Transistoren

Beste forumleden,

Ik ben bezig een Asr emitter audio versterker op te knappen, de transistoren die erin zitten zijn oa kapot en moeten vervangen worden.
Het gaat om type 2SJ119 en type 2SK414.
Weet iemand waar je deze nog kunt kopen?
Of heeft iemand deze toevallig liggen op voorraad?

Bij voorbaat dank.

jerome

Golden Member

ALI heeft dat, maar of het namaak is laat ik in het midden. Vrij prijzig toch :-(.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 15 januari 2022 21:13:26 (1%)

Volgens de datasheets zijn het mosfets. Misschien naar een vervanger zoeken?

fred101

Golden Member

Of nog eens opnieuw testen maar nu dmv een mosfet test :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Weet iemand waar je deze nog kunt kopen?

Je kan ze hier kopen het is een UK seller met een good track record.
https://www.ebay.com/itm/191887013707?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=71…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 15 januari 2022 21:12:42 (15%)

jerome

Golden Member

2sj162 en 2sk1058 ga je vinden.

Sine

Moderator

Op 15 januari 2022 20:49:39 schreef jerome:
ALI heeft dat, maar of het namaak is laat ik in het midden. Vrij prijzig toch :-(.

Aan zeker grenzende waarschijnlijkheid neppers, NIET aan beginnen.

Arco

Special Member

De 2sk1530 en 2sj201 shcijnen vervangers te zijn: https://nl.aliexpress.com/item/4000798351260.html?gatewayAdapt=glo2nld…
In ieder geval een stuk goedkoper...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 januari 2022 14:41:19 schreef jmool:
de transistoren die erin zitten zijn oa kapot en moeten vervangen worden.
Het gaat om type 2SJ119 en type 2SK414.

Als je denkt dat het transistors zijn en gaat meten met je multimeter dan krijg je rare waardes te zien.

Ik zou niet dit soort spul op Ali kopen als ik jouw was.

maartenbakker

Golden Member

@Arco: door een goedkope nepper te kopen in plaats van een dure, neem je maar 1 van de 2 nadelen weg; het belangrijkste probleem blijft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zeker ben je toch nooit. Als je dan toch opgelicht wordt, dan liever goedkoop... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Heb steeds mijn bedenkingen met eindtrappen met fets. Ik wil daar zelfs niet aan beginnen om dat te herstellen. Ja, ik weet dat ik eigenwijs ben :-), maar een fet blijft in mijn ogen een schakelaar die open of dicht is, en niet ergens tussenin. Klasse D zou dan wel kunnen, maar dat is niet meer voor mij. Ja, oud worden zeker? :-).

RAAF12

Golden Member

Hoeveel audio versterkers zijn er met fets? Hetzelfde geldt voor opamps met fets...
Voordeel voor velen is dat het spanning gestuurd is en een hoge ingangs impedantie heeft. Powerfets in een endamp kunnen voordelen hebben. Eentje, geen second breakdown zoals moderne endtorren (bijna) allemaal hebben. Maar ja, een 5.1 bak voor weinig geld heeft wat andere internals dan een Hifi amp. Of je het ook hoort nou nee. Maar een Hifi lover heeft vaak wel een paar electrostaten staan of conusluidsprekers van hoge klasse, maar ik dwaal af.....Ik zag trouwens dat Hugo de Jonge laatst op TV aan het alcoholvrije bier zat met een schaal popcorn naast zich en die heeft een paar flinke luidsprekers in de kamer staan. Weet iemand wat voor merk dit is?

mel

Golden Member

Hij kan blijkbaar ook pianospelen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welnee, of althans dat hoeft niet. Een piano staat toch chic, zeker, in huis? Er is helemaal geen verplichting om er ook op te kunnen spelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

en die heeft een paar flinke luidsprekers in de kamer staan.

Mijne zijn net zo groot... ;) (FB825)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 17 januari 2022 08:14:59 schreef mel:
Hij kan blijkbaar ook pianospelen.. :)

Of een familielid #uitjedoosdenken :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Iemand met zulke schoenen zou geen minister mogen worden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 17 januari 2022 11:14:52 schreef Arco:
Iemand met zulke schoenen zou geen minister mogen worden... :)

Die heeft hij ook aan op zn werk.... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ik zie geen typisch gele Kevlar conussen in de luidsprekers zelf maar modieus wit dus zal het geen Bowers&Wilkins zijn. Maar wat dan wel? Wild guess, ze zijn wit gespoten om beter te passen in het interieur design :)

maartenbakker

Golden Member

White van speakers wellicht?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar wat dan wel?

De conussen doen me sterk denken aan Mordaunt-Short, maar ik kan me zo snel geen type herinneren met zo'n afgeplat tweeterje.

RAAF12

Golden Member

Dat is hem, dan is dat ook weer opgelost, tnx!

@Arco Mooi en goed spul heb je daar staan.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 17 januari 2022 22:48:21 (33%)