Ik heb een caravan met een huishoud accu (voor een mover en voor algemeen gebruik omdat we nooit op een stroomplaats staan). Wat ik wil is dat deze accu tijdens het rijden met de caravan oplaadt. Dit werkt momenteel wel, maar met slechts max. 5 Ampère. De vraag is hoe ik dit wat hoger kan krijgen.
Situatie:
- Vanuit de dynamo gaat er 2,5 mm2 naar de trekhaak aansluiting (ca. 4 - 4,5 meter)
- Vanaf de trekhaak gaat het met 4mm2 verder naar een DC/DC omvormer (Victron Orion-Tr 12/12-9A (110 Watt)). Zal zo'n 1,5 meter zijn.
- De Orion is een niet geregelde DC/DC omvormer/lader die een vaste (instelbare) spanning afgeeft. Deze staat momenteel ingesteld op 14,4 Volt
- Gaat vanaf daar met 4 mm2 naar een Calcium accu van 100 Ah (zal zo'n 2 - 2,5 meter zijn)
- Als de accu voor 50% ontladen is, is de laadstroom zo'n 5 Ampere en dat wordt steeds minder naarmate de accu voller raakt. Het duurt in totaal ruim 14 uur voor de accu helemaal vol was
- Als de caravan niet gebruikt wordt hangt hij aan de 220V met een kwalitatief goede acculader van Victron
Mijn vragen:
1. Wat is momenteel de meest waarschijnlijke bottleneck waarom er geen 9 Ampere laadstroom gaat lopen (wat de Orion aan kan)?
2. Kan het kwaad om de Orion permanent op 14,4 Volt te zetten? Als de accu vol is blijft er nu 14,4 Volt op de accu staan en wordt deze feitelijk overladen. Of kan ik de Orion beter op 13,8 Volt zetten ter behoud van de accu (en waarschijnlijk een nog iets kleinere laadstroom)?
3. Kan het kwaad dat er maar een relatief kleine laadstroom loopt van 5% van de capaciteit van accu? Ik lees op internet dat 10% eigenlijk een minimum is voor het behoud van de accu.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bottleneck zal de kabellengte en de stekker op de trekhaak zijn, zeker de 13 polige zijn niet bijster goed met hogere stromen. wil je de accu sneller vol, dan ben je het best af met een 12/230V omvormer voorin de auto bij de accu, wel achter contact zetten! met een 230V kabel naar de trekhaak en dan de 230V lader daar inpluggen. met de 12V uit de auto heb je dikkere kabels nodig om nog afdoende spanning over te houden bij de accu in de caravan.
[Bericht gewijzigd door testman op (56%)]
Ik zou om de accu(s) op te laden een extra stekker maken met een "Anderson" stekker oid naast je 13 Polige. Daar kan voldoende stroom doorheen
benleentje
Golden Member
- Als de accu voor 50% ontladen is, is de laadstroom zo'n 5 Ampere en dat wordt steeds minder naarmate de accu voller raakt. Het duurt in totaal ruim 14 uur voor de accu helemaal vol was
Dat is raar, ik zie dan 3 mogelijkheden.
- De victron is verkeerd ingesteld en denk dat het een 50Ah accu is.
- De 100Ah accu is toch een stuk minder goed dan je denkt en de victron krijgt er gewoon niet meer stroom in.
- De spanning aan de ingang van de victron zakt tot onder een bepaalt niveau en regelt dan de uitgang terug. Vaak is dat 9V, dit om de de voorgeschakelde accu te beschermen tegen diep ontladen. Maar kan ook zijn wat testman zegt en dat je stekker verbinding niet optimaal is.
Waarvan ik nu 2 het meest plausibel vind.
met de 12V uit de auto heb je dikkere kabels nodig om nog afdoende spanning over te houden bij de accu in de caravan.
Dat is wel zo maar dat verwacht ik niet al bij 5A, of zijn die caravan stekkers echt zo slecht? Qua bedrading met 2,5mm2 moet tot ca 15A gewoon kunnen.
2. Kan het kwaad om de Orion permanent op 14,4 Volt te zetten? Als de accu vol is blijft er nu 14,4 Volt op de accu staan en wordt deze feitelijk overladen. Of kan ik de Orion beter op 13,8 Volt zetten ter behoud van de accu (en waarschijnlijk een nog iets kleinere laadstroom)?
