag je niet voor iets anders gebruiken.

Wat ik niet kan beoordelen is dat de koperen buis geschikt moet zijn voor de grondsoort.
Ik dacht (weet het dus niet zeker) dan bv veengrond koper enorm aantast, dan zou je koper dus niet mogen gebruiken.

Je leiding moet op minimaal 60cm diepte liggen!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2022 10:01:45 schreef 60204:
[...]

Dag @TA,

Hoe en wat er in NL is toegestaan weet ik niet. Een en ander zal wel gelijk zijn met BE.
[....]

Hopelijk is je vraag hiermee wat beantwoord.

Mvg
Bart

Ha Bart,

Wat laat, maar ik had andre dingen te doen. Dank voor je uitgbreide uitleg! Vooral die combimnatie met de grondsoort helpt.
Mijn vraag is dus duidlijk voldoende beantwoord.

Een aardlus is naar mijn weten hier in NL niet voorgeschreven. Daar moet een landgnoot me maar wat meer over wijsmaken.

Mogelijk ga ik een extra pen bij mijn werkhok en een in de waterleidingput bijslaan. Zoals ik al zei: ik vertrouw de huidige situatie niet erg.
Zou je dat met een pneumatische boorhamer (type Hilti) kunnen doen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
mel

Golden Member

Het wordt meestal idd met een boorhamer gedaan,wel groter dan een Hilti.
Een blanke 25mm koperdraad wordt meegevoerd met koppelbare metalen buizen.De koperdraad is de aarde, niet de buizen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij ons op het werk moesten we soms een hulpaarde slaan. Dat was een verkoperde stalen pen van 3 meter lang. Ging met een Hilti, maar ook wel met een gewone handhamer van het type vuistje.

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2022 15:41:51 schreef KlaasZ:
Bij ons op het werk moesten we soms een hulpaarde slaan. Dat was een verkoperde stalen pen van 3 meter lang. Ging met een Hilti, maar ook wel met een gewone handhamer van het type vuistje.

Ook door een leemlaag heen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 16 januari 2022 12:18:39 schreef MikeJoow:
Ik snap dat ik het zelf moet doen maar ik heb helaas nog niet echt de antwoorden op mijn vragen gekregen.
Een ''voorzetje'' heb ik naar mijn idee wel gegeven..

Dat zou ik adviseren op dit topicnog eens goed overnieuw door te lezen. Alle antwoorden op je vragen zijn gegeven of voldoende beantwoord om er mee verder te kunnen.

Ik zal even opsommen wat er al gewoon in dit topic staat en wat je al had kunnen weten.

Waterleiding, cv leidingen en gasleidingen kunnen van koper zijn en moet aan de hoofdaardleiding verbonden worden. Maar ze mogen zelf niet gebruikt worden als aarding. Waar dat in de NEN1010 staat weet ik niet mag je zelf opzoeken bij hoofdstuk aarding.

Maar met een beetje logisch nadenken en wat ook al vermeld is in dit topic zou je dat zelf ook kunnen bedenken waarom dat niet mag. Omdat dit potentieel levens gevaarlijk is voor een loodgieter die aan leidingen zou moeten werken. Als er een foutstroom van meer dan 30mA door de leidingen loopt en je zou die leiding onderbreken om de installatie uit te breiden hangt 1 kant nog aan aarde en is veilig. De andere kant staat dan gewoon 230V op. In een kruipruimte sterven nog steeds jaarlijks veel mensen omdat er onder spanning komen te staan.

Een koperbuis mag soms op een diepte van meer dan 60cm in de grond worden gelegd voor aanvullende aarding om de Ra lager te krijgen. Dit hangt dus blijkbaar af van de grondsoort.

Welke Ra je nodig hebt word bepaalt door je installatie, zoals grote van de aansluiting het stelsel welke er gemaakt is en eventueel gebruik van extra aardlekautomaten.

De Ra van een aardpen welke in de grond zit kan je van te voren niet uitrekenen. Wel zal je afhankelijk van de grondsoort kunnen bepalen van hoe diep je minimaal de grond in zou moeten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 januari 2022 15:49:42 schreef Tidak Ada:
[...] Ook door een leemlaag heen?

Ik heb van onze monteurs nooit gehoord dat het niet lukte. Het was ook een vrij dunne staaf, 10 mm rond als ik me goed herinner. Dat gaat iets makkelijker dan een houten paal van 8 cm dik.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;