Ik heb al geruime tijd een Agilent 54621A scope maar heb deze nooit uitgebreid gebruikt. Nu wilde ik eens door de verschillende trigger opties lopen. Echter lijkt de "more" knop niet te werken. Wanneer ik deze in zou drukken zou ik een lijst met opties te zien moeten krijgen. Dit gebeurt niet. Ook het ledje onder de knop licht niet op.
Ook zit er onder elke druktoets een informatie scherm. Dus wanneer ik een van de druktoetsen even ingedrukt houdt, dan geeft een info popup scherm de informatie weer over de ingedrukte knop. Dit gebeurt bij alle knoppen, behalve bij de "more" knop.
Het zijn geen echte knoppen, maar het zijn van die spoortjes die zigzaggend over de pcb lopen en hier overheen wordt dan het knopje gedrukt die ervoor zorgt dat de spoortjes contact maken met elkaar.
Hieronder een plaatje als voorbeeld:
Eerste instantie contacten met alcohol schoongemaakt. Dit leverde geen resultaat. Vervolgens handmatig de knopjes gesimuleerd door een stukje aluminium tape over het topje van mijn vinger te doen. En zo elke toets te simuleren. Ook dit werkt voor alle knoppen behalve de "more" knop.
Dus het lijkt ergens anders in te zitten. Maar geen idee waar ik moet zoeken. Iemand hier ervaring mee of een idee waar ik moet zoeken??
Op het EEVBlog heeft Dave een soortgelijk probleem gehad met zijn scope. Daar bleek het een print breuk te zijn in de banen naar het contact van de schakelaar toe.
Op 15 februari 2022 11:08:29 schreef flash2b:
Op het EEVBlog heeft Dave een soortgelijk probleem gehad met zijn scope. Daar bleek het een print breuk te zijn in de banen naar het contact van de schakelaar toe.
Dank voor de link. Zal het filmpje eens bekijken.
Op 15 februari 2022 11:40:23 schreef rbeckers:
Als je een 2e scoop hebt, dan kun je aan de twee printbanen meten.
Ja tweede scope is aanwezig. Even meten tot hoever het signaal komt op de printplaat wanneer de knop is ingedrukt? En zo kijken of er een onderbreking zit?
Of wat is wijsheid?
rbeckers
Overleden
Een onderbreking kun je ook meten met een multimeter die over de twee delen van de knop hangt. Als die multimeter geen spanning over de de twee delen meet, zowel op DC als op AC, dan is er een onderbreking.
Signaal volgen met een scoop gaat prima.
Let wel op met de hoge spanningen bij de beeldbuis.
Heb je een schema?
Agilent 54621A/22A/24A/41A/42A Oscilloscopes and Agilent 54621D/22D/41D/42DMixed-Signal Oscilloscopes
User manual:
https://www.mit.bme.hu/system/files/oktatas/targyak/10878/Agilent_5462…
Data sheet:
https://www.testequipmenthq.com/datasheets/Agilent-54621D-Datasheet.pd…
Service Manual:
https://www.manualslib.com/download/642490/Agilent-Technologies-54621a…
Succes, Frans
De knopjes worden voortdurend gescanned door de uP. Met een andere scope kun je dat dus zien, mogelijk zelfs met de defecte scope. De helft van het contact waar geen signaal staat, kun je dan het spoor volgen tot de breuk. Met een scherpe naald kun je zelfs in een bandkabeltje meten.(wel iets hards er onder houden.)
Op 15 februari 2022 13:20:40 schreef Lupus:
Agilent 54621A/22A/24A/41A/42A Oscilloscopes and Agilent 54621D/22D/41D/42DMixed-Signal Oscilloscopes
User manual:
https://www.mit.bme.hu/system/files/oktatas/targyak/10878/Agilent_5462…
Data sheet:
https://www.testequipmenthq.com/datasheets/Agilent-54621D-Datasheet.pd…
Service Manual:
https://www.manualslib.com/download/642490/Agilent-Technologies-54621a…Succes, Frans
Dank voor de links. Echter, hier staan de schema's ook niet in weergegeven. Ook niet in de Service manual..
Zojuist even gemeten met de scope over de contacten. Eerste instantie over een "goede" knop. Op een contactpunt meet ik 5V en de andere heel kleine spikes rond de 0V.
Bij de defecte knop meet ik aan beide zijdes de spikes rond de 0V maar mis ik de 5V.
Heb de sporen kunnen herleiden naar de connector en bandkabel, en deze lijken intact.
Lijkt me dat het fout gaat bij het midden van de 5V..
Ricotjuh,
Ik denk niet dat er meer te vinden is.
Er is natuurlijk altijd de optie enige back-engineering te plegen voor dat deel van interesse.
Wat je schetst lijkt redelijk behapbaar.
Is die "more" actief in deze uitvoering?
Dat lijkt me in ieder geval te vinden.
En, wat er niet is is ook niet te vinden.
De manuals houden het bij een heli-view.
[Bericht gewijzigd door Lupus op (22%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Ricotjuh,
Soms is het niet goed mogelijk zomaar over de contacten te meten met een scoop probe.
De rede is dat geen van de twee contacten een ground of +V potentiaal hebben, dus dat ze "zwevend zijn.
