DC motor haalt niet zijn maximale vermogen

Goeieavond,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een eigen elektrische "scooter" gemaakt van een oude fiets. Ik had eerst een 24 Volt 350 watt DC motor met een controller die tot 500 watt aankan. Zie onderstaande link.
https://aliexpress.com/item/32961460842.html

Ik heb 2 oude parallel geschakelde 24 Volt 11Ah sparta ion banaan accu's gebruikt als voeding.

Met de 350 watt motor heb ik nooit problemen gehad. Hij trok een beetje langzaam op maar kon uiteindelijk een snelheid van 30 km/h halen. Aangezien mijn controller tot 500 watt aan kan heb ik laatst een 500 watt motor gekocht. Zie onderstaande link.
https://aliexpress.com/item/1005002316827608.html
Deze motor heb ik gekocht in de hoop wat vlotter op te kunnen trekken. Nu heb ik de motor dus op mijn fiets gemonteerd maar wat ik niet snap is dat hij zijn maximale vermogen niet gebruikt. De rated current van de motor is 28.5A maar op het moment dat ik ongeveer 25 km/h ga gebruikt hij maar rond de 18A en staan de accu's op ongeveer 22 Volt en de motor bereikt dat ook zijn maximale snelheid niet.

De fiets heeft nog versnellingen en als ik dus naar een zwaardere versnelling schakel gaat hij niet sneller en verbruikt hij nog steeds ongeveer 18A.

Ik zit zelf eraan te twijfelen of de controller wel echt voor een 500 watt motor gebruikt kan worden maar je zou zeggen dat hij het aan moet kunnen als het een 500 watt controller is.

Heeft iemand een idee waarom de motor niet zijn maximale vermogen verbruikt? Alle hulp wordt gewaardeerd!

Daan

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 17 januari 2022 07:30:23 (2%)

die chinese dingen zijn gewoon stroom begrenzers. kan je ook afleiden uit het schema.

24V 500W is een 20A controller en die zal ook nooit meer dan 20A PWM naar de motor sturen
welke motor er ook aan hangt.

zet de boel eens op 36V, je zal wel een stuk harder gaan. en zolang je niet voluit blijft gaan, kan het geen kwaad.
zet bv een weerstandje in serie met je gashendel zodat je maar 80% ofzo kan geven. zolang je de motor niet laat overhitten, kan je blijven rijden.
moet nu ff ook in de boeken kijken, maar denk dat je motor met gemakt tot een 38-40V kan, en met de 48V versie kan je met gemak tot 60V accuspanning gaan.
je kan ook je controller vervangen door een 500W 36V, die is dan begrensd op 15A ofzo en dan kan je de motor ook niet echt slopen op 36V.

destijds had ik een ZYZ188 hub motor. deze is 200W op 36V, geschikt voor een 28" wiel aan 30km/h aan te drijven.
op 55V haalde die 1178W bij accelereren en reed ik 60km/h ermee.
meestal reed ik op een 42-45V en haalde die dan een 40km/h.
het vermogen was dan nog maar een 250-300Watt

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147571

met diezelfde controllers maak ik nu een ebike zonder ketting. aan de pedalen een 36V generator, acherwiel is een hub motor. ertussen zit wel nog een hulp accu.
de generator laad de accu op, de accu laad de achterwielmotor rijden.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 15 januari 2022 19:00:47 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 januari 2022 18:51:54 schreef fcapri:
zet de boel eens op 36V, je zal wel een stuk harder gaan.

Je zegt het alsof dat een jumper op de motor controller is. Maar dat is het niet: er moet een andere controller uit china komen....

En hij heeft nu een 24V setup. "even" naar 36V is ook niet triviaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 januari 2022 18:51:54 schreef fcapri:
die chinese dingen zijn gewoon stroom begrenzers. kan je ook afleiden uit het schema.

24V 500W is een 20A controller en die zal ook nooit meer dan 20A PWM naar de motor sturen
welke motor er ook aan hangt.

zet de boel eens op 36V, je zal wel een stuk harder gaan. en zolang je niet voluit blijft gaan, kan het geen kwaad.
zet bv een weerstandje in serie met je gashendel zodat je maar 80% ofzo kan geven. zolang je de motor niet laat overhitten, kan je blijven rijden.
moet nu ff ook in de boeken kijken, maar denk dat je motor met gemakt tot een 38-40V kan, en met de 48V versie kan je met gemak tot 60V accuspanning gaan.
je kan ook je controller vervangen door een 500W 36V, die is dan begrensd op 15A ofzo en dan kan je de motor ook niet echt slopen op 36V.

destijds had ik een ZYZ188 hub motor. deze is 200W op 36V, geschikt voor een 28" wiel aan 30km/h aan te drijven.
op 55V haalde die 1178W bij accelereren en reed ik 60km/h ermee.
meestal reed ik op een 42-45V en haalde die dan een 40km/h.
het vermogen was dan nog maar een 250-300Watt

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147571

met diezelfde controllers maak ik nu een ebike zonder ketting. aan de pedalen een 36V generator, acherwiel is een hub motor. ertussen zit wel nog een hulp accu.
de generator laad de accu op, de accu laad de achterwielmotor rijden.

Erg slim dat je een generator op je pedalen hebt gedaan. Daar heb ik zelf nog nooit aan gedacht. Misschien dat ik die van mij nog ooit ombouw want ik gebruik nu de trapas as tussen-as om de juiste overbrenging te krijgen.

Ik had het zelf niet verwacht dat die controllers gewoon stroombegrenzers waren.
Ik heb nog een 24V 800W controller gevonden op AliExpress dus ik denk dat ik het daar voor nu mee ga proberen.

Bedankt voor je hulp!

benleentje

Golden Member

Je zegt het alsof dat een jumper op de motor controller is. Maar dat is het niet: er moet een andere controller uit china komen....

Dat moet er nu blijkbaar toch wel. In ieder geval een controller die wel 28A kan leveren. Dus in die termen een controller van 750W.

Toch wel lekker verwarrend:
Voor de motor geven ze dus netjes het asvermogen zoals ze altijd doen. Het asvermogen is dus het nuttig te gebruiken vermogen op de uitgaande as. Het asvermogen is dan ook niet het elektrische vermogen wat hij uit de accu's trekt. Omdat de motor nu eenmaal niet ideaal is heeft deze verliezen. Omdat ze ook de maximum stroom opgeven voor 24V kan je het elektrische vermogen uitrekenen en dat is 24V x 28.5A = 684W

En dan nu het verwarrende deel. Als ik voor een 3 fase 400V motor een motor regelaar of frequentie regelaar koop dan geven ze voor de regelaar ook op welke motor die geschikt met het asvermogen. Dus een 750W / 400V motor past perfect op een 750W regelaar.
De regelaars die je nu hebt en voor 24V gebruikt worden geven ze op de regelaar het maximum elektrisch vermogen op. Dus een 500W / 24V motor hoort niet bij een 500W regelaar. JE regelaar moet dus altijd minimaal 1 stap groter zijn als je motor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In de advertentie staat 24/36/48V en 250/350/500W, wat had je dan verwacht? Dit is een 10A regelaar, die blijkbaar alsnog meer dan die 10A trekt, dus dat is al boven zijn spec. Om 500W te halen moet je naar 48V, of een andere regelaar gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Daarnaast zijn het nog Chinese Watts ook. De relatie met daadwerkelijk vermogen varieert van fabrikant tot fabrikant.

Maar goed, feit is dat de regelaar dat vermogen alleen maar doet bij 48V. Als ik het goed begrijp, dan kan die regelaar gewoon op 36V werken. Waar je nu - zo lijkt het - tegen aan loopt, is de maximale stroom. Met een hogere spanning en dezelfde motor, wordt het probleem niet anders: de stroom blijft dezelfde beperkende factor.

Op 15 januari 2022 20:00:00 schreef rew:
[...]Je zegt het alsof dat een jumper op de motor controller is. Maar dat is het niet: er moet een andere controller uit china komen....

En hij heeft nu een 24V setup. "even" naar 36V is ook niet triviaal.

nee, dat moet niet, die controller kan ook gewoon op 36V.
ofwel met DC/DC converter naar hogere spanning, ofwel 36V accu maken

intern scheelt er meestal maar een weerstandje tussen de 24/36 of 48V versie (de voorschakelweerstand van de 7805 die er zit voor de gashendel)
https://skoda.daves.cz/YK31C_mod_tuning

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 januari 2022 07:14:54 schreef EricP:
Daarnaast zijn het nog Chinese Watts ook. De relatie met daadwerkelijk vermogen varieert van fabrikant tot fabrikant.

Nah... Bij dingen als motorcontrollers of DCDC converters is het meestal dat ze het maximum aantal volts met de maximale spanning vermenigvuldigen.

Bijn chinese advertenties moet je idd een beetje leren hoe je de specs moet lezen. En als iemand het dan uitlegt heb je altijd: "Ohja zo bedoelen ze het".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2022 09:42:51 schreef rew:
dat ze het maximum aantal volts met de maximale spanning vermenigvuldigen.

Volts keer spanning klinkt inderdaad als de Chinese methode 8)7

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

P.S. uit de titel is het aannemelijk dat het ding "10A" is, 24/36/48V 250/350/500W.

Maar vervolgens kan je kiezen tussen
24V 250W, 24V 350W, 24V 500W, 36V 350W, 36V 500W en 48V 500W.

Als je dan de stroom uitrekent, kom ik op 10A, 14A, 20A, 10A, 14A, 10A.

Omdat de TS 24V 500W noemt verwacht ik dat ie de 20A versie besteld heeft....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2022 12:54:32 schreef rew:
P.S. uit de titel is het aannemelijk dat het ding "10A" is, 24/36/48V 250/350/500W.

Maar vervolgens kan je kiezen tussen
24V 250W, 24V 350W, 24V 500W, 36V 350W, 36V 500W en 48V 500W.

Als je dan de stroom uitrekent, kom ik op 10A, 14A, 20A, 10A, 14A, 10A.

Omdat de TS 24V 500W noemt verwacht ik dat ie de 20A versie besteld heeft....

precies. het zijn quasi allemaal dezelfde dingen intern. enkel de voorschakelweerstand voor de spanningsregelaar veranderd afhankelijk van max spanning (36 en 48V) en de shuntweerstanden en aantal schakelfets bepalen de max stroom.
ik heb de 350W 36V, 800W 36V en 500W 48V versies liggen en heb ze allemaal op 30-55V al gebruikt.
de 800W versie op 36V ging daarbij het snelste :-). de rest niet omdat ze allemaal 10-12A begrenzing hebben

dat ding zal wel op een 30-33V kunnen werken, daarboven zou ik zowieso toch de weerstanden bekijken voor de spanningsregelaars. op 42V li-ion gaan die 24V niet kunnen draaien.
zo een controller kost iets van een 10€ op ali, je moet er niet voor sukkelen, gewoon andere laten afkomen. TS heeft jammer genoeg het duurste (motor) vervangen terwijl dat amper uitmaakt.
je kan ook direct een 48V versie kopen en de low-accu spanningsdeler aanpassen zodat die tot 20V werkt. dan kan je die van 20 tot 56V gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Maar er is geen 50V 20A versie (bij deze verkoper).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

800W 36V versie loopt ook met gemak op 55V, en die heeft meer dan 20A

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor jullie reacties en hulp.
Ik heb voor nu een 24V 800W controller besteld. Dat is voorlopig goed zat met de 500W motor die ik nu heb.
Eerst maar is kijken hoe snel ik ga en of ik überhaupt nog wel sneller wil gaan op de oude fiets die ik gebruik.

Maar is het nou trouwens mogelijk dat ik de oude controller gebruikt met een hoger voltage met de 24V 350W motor om zo dus een hoger vermogen te krijgen zonder dat het problemen zal veroorzaken voor mijn motor?

[Bericht gewijzigd door Daan888 op dinsdag 18 januari 2022 14:38:51 (29%)

Wat ik van de advertentie van jou ali-chinees begreep is dat je de nominale spanning zo kiest dat de "low battery cutoff" ongeveer goed staat.

Maar op de 24V versie zou het kunnen dat ze 30- of 40V mosfets gebruiken die bij 31 of 41V echt gewoon in 1x kapot gaan.

