Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

1000V lijkt me erg onwaarschijnlijk voor deze bouwvorm. Zal wel 50V of 100V zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 januari 2022 23:27:46 schreef Olaf_a:
Ik ben mijn kennis aan het vergroten door een oudere print te herstellen. Het is een bord uit een gokkast. Waar ik vastloop met mijn basis elektronica kennis zijn de componenten op de foto (C9, C10, C11 etc). Ik dacht eerst dat het weerstanden waren, maar het schema (en de letter) zegt condensator.

Is dit dan: 1 nF ±10% 1000V ? En waar vind ik deze, of vervanging? Ik kom deze vorm met kleuren nergens tegen online.

En dan de zender diodes. Ik lees 55C 4v7. In het schema staat echter BZY88 4v7. Hoe lees ik deze typenummers?

[bijlage]

Ik ken de onderdelen die op weerstand lijken en toch condensatoren zijn ook wel. Een buitenlandse NO van Philips gebruikte ze ook en onze serviceafdeling kreeg een opmerking dat er in een overigens werkend product verkeerde onderdelen zaten.
Een vergissing ligt voor de hand. Evenwel zagen die condensatoren er net wat anders uit. De onderdelen op de foto lijken toch eindkapjes te hebben, zoals gebruikelijk bij weerstanden. Soldeer er eens een los aan een zijde en meet met een universeelmetertje of het echt condensatoren zijn (geven oneindig bij Ohm meting) of toch weerstanden van 1 K Ohm.

pa3gws

Golden Member

Ze zijn allemaal zo'n beetje anders van vorm ik ga voor 99,9% voor condensatoren. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

maar het schema (en de letter) zegt condensator.

Heb je een foto'tje of scan van het schema ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

N.a.v. eerdere zoektochten ben ik ook benieuwd of er meer over dit spul bekend is. Van de ene cijfer van de rechter RCA met het oude logo ben ik niet zeker, vermoedelijk een 3? De SM104 kom ik wel tegen als RFT transistor, maar niet in een TO-66 jasje.
De andere RCA's hebben 2 keer een L markering op de flens en eenmaal een S wat is daarvan de betekenis?
En verdere gegevens ontbreken van de RCA TO-3 modellen. Ik heb ook geen idee meer hoe ik eraan gekomen ben.

Thevel

Golden Member

Op 22 januari 2022 14:13:05 schreef RAAF12:
De SM104 kom ik wel tegen als RFT transistor, maar niet in een TO-66 jasje.

De SM104 heb ik hier ook liggen maar ik kan er weinig over vinden.
Het enige wat ik ooit gevonden heb is dat het een "Silicon N-channel depletion MOS-FET for general purpose" is (maar ik kan het ook mis hebben...)

RAAF12

Golden Member

Deze meet door als een ordinaire NPN tor. De C-E overgang lekt zoals gebruikelijk (bij de meeste universeelmeters) in één richting rond de 3MΩ

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 22 januari 2022 15:05:08 (13%)

Thevel

Golden Member

Op 22 januari 2022 15:02:55 schreef RAAF12:
Deze meet door als een ordinaire NPN tor.

Ik heb 2 stuks SM104 liggen en even getest, het zijn inderdaad NPN transistors.
Geen idee hoe ik ooit aan de gegevens ben gekomen maar hier staat hij wel omschreven als mosfet (wel een andere behuizing).

Henry S.

Moderator

Op 22 januari 2022 10:31:42 schreef Olaf_a:
Maakt het bij vervanging nog uit wat voor type? Keramisch, Styroflex, schijfvorm, rond. Er zij. Zoveel verschillende soorten... De 1000V is het maximum wat hij aankan neem ik aan, lijkt me wat zwaar voor een 5V circuit.

Ze zijn keramisch, 100V max, en hier te krijgen: https://sinuss.nl/componenten/passieve-componenten/condensatoren/ceram…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2022 23:27:46 schreef Olaf_a:
Ik ben mijn kennis aan het vergroten door een oudere print te herstellen. Het is een bord uit een gokkast. Waar ik vastloop met mijn basis elektronica kennis zijn de componenten op de foto (C9, C10, C11 etc). Ik dacht eerst dat het weerstanden waren, maar het schema (en de letter) zegt condensator.

