klopt. Alleen Valeo heeft een planetair tandwielstelsel erin.

Op 3 april 2022 13:07:05 schreef Jacques1956:
klopt. Alleen Valeo heeft een planetair tandwielstelsel erin.

Heb zojuist een Valeo besteld, goed merk en was met z'n 46,46 EURO vrij goedkoop.

Weet alleen niet of deze nieuw is of remanufactured maar het lijkt mij dat als het een ge-remanufactured exemplaar is dat dit er dan wel bij staat.

Succes met de inbouw. Ik gebruik en repareer ze al heel lang. Ik heb er zelfs een op mijn BMW uit 1957!

Ik heb bij mijn vorige auto (HiAce) waarvan de koolborstels van de dynamo al na 500.000 km versleten waren er gewoon een ruildynamo ingezet. Spijt daarvan gekregen, ik had gewoon alleen de koolborstels moeten vervangen. Die vervanger jankte en deed het niet bij lage toeren. Een andere gehaald, die was wel beter maar niet zo stil als de eerste. Toen kreeg ik te horen dat dit vaker voorkwam. Al die dingen in de revisie hebben al een probleem gehad en hoeven niet de beste te zijn.

los setje borstels koste toen ik er 2x in 1 week mee te maken had 13 gulden voor een japanse dynamo uit 1985. dacht dat beide wagens toen rond 3a4 ton zaten.

dit probleem met slecht starten komt op t werk vaak voor, de garage verdenkt nooit de accu als deze minder als 3 jaar oud is, want de tester zegt dat ie goed is. mooi voor die tester, toch nieuwe accu bestellen. accu is vaak toch de ellende, temperatuur gevoelig of rotte cel komt en gaat. startmotor is punt 2 vaak, voorheen standaard werd een ruilding besteld, maar vaker kost een nieuwe maar tientjes meer dus meteen een nieuwe erin. die ruildingen zijn echt niet heilig. ik vermoed ook wel dat de garage ergens een ding vandaan sjachert, niet van een ruil onderdelen bedrijf.

@TS heb je het aantal tanden in de gaten gehouden? Bosch soms 10T. Valeo meestal 9.

In de startpost staat ergens: massa is goed. Hoe is dat vastgesteld? Loopt er van de accuklem die aan massa ligt een kabel van voldoende dikte direct naar het motorblok? Of zit er ergens een kabeltje/litze van het chassis naar het blok?
Is ook een aandachtspuntje. Beste is een directe verbinding naar het blok.
En ik zou het allang met een echt nieuwe accu geprobeerd hebben.

Op 3 april 2022 15:00:08 schreef Paul Welther:
@TS heb je het aantal tanden in de gaten gehouden? Bosch soms 10T. Valeo meestal 9.

De oude heeft 9 tanden en de nieuwe uiteraard ook :)

Op 3 april 2022 17:45:26 schreef mvdk:
In de startpost staat ergens: massa is goed. Hoe is dat vastgesteld? Loopt er van de accuklem die aan massa ligt een kabel van voldoende dikte direct naar het motorblok? Of zit er ergens een kabeltje/litze van het chassis naar het blok?
Is ook een aandachtspuntje. Beste is een directe verbinding naar het blok.
En ik zou het allang met een echt nieuwe accu geprobeerd hebben.

Ik heb met een multimeter tussen de minpool van de accu en het huis van de startmotor gemeten, weerstand was zo goed als 0 Ohm.

Accu is verleden jaar al vervangen dus moet goed zijn.

Op 3 april 2022 21:07:26 schreef Joentje1978:
[...]

Ik heb met een multimeter tussen de minpool van de accu en het huis van de startmotor gemeten, weerstand was zo goed als 0 Ohm.

Zegt achteraf misschien niet altijd wat, als die massakabel nog maar voor de helft vastzit dan zal hij ook 0 Ohm aangeven maar kan hij minder stroom doorlaten.

Accu is verleden jaar al vervangen dus moet goed zijn.

Weerstand zegt niks onder belasting komt je spanningsval pas naar boven.

Het beste is een V4 meting dan weet je of er een spanningsval is en zelfs waar het optreed.

https://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&biw=&bih=&amp…

Overigens las ik een paar posten terug over meten met een proeflampje, die is af en toe zo gek nog niet.

Deze gebruik ik om uit te zoeken op sensordraden of je de voedingspanning meet of de referentiespanning die uit de regeleenheid komt dit lukt je niet met een multimeter omdat je belasting te laag is.

Met een scoop kun je hier weinig mee das meer leuk om de golfvormen of bijv krukas nokkenas syncronisatie of compressie te meten.

Vandaag de bestelde startmotor binnengekregen en was helaas geen nieuwe (maar dat kon eigenlijk ook niet voor die 46,46 EURO).

Was een gereviseerd exemplaar en ik was in de eerste instantie erg teleurgesteld toen ik zag dat de solonoid en vrijwel zeker ook de bendix niet vervangen waren.

Startmotor van de auto gedemonteerd en vergeleken met de gereviseerde.
Toen ik aan de bendix van de gereviseerde startmotor draaide kon ik deze rechtsom draaien en blokkeerde deze toen ik deze linksom draaide.

Bij de startmotor die op de auto zat kon ik de bendix 2 kanten opdraaien.
De kant waarop deze moest blokkeren pakte nog maar een heel klein beetje en toen draaide ik hem er doorheen.

Met andere woorden, als je de auto wilde starten draait de as van de startmotor maar neemt hij de bendix niet mee.

Gereviseerde startmotor vervangen en de auto start nu prima dus probleem opgelost.

Bedankt voor jullie reacties!