Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Volgens de specs zou hij moeten passen ,omdat het dezelfde buis is.
PM3055 pagina 14
PM3200 pagina 7

Meten=Weten. Weet wat je meet.

oh sorry zie nu pas dat het een PM3305 is

nee is toch een andere buis type.
screen bij PM3200 is 7,5x7,5 1,5KV
bij PM3305 is 8x10 10KV.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

ok dan , this is where my magic happens
mooie gelegenheid om weer eens wat op te ruimen :)

mel

Golden Member

Mooie werkplek... Haast zonde om te gebruiken.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Synology zo los op een luidspreker plaatsen lijkt mij minder handig.

Sluit me bij Mel aan ,idd zonde om die te gebruiken.
:)

Meten=Weten. Weet wat je meet.
trix

Golden Member

werkt dat een beetje goed ? die microscoop. merk dat mijn ogen weer een beetje achteruit zijn gegaan (54 jaar).

eigenwijs = ook wijs

Dat werkt super! Zeer fijn om onder te werken. Ik vind dit persoonlijk veel fijner dan onder een camera.

Ook wel stereo-viewer genaamd. Het grote voordeel is dat je diepte ziet, een fantastisch beeld, 3D. Alles zie je.

Via een camera op een scherm raak je echt een hoop informatie kwijt in diepte en resolutie, ook in het lichtbeeld. Vergelijk het maar met van VGA naar 4k gaan, en dan in 3D.

trix

Golden Member

ik heb ook zo'n ong. 100 euro camera ding v/d eleshop, de vergroting op zich is niks mis mee, maar het bereik (in oppervlak) is vrij klein, en je ziet totaal geen diepte.
wat voor merk is dat, wat voor merk is die van jou stijnos ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Het grootste probleem bij microscoop met redelijke vergroting is focus instellen.
Tussen bovenkant onderdeel en printplaat zit een (voor de microscoop) enorm hoogteverschil; je kun je niet beiden tegelijk scherp krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Zijn ze hier met de hand TH draadjes aan het afknippen? Ik dacht dat de bestukkingsautomaat alles op de juiste lengte op de print zette.

Het verhaal is toch ook eerst knippen en dan pas solderen zodat er geen mechanische stress op de soldeeringen komt.

RAAF12

Golden Member

Het kan eigenlijk niet iets anders dan pneumatisch knippen of schuren zijn wat ze daar doen op de werkplek. En ook wel handig, een ESD bandje met een krokodillenbekje aan de tafel gekoppeld! Bij mij gaat dat met een bananenstekker op het soldeerstation.

Je zal maar lang op zo'n krukje moeten zitten...
Na een halve dag lijkt het me toch wel wat erg gevoelig worden.

Zelfs op (medium)/massa productie printen wordt er nog wel met de hand gesoldeerd. Soms om fouten op te lossen of om een enkele th-component met lange aansluitdraden op een smd print te zetten zoals een elco in de voeding. Of bijvoorbeeld om een controller print met draadjes te verbinden met het mainboard maar dat is blijkbaar goedkoper dan een connector plaatsen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

volgens mij is solderen en dan knippen ook uit de boze. (doe het zelf voor wat hobby printjes wel)
Maar bij ons in de productie gebruikten ze dit soort tools
https://printtec.nl/contents/nl/p1171.html om componenten zoals elko's alvast op goede lengte te knippen.
Voor THT weerstanden hadden ze van die draaimolens.

@trix,
die stereo microscoop is van Eleshop. (zoals ongeveer alles wat je ziet ;) )
de camera is wel van ali, ik meen dat dit toch echt vrijwel dezelfde is als Eleshop bied, al was het prijsverschil hierin wel heel groot.
Nu geef ik toe dat ik dat ding NOOIT gebruik en de kwaliteit is ook belabberd.

kwam er pas achter dat eleshop was verhuisd, kwam op het nieuwe adres vaak langs dus maar gewoon afgehaald. het pand was me wel bekend, zat eerst een pc onderdelen tent, later postnl en nu hun weer. schuin tegenover zit een elektronica webshop, en daarlangs een accu webshop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 januari 2022 07:41:24 schreef drieske:
Je zal maar lang op zo'n krukje moeten zitten...
Na een halve dag lijkt het me toch wel wat erg gevoelig worden.

Altijd comfortabeeler dan de aldaar gebruikelijke hurkzit....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
trix

Golden Member

dat is inderdaad pas appart te noemen. ik was eens in singapore bij een klant en moest een stripje of zo maken, dus op naar de werkplaats, kom daar aan en zowat alles staat op de grond, de tafelboor, slijpsteen, bankschroef, dus ik dacht nog die zijn de werkplaats nog aan het inrichten, is nog niet klaar. maar later bleek dat het de normale manier van werken is. als je alles op je hurken moet doen als je het niet gewend bent valt dat zeer zwaar tegen kan ik melden.

eigenwijs = ook wijs
RAAF12

Golden Member

Op 31 januari 2022 07:41:24 schreef drieske:
Je zal maar lang op zo'n krukje moeten zitten...
Na een halve dag lijkt het me toch wel wat erg gevoelig worden.

Is inderdaad wel zielig zeg, zo te moeten zitten zonder kussentje op dat harde plastic. Ik vermoed dat ze in China geen ARBO dienst hebben. Afzuigers hebben ze zo te zien wél. Kastjes die ze daar maken zijn MMI boxen voor in de auto. Kan je draadloos Android Auto of Apple Carplay in oudere auto's gebruiken.

Inderdaad een bizarre manier met die krukjes. Je zou zeggen dat een betere stoel in China niet zo heel veel hoeft te kosten. De rest lijkt er wel redelijk ok uit te zien dus is dit een kwestie van besparing of niet?
@testman, toen ik laatst bij eleshop iets moest hebben heb ik dat ook gecombineerd met nkon voor iets op te halen. Ik wilde ook nog naar tinytronics maar was te laat met bestellen. Die drie zitten inderdaad vlakbij elkaar, handig.

Dok

Golden Member

Wat is vlak bij elkaar, drie tabbladen in je browser?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 1 februari 2022 09:32:42 schreef testman:
kwam er pas achter dat eleshop was verhuisd, kwam op het nieuwe adres vaak langs dus maar gewoon afgehaald. het pand was me wel bekend, zat eerst een pc onderdelen tent, later postnl en nu hun weer. schuin tegenover zit een elektronica webshop, en daarlangs een accu webshop.

Ja dat is als ik in of rondom Eindhoven werk altijd even handig langsrijden. Tinytronics, NKON en Eleshop allemaal zowat naast elkaar.
@dok, als je toch in de buurt bent, wel zo handig.
Die shops hebben altijd wel wat je kan gebruiken.