JA 14,4V mag er alleen tijdens het laden opstaan totdat hij vol is. 13,8V is weer te weinig om de accu goed en snel te kunnen laden. Een goede lader moet gewoon beide doen, opladen met hoge spanning totdat hij vol is en dan stoppen en dan bij ca 95% accu gaan druppel laden. Maar het is ook goed als hij gelijk na het laden met druppel laden verder gaat. Als de victron er continu 14,4V op je accu zet dan is het een ongeschikte lader, en ook best kans dat je accu nu minder goed is dan je denkt.
3. Kan het kwaad dat er maar een relatief kleine laadstroom loopt van 5% van de capaciteit van accu? Ik lees op internet dat 10% eigenlijk een minimum is voor het behoud van de accu.
Nee dat kan geen kwaad, al laad je de accu maar met 100mA kan dat geen kwaad. Alleen heb je er gewoon niets aan omdat het te lang duurt.
Een accu continu op een druppellader zetten is ook niet ideaal de platen gaan dan corroderen, maar dat is pas na zeg 5 jaar. Beste voor een accu is hem gewoon te gebruiken cyclisch gebruik heet dat. In auto's kan een accu zo 8 jaar meegaan. Als een accu langere tijd niet gebruikt word is het beter om hem gewoon 1 keer per maand te laden, is beter dan continu onder spanning. Gebruik van een acculader die dat automatisch doet is dan aan te bevelen. Die kijkt dus als de accu onder de zeg 85% komt en geeft hem dan weer een lading.
Wat ik nu zou doen is.
De 100Ah controleren of laten testen of een gewoon 230V lader aansluiten en dan de laadstroom meten.
Is die meer dan 5A dan gaat er iets mis met de victron. Dan de spanning voor en na de victron meten.
Zakt de spanning voor de victron ver weg dan op divers plaatsen vanaf je accu meten op plaatsen waar je bij de kabel naar de trekhaak komt. En dan ook vooral de spanning voor en na de trekhaak connector meten, als er ineens een spanningsval te zien is met voor en na de connector als voorbeeld dan weet je dat het daar fout gaat.
5A is wel erg weinig, zoals je al zegt is 1/10C (dus zo'n 10A) de aanbevolen laadstroom.
Die Orion zou meer moeten leveren. Waar zit dat ding? De Orions worden vrij warm en begint vrij snel te limiteren dan.
Daarnaast is ie 110 watt, geen 9A. Bij een uitgangsspanning van 14V is dat dus max 7.8A, de stroom neemt dus wat af naar gelang de spanning.
Ik zou eens testen met een goede voeding direct op de Orion, dan zie je wat de impact is van de kabels en connectoren. Zoals gezegd is dat hele traject (startaccu - stekker tot achterin) niet optimaal voor hogere stromen).
2 opties om dat te verbeteren
- Omvormer voorin en met 230V naar achteren gaan, bij de trekhaak een Defa of Powercon monteren en een goede acculader achterin
- Dikkere kabel (+afzekeren) leggen icm een geschikte stekker zoals bv een Anderson. Maar wel opletten op vocht dus de juiste kappen erbij
Voordeel van optie 1 is dat dit relatief dunne kabels vereist. Daarnaast is een goede acculader ook voorzien van dingen als desulfatie en laadcurves, ipv een 'domme' buck-boost zoals de Orion. (Dan moet je de Orion SMART hebben)
Ook is die optie flexibeler als je gaat upgraden naar een lithium accu: een goede acculader kun je ook instellen voor Lithium, terwijl die Orion niet geschikt is (dan moet je de Smart hebben)
Heb je de accu al eens getest? (Niet een 2min test van een garage, maar een echte capaciteitstest?)
Een defecte accu heeft nagenoeg dezelfde symptonen. En als er geen onderbeveiliging geinstalleerd is zoals een batteryprotect is de kans groot dat de accu te ver ontladen wordt en dus stuk gaat.
Daarnaast is een mover een behoorlijke stroomverbruiker, ook al is t niet langdurig, het trekt wel een hoop. En dan komt bij een loodaccu de Peukert component ook erbij, waardoor de 'aanslag' op de capaciteit vrij fors is. Ik kan me goed voorstellen dat je met dat ding op zn plek zetten + 1 avond wat lampjes (En zeker als je tv, laptop of andere dingen doet) zo'n 100Ah loodaccu (= netto 50Ah bruikbaar) meer dan leeg trekt. En dan is de levensduur 2-3 jaar als je geluk hebt.