Gebruik dan twee probes op een andere scoop of deze als je twee werkende kanalen hebt.
Gebruik dan de "math" functie op je scoop om de twee kanalen van elkaar af te trekken, dat is de "Arme Man" differentiaal probe. 
Ter volledigheid, probes natuurlijk op de 1:10 stand!
Probe een goede toets functie en dan de gene die niet werkt zodat je het kan vergelijken, niet alle toetsen hoeven evenvaak gescand te worden.
Als het alleen die ene toets is, dan heb je kans dat het scansysteem OK is en dat er misschien zoals al aangegeven er een printbreuk is.
Kijk ook of er viezigheid aan de voor of achterzijde van de print aanwezig is.
Succes,
Bram
Oke dank voor de tip Bram!
Maar dat zou dus ook met deze jongen kunnen.. geen idee of het een verschil is? Qua meet uitkomst.
Wellicht stomme vraag, maar in jou advies schrijf je dat de probes op 1:10 moeten staan. Maar als deze beide hetzelfde staan dan maakt het toch niet uit? Dus zouden ze beide toch ook op 1:1 kunnen staan? Of zie ik iets over het hoofd?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Ricotjuh, 
Je vragen zijn niet dom!
Ja, de scoop probes moeten op 1:10 staan en nee, je differential probe met de meetkabels er aan geeft te veel storing en een te grote capacatieve belasting.
Ik heb aardig wat ervaring gehad met relaiscontact parallel aan zo'n toets te zetten, per aparaat verschilde het hoeland de bedrading naar het reedrelais mocht zijn.
Dat was omdat de apparatuur een remote functie nodig had voor de setup waarin het gebruikt werd maar die niet op een remote bus beschikbaar was.
Dus noig even dit, die echte differrential probe zou in principe goed zijn, hij heeft eenn hoge impedantie en waarschijnlijk een lage ingancapaciteit.
Maar ja, dat is aan de ingangbussen daar hang jij antennes aan(testdraden) die ook capaciteiten hebben.
De truc met de twee scope probes die op 1:10 staan is dat je dan geen extra storing oppict en ook niet injecteerd in het systeem.
Gebruik je een externe scoop vor deze meting, vergeet dan niet een van de massa draadjes aan de te testen scoop te hangen, anders krijg je last van een heel sterk commonmode signaal.
Groet,
Bram
Op 15 februari 2022 22:29:25 schreef blackdog:
Ja, de scoop probes moeten op 1:20 staan..
De truc met de twee scope probes die op 1:10 staan is dat je dan geen extra storing oppict en ook niet injecteerd in het systeem.
Huh, probes wel gewoon op 1:10 zetten neem ik aan? (1:20 zit er overigens niet op bij mij)
blackdog
Golden Member
Zojuist een sporen op de PCB van de druktoetsen eens nagelopen. Van het defecte druktoets loopt een spoor naar pin 20 van de connector. De andere helft van de druktoets zit parallel geschakeld met meerdere druktoetsen. Deze gaan uiteindelijk naar onderstaand component (CR1). Iemand enig wat dit voor component is?
En uiteindelijk lijkt het zo te zitten:
Dus het lijkt erop dat het niet in het printplaat van de druktoetsen zit.
Als het in het mainboard zit, is het een heel ander verhaal 
Maar wat ik wel heel sterk vind is dat juist alleen deze toets niet functioneert en alle andere wel..
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Hoi Ricotjuh,
Die CR1, zou kunnen staat als afkorting voor Current Rectifier, ofwel een diode / Thyristor etc... De behuizing is volgens mij een SOT-343R, de code die erop staat A1, daar heb ik zo snel geen goede kandidaat voor gevonden..
Groet,
Christiaan
Is het misschien een software feature en zijn de trigger opties niet geactiveerd omdat het een software optie was ?
Er zit toch ook een selftest diagnose in deze scope waar alle toetsen en encoders mee kunnen worden getest ? (zie video Dave)
[Bericht gewijzigd door flash2b op (36%)]
Zelftest uitgevoerd, maar deze wordt met succes doorgelopen geeft hij aan. Geen fouten gevonden. Ik kan geen test vinden waarmee ik handmatig encoders en/of toetsen kan testen.
Ook zie ik verder niets terug waarmee in functies in of uit kan schakelen van het trigger menu.
Bij het opstarten van de scope, loopt er ook een soort zelftestje (zo lijkt het) en dan gaat het ledje van dit knopje ook even aan net zoals alle andere. Maar hierna lijkt deze toets niets te doen.
Zonder mij hier verder zinnig in te kunnen mengen; Voor de SOT143 dacht ik aan een BAS70-07 of soortgelijks:
https://assets.nexperia.com/documents/data-sheet/BAS70_1PS7XSB70_SER.p…
Een paar diodes in een matrix lijkt niet onwaarschijnlijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit soort behuizingen zijn meestal TVS diode arrays voor bescherming.
(is een SOT343, bij een SOT143 zit de 'dikke poot' op positie 1 i.p.v. 2...)
er zitten er meerdere in. Je zou de verdachte eens kunnen swappen met een andere, CR2 bvb. (als je SMD solderen beetje gewoon bent)