Hoi, De wasmachine van Oma geeft een aardlek probleem en is mij in de schoenen geschoven. Het is al een oudje (1989 ?), ik heb al geadviseerd voor een nieuwe, maar Oma is nogal gehecht aan het ding en wil hem liever repareren. Het is een AEG Lavamat 240 bovenlader.
Na controle met de megger kom ik uiteindelijk uit bij de rotor van de hoofdmotor. AEG MCA 52/64 - 126/AG1.
Nu is mijn vraag, wie:
- heeft misschien een motor liggen ?
- weet waar ik anders deze motor kan krijgen ?
- heeft misschien nog een donor machine op zolder staan? (Geef ik haar die machine en gooi ik deze weg
)
- weet als laatste redmiddel wat het kost en waar ik de rotor kan herwikkelen ?
- heeft een ander idee ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dus je hebt doorslag naar de as op het anker? als de motor goed zwart is van opgehoopt koolstof uit de borstels zou het de eerste keer niet zijn dat de compressor dit ook al verhelpt.
Maak eerst eens de collector goed schoon met perslucht.. Vaak dan probleem weg. Koolstof is vaak boosdoener!! Als je een foto van de motor heb, kan ik je wellicht helpen..... Snap wel dat je Oma aan verknocht is, was een best goed wasmachine!!
Hmm.. de rotor zag er in eerste instantie schoon uit. Toch maar even wat perslucht. Helaas gaf dit geen soelaas. Wat ik trouwens wel vreemd vind: alle lemellen van de collector geven dezelfde doorslag.
In elk geval heb ik inmiddels mijn tante gesproken. Zij vindt het onverantwoord dat een dame van 90 nog gaat wassen dus zij doet het voortaan voor Oma. Dus reparatie is niet meer nodig. Toch bedankt voor de tips.
Klopt dat je met alle lamellen zelfde meet, deze liggen via een winding aan elkaar dat klopt . Plastic isolatie is doorgeslagen bij 1 vd doorgangen weekijzer.. sommige AEG motoren hadden er last van. Recentelijk was mijn uitleen machine een AEG Princess 1000 ook gestorven aan dit probleem. Gezien ouderdom en gewicht gestopt en een Whirlpool ingezet..
Leuk als je ouder word dat er zo over je beslist word, je word alles ontnomen zo.. Dus de uitdrukking klopt: ouder worden is niet leuk!
Okee, dus dat ik alle lemellen megger is wel logisch. Ik heb de rotor nog eens goed bekeken maar zie echt niets vreemds. Er werd om foto's gevraagd, dus bij deze. Ik heb de motor wel uit elkaar gehaald: de koolborstels ontbreken.
@SMD: De situatie iets genuanceerder. Oma doet alle was nog steeds zelf, met de hand/handwas. Alleen een keer per maand doet ze de "grote lappen" met de automaat. (4 handdoeken en een dekbed / hoes) Oma is netjes, dus die "lelijke machine" staat niet standaard in de badkamer en word dus elke maand, met behulp van een aardig buurman, uit de kast gesleept naar de badkamer. ("Vroeger deed je opa dat...) Een waslijntje is ook lelijk, dus deze word ook eens per maand opgehangen. Dit doet ze met een keukenkruktrapje die ze al 50 jaar heeft. Ik snap mijn tante wel..
testman
ik mag denken dat de aardlek er ineens uitging, en niet nadat de meterkast recent was vervangen, eerst zat er geen of nog een 500mA aardlek op die groep?
Zohee, das een goeie. De woningbouw was wel bezig.... Zal het eens navragen. Maar dat is geen oplossing voor het probleem. 
testman
nou, wasmachines uit die tijd kregen een aardlek van 30mA er nog weleens uit, vandaar. daarom zat er toen nog een aardlek van 500mA op de wasmachine..
Wat een gesleep met een wasmachien dan zeg.. ja dat snap ik!! Maargoed een ander maakt wel een beslissing voor een ouder iemand, en dat maakt die persoon wel verdrietig., vergeet dat niet. Een mens wil zo lang mogelijk zelfstandig zijn!!
Zou dan op MP verkopen, er zijn liefhebbers zat voor een oud masjientje