Wat ik nog mis in het verhaal: Koelkast?
Vaak zitten er absorbtiedingen in een caravan/camper. En die schakelt over van gas naar 12V tijdens het rijden.
Maar dat trekt wel snel 10-15A extra (afhankelijk van het model)
En hoe zit die? voor of na de Orion?
Dan is een dunne draad al snel voldoende om een behoorlijke val te krijgen.
2.5mm2 zal bij 15A over 8m (En daar zit je zo op met de hele voertuiglengte + caravan, is zelfs eerder langer denk ik.) 1.7V spanningsval geven. Tel daar ook nog de overgangsweerstand bij op van een stekker.... Dan kan het best hard gaan.
In dit geval een mix van 2.5mm2 en 4mm2 maar wel richting de 9 meter en meerdere overgangnen.
Overigens is het normaal (En ook door Victron aanbevolen) om de Orion zo dicht mogelijk bij de caravan/huishoudaccu te zetten). De spanningsval over de laatste meters kan ook al behoorlijk invloed hebben op de laadstroom.
Is het trekkende voertuig eentje met een slimme dynamo? Dan is de dynamospanning varieerend en soms nog lager en zul je, incl koelkast, met 2.5mm2 bijna zeker buiten de specs komen van die Orion.
Als je vrij wilt staan zou ik eerder kijken naar een zonnepaneel icm een lithiumaccu. Dan is het laden tijdens het rijden minder essentieel en kun je, zeker in de zomerperiode ongeveer oneindig vrij staan als je weinig verbruikt. En anno 2022 is een kleine lithiumaccu nieteens heel veel duurder meer dan een loodaccu. Beetje loodaccu van 100Ah kost een goede 150 euro, 300 euro voor 2 stuks (= netto 100Ah bruikbaar)
Een 100Ah lithiumaccu die je incidenteel ook 100Ah kunt benutten (80Ah normaal) kost 500-600 euro, maar scheelt 35 kilo aan gewicht tov 2 losse 100Ah loodaccu's en gaat veel langer mee, dus is snel terugverdient
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (11%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een probleem dat je veelvuldig leest op caravan fora. Met een recente wagen is het grote bagger. De batterijspanning wordt niet meer op volledige lading gehouden. Bij het afremmen wordt er extra energie geleverd door de 'slimme' alternator.
2de probleem is de spanningsval over de dunne draden. De afstand moet hier x2. De massa van de wagen is geen ideale geleider. In tegendeel. Je bent bij 10A al >12% van je spanning kwijt. Bij 15A gaat dat naar een kleine 20%. Van 14V blijft er bij 10A maar 12,2V over. Bij 15A heb je al maar 11,3V meer over.
10A à 12,2V = 122W. Maak je daar terug 14V van krijg je in een ideaal systeem 8,7A. Bij 80% efficiëntie van de DC/DC omvormer kom je aan 6,9A.
@Steppertje: Meet de spanning eens aan de ingang van je omvormer terwijl de motor draait en de batterij wordt geladen.
Vertrekt je 4mm2 effectief vanuit de stekker? Heb je ook de massa op pen 13 naar 4mm2 gebracht? Of vertrekt je 4mm2 uit de centrale aansluitdoos.
Aan auto zijde wordt er vaak een loopje genomen met de bedrading. De 3 massa pennen, 3, 11 en 13 moeten elk voorzien zijn van 2,5mm2. In de praktijk blijkt dan dat er 1 2,5mm2 in zit en dat die net voor de aansluiting in 3 wordt gesplitst. Waardoor massa van de lichten, koelkast en omvormer over dezelfde 2,5mm2 lopen.
edit:@DJSmiley: De koelkast heeft niks met de victron te maken. Deze hoort op pennen 10 en 11 van de stekker te zitten terwijl de victron op 9 en 13 dient aangesloten te zijn.
Dat een mover de batterij zo snel laat crashen is ook een fabeltje. Ondertussen zit er al 9 jaar een Optima Yellow top van 80Ah in mijn caravan. De mover wordt gebruikt bij het uit de stalling halen en aankoppelen. Daarna terug op de camping voor deze terug aan de C-TEK lader komt. Tijdens het verblijf wordt de led verlichting uit de voortent ook uit de batterij gehaald.
