Recent vroeg een familielid van mij om voor hen een koolstofmonoxidemelder op te hangen, en gaf me een pakketje dat me een beetje beangstigde. Het was een doosje met een koolstofmonoxidedetector van Amazon er in. Nu ben ik een beetje achterdochtig over dit soort dingen, want ik weet niet of ik zo een ding kan vertrouwen. Een rookmelder kan je nog wel enigszins testen, maar met koolstofmonoxide zou ik niet weten hoe ik dat zou doen.

Mijn plan is nu om een andere te kopen van een bron hier in Nederland (of in elk geval de EU) zodat ik wat meer vertrouwen kan hebben in de werkzaamheid. Weten jullie wat een goede keuze zou zijn en waar ik het beste op kan letten? Misschien luistert het allemaal totaal niet zo nauw en kan ik dit ding gewoon gebruiken, maar ik twijfel. Ik heb foto's van de verpakking toegevoegd.

En natuurlijk de foto's van de unit zelf, voor hen die nieuwsgierig zijn... Ik heb geen idee hoe een koolstofmonoxide sensor er uit ziet, maar het zal het batterij-achtige dingetje zijn dat op het bord gesoldeerd zit. De piëzo-speaker zat op het deksel en was met een connector verbonden, voor de foto heb ik die ontkoppeld. Zoals bijna standaard geen nummers op de chips.

Testen kan je met een wierookstokje. Naast rook komt er ook CO vrij van zo'n stokje.
Er bestaan ook speciale spuitbussen om CO-melders te testen (zit écht CO in bij 2800 ppm):
https://www.bol.com/nl/nl/p/co-check-testgas-koolmonoxidemelder-geschi…

Op 3 februari 2022 23:14:19 schreef Kruimel:
Een rookmelder kan je nog wel enigszins testen, maar met koolstofmonoxide zou ik niet weten hoe ik dat zou doen.

even in de buurt houden van de uitlaat van een klassieke motorfiets met de choke aan :-)

denk dat de "echte" alvast een vervaldatum hebben, vanwege de CO detectiecel. (5 à 7 jaar)

hier een honeywell in gebruik, en die doen het met zekerheid ;-)

Kijk hier eens voor goede melders: https://www.brandpreventiewinkel.nl/koolmonoxidemelders/
De melders van Kidde zijn van goede kwaliteit.

Begrijp nooit goed waarom mensen 'besparen' op veiligheid. Een paar tientjes extra voor een goede co of rook melder is geen weggegooid geld.

Dat besparen is ook een stukje onwetendheid (inclusief bij mij), want ik wist voor dit topic niets van CO-melders of waar ik op moest letten. Ik zal eens kijken bij Kidde, ik zag dat ze een apparaat hadden met een sensor en batterij voor 10 jaar. De melder komt bij oudjes in huis, en ik vermoed dat die over 10 jaar met droge ogen beweren dat hij er nog maar net zit, dus zo een vaste lithium batterij (= gewongen vervanging bij op raken) spreekt me wel aan, al heb ik wel al rookmelders gezien waar dat getal een factor 2 te groot gelogen was.

Op 3 februari 2022 23:30:29 schreef McAwesome:
Testen kan je met een wierookstokje. Naast rook komt er ook CO vrij van zo'n stokje.
Er bestaan ook speciale spuitbussen om CO-melders te testen (zit écht CO in bij 2800 ppm):
https://www.bol.com/nl/nl/p/co-check-testgas-koolmonoxidemelder-geschi…

Wait whut? :o Briljant! Ik had geen idee dat dit bestonden. Voor €28 is het lastig, maar zeker interessant om te weten.

Ik moet van de longarts eens in de zoveeltijd langs de "long functie test". Bij 1 van de testjes wordt er CO gebruikt. De dames die dat afnemen mogen niet liegen, maar weten uit ervaring dat ze beter niet te expliciet kunnen zeggen wat er dan gebeurt. Als ze duidelijk zijn krijgen ze vast reglematig te maken met patienten die dan dat deel van de meting weigeren of veel uitleg nodig hebben dat het veilig is voordat ze verder kunnen.....

