Op 15 februari 2022 13:20:40 schreef Lupus:
Agilent 54621A/22A/24A/41A/42A Oscilloscopes and Agilent 54621D/22D/41D/42DMixed-Signal Oscilloscopes
User manual:
https://www.mit.bme.hu/system/files/oktatas/targyak/10878/Agilent_5462…
Data sheet:
https://www.testequipmenthq.com/datasheets/Agilent-54621D-Datasheet.pd…
Service Manual:
https://www.manualslib.com/download/642490/Agilent-Technologies-54621a…

Succes, Frans

Dank voor de links. Echter, hier staan de schema's ook niet in weergegeven. Ook niet in de Service manual..

Zojuist even gemeten met de scope over de contacten. Eerste instantie over een "goede" knop. Op een contactpunt meet ik 5V en de andere heel kleine spikes rond de 0V.

Bij de defecte knop meet ik aan beide zijdes de spikes rond de 0V maar mis ik de 5V.

Heb de sporen kunnen herleiden naar de connector en bandkabel, en deze lijken intact.
Lijkt me dat het fout gaat bij het midden van de 5V..

Ricotjuh,

Ik denk niet dat er meer te vinden is.
Er is natuurlijk altijd de optie enige back-engineering te plegen voor dat deel van interesse.

Wat je schetst lijkt redelijk behapbaar.
Is die "more" actief in deze uitvoering?
Dat lijkt me in ieder geval te vinden.
En, wat er niet is is ook niet te vinden.

De manuals houden het bij een heli-view.

[Bericht gewijzigd door Lupus op (22%)]

Hi Ricotjuh,

Soms is het niet goed mogelijk zomaar over de contacten te meten met een scoop probe.
De rede is dat geen van de twee contacten een ground of +V potentiaal hebben, dus dat ze "zwevend zijn.

Gebruik dan twee probes op een andere scoop of deze als je twee werkende kanalen hebt.
Gebruik dan de "math" functie op je scoop om de twee kanalen van elkaar af te trekken, dat is de "Arme Man" differentiaal probe. :+
Ter volledigheid, probes natuurlijk op de 1:10 stand!

Probe een goede toets functie en dan de gene die niet werkt zodat je het kan vergelijken, niet alle toetsen hoeven evenvaak gescand te worden.
Als het alleen die ene toets is, dan heb je kans dat het scansysteem OK is en dat er misschien zoals al aangegeven er een printbreuk is.
Kijk ook of er viezigheid aan de voor of achterzijde van de print aanwezig is.

Succes,
Bram

Oke dank voor de tip Bram!
Maar dat zou dus ook met deze jongen kunnen.. geen idee of het een verschil is? Qua meet uitkomst.

Wellicht stomme vraag, maar in jou advies schrijf je dat de probes op 1:10 moeten staan. Maar als deze beide hetzelfde staan dan maakt het toch niet uit? Dus zouden ze beide toch ook op 1:1 kunnen staan? Of zie ik iets over het hoofd?

Hi Ricotjuh, :-)

Je vragen zijn niet dom!
Ja, de scoop probes moeten op 1:10 staan en nee, je differential probe met de meetkabels er aan geeft te veel storing en een te grote capacatieve belasting.
Ik heb aardig wat ervaring gehad met relaiscontact parallel aan zo'n toets te zetten, per aparaat verschilde het hoeland de bedrading naar het reedrelais mocht zijn.
Dat was omdat de apparatuur een remote functie nodig had voor de setup waarin het gebruikt werd maar die niet op een remote bus beschikbaar was.

Dus noig even dit, die echte differrential probe zou in principe goed zijn, hij heeft eenn hoge impedantie en waarschijnlijk een lage ingancapaciteit.
Maar ja, dat is aan de ingangbussen daar hang jij antennes aan(testdraden) die ook capaciteiten hebben.

De truc met de twee scope probes die op 1:10 staan is dat je dan geen extra storing oppict en ook niet injecteerd in het systeem.
Gebruik je een externe scoop vor deze meting, vergeet dan niet een van de massa draadjes aan de te testen scoop te hangen, anders krijg je last van een heel sterk commonmode signaal.

Groet,
Bram

Op 15 februari 2022 22:29:25 schreef blackdog:

Ja, de scoop probes moeten op 1:20 staan..