Lithium gaat er echt niet inkomen. Veel te duur en het brandgevaar is ook een stuk hoger dan een gewone accu. Gewicht wordt ook minder en minder een probleem. Vele caravans staan nu op assen van 1500 of 1800kg. 400kg laadvermogen is geen uitzondering meer.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (23%)]
Ah, ik wist niet dat er 2 aparte draden waren voor koelkast en de lader. Dat scheelt.
Wat betreft het crashen: Dat is niet zo zwartwit, maar hoge stromen hebben wel degelijk invloed op de netto bruikbare capaciteit.
Een Yellowtop is overigens wel een iets ander dingetje dan een 'standaard' accu, die kosten wat meer maar zijn dan ook een stuk beter.
Lithium kunnen de meningen over verschillen. Een LiFePO4 is net zo veilig als een loodaccu. Er zijn meer ontploffende loodaccus door overladen dan lithiumaccus die in de fik vliegen.
Meestal is het de electra eromheen die de branden veroorzaakt (Slechte kabels en kroonsteentjes enz).
Brandgevaar hoger geld voor Li-ion enz, maar dat zie je nagenoeg nooit in caravans enz. Niet elke lithiumvariant heeft last van een thermal runaway.
EricP
mét CE
Allemaal hele mooie verhalen, maar ze gaan voorbij aan de simpele realiteit.
- Meet de spanning op de uitgang van de DCDC converter. Is die 14V4, dan doet-die z'n werk. Meet vervolgens de accuspanning. Zit die lager, dan valt de spanning over de kabel naar de accu (duh...).
- Zijn accuspanning en uitgangsspanning min of meer gelijk (en lager dan 14V4), dan meet je eens wat er aan de ingang van de DCDC converter staat. En vervolgens kijk je of dat in de 'range' zit die de maker specificeert. Zo ja: blijkbaar regelt de DCDC converter de stroom terug. RTFM.
- Zit de ingangsspanning lager dan wat de maker specificeert, meet dan de spanning op de accu van het trekkend voertuig. Zit daar een aanzienlijk verschil in, dan zit het probleem in dat kabelwerk.
Maak ook niet de fout die veel mensen maken: 'ik heb een 50A lader, dus die laadt met 50A en mijn 500Ah setje in dus in 10 uur vol'. In de praktijk start het ding met 50A, maar de stroom wordt minder zodra de accu ook 14V4 gehaald heeft. Immers, als er meer stroom door moet, moet de spanning omhoog. En dat is nou net ff niet handig.
Tenslotte... Voor 12V systemen hanteer ik als vuistregel 2A per mm2 tot een 2, 3 meter. Voor een lampje maakt het niet zoveel uit. Maar op 12V doet spanningsval procentueel gezien erg veel pijn. Immers, als je bij 230V 1V verliest, dan is het niet de moeite waard procentueel gezien. Bij 12V is het reeds 8%.
Daarnaast gaat het nog meer pijn doen bij 'geregelde' zooi. Die wil toch hun uitgangsvermogen halen, dus gaan ze meer stroom trekken (door de lagere spanning; het vermogen moet ergens vandaan komen). Waardoor de spanningsval nog groter wordt.
Kortom: kijk eerst eens wat je spanningen zijn. Dat is feitelijk het enige wat (in de context van dit topic) relevant is. Het zou kunnen dat je er een knappe multimeter voor nodig hebt. Die DCDC converter staat lekker te switchen. En een bouwmarkt-exemplaar zou wel eens van de leg kunnen raken door de pulsen die op de voeding staan. Een draaispoelmeter is in deze doorgaans wel bruikbaar.
Mocht je zoiets niet hebben, dan kun je natuurlijk ook gewoon de spanningsval over een draadje meten: ene pen aan de ene kant, andere pen aan de andere kant.
Vergis je ook niet in de (contra)stekker. Daar wil ook nog wel eens wat 'vallen'...
benleentje
Golden Member
'ik heb een 50A lader, dus die laadt met 50A en mijn 500Ah setje in dus in 10 uur vol'. In de praktijk start het ding met 50A, maar de stroom wordt minder zodra de accu ook 14V4 gehaald heeft.
Voor onze heftruck een 120A lader, die begin met 100A te laden en gaat toch al binnen enkele minuten naar 90A om vervolgens een beetje te stabiliseren rond 85A en dan langzaam aan continu wat lager te worden. Aan het einde van de lading is het dan nog ca 45A. En dat is inderdaad puur omdat de accu dat bepaalt als je met een continu spanning aan het laden bent.