28Eu is stevig aan de prijs. Daarvoor heb je al een redelijke extra CO melder.
Maar je kunt rondkijken. Bovengenoemde webshop is vaak erg interessant en goedkoop, maar ik heb al gemerkt dat sommige zaken er ook extreem duur zijn tot wel 200% boven de normale winkelprijs .
CO is het product van een onvolledige verbranding en alsdusdanig weinig stabiel in tegenstelling met CO2. Tis maar de vraag hoe lang zo'n spuitbusje dus goed blijft en als privépersoon gebruik je dat maar héél af en toe. In realiteit test je 1x net na aankoop net zoals de Aardlekschakelaar ;-)

Misschien wél interessant voor een syndicus van een groot gebouw of zo, maar voor thuis????

Op 4 februari 2022 14:20:55 schreef grotedikken:
28Eu is stevig aan de prijs. Daarvoor heb je al een redelijke extra CO melder.
Maar je kunt rondkijken. Bovengenoemde webshop is vaak erg interessant en goedkoop, maar ik heb al gemerkt dat sommige zaken er ook extreem duur zijn tot wel 200% boven de normale winkelprijs .
CO is het product van een onvolledige verbranding en alsdusdanig weinig stabiel in tegenstelling met CO2. Tis maar de vraag hoe lang zo'n spuitbusje dus goed blijft en als privépersoon gebruik je dat maar héél af en toe.

GD, de CO wil wel graag een zuurstof atoom gaan lenen (of stelen..) ergens anders om een perfect CO2 huwelijk te vormen (oa van het hemoglobine, daarom is het voor ons zo gevaarlijk).. maar in een spuitbus zonder verdere O tjes in de buurt om een aanzoek aan te doen..is dat héél lastig :-)

Op zich denk ik dat het wel wat waard is om er achter te komen of de no-name CO-melders (ik beschouw de "DSD-5879" van "DGSFFHFSD" 'no-name') doen wat ze beloven. Misschien is het helemaal niet zo moeilijk om zo een ding te maken... Op dit moment denk ik niet dat ik een batch van die dingen ga aanschaffen om dan €30 stuk te gooien op een testmiddel, maar dat het kan is toch positieve informatie?

Hoeveel mensen overlijden er jaarlijks aan CO vergiftiging trouwens? Het lijkt wel een trend van de afgelopen jaren om alle problemen die niemand heeft op te willen lossen namelijk. Vroeger had ik een open geiser in de keuken, en als je in de winter met de ramen dicht te lang douchte ging die uit. Dan baalde je van de koude douche en zette je de keukendeur open en stak je de waakvlam weer aan. Je krijgt niet meteen koolstofmonoxidevergiftiging, zelfs in een worst-case zoals deze.

Op 4 februari 2022 15:06:03 schreef kris van damme:
[...]

GD, de CO wil wel graag een zuurstof atoom gaan lenen (of stelen..) ergens anders om een perfect CO2 huwelijk te vormen (oa van het hemoglobine, daarom is het voor ons zo gevaarlijk).. maar in een spuitbus zonder verdere O tjes in de buurt om een aanzoek aan te doen..is dat héél lastig :-)

In een spuitbus zit ook nog een of ander drijfgas.
Maar onvolledig verzadigde verbindingen zijn ook op zich vaak onstabiel. CO (niet deze site ;-) ) is een probleemgeval die moeilijk chemisch te beschrijven valt.
Ik vroeg me enkel af, ik weet het niet, of dat wel lang houdbaar is.
CO in een spuitbus voor niet-professioneel gebruik is tamelijk nieuw,

Het is in elk geval te duur om het éénmalig te gebruiken.
Dan kopje liever een iets betere CO melder.

Een preventietechnieker die regelmatig COmelders test is een andere zaak

Voorzichtig zijn is één ding, paranoia is nergens voor nodig.

Ik was ook ooit zo'n controlefereak met een stroommeter in de auto en een zelfbouw accuconditiemeter die ik tijdens een rit steeds in de gaten hield. Tegenwoordig betrouw ik op de autosoftware.. zolang ik geen foutmelding krijg hou ik mijn ogen op de weg.

Op 4 februari 2022 15:51:52 schreef grotedikken:
[...]

In een spuitbus zit ook nog een of ander drijfgas.

als het nodig is. bvb voor een spuitbus met aanstekergas in geen drijfgas nodig :-)

Alle gekheid op een stokje, drijfgassen zijn normaal gezien inert tov de stof die ze drijven. vroeger was dat een Freon, nu meestal butaan, propaan, kortom een gas dat zelf met een ernstig zuurstofgebrek zit.

CO is idd een raar geval maar wel stabiel, in tegenstelling tot 03. Dat laatste kan ook in eenzame afzondering uiteenvallen, CO moet een partner hebben om het Otje van te stelen..

Ik verwacht dat ze het gewoon doen.

De hogere kwaliteit dingen zullen
* Minder vaak ongemerkt uitvallen.
* een nauwkeurigere threshold hebben.

Ik zocht op "wat is een realistische threshold" maar kwam uit op de site van kidde waar ze "alarm response times" als tabel hebben. Bij 50ppm, dan vind ie het 8 uur lang prima, maar slaat dan toch alarm. Dat zal dan een concentratie zijn waarbij je na 80 uur als mens last van krijgt. Bij 70ppm slaat ie in 1-4 uur alarm, bij 150ppm in 10-50 minuten, en bij 400ppm in 4-15 minuten.

Ik denk dat deze thresholds bij kidde heel goed bedacht zijn. Een heel lage concentratie (50ppm) is alleen een probleem als het lang duurt. Als het kort is, dan kan dat bijvoorbeeld komen door het uitblazen van een kaars. Daar wil je geen alarm op slaan.

Een goedkope doet mogelijk alleen alarm indien > 500ppm. Dat gaat dus fout als iemand 40h/week in die ruimte moet werken bij een concentratie van 200ppm. Dus zelfs met de CO-spuitbus lastig te testen...

@kris: De bus zou 2800 PPM aan CO bevatten. Dat betekent dat er 99.3% ander spul in zit. Als dat zuurstof of lucht zou zijn, dan kan het CO "bederven". Ik zou hopen dat ze er N2 voor gebruiken, maar lucht is allicht goedkoper. Er staat ook op de verpakking: Houdbaarheid: 1 jaar. Dus mogelijk is er toch een afbraakproces in het spel. Anyway, het is voor mij als niet-scheikundige niet uit te sluiten dat er 2 CO -> CO2 + C (s) zou plaatsvinden.

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Dat is wat ik vermoedde.
Dat de CO spuitbus niet erg lang meegaat.
Het is niet realistisch voor een doorsnee gezin om elk jaar een spuitbus van 28Eu te kopen voor éénmalig gebruik omdat je de melder niet betrouwt.
Een CO melder gaat 8 à 10 jaar mee. reken maar uit wat je dat aan spuitbussen zou kosten in die tijd.
Als je er niet aan knoeit om uit besparingsdrift toch een nieuwe batterij te plaatsen en de melder tijdig vervangt zal het wel meevallen. Een overjarige spuitbus gebruiken om die te checken geeft enkel meer twijfel.
Voorzorgen nemen is een goed principe, maar je kunt niet alle risico
uitsluiten.
CO mleders zijn doorgaans uitgerust met een langlevende lithiumbatterij
die in principe zolang meegaat als de sensor.

Er zullen altijd wel handige dhzers zijn die trots zeggen: de fabrikant wil niet dat je de batterij vervangt uit winstbejag, maar IK kan dat wel. Onverstandig.

Als je wat chemie kent kan je zelf ook makkelijk en goedkoop zeer zuiver CO maken om de melder te testen.
Je kan bijvoorbeeld een mengsel van zinkpoeder en calciumcarbonaat verhitten (Zn + CaCO3 → ZnO + CaO + CO) of natriumoxalaat verhitten (Na2C2O4 → Na2CO3 + CO).
Deze stoffen zijn goedkoop, goed verkrijgbaar en je hebt niet veel nodig.

CO is vrij stabiel zonder O2 in de buurt en het zit ook in de gasmix van CO2 lasers. Waarschijnlijk gaat de spuitbus minder lang mee of staat er een vervaldatum op omdat op termijn de concentratie niet meer gegarandeerd is. Het zou me verbazen dat ze het CO zomaar met lucht zouden mengen.

Op 4 februari 2022 15:37:20 schreef Kruimel:
Hoeveel mensen overlijden er jaarlijks aan CO vergiftiging trouwens? Het lijkt wel een trend van de afgelopen jaren om alle problemen die niemand heeft op te willen lossen namelijk.

Weinig, ongeveer 10 per jaar in Nederland. Volgens mij allemaal terug te voeren op de bekende bronnen: afvoerloze geisers, kachels (al of niet met afvoer), open haarden, etc.

https://www.rivm.nl/binnenmilieu/verbrandingsproducten/koolmonoxide-co

Ik weet wel dingen waar méér dan 10 mensen per jaar aan sterven die dan mss eerder verholpen zouden moeten worden. Afgezien van het feit dat een aantal van de koolmonoxidebronnen wijd en zijd bekend zijn, maar niemand ruimt ze op of neemt (de uiterst simpele) adequate maatregelen. Voorkomen is toch beter dan genezen?

Op 4 februari 2022 17:45:20 schreef McAwesome:
Als je wat chemie kent kan je zelf ook makkelijk en goedkoop zeer zuiver CO maken om de melder te testen.
Je kan bijvoorbeeld een mengsel van zinkpoeder en calciumcarbonaat verhitten (Zn + CaCO3 → ZnO + CaO + CO) of natriumoxalaat verhitten (Na2C2O4 → Na2CO3 + CO).
Deze stoffen zijn goedkoop, goed verkrijgbaar en je hebt niet veel nodig.

CO is vrij stabiel zonder O2 in de buurt en het zit ook in de gasmix van CO2 lasers. Waarschijnlijk gaat de spuitbus minder lang mee of staat er een vervaldatum op omdat op termijn de concentratie niet meer gegarandeerd is. Het zou me verbazen dat ze het CO zomaar met lucht zouden mengen.

Tja, hoeveel huishoudens zouden dààraan beginnen?
Bovendien heb je absoluut als niet chemicus geen idee of je geknoei met chemicaliën wel werkt en hoeveel CO er geproduceerd wordt.
Leuk proefje voor in een chemielab van een school, maar daar stopt het.
ALs de melder in werking treedt dan weet je dat ie nog werkt, maar als ie niks doet kan je CO productie mislukt zijn, dan ben je weer de mist in.

Op 4 februari 2022 15:37:20 schreef Kruimel:
Hoeveel mensen overlijden er jaarlijks aan CO vergiftiging trouwens? Het lijkt wel een trend van de afgelopen jaren om alle problemen die niemand heeft op te willen lossen namelijk. Vroeger had ik een open geiser in de keuken, en als je in de winter met de ramen dicht te lang douchte ging die uit. Dan baalde je van de koude douche en zette je de keukendeur open en stak je de waakvlam weer aan. Je krijgt niet meteen koolstofmonoxidevergiftiging, zelfs in een worst-case zoals deze.

Waarom denk je dat er zo weinig mensen aan overlijden, tegenwoordig? Waarom 'niemand' die problemen heeft?

Precies, juist door al die maatregelen die er genomen zijn om het probleem op te lossen en risico's te verkleinen.

Jij hebt simpelweg geluk gehad doordat jouw geiser uitviel. Niet iedereen heeft dat geluk. Er zijn er vroeger genoeg gestorven door verstikking. Lekker in bad, warm water laten open, geisertje zachtjes ruisend boven de kraan, raampje dicht tegen de koude winterlucht...

Gaskachels en open geisertjes worden nog steeds gebruikt. In de afgelopen 15 jaar ben ik in grofweg 10 appartementen en vakantiewoningen geweest waar een open geiser of open gaskachel in gebruik was.
Het zijn er veel minder dan vroeger, maar omdat ze nog bestaan is het dus verstandig om ook CO melders te verkopen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

een koolmonoxide melder bij de ketel in de buurt hangen, niet aan plafond maar aan de wand op 1m40 of rond die koers. hang je het ding op de slaapkamer dan beter op 1 meter hangen, co zakt naar de grond, als je slaapt ben je al dood voor de melder afgaat met bijv een gare geyser op je badkamer grenzend aan de slaapkamer.

je hebt ook combi melders, rook en koolmonoxide. dat is dus zooi, rook stijgt op dus dat moet wel op het hoogste punt hangen. per juli dit jaar worden rookmelders toch standaard in huizen, dus er zal nog wat gehangen gaan worden. moeten gevoedde/bedrade melders zijn hoorde ik.

Goed dat je het zegt, ik zag al wel een beetje dat die CO melders meer voor wanden geoptimaliseerd lijken, dus die komt aan de muur te hangen.

Op 6 februari 2022 16:34:29 schreef Ledlover:
Waarom denk je dat er zo weinig mensen aan overlijden, tegenwoordig? Waarom 'niemand' die problemen heeft?

Omdat ik niemand ken die overleden is door een defecte ketel, niemand die er brand door heeft gehad, en niemand die een 'near miss' had. In de tussentijd heb ik geen open geiser meer en ken ik geen plekken waar die nog wel hangen en moet deze elke twee jaar laten controleren op van alles en nog wat. Dat klinkt mij op het niveau van het hebben van jodiumpillen in de kast zonder in de buurt van een kerncentrale te wonen. Er zijn toch wel urgentere issues dan CO vergiftigingen? Het klinkt mij een beetje in de oren als iets waar heel tragische berichten van komen in de media, maar waar geen echt systematisch probleem achter zit, maar het kan natuurlijk altijd dat ik de getallen fout heb.

Op 6 februari 2022 17:31:52 schreef Kruimel:
Goed dat je het zegt, ik zag al wel een beetje dat die CO melders meer voor wanden geoptimaliseerd lijken, dus die komt aan de muur te hangen.[...]Omdat ik niemand ken die overleden is door een defecte ketel, niemand die er brand door heeft gehad, en niemand die een 'near miss' had. In de tussentijd heb ik geen open geiser meer en ken ik geen plekken waar die nog wel hangen en moet deze elke twee jaar laten controleren op .

ken er meerdere waar zo'n piepding levens had gered. ook co melders die afgingen bij een hr ketel, rookgaspijpen die loslagen in plafond, of ketel lekte aan wisselaarpakking. open haard ook niet vergeten, dat zijn ook notaire killers. in nieuwe huizen wil men ook een gashaard, echter mede door het goed geisoleerde huis komt er geen lucht afdoende binnen voor de verbranding. hoe vaak komt het niet in het nieuws dat veelal volk van buitenlandse afkomt met heel gezin dood in huis ligt omdat ze een barbecue binnen hadden gebruikt. kan wel een in golfplaat hut of zo maar niet hier zonder ramen open zetten.

Op 6 februari 2022 17:31:52 schreef Kruimel:
Omdat ik niemand ken die overleden is door een defecte ketel,

dat kan ook niet, je kan hem hoogstens "gekend" hebben :-)

maar , moeten er eerst doden in jouw omgeving vallen voor je het nut ervan inziet?

Ik geef het toe, ik heb CO2 detectors van Aliexpress, en een tweede van Europees fabrikaat er naast op de plaats waar de hoogste kans op CO2 is.
(In mijn geval bij de ketel in de kelder, ik heb centrale verwarming die op kolen werkt)

Elke keer dat het alarm ging, gingen ze allebei.
Ondanks dat ik enigzins twijfel als het om Amazon gaat, ga ik er vanuit dat de sensoren werken, onder de juiste omstandigheden.
Ze zouden het risico niet lopen om een niet werkende detector op de markt te zetten.

P.s. mijn voormalige beneden buurman & zijn zoon zijn door koolmonoxide vergiftiging omgekomen, vandaar de dubbele uitvoering (Chinees & Europees)

normaal pak je het probleem bij de bron aan, die ouwe ketel eens bij t ijzer knikkeren. open ketels en gysers zijn er niet veel meer van, en wat er nog van is word sneller geruimd na een incident met co, veelal huurwoningen waar amper iets in geinvesteerd word.

Ik stond er ook even raar naar te kijken, een CV op kolen. Maar Walkura woont blijkbaar in Polen waar dat heel gewoon is. Een gesloten systeem met kolenstook is volgens mij vrij zeldzaam. Dan zou je kolenpoeder er in moeten gaan blazen.

Moderne gaskachels zijn overigens ook te krijgen als gesloten systeem, specifiek voor goed geïsoleerde woningen waarbij de verbrandingslucht niet meer uit de kamer betrokken kan worden.

Petroleumkachels kennen het CO gevaar ook. Ik heb heel veel van die dingen over de toonbank zien gaan in mijn periode in de bouwmarkt.

Ik ken één kennis die er bijna aan onderdoor was gegaan. Deur die op een kier stond voor de ventilatie was dichtgevallen. Zat lekker te genieten van de warmte, rustig te lezen ofzo. En toen zag ie langzaam de vlammen van de Zibro geel worden...
Of de kachel eerst was uitgevallen en daarna de mens, dat blijft speculatie. Ze zijn ook verkrijgbaar met zuurstofgebrek beveiliging naar het schijnt.

Ja, we zijn tot zo weinig doden gekomen precies door al die voorlichting, rook/CO melders en uiteraard de technische vooruitgang met gesloten systemen enzo.
Zouden we het opgeven, dan zouden er gewoon weer meer doden gaan vallen.