Ha MikeJoow,
Ik heb geen idee welke opleiding of niveau je beland ben, maar het is een goede vraag.....
Als ik een wetenschappelijk ( technisch ) probleem moet oplossen begin ik met het analyseren van de vraag,
en vervolgens eens kijken wat er zoal onderzocht is !
De eerste vraag in jou openingspost gaat over het feit wat is er nodig om iets ( systeem ) te laten fungeren als aarding,
los van de uitwerking / beslissing die genomen is.......
Stap je net in de elektriciteitsleer kan ik mij die vraag voorstellen ben je al langer in de materie bezig dan,
zou je het antwoord moeten kunnen invullen !
Eerst de probleemstelling wat is er nodig om een elektrische stroom in de vorm van lading te verplaatsen
Dat antwoord weet jij ook wel een geleider dus dat kan ik wel vermelden vervolgens het tweede gedeelte van jou vraag "mag dit nog",
deze vraag heeft niets met de techniek te maken.....
Als jij wetenschap / techniek studeert is dat irrelevant het is een beleidsvraag.
Jij zal uit technisch oogpunt willen aantonen dat in het licht van vandaag er overwegend kunststof polyurethaan waterleiding ( H.D.P.E. ) slang / buis gebruikt wordt !
In jou eerste analyse heb je aangetoond dat er geleidend materiaal nodig is om een elektrische lading ( geleiding ) te bewerkstelligen,
kunststof is een isolator
De wetgeving is zoals ik heb vermeld een tweede hier voor wordt uit veiligheid overweging de techniek als ondersteuning gebruikt,
je mag hopen dat beleidsmakers dit gebruiken !
Helaas komt het maar al teveel voor dat andere stromingen ( commercieel gedreven ) de overhand krijgen.
Wie is er dan verantwoordelijk de huis eigenaar of je dit nu zelf ben of niet er zal voor een adequate aarding gezorgd moeten worden.
De energie leverancier behoud het recht om de levering te staken !
Misschien heb je er iets aan, nu jij voor de tweede vraag.
Groet,
Henk.