Daarom dat ik ook al zei dat het ook aan de accu zelf kan liggen dat die toch al aardig versleten is.
Kortom: kijk eerst eens wat je spanningen zijn.
Dat had ik toch ook al gezegd
. Maar jouw verhaal zit wel beter in elkaar
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
EricP
mét CE
Tsja... Deel van het 'dagelijks gez**k' van mensen die vinden dat 'er iets niet goed is en hun leverancier en boehoehoehoe'. Je weet wel: puinruimer als inkomstenbron
.
[offtopic]Ik heb ooit eens een klant gehad die vreselijk liep te schelden op Victron acculaders. Waardeloos enzo. Nou maken die jongens over het algemeen best knap spul, dus ik ben dan altijd sterk geneigd om eerst maar eens over PEBCAK na te denken. Inderdaad: veel te dunne draadjes naar de accu. Een paar iele stekkers er tussen. En dan 1V spanningsval bij 30A per ader. En het dan nog raar vinden dat die lader de weg kwijt raakt: dat ding kan toch gewoon doorgaan tot de accu vol is? Vervolgens is het ze niet aan het verstand te brengen dat dit soort dingen dodelijk zijn. Maar nee, het lag echt aan de lader. Want de accu's waren nieuw. Uiteindelijk maar vriendelijk afscheid genomen: zoek maar een andere sukkel. Ik kan je niet bestaande probleem niet oplossen en je maakt het me onmogelijk om je wel bestaande probleem op te lossen. Dag hoor.[/offtopic]
Maar goed... even kijken waar TS mee terug komt.
Hallo allemaal, excuses voor mijn late reactie op alle goede hulp. Was even vanwege privé omstandigheden offline.
- Oplossing om een 220V omvormer te gebruiken had ik niet aangedacht. Wel flinke investering (is een lease auto), maar een ultra dikke draad doortrekken kan ik niet zelf en wordt daarmee ook kostbaar. Als dat nodig is, dan accepteer ik de huidige situatie.
- De Victron is niet verkeerd ingesteld: je kunt er namelijk niets aan instellen behalve de uitgangsspanning
. Dus dat kan de verklaring niet zijn
- Het zou kunnen dat de accu niet meer goed is. Deze is door de dealer 2x helemaal leeggetrokken en daar houden accu's natuurlijk niet zo van. VRAAG: bij wat voor bedrijf kan de accu capaciteit laten doormeten? De dealer kon dit iig niet.
- Spanning op verschillende plekken meten gaat niet lukken (draad zit goed weggestopt, te goed voor mij iig) spanning bij de trekhaak kan ik bv. alleen meten zonder belasting, maar dat heb je natuurlijk niets aan.
- De dealer zegt dat hij met een goede voeding heeft getest en dan 9A haalt uit de Orion. Ik weet niet zeker of dit klopt, maar ik heb zelf geen goede voeding om dit te verifieren.
- Mover gebruiken we bijzonder weinig en trekt de accu niet erg leeg (dat heb ik getest). Na een weekendje kamperen is de accu voor 50 - 60% vol. Is een deep cycle accu die voor 80% leeggetrokken mag worden volgens de fabrikant.
- Koelkast: deze zit niet op de Orion. Op de Orion is de constante stroomdraad aangesloten. De geschakelde stroomdraad gaat naar de koelkast. Deze stond uiteraard uit tijdens het testen.
- Auto heeft inderdaad een slimme dynamo. Volgens bleef de spanning op de ingang van de Orion rond de 12V (dus ruim binnen de specs) maar dat ga ik nog een keer controleren.
- De 4mm2 vertrekt vanuit de stekker (volgens de dealer). Dus alle bedrading vanaf de caravanaansluiting zou 4 mm2 moeten zijn
- De Orion levert 14,4V (onbelast), aangesloten op de Accu met een laadstroom van onder de 5A zakt dit naar 13,75V. Op de caravanaccu meet ik dan 13,35V (dus 0,4V spanningsverlies door de draden tussen Orion en Accu). Heeft het zin om deze kabels dikker te maken? Gaat mijn laadstroom dan omhoog? De ingangsspanning bij de Orion is zeker binnen de specificaties van de Orion, dat weet ik wel zeker.
Ik heb inmiddels een wat betere stroomtang gekocht die ook overweg kan met assymetrische spanningcurves etc. Zou wat betrouwbaarder moeten zijn. Ik ga dit weekend alle spanningen en stromen meten en zal deze dan hier delen.
Dank aan iedereen zo ver!!
[Bericht gewijzigd door Steppertje op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
belangrijk is meten aan de ingang van de omvormer in de caravan met lopende motor, liefst 1500rpm toeren nog. is die spanning onder last van de acculader op vol vermogen al te laag ligt het probleem al bij de afstand van de kabels. dat er 4mm2 aan de caravan stekker zit geloof ik niet zo, er zit eerder 0,75mm2 aan die stekker. moderne auto's hebben vaak ook nog een extra module nodig voor de trekhaak, ook weer spanningsval op die verbindingen. als de acculader geen converter aan boord heeft om van zeg 10V nog 14,4V te maken ga je dat niet vol krijgen onderweg. om hoge laadstroom te houden voor langere tijd heb je hoge eindspanning nodig, rond 14,4V doorgaans.
de 230V omvormer kun je ook vakantie gebaseerd maken, omvormer dicht bij de accu van de auto, 230V naar achter leggen over de vloer heen, met een rubber verlengkabel naar de trekhaak, daar met een stekker naar de caravan, zodat afkoppelen geen probleem is. contrastekker in kofferbak leggen en onder kofferklep door.
buckfast_beekeeper
Bij een recente caravan zijn de draden voor pen 3, 9, 10, 11 en 13 2,5mm², zoals voorzien in EN1648-1 (voorheen ISO 11446). Al de rest hoort 1,5mm² te zijn behalve pen 12 dat is mogelijk 0,75mm². In de vakhandel wordt deze kabel als normkabel verkocht. Ofwel zijn de aders genummerd van 1-13 ofwel zijn het de genormeerde kleuren. Vorige zomer de kabel nog stuk gereden door een onoplettendheid. Heb er dan noodgedwongen een andere moeten onder steken.
Geschikte kabel. Er zijn er ook met kleinere diameter maar die moet je zeker niet nemen.
@TS: Hier wordt nog wat meer info gegeven over mogelijke oorzaken.
benleentje
Golden Member
- De Orion levert 14,4V (onbelast), aangesloten op de Accu met een laadstroom van onder de 5A zakt dit naar 13,75V. Op de caravanaccu meet ik dan 13,35V (dus 0,4V spanningsverlies door de draden tussen Orion en Accu).
0,4V verschil bij 5A op 4mm2 kabel van 2,5m.
- Gaat vanaf daar met 4 mm2 naar een Calcium accu van 100 Ah (zal zo'n 2 - 2,5 meter zijn)
Ik heb net even een nieuw stuk 4mm2 gepakt van precies 2,5 meter en daar 5A door gestuurd. Daar hoort dan een spanningsval bij van 60mV dus 8x beter dan jouw meting. Iets klopt er daar dus niet.
Net ook even een accu van 7,5Ah op 13,35V aangesloten en dan loopt er netjes 600mA, precies goed voor dit type accu. En mijn accu is niet leeg staat al op 12,6V.
Een half lege 100Ah accu zou op 13.35V al naar ruim 15A moeten gaan gok ik. Daarmee bedoel ik dat 13,35V al voldoende moet zijn om de accu in redelijk tempo op te laden. Een 100Ah accu die net een diesel motor heeft gestart in de winter zou met ca 30 / 50A met laden moeten beginnen bij die spanning, om dan binnen korte tijd weer naar een meer normale stroom door te gaan om te laden.
Jaren geleden kon ik een 44Ah accu op mijn voeding met 13,5V opladen met ruim 25A, dat er bij jouw met moeite 5A de accu ingaat kan dan 3 dingen betekenen:
- De accu is vol
- Hij is slecht.
- Er zit geen of te weinig water in. In je caravan zou ik een tractie of Semi-tractie accu verwachten en die moet je dus regelmatig bijvullen met demi water.
En daarnaast verlies je net even iets te veel over die kabel, maar dat kan ook door connectoren of verbindingen komen, maar dat lijkt me niet de hoofdzaak te zijn.
EricP
mét CE
- Spanning op verschillende plekken meten gaat niet lukken
Nou, sterkte dan. Daarmee is je probleem dus alleen op te lossen met trial & error en is enige vorm van diagnose niet mogelijk. Moeilijker is het niet.
benleentje
Golden Member
Naar ik begreep heeft TS wel direct op de auto accu gemeten en direct voor de orion. Beide was ca 12V.
- Auto heeft inderdaad een slimme dynamo. Volgens bleef de spanning op de ingang van de Orion rond de 12V (dus ruim binnen de specs) maar dat ga ik nog een keer controleren.
Niet helemaal juist heeft allen voor de omvormer gemeten, voor het mooie ook nog even direct op de accu. Maar als je daar 12V meet zit daar niet her probleem. Daarvoor heeft de orion juist die boost functie om er 14,4V van te maken.
Ik ga dit weekend dit rijtje opnieuw meten met m'n nieuwe stroomtang (terwijl de motor van de auto draait op genoeg toeren en de caravanaccu weer half leeg is gemaakt):
Vooraf
- Spanning caravan accu in rust
Stroom
- Stroom bij caravan stekker
- Stroom ingang Orion
- Stoom uitgang orion
- Stoom bij caravan accu
Spanning
- Autoaccu
- Ingang Orion
- Uitgang Orion
- Op accu caravan
Met 220V lader aangesloten:
- Spanning op de caravan accu
- Stroom bij caravan accu
Als ik nog iets mis, laat het even weten. Ik kom zaterdag of zondag met de meetresultaten terug.
benleentje
Golden Member
Voor je alle moeit gaat doen zou ik gewoon eerst even, kijken of er voldoende water in de accu zit en /of daarna direct door naar winkel waar ze nieuwe accu's verkopen. Daar kunnen ze altijd je accu testen en hebben ze ook demi water voor je. Want het kan gewoon niet dat er maar 5A geladen word, dat zou die bijna nog moeten doen als die vol is. Bij 13,3V en maar 5A laden duid toch op een slechte accu, of een accu die gewoon vol is.
Of anders als eerste beginnen met de 230V lader test.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]
Zo, ik heb alle metingen uit kunnen voeren. Overigens: het betreft een onderhoudsvrije accu waar je geen water of zo kunt toevoegen.
In rust was de caravan accu 12,17 V, dus voor ruim 50% nog gevuld.
Auto gekoppeld, auto gestart en meten maar....
Onbelast staat de Orion op een uitgangsspanning ingesteld van 14,4V
Spanning:
Autoaccu: 13,9V
Ingang Orion: 12,41V
Uitgang Orion: 13,8V
Caravan accu: 13,4V
Stroom:
Ingang Orion: + 12,9A / - 12,46A
Uitgang Orion: + 9,07A / - 9,67A
Caravan accu: + 9,57A / - 9,57A
Toen de Orion onbelast teruggezet naar 13,95V (iets veilig voor de accu)
Spanning:
Ingang Orion: 12,51V
Uitgang Orion: 13,8V
Caravan Accu: 13,4V
Stroom:
Ingang Orion: + 11,1A / - 10,77A
Uitgang Orion: + 8,38A / - 8,90A
Caravan accu: + 8,75A / - 8,86A
Vervolgens alles afgekoppeld en de 220V lader aangesloten:
Spanning op de caravan accu: 14,04V
Stroom naar de accu: ca. 15,3A
Kortom:
1. Mijn vorige meting met de multimeter was niet goed. Met de nieuwe stroomtang produceert de Orion rond de 9A laadspanningstroom wat ook het maximale is wat deze kan leveren.
2. De Orion teruggeschroefd naar 13,95V levert nauwelijks minder laadstroom maar is wel veiliger voor de Accu. Lijkt me dan beter, toch?
3. Met de 220V lader laad de accu met 15A. Dat lijkt me een normale waarde (het is een 20A lader van Victron)
Volgens mij haal ik er nu uit wat mogelijk is met de huidige Orion en zonder allerlei dikkere draden een te leggen? En veel meer dan 12 / 13 ampere zal ik toch niet uit de trekhaak aansluiting kunnen krijgen denk ik op basis van de eerdere berichten die gepost zijn in dit topic?
Wat ik niet helemaal begrijp (maar dat is puur uit interesse): hoe kan het dat er nog zo veel stroom uit de accu stroomt bij het laden? Het verschil tussen + en - is er niet of max. 0,1A? Er moet toch stroom 'in de accu blijven'? (maar dit is waarschijnlijk een hele domme vraag....)
buckfast_beekeeper
De stroom door de accu zet een chemische reactie in gang. Nadien kan de omgekeerde chemische reactie je terug stroom leveren. De hoeveelheid die je er in stopt komt er wel niet volledig terug uit. Je batterij produceert ook warmte tijdens het chemische proces.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 19 maart 2022 12:35:43 schreef buckfast_beekeeper:
De hoeveelheid die je er in stopt komt er wel niet volledig terug uit. Je batterij produceert ook warmte tijdens het chemische proces.
Bij een lithium ION komt alle stroom die je er in stopt WEL volledig terug er uit. Toch is het proces niet verliesvrij....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
buckfast_beekeeper
Op 19 maart 2022 14:29:13 schreef rew:
[...]Bij een lithium ION komt alle stroom die je er in stopt WEL volledig terug er uit. Toch is het proces niet verliesvrij....
leg dat eens uit. Als je 100Ah in een lithium ION steekt komt er ook 100Ah terug uit???? Dat is dus een oneindig perfect medium.
EricP
mét CE
In rust was de caravan accu 12,17 V, dus voor ruim 50% nog gevuld.
Eh... Want?? Een spanning zegt niet veel over een laadtoestand.
Toen de Orion onbelast teruggezet naar 13,95V (iets veilig voor de accu)
Hoezo??
Met de nieuwe stroomtang produceert de Orion rond de 9A laadspanning wat ook het maximale is wat deze kan leveren.
Is het nou stroom of spanning? Een paar van mijn stroomtangen kunnen ook spanning meten. Maar het is wel een heel andere grootheid.
De Orion teruggeschroefd naar 13,95V levert nauwelijks minder laadstroom maar is wel veiliger voor de Accu.
Dat schreef je net ook al. Waarom zou dat zo zijn?
3. Met de 220V lader laad de accu met 15A. Dat lijkt me een normale waarde (het is een 20A lader van Victron)
Dat hangt van de spanning af op dat moment. Als die 16V is, dan is het geen normale waarde. Als die 11V is ook niet.
Volgens mij haal ik er nu uit wat mogelijk is met de huidige Orion en zonder allerlei dikkere draden een te leggen?
Je grootste probleem is spanningsval aan de accukant. Hoe erg je dat vindt, is een andere discussie. Als jij van 14V4 terug wilt naar 13V9, dan hoef je je over kabeldikte inderdaad niet veel zorgen te maken - tenzij daar nog meer over valt.
Wat ik niet helemaal begrijp (maar dat is puur uit interesse): hoe kan het dat er nog zo veel stroom uit de accu stroomt bij het laden? Het verschil tussen + en - is er niet of max. 0,1A? Er moet toch stroom 'in de accu blijven'? (maar dit is waarschijnlijk een hele domme vraag....)
Ik snap je hele + en - verhaal niet. Dus misschien eerst eens uitleggen wat je daarbij bedoelt. Technisch gaat het niet lukken om gelijktijdig stroom in een accu te duwen en het eruit te halen.
benleentje
Golden Member
hoe kan het dat er nog zo veel stroom uit de accu stroomt bij het laden? Het verschil tussen + en - is er niet of max. 0,1A? Er moet toch stroom 'in de accu blijven'?
Net zoals EricP snap ik de meting niet. Stroom kan maar 1 richting opgaan. Je kan dan wel de stroomtang omdraaien maar de richting van de stroom is daarmee niet verandert. Dat de stroomtang dan toch een negatief teken geeft komt omdat de stroomrichting door de stroomtang zelf is verandert, maar niet de stroomrichting door de draad.
De verschillen in beide meting zijn er omdat de draad dan net even anders in de stroomtang ligt en ook omdat 100mA ruis voor een dergelijk tang vrij normaal is. 2 cijfers achter de komma is hier vrij nutteloos.
1. Mijn vorige meting met de multimeter was niet goed.
Een multimeter is zelden (niet) geschikt om stroom te meten vanwege de fout die de meter introduceert in de vorm van extra weerstand en spanningsval.
Zie voor meer uitleg dit topic
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157710
Zelf zou ik de orion gewoon op 14,4V laten staan omdat hij als er meer dan 9A gevraagd word de spanning toch wel naar beneden bijstelt en omdat je dan de accu ook echt vol krijgt en er aan het einde van de lading gebalanceerd kan worden. Ik vertrouw er wel op dat die jongens bij victron wel weten hoe ze een acculader moeten maken die de accu optimaal laad.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]