Al eens (allemaal) gemeten en met elkaar vergeleken met een multimeter op ohms?
Het zou mij verbazen als het geen weerstanden zijn, van 1KΩ

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

De 16824 is, net zoals de 21270 in een ander topic, gelijk aan de SK3027... (ofwel de 2N3055)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 22 januari 2022 16:51:09 schreef vergeten:
[...]
Al eens (allemaal) gemeten en met elkaar vergeleken met een multimeter op ohms?
Het zou mij verbazen als het geen weerstanden zijn, van 1KΩ

Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Dit zijn 100% zeker keramische condensators van Philips, ik heb ze zelf meer dan genoeg in handen gehad. En zaten ook in mijn EE2003 doos.

1kΩ kan sowieso niet, ivm de kleurcodes kom je op 1.02Ω 10% :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Dit zijn 100% zeker keramische condensators van Philips

Misschien wel eens gezien maar nooit geweten dat het condensatoren kunnen zijn.
Zo leer je nog eens wat :)

Gelukkig ben ik niet de enige die er weerstanden in zag. De kleurcode is op een aantal weg of slecht te zien, maar is bruin, zwart, rood, zilver, zilver. Via een online tool komt er dan 1000V uit.

Hier is het relevante stuk van het schema overigens. Het gaat om C9, C10. Ik dacht 5V, maar dit stuk is 48V.

EricP

mét CE

Ik heb ook wel eens bij zoiets gedacht dat het weerstanden waren. Tot je gaat meten... de eerste is 'open'. Nou, die zal wel stuk zijn. Raar. Weerstanden die stuk zijn, zijn meestal ook wel verkleurd (tenzij ze hard zijn opgeblazen). 2de... open. 3de... open. Hmz... Dan maar een stukje schema tekenen. En dan blijkt een condensator aldaar veel zinniger te zijn dan een weerstand :+ (en eh... als je ze als condensator meet... dan zijn de waarden ook opeens 'zinnig').

Tidak Ada

Golden Member

Als ik nu het schema zie, vraag ik me af of er niet een condeensator aan de andre zijde van de print zit. Ik zie tenmisnte in het schema ook nog weerstandeen van 1k in het circuit zitten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee, de achterkant van het bord is geheel leeg. Na de zener diode gaat het spoor onder deze witte IC. Daar staat 1K op.

Arco

Special Member

Da's geen ic maar een weerstandsnetwerk (8 weerstanden van 1k)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Het merk van die SM104 is Sescosem, dus Frans.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar op de tweede foto zie ik twee verschillende soorten condensatoren die als condensator gemarkeerd zijn op de print. Mogelijk missen we wat context op de eerste foto en zijn het 1k weerstanden terwijl de Cx op een condensator net-buiten-beeld slaat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

C9 t/m C15 zijn van de print verwijderd op foto 2.

Het merk van die SM104 is Sescosem, dus Frans.

Aha, dank Maarten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 22 januari 2022 21:04:40 (47%)

Op 22 januari 2022 21:02:30 schreef RAAF12:
C9 t/m C15 zijn van de print verwijderd op foto 2.

Ohja, Na wat puzzelwerk zie ik dat. Maar de oxidatie-resten waar ik als eerste mee zou beginnen, hoewel ze rond de verwijderde condensatoren netjes verwijderd zijn, zitten rond de weerstanden er naast gewoon nog op z'n plek.

Als dat ding het moet gaan doen zou ik eerst de boel goed schoonmaken: veel ipa en een wattenstaafje, eventueel een glasvezel borstel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het schoonmaken is precies wat ik nu doe. Alles wat er aangetast uitziet gaat er vanaf en wordt schoongemaakt.

Maar van de condensatoren waren sommige leads al helemaal stuk, dus die wil ik sowieso vervangen voor nieuwe.

bprosman

Golden Member

Via een online tool komt er dan 1000V uit.

1000pF, geen V

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 januari 2022 12:23:12 schreef Olaf_a:
Het schoonmaken is precies wat ik nu doe. Alles wat er aangetast uitziet gaat er vanaf en wordt schoongemaakt.

Klooien met los solderen en weer vastmaken gaat vast in 99% van de gevallen goed. Maar als je 200 onderdelen er af gaat halen en weer er op gaat doen dan hou je vast een niet werkende print over met 400 soldeerpunten die verdacht zijn.

Ik zou gewoon een tandenborstel en wat IPA gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten