Op 2 april 2022 15:27:52 schreef evelo:
Vraag aan 100 willekeurige mensen in de straat hoeveel kWh/m³ ze afgelopen maand ze verbruikt hebben. Hoeveel zouden er kunnen antwoorden? Misschien 5 mensen?

Ik krijg maandelijks een overzicht van de leverancier. Maar die getallen ga ik niet allemaal onthouden, veel te vermoeiend.
Mijn verbruik wordt in dat overzicht vergeleken met gelijke samengestelde gezinnen en gelijksoortige huizen. En tot nog toe zit ik nog steeds onder het gemiddelde.

Op 2 april 2022 17:33:18 schreef stortbak:
[...]

Meet je droger en wasmachine maar eens.
Die vreten ook stroom terwijl de deur openstaat en het lampje uit is en de aan/uitknop op uit staat.
Ik trek de stekkers er uit na gebruik.
Ik schrok van het sluipverbruik, want je gaat er vanuit dat als de aan/uit schakelaar uit staat er geen standby vermogen is.
Die van mij zijn nog dom en hebben dus geen display en geen klok.

Juist bij een 'domme' zou ik geen verbruik in de uit-stand verwachten.

Als je bedden hebt met motorisch verstelbaar hoofd- en voeteneinde, dan moet je eens meten wat die in standby verbruiken. Bij mij was dat met 2 bedden 8 W.
Per jaar dus "goed" voor een sluipverbruik van 8W x 24u x 365dgn / 1000 = 70 kWh.
Bij de huidige tarieven van (misschien) € 0,25 / kWh heb je het dan over € 17,50. Best veel geld.

Ik heb die dingen tegenwoordig geschakeld via de bedlampjes.
Bedlampje aan: bedverstelling mogelijk.
Bedlampje uit: heb je pech; eerst lampje aandoen. :)
Dat geeft in de praktijk nooit problemen. Ik heb wel de stekkers eraan laten zitten, zodat je in geval van ziekte die dingen altijd nog rechtstreeks in de wcd kan steken.

8 W in stand by? Dan moet er toch wel een onderdeel voelbaar (flink) warm zijn zou ik denken?

Op 2 april 2022 16:26:28 schreef Aart:
Kan dit topic richting het afvoerputje: de koffiecorner? :)

De koffiecorner is geen prullenbak!

Deze kan gewoon op slot, en daarna eens een keer de trashcan in.

-edit-

Even de bezem erdoor gehaald, houdt het een beetje ontopic mensen.

Offtopic posts gaan naar /dev/null

Laatst eens een 10L boilertje geïnstalleerd onder de HR-combiketel met een 3-wegkraan. En dan de boiler laten opwarmen op de opgewekte energie van de zonnepanelen. Zo al ruim een halve maand geen gas meer verbruikt voor warm water.
Toch eens kijken wat de boiler verbruikt over een bepaalde tijd. Dus mijn ruim 20 jaar oude EKM 265 van de grote C ertussen. Het verbruik bleek heel erg mee te vallen. Maar nadat ik het vergeleek met actuele verbruik via Domoticz bleek de meter in de meterkast toch wat meer aan te geven.

Nu eens 2 nieuwe energiemeters gekocht via Amazon. En een test gedaan met een waterkoker. En wat blijkt? Met de oude EKM 265 bespaar ik toch al gauw ruim 23% :)

Ik vraag mij af of deze het überhaupt ooit goed heeft gedaan.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Energiemeters.jpg

Edit:
Indien deze post "off topic" is, Sine was me net voor met posten.

die ekm265 lijkt nogal op de energy 3000 van conrad. dat was ook een ding wat niet bepaald exact was, zeker met inductieve lasten niet.

Op 2 april 2022 15:27:52 schreef evelo:
De eerste stap bij energiebesparing is meten hoeveel energie je verbruikt.

Vraag aan 100 willekeurige mensen in de straat hoeveel kWh/m³ ze afgelopen maand ze verbruikt hebben. Hoeveel zouden er kunnen antwoorden? Misschien 5 mensen?

De energie ongeletterdheid is waarschijnlijk nog een stuk groter dan de financiële ongeletterdheid.

Nog sterker! Ik heb echt geen flauw idee wat kWh/m³ betekent.

Op 2 april 2022 21:52:21 schreef ohm pi:
[...]Nog sterker! Ik heb echt geen flauw idee wat kWh/m³ betekent.

vraag aann 100 mensen hoeveel kwh OF m³ gas ze verbruiken. niet kwh per m³

Vreemde talen is en was niet mijn sterkste kant.

Ik heb een warm water boiler onder mijn gootsteen in de keuken staan.
Die staat altijd op 60°C, 24/24.
De inhoud van het ding is slechts 10 liter en die 10 liter is binnen een tiental minuten opgewarmd.

Als overdag of 's nachts de gootsteen niet gebruikt wordt, zijn er stilstandsverliezen.

Wat te denken van een stromingsschakelaar in het watercircuit en een vertraagd uitschakelend relais (VUR) met een looptijd van één uur.

De stromingsschakelaar stuurt de VUR en deze voorziet het verwarmingselement van energie.

Als er gedurende één uur geen water gebruikt werd, veronderstel ik dat het nacht is of dat niemand thuis is. Dus het verwarmingselement krijgt geen energie meer. Het water in de boiler koelt af.

Wanneer opnieuw warm of koud water genomen wordt, schakelt het VUR in en begint de boiler op te warmen.
Vanaf nu blijf je warm water hebben als je steeds binnen een uur water gebruikt. Anders valt het VUR terug af en koelt het water af.

Het enige nadeel van dit systeem is dat de eerste waterafname steeds koud water zal zijn. Het voordeel is dat de stilstandsverliezen lager gaan zijn, zeker als je vb in het weekend geen water verbruikt.

Nog sterker! Ik heb echt geen flauw idee wat kWh/m³ betekent.

De energiedichtheid van aardgas is ongeveer 10 kWh/m³.

Op 2 april 2022 23:46:59 schreef deKees:

Toevalligerwijs is de energiedichtheid van bijna alle fossiele brandstoffen ongeveer 10kWh/iets:

Gas: 10kWh/m3
Olie: 10kWh/liter
Kolen: 10kWh/kilo

Alleen hout (maar dat is ook niet fossiel!) is lager: 4kWh/kilo

De boiler is zo'n standaard 10l Daalderop met een mechanische thermisch geregelde schakelaar. Dus de belasting is zuiver ohms. De meter zou hier dan absoluut niet op moeten afwijken. Maar ik vraag me dus af of de afwijking nu komt door de leeftijd van de meter of dat hij er toch al (gedeeltelijk) van het begin in zit.
In Domoticz kon ik zien dat de boiler elk anderhalf uur aan ging om bij te verwarmen. Nu regel ik hem via een tijdklok dat hij alleen aangaat een half uur voordat ik warm water nodig heb.
Maar ik heb hem nog niet zo lang en ben nog aan het experimenteren.

Op 3 april 2022 13:19:13 schreef Nightwalker:
boiler elk anderhalf uur aan ging om bij te verwarmen. Nu regel ik hem via een tijdklok dat hij alleen aangaat een half uur voordat ik warm water nodig heb.

Houd je hem boven de 55?.......

Op 2 april 2022 23:46:59 schreef deKees:
[...]

Geen onzin-grootheid of zoiets.

Op 3 april 2022 20:02:47 schreef stortbak:
[...]

Houd je hem boven de 55?.......

Ja, op maximum. Da's zo'n 80-85°C
Daarmee heb met 10L genoeg voor een douchebeurt en scheren daarna.

Ik zit zelf met het idee om zo’n 10l boiler te installeren met een knop(en timertje 30min vertraagd uitschakelen) en eventueel een temp-display’tje.

Bijvoorbeeld: je bedenkt dat je straks wil douchen, je kijkt even op het display of het boilertje nog warm genoeg is, indien niet druk je even op het knopje om bij te warmen en een halfuurtje later kan je onder de douche.

Zelfde om een afwasje te doen. Heb je een grote afwas na een feestje of zo dan kan je nog altijd met de fluitketel op de inductiekookplaat wat heet water bijwarmen.

Ik heb hier wel het voordeel dat mijn woning zeer compact is. Berging met boiler grenst aan keuken en badkamer, leidingen zijn maar een paar meter lang.

Op 3 april 2022 20:24:42 schreef ohm pi:
[...]Geen onzin-grootheid of zoiets.

Ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar bij mij rekent Engie met een omrekenfactor van 11,3698kWh/m³, maar 10kWh/m³ is makkelijker bij hoofdrekenen ;)

Vandaag was de eerste keer dat de boiler opwarmde vanaf koud met één van m'n nieuwe meters ertussen.
De oude EKM 265 gaf dan zo'n 650Wh aan. Maar nu blijkt dat, met de nieuwe meter, zo'n 980Wh te zijn. Dat is anderhalf keer zoveel dan wat de oude meter aangaf. Dus alle experimentele metingen met de boiler kunnen in het rond archief :( En ik kan weer opnieuw beginnen.

Op 4 april 2022 10:38:50 schreef MGP:
...bij mij rekent Engie met een omrekenfactor van 11,3698kWh/m³, maar 10kWh/m³ is makkelijker bij hoofdrekenen ;)

Je zit in België en daar hebben ze misschien ander gas. In Nederland hebben we laagcalorisch gas, de z.g. Groningen kwaliteit. Die bevat zo'n 10% stikstof en heeft daardoor een lagere verbrandingswaarde. En dan is 10kWh/m3 heel dicht bij de werkelijkheid.

Ja het is hier idd (hoogcalorisch) rijk aardgas omdat we hier door het verminderen van arm Nederlands aardgas geleidelijk moeten overschakelen naar andere leveranciers zoals Noorwegen, Midden Oosten...

Nederland importeert ook hoogcalorisch gas. Daar wordt stikstof bij gemengd om het gelijk te maken aan het Groningse gas. Dat is om te voorkomen dat alle apparaten moeten worden aangepast.

Nadat ik vanwege de pandemie gedwongen was om thuis te werken, viel het mij op dat het elektriciteitsverbruik drastisch gestegen was. Daarvoor was mijn elektriciteitsverbruik minimaal (overdag niemand thuis), zodat een tiental kWh procentueel gezien al veel uitmaakt.

Dit extra verbruik was mede te verklaren doordat er nu de hele dag 2 monitoren en een high-end laptop de hele dag actief is. Het was mij al opgevallen dat één van de oudere monitoren (nog een model met een CCFL backlight) behoorlijk veel warmte uitstraalde. Nadat ik deze monitor vervangen had door eentje met LED backlight (die niet noemenswaardig warm wordt) had dit een merkbaar effect op het elektriciteitsverbruik.

Een andere manier om energie (voor jezelf) te besparen is weer op kantoor te gaan werken.

Nog een besparing die ik onlangs heb doorgevoerd.

Mijn huis dateert uit de 90'er jaren. In die tijd werd vaak mechanische ventilatie aangebracht met een afzuigunit op zolder. Deze werkt op wisselstroom en verbruikt, afhankelijk van de instelling, ongeveer 20 tot 50 W.

Ik heb die vervangen DOOR (niet: voor :) ) een unit op gelijkstroom. Een ITHO ECO (of zoiets) en die verbruikt circa 5 tot 20 W.
Vooral die lage stand is belangrijk, want die bepaalt voor een groot deel je continue verbruik.
ITHO claimt dat je de kosten van dat ding (circa 150 euro) er binnen 3 á 4 jaar uithebt. Ik geloof dat wel. Ik kon in mijn wekelijkse opname van het elektriciteitsverbruik duidelijk zien dat er een vermindering was opgetreden.

Het ding detecteert ook zelf een toename van de vochtigheid van de lucht, bijvoorbeeld bij koken of douchen. Hij schakelt dan automatisch naar een hogere stand.
Heel comfortabel en "duurzaam". :)