De truc met de twee scope probes die op 1:10 staan is dat je dan geen extra storing oppict en ook niet injecteerd in het systeem.

Huh, probes wel gewoon op 1:10 zetten neem ik aan? (1:20 zit er overigens niet op bij mij)

Hi Ricotjuh,

Dat was een typefout, sorry, ik heb het aangepast.

Groet,
Bram

Oke top, ga ik dat straks proberen

Zojuist een sporen op de PCB van de druktoetsen eens nagelopen. Van het defecte druktoets loopt een spoor naar pin 20 van de connector. De andere helft van de druktoets zit parallel geschakeld met meerdere druktoetsen. Deze gaan uiteindelijk naar onderstaand component (CR1). Iemand enig wat dit voor component is?

En uiteindelijk lijkt het zo te zitten:

Dus het lijkt erop dat het niet in het printplaat van de druktoetsen zit.
Als het in het mainboard zit, is het een heel ander verhaal :(

Maar wat ik wel heel sterk vind is dat juist alleen deze toets niet functioneert en alle andere wel..

Hoi Ricotjuh,

Die CR1, zou kunnen staat als afkorting voor Current Rectifier, ofwel een diode / Thyristor etc... De behuizing is volgens mij een SOT-343R, de code die erop staat A1, daar heb ik zo snel geen goede kandidaat voor gevonden..

Groet,
Christiaan

Is het misschien een software feature en zijn de trigger opties niet geactiveerd omdat het een software optie was ?

Er zit toch ook een selftest diagnose in deze scope waar alle toetsen en encoders mee kunnen worden getest ? (zie video Dave)

[Bericht gewijzigd door flash2b op (36%)]

Zelftest uitgevoerd, maar deze wordt met succes doorgelopen geeft hij aan. Geen fouten gevonden. Ik kan geen test vinden waarmee ik handmatig encoders en/of toetsen kan testen.
Ook zie ik verder niets terug waarmee in functies in of uit kan schakelen van het trigger menu.
Bij het opstarten van de scope, loopt er ook een soort zelftestje (zo lijkt het) en dan gaat het ledje van dit knopje ook even aan net zoals alle andere. Maar hierna lijkt deze toets niets te doen.

Zonder mij hier verder zinnig in te kunnen mengen; Voor de SOT143 dacht ik aan een BAS70-07 of soortgelijks:
https://assets.nexperia.com/documents/data-sheet/BAS70_1PS7XSB70_SER.p…

Een paar diodes in een matrix lijkt niet onwaarschijnlijk.

Dit soort behuizingen zijn meestal TVS diode arrays voor bescherming.
(is een SOT343, bij een SOT143 zit de 'dikke poot' op positie 1 i.p.v. 2...)

er zitten er meerdere in. Je zou de verdachte eens kunnen swappen met een andere, CR2 bvb. (als je SMD solderen beetje gewoon bent)

Gelet op de manier van aansluiten lijkt mij een TVS wel erg onwaarschijnlijk, mijn geld staat op een dubbele diode.
In de 4-pens SMD componenten met opdruk A1 heb ik de volgende lijst:

waarin alleen de 1SS382 of de 1SS272 kandidaten zijn...
Even doormeten op diodestand vertelt je hoe en wat, er zitten er meer op ter vergelijking.

MAAR... als die diode stuk zou zijn, werken er meer toetsen niet.
Dus blijft over:

1. haarscheur in de PCB
  2. slechte soldering van pin 20
  3. kabelbreuk in de verbinding
  4. software

Op 17 februari 2022 07:53:28 schreef haasje93:
Hoi Ricotjuh,

Die CR1, zou kunnen staat als afkorting voor Current Rectifier, ofwel een diode / Thyristor etc...

Dan is het een Controlled Rectifier, ofwel een thyristor. Ook wel SCR silicon controlled rectifier.
Maar dat kan ik me in deze opstelling niet voorstellen.

Een (paar) diodes in een switch matrix lijkt me hier inderdaad voor de hand liggend.

Ik verwacht niet dat de CR1 stuk zal zijn. Zoals al eerder vermeld, mocht deze stuk zijn dan zouden meerder knoppen niet meer werken en dat is niet het geval.
Breuk in de bandkabel is ook uitgesloten. Ik meet gewoon connectie tussen druktoets en pin 20 van de connector op de main print.
Dus wat nog over blijft een een haarscheur in de mainprint of een software issue. Maar ik kan bijna niet geloven dat ze een knop uitvoeren die niet te gebruiken is. Kan ook nergens iets gevonden krijgen of het mogelijk is om deze knop wel of niet uit te schakelen..

misschien werkt die toets alleen als je een of andere functie inschakelt.

Op 17 februari 2022 15:39:37 schreef Ricotjuh:
Ik verwacht niet dat de CR1 stuk zal zijn.

Ja, maar je was er zelf over begonnen :-)

zoals reeds eerder vermeld, al die toesten worden serieël gescand. Dus iedere toets krijgt om de X-tijd even spanning en geeft die al dan niet door op de matrix.

Op alle andere toestsen meet je een kortstondige puls, behalve deze.

Bram gaf de tip om dat even beter te bekijken via diff probe opset, geloof niet dat dit gebeurd is?

ik doe het anders, met signal tracer kan je de scanpulsen makkelijk hoorbaar maken..

als ik naar de allereerste foto van dit topic kijk dan lijkt het me dat er wat doorloopt tussen het contactrooster van de knop. een slimme besturingssoftware detecteert dat dan bij het opstarten, ..hey die knop blijft ingedrukt, laat ons hem overslaan anders kunnen we niet verder.
Is maar een idee.

Even wat zaken op een rijtje..

- Betreft de CR1, ja ik was daar inderdaad over begonnen. Maar niet met de intentie of het vermoeden dat deze stuk zou zijn. Maar meer uit interesse wat dit voor component was in deze opstelling. Kon het niet thuisbrengen. Vandaar de vraag, maar het probleem zou hier niet mee opgelost zijn.

- De foto die ik als eerste gepost heb, is een voorbeeld van het internet. Was puur om aan te geven wat voor soort "knop" er gebruikt wordt. Dus de eerste foto is niet van het apparaat. Excuses voor de verwarring.

- Ik heb wel zeker de tip van Bram geprobeerd. Maar ik kreeg (voor mij) geen duidelijke informatie tevoorschijn op de scope. Was ook getest op de scope waar de functietoets niet op werkte.
Doordat dit toen niet goed lukte, heb ik mijn tijd gebruikt om uit te zoeken hoe de sporen richting de connector lopen. In de hoop daar iets zinnigs uit te krijgen. Maar vanavond wil ik nog een keer proberen om de diff probe opstelling te gebruiken op een externe scope. Het klopt toch dat ik een spanningsverschil over de druktoets moet meten?

Zojuist de meting gedaan. Hieronder de resultaten. Ik mis volgens mij een 5V DC offset bij de druktoets die niet functioneert.

Werkende toets:

Niet werkende toets:

Moet toch wel te volgen zijn waar die 5v vandaan komt?
Die vierpoters zijn waarschijnlijk tvs arrays; een sluiting daarin zou ook zoiets kunnen veroorzaken.

(de reactie daarop hangt wat van de firmware af, meestal 'hangt' de boel dan, maar dat hoeft natuurijk niet zo te zijn in deze scoop)

[Bericht gewijzigd door Arco op (69%)]

Yes probleem opgelost. :)
Probleem zat in de soldering van pin 20 op de mainprint.
Soldering leek in eerste instantie goed, maar toen ik ging meten, mat ik tegen de connector niet de 5V, maar aan het einde van de pin had ik wel 5V. Na een aantal keer met de probe op de pin gedrukt te hebben, had ik wel over de gehele pin 5V. Vanaf dat moment werkte de knop wel. Vervolgens de pin weer van soldeertin voorzien en nu lijkt alles weer te werken. Dank voor alle hulp.

Nu was ik ook aan het kijken naar de ventilator. Deze maakt ruim veel lawaai. Hieronder de specs van de huidige ventilator.
FBA08A12U1A 80mm fan
Voltage: 12V
Nominal speed: 3450 r/min
Maximum air flow: 1.33 m3/min
Maximum air pressure: 4.8 mmH2O
Noise: 38.2 dB-A

Binnen deze specs krijg ik zo gauw niet een ventilator gevonden die stiller is. Hebben jullie tips voor een vervanger die een stuk stiller is, maar nog wel kan voldoen aan de specs?