Als het gaat om toekomstbestendigheid is er één absolute koploper: Koyo, en dan met name de DL305 die bijna 40 jaar verkocht werd. Alle modules, oud/nieuw en ook die van andere merken kun je gewoon mixen, helaas vorig jaar "beëindigd". En die "andere merken" zijn onder andere Siemens, GE, Texas Instruments, en nog veel meer.
Koyo heeft nog wel genoeg keuze in de overige series, van de Klick tot de DL405.
Siemens is op iedere straathoek te verkrijgen, meestal. Op dit moment is het ruk, op sommige modules staat een leverdatum 2023.
Als het om de taal gaat: ik gebruik veel Vipa, ook step7/TIA (naar wens) en daar zijn geen leverproblemen. Interessant zijn vooral SLIO en de M13 micro.
Op 7 maart 2022 06:51:51 schreef mel:...Schleicher....Abb...
Vergeet beide. Schleicher was technisch erg goed, maar dat maakt geen goede PLC. Voor ABB geldt het zelfde. Gewoon vergeten dus.
PLC's die je met Codesys programmeerd zijn ook een optie. Alleen niet een merk als Beckhoff, die zijn slecht in langdurige ondersteuning, al was het maar doordat ze geen PLC's maken: allemaal PC's met windows. Zeer slechte ervaring mee. Als je toch die modules wil gebruiken kijk dan beter eerst bij Wago.
Maar als ik dan echt een keuze moest maken.... denk ik toch nog steeds aan Siemens, voor de PLC's. Zeker niet hun hele programma! Dus geen HMI en al helemaal geen aandrijvingen.