elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 2 mei 2005 16:16:06 schreef Fuzzbass:
Het is zeker niet overdreven. Lood is een zwaar metaal. Dat het giftig is weten we al heel lang (ongeveer 1000 jaar), maar het wordt meer en meer gebruikt in elektronica en het lood is moeilijk uit het afval terug te winnen (bij loodaccu's bijvoorbeeld is dit heel eenvoudig), dus betalen we er uiteindelijk een hele hoge prijs voor. Vandaar de beslissing om lood helemaal uit te bannen en zelfs te verbieden. De hele wereld MOET mee. Europa, China en Japan lopen voorop.
Ik wist niet welke landen mee doen. Als china en japan meedoen is dat heel mooi: vooral china is een grote producent...
Als china niet mee doet, zullen de prijzen van apparaten zeer veel omhoog gaan. Veel onderdelen komen toch uit china of uit die hoek?
Op 1 mei 2005 20:52:09 schreef KT88:
Ik heb bij Baco 10 kg loodhoudende soldeertin gekocht, daar doe ik de rest van mijn leven wel mee
Beetje goed dat soldeer van Baco? Anders is dat voor mij ook een optie.
MvgEat
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 2 mei 2005 16:48:36 schreef Rickzz:
Als china niet mee doet, zullen de prijzen van apparaten zeer veel omhoog gaan. Veel onderdelen komen toch uit china of uit die hoek?
China moet wel mee gaan willen ze blijven exporteren 
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 2 mei 2005 18:42:22 schreef elmowww:
[...]China moet wel mee gaan willen ze blijven exporteren
Dat is de gedachte. Elektronicaproducenten zijn vaak multinationals, en om zichzelf niet in de vingers te snijden zal iedereen mee moeten doen, ook (vooral) de Verenigde Staten. Gelukkig is dat ook zo. Ik ben met het omzetten naar loodvrij van het bedrijf waar ik werk geen fabrikanten tegengekomen die nog niet over zijn of over gaan voor 1 januari (6 maanden voor de deadline).
Jullie hebben waarschijnlijk niet eens in de gaten dat vrijwel alle passieve componenten en basis-IC's waar je vandaag de dag mee werkt al loodvrij zijn. Tenzij ze uit oude voorraad van je electroboer komen.
Op 2 mei 2005 19:39:05 schreef Fuzzbass:
Jullie hebben waarschijnlijk niet eens in de gaten dat vrijwel alle passieve componenten en basis-IC's waar je vandaag de dag mee werkt al loodvrij zijn. Tenzij ze uit oude voorraad van je electroboer komen.
Ehrm......check bijv. deze site eens:
http://uk.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?N=401&name=…
Als RoHS compliance de 50% haalt , is het veel.
Over een jaar zal dat ws. wel anders zijn 
elmowww
Op 2 mei 2005 19:39:05 schreef Fuzzbass:
[...]Dat is de gedachte. Elektronicaproducenten zijn vaak multinationals, en om zichzelf niet in de vingers te snijden zal iedereen mee moeten doen, ook (vooral) de Verenigde Staten. Gelukkig is dat ook zo. Ik ben met het omzetten naar loodvrij van het bedrijf waar ik werk geen fabrikanten tegengekomen die nog niet over zijn of over gaan voor 1 januari (6 maanden voor de deadline).
Componenten die compliant zijn krijgen ook nieuwe typenummers vaak.
Het hangt ook helemaal vanaf in wat voor gebied je thuis bent wat betreft electronica. Microprocessors zullen voorlopen op de TO-92 behuizing simpele transistors. Ook zal de productie van een hoop componenten ophouden met bestaan met ingang van de RoHS. Ik vind het ingteressante en positieve ontwikkelingen.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Naja, china moet uiteraard mee qua complete apparaten die ze aan het westen leveren, en dus ook voor alle componenten die daarin zitten. Het is natuurlijk niet zo dat de EU kan verbieden dat in china een rolletje loodhoudend soldeer te koop is.
Die componenten komen we niet onderuit, als de industrie geen loodhoudende apparaten meer mag leveren is er gewoon geen markt meer voor.
Maar het soldeertin zelf, gewoon voor handsolderen, gaat dat eigenlijk wel echt van de markt? Moeten we dat straks bestellen in noorwegen of zwitserland, net als we nu DVD-R's halen uit buurlanden om gekke heffingen te ontduiken?
elmowww
Ik denk dat er bij sommige zaken nog enkele jaren tin/lood te verkrijgen blijft.
Echter: waarom WIL iedereen de regels ontduiken? ik zie er serieus de nadelen niet van in. Ik soldeer nu een paar maanden loodvrij, en het enige waar ik tin/lood voor gebruik, is het solderen van oude verbindingen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 2 mei 2005 23:46:53 schreef elmowww:
waarom WIL iedereen de regels ontduiken?
Dat lijkt me een soort natuurlijke reactie van mensen op van hogerhand opgelegde veranderingen. Als ze iets moeten, dan stellen ze dat zo lang mogelijk uit: "Mij zullen ze niet hebben!"
Ik ga zelf door met loodsolderen tot het spul op is. Maar aangezien mijn voorraad componenten thuis voor een flink deel ouwe troep is, zal ik waarschijnlijk nog 10-20 jaar loodhoudende projektjes produceren.
Op het werk ben ik degene die de loodvrij-omzetting doet. Ik heb in de afgelopen 3 maanden de hele inkoop database doorgeploegd om te kijken op welke data we welke onderdelen loodvrij kunnen gaan inkopen, wat de nieuwe typenummers zijn, en voor de onderdelen die niet loodvrij worden heb ik suggesties gedaan voor vervangende types, die nu door R&D bekeken worden. Helaas betekent het voor R&D een paar manjaren werk om alles aan te passen.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 2 mei 2005 15:48:10 schreef Ben_:
Als het goedkoper was deed men het wel zonder wetgeving natuurlijk, de meeste ondernemers zijn niet helemaal gekMaar weet iemand eigenlijk hoe ver de lood-idioterie rijkt? Beperken de regels zich tot europa, of gaat het verder dan dat?
De meeste ondernemers zijn wel gek, steken een minimaal bedrag in R&D en proberen bestaande technieken tot het uiterste te vermarkten.
Onderzoek en product inovatie kost geld, maar kan daarna ook veel geld gaan opleveren.
Veel ondernemers zien dit echter niet in, wegens gebrek aan lange termijn visie.
Daarom moet de wetgever zo af en toe eens even met het bedrijfsleven om tafel om enige zaken op te leggen.
Natuurlijk zal er een hoop kennis en ervaring opgedaan moeten worden met het loodvrij solderen.
Maar dat komt vanzelf, en achteraf kun je dan terugkijken op een positieve ontwikkeling in de elektronica sector.
nl. het verwijderen van het giftige lood uit de goederenstroom.
Jaren geleden toen het lood uit benzine moest worden verwijdert, vroegen een hoop mensen zich ook af of dat wel goed zou gaan.
Maar als je nu door een naaldbos loopt, zie je welke positieve effecten dit heeft gehad op het bos.
elmowww
Op 3 mei 2005 09:08:11 schreef Fuzzbass:
[...]
Dat lijkt me een soort natuurlijke reactie van mensen op van hogerhand opgelegde veranderingen. Als ze iets moeten, dan stellen ze dat zo lang mogelijk uit: "Mij zullen ze niet hebben!"Ik ga zelf door met loodsolderen tot het spul op is. Maar aangezien mijn voorraad componenten thuis voor een flink deel ouwe troep is, zal ik waarschijnlijk nog 10-20 jaar loodhoudende projektjes produceren.
Op het werk ben ik degene die de loodvrij-omzetting doet. Ik heb in de afgelopen 3 maanden de hele inkoop database doorgeploegd om te kijken op welke data we welke onderdelen loodvrij kunnen gaan inkopen, wat de nieuwe typenummers zijn, en voor de onderdelen die niet loodvrij worden heb ik suggesties gedaan voor vervangende types, die nu door R&D bekeken worden. Helaas betekent het voor R&D een paar manjaren werk om alles aan te passen.
Dat vindt ik voor de hobbyist de goede instelling. Maar het inslaan van 10 kilo loodhoudend tin 
Als je een beetje kan solderen, dan lukt het ook gemakkelijk om gewone, oudedoos componenten loodvrij te solderen
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
en mijn bijna net nieuwe velleman 30 watt boutje kan dat ook aan, loodvrij (ook op niet-loodvrije componenten?
of moet ik weer een nieuwe bout kopen?
gaat de hoge heren ook nog wat doen aan de nogal ongezonde flux (word in loodvrij nog agresiever toch?)
ik vraag me af hoeveel we opschieten met deze regeling, ik koop iest van 3 busjes loodhoudend (daar doe ik normaal een jaar per busje mee) en verder ga ik dat loovrij eens proberen! klinkt wel goed, maar ik hoop dat het ook nog een beetje wil uitvloeien. want als ik het hierboven zo'nbeetje lees is dat het probleem.
elmowww
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Echter: waarom WIL iedereen de regels ontduiken? ik zie er serieus de nadelen niet van in. Ik soldeer nu een paar maanden loodvrij, en het enige waar ik tin/lood voor gebruik, is het solderen van oude verbindingen.
Voor zover ik begrepen heb is loodvrij soldeertin duurder, en zeker niet beter te verwerken... dus het lijkt me logisch dat daar sowieso weerstand tegen is.
Voor de industrie betekent het een enorme kostenpost, alle inkoop moet gechecked en aangepast worden, machines en productielijnen moet men veranderen, ga zo maar door.
De bestuurders vinden het wel grappig om zoiets in te voeren, maar de gevolgen zijn voor het bedrijfsleven (as usual). Uiteindelijk raakt het natuurlijk iedereen, deels door duurdere apparaten in winkels, en deels doordat er gewoon mensen op straat belanden... als je toch je productie moet omkatten, is dat een prima moment om te kijken of je verder kunt automatiseren.
De meeste ondernemers zijn wel gek, steken een minimaal bedrag in R&D en proberen bestaande technieken tot het uiterste te vermarkten.
Onderzoek en product inovatie kost geld, maar kan daarna ook veel geld gaan opleveren.
Je hebt bedrijven met verschillende insteken. Er zijn bedrijven die heel er veel R&D doen, en vervolgens leven van de zaken die men daarmee ontdekt heeft - liefst niet in eigen productie maar door technieken in licentie te geven.
Een middelgrote productietoko zal dit niet doen, die nemen (mits betaalbaar) vaak liever de licentie om het meteen toe te gaan passen.
Als bedrijf ben je vaak verplicht datgene te doen wat de aandeelhouders het meeste oplevert, en zij bepalen min of meer ook op welke termijn dat moet gebeuren.
elmowww
Op 3 mei 2005 11:24:08 schreef Ben_:
[...]Voor zover ik begrepen heb is loodvrij soldeertin duurder, en zeker niet beter te verwerken... dus het lijkt me logisch dat daar sowieso weerstand tegen is.
Voor de industrie betekent het een enorme kostenpost, alle inkoop moet gechecked en aangepast worden, machines en productielijnen moet men veranderen, ga zo maar door.
De bestuurders vinden het wel grappig om zoiets in te voeren, maar de gevolgen zijn voor het bedrijfsleven (as usual). Uiteindelijk raakt het natuurlijk iedereen, deels door duurdere apparaten in winkels, en deels doordat er gewoon mensen op straat belanden... als je toch je productie moet omkatten, is dat een prima moment om te kijken of je verder kunt automatiseren.
[...]
Je hebt bedrijven met verschillende insteken. Er zijn bedrijven die heel er veel R&D doen, en vervolgens leven van de zaken die men daarmee ontdekt heeft - liefst niet in eigen productie maar door technieken in licentie te geven.
Een middelgrote productietoko zal dit niet doen, die nemen (mits betaalbaar) vaak liever de licentie om het meteen toe te gaan passen.
Als bedrijf ben je vaak verplicht datgene te doen wat de aandeelhouders het meeste oplevert, en zij bepalen min of meer ook op welke termijn dat moet gebeuren.
Ik bedoel vooral de hobbyisten hiero. Met mensen die 10kg lood in gaan kopen
.
Dat de bedrijven ed snap ik, hoewel ik zelf ook redelijk bezig ben met de compliantheid.
Hoewel ik misschien nieteens onder de categorie val 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 3 mei 2005 11:09:52 schreef elmowww:
Wil je een stukje proberen?moet je me ff 39 cent voor een postzegel sturen. Krijg je een meter
een meter weegt meer als 20 gram, dus vraag je dan weer een nieuwe postzegel, ondertussen is de hoeveelhied munten die ik opstuur ook te zwaar, als jij me 1,80 stuurv voor voldoende postzegels om jouw het geld voor een postzegel te sturen dan is het OK.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 3 mei 2005 11:24:08 schreef Ben_:
Voor zover ik begrepen heb is loodvrij soldeertin duurder, en zeker niet beter te verwerken... dus het lijkt me logisch dat daar sowieso weerstand tegen is.
Klopt het is duurder, maar laten we eerlijk wezen, hoeveel tin gebruik jij nou per jaar?
Het zou goed zijn als men het bedrijfsleven zou voorrekenen wat het kost om dat lood uit het milieu te houden.
Dan kom je erachter dat het loodvrije solderen gewoon de goedkoopste optie is.
Omdat er een hoop vervangen moet worden, levert dat dus indirect ook weer een hoop werk op, als het geld maar netjes blijft rondstromen hè, dan werkt de economie het best.
De bestuurders vinden het wel grappig om zoiets in te voeren, maar de gevolgen zijn voor het bedrijfsleven (as usual).
Het bedrijfsleven is ook de veroorzaker van het probleem, dus het is logisch dat zij de verantwoording op zich nemen.
Uiteindelijk raakt het natuurlijk iedereen, deels door duurdere apparaten in winkels, en deels doordat er gewoon mensen op straat belanden... als je toch je productie moet omkatten, is dat een prima moment om te kijken of je verder kunt automatiseren.
natuurlijk betalen we allemaal mee aan de oplossing, wij consumenten nemen de producten af en betalen dus indirect voor deze kosten.
En omdat een hoop bedrijven niet groot genoeg zijn om de oplossing goedkoop te implementeren, moet soms de overheid zich ermee bemoeien.
Aandeelhouders, zijn vaak korte termijndenkers en proberen de zaak financieel uit te hollen.
Nee, de vrije markt is niet altijd zaligmakend.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
de problemen met doffe lassen zijn al lang opgelost hoor.
door indium toe te voegen blinkt de las terug.
ik gebruik pasta en soldeer van kester. www.kester.com
smeltpunt ligt ook maar een 20 tal graden hoger dan dan van pbsn
elmowww
Ben_
Naja, zoveel tin gebruik je misschien niet, maar het blijft toch 3 a 4x zo duur... heb het zelfs ff gechecked bij reichelt. 4.10 voor een half pond normaal soldeer, 10.75 of 17.05 voor loodvrij.
Ik bedoel vooral de hobbyisten hiero. Met mensen die 10kg lood in gaan kopen
Tja, waarom niet. Het is niet dat het zal bederven ofzo
elmowww
Op 3 mei 2005 15:25:26 schreef Ben_:
Naja, zoveel tin gebruik je misschien niet, maar het blijft toch 3 a 4x zo duur... heb het zelfs ff gechecked bij reichelt. 4.10 voor een half pond normaal soldeer, 10.75 of 17.05 voor loodvrij.[...]
Tja, waarom niet. Het is niet dat het zal bederven ofzo
![]()
'T zal door de leveranciers komen 
Hallo mensen. Ik ben nieuw hier en weet niet hoe ik mijn vraag kan plaatsen (dus stoor ik hier maar even). Hier zit volgens mij voldoende kennis en vakmanschap om voor mijn probleem een oplossing aan te dragen. Nu het probleem: regelmatig moeten bij ons relais met een "faston" aansluiting vervangen worden, deze zitten op de print vastgesoldeerd dus zonder voetje. bij het lossolderen gebruik ik een soldeerbout (voor voldoende warmte)en een desoldeerbout van weller, dan ga ik met litzeband verder en moet alsnog hot-air gebruiken om het geheel te verwijderen. Deze bewerking duurt veel te lang en daarom zoek ik een makkelijkere manier. wie werkt er ook met deze zware jongens en heeft een simpelere oplossing.
twee foto's van de situatie kun je op de volgende link zien.
http://home.planet.nl/~leur0171/faston1.jpg
http://home.planet.nl/~leur0171/faston2.jpg