(Een ledje wat max 20mA mag hebben op 30mA draaien: Dat gaat prima. Niet heel lang, maar het gaat. Een ledje wat "reverse" max 5V mag hebben op 10-20-30V.. dat gaat prima (bij sommige leds). Maar een mosfet is met een paar volt boven z'n max gewoon in 1x kapot. )

Dus ik zou hem openschroeven en even kijken welke mosfets er in zitten voordat je hem op belangrijk meer aansluit dan waar ie officieel voor is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

normaal zijn ze gelijk, maar ja, die dingen worden vaak nagemaakt, dus als iemand daar lagere fets in heeft gestoken om nog meer winst te maken.

maar je kan evengoed een 36V 800W controller nemen, die modden zodat die op 20V ook werkt en niet afslaat door lage accu, en dan je gashendel aanpassen met serie weerstand zodat je het gewenste vermogen haalt.
die zal je dan niet opblazen en kun je alles uit je motor halen.

als de motor loeiheet wordt, moet je het vermogen terugschroeven of meer koelen.

ik had een 200W hub motor die ik tussen de 400 en 600W gebruikte en na 1uur was die handwarm. ebike motoren zijn nominaal vermogen, niet max

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik het ontwerp, dan maak ik het in de eerste instantie met allemaal 60V mosfets. En dan monteer ik de spannings-meet-weerstand voor de low battery cutoff net voor het verzenden.

Maar als het volume toeneemt, dan wordt het ineens aantrekkelijk om de low battery cutoff weerstanden te laten monteren door de fabriek. En dan kan je overwegen of de extra kosten van "verschillende mosfets" opwegen tegen de besparing van "goedkopere mosfets".

Het verschil bij Mouser tussen een 30V en een 60V 50A mosfet is ongeveer 33%: 10 cent per mosfet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je accu capaciteit is veel te laag, en dan ook nog eens oude accu`s.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 20 januari 2022 10:27:36 schreef rew:
Als ik het ontwerp, dan maak ik het in de eerste instantie met allemaal 60V mosfets. En dan monteer ik de spannings-meet-weerstand voor de low battery cutoff net voor het verzenden.

Maar als het volume toeneemt, dan wordt het ineens aantrekkelijk om de low battery cutoff weerstanden te laten monteren door de fabriek.

het probleem is eerder dat deze YK31 regelaars hun schema wijd verspreid is, en elke chinees kan ze namaken.
en dan begint het hé, chinees 2 zegt ineens: ik kan die wel 30% goedkoper maken
en chinees 3 zegt: goh, die 60V mosfet heeft nr 2 vervangen door 40V, misschien lukt 30V ook nog wel.
en dan maakt er een chinees een opstelling met een 200W motor en een 350W controller, en die zegt: goh, er zal toch nooit meer dan 5A lopen, het hoeven geen 10A fets te zijn... en als deze controllers dan op de vrije markt komen, komt het vuurwerk eruit op een 350W motor

op de link dat ik poste vermeld die persoon ook dat hij een 800W quad had gesloopt waar een 10A zekering op 36V zat. alles was 800W gelabelt, niks was 800W

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit soort internet-indianen verhalen doen vaak de ronde. Ik heb een keer van dichtbij meegemaakt dat iemand z'n werkende onderdeel-uit-china verkeerd aansloot, de chinees de schuld gaf en vervolgens de nagestuurde nieuwe ook direct opblies.

In 99% van de gevallen zal de koper blijven roepen dat het onderdeel slecht/fake was. In het overgrote deel van de gevallen omdat ie te stom is om door te hebben dat ie eea buiten-spec aan het gebruiken was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ja, en toch al gezien. heb 2 lipo monitor displays gekocht destijds, bij 2 verschillende verkopers

https://i.ebayimg.com/images/g/xEkAAOSwfcVUHXEU/s-l300.jpg

de ene was duidelijk replica, maar deed het op zich wel goed,
de andere was replica van replica. dezelfde behuizing en display, maar intern ontbrak vanalles. dat ding werd ook zo heet dat de plastic achterkant gewoon gesmolten is.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken