Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Ik heb een ontwerp met een 12V -> 5V DCDC converter er op. probleem is alleen dat de DCDC chip zichzelf opblaast als je de uitgang onder spanning zet (USB inprikt) terwijl er geen 12V is. (net als een 7805!)

Dat is opgelost met een diode over de chip, maar ik heb zojuist zo'n oude print gevonden. Kortsluiting op de 5V. Chip d'r af, chip d'r weer op en... doet het nog steeds niet. Bij controle blijkt er nog steeds kortsluiting op de 5V te zijn.... Dus nu stap voor stap....

Chip er af. Kortsluiting weg.

Toen een nieuwe chip gepakt en die er op gesoldeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Vandaag kwam de behuizing binnen van een raspberry met touchscreen.Ik het samengebouwd, er waren ook ophangogen in voorzien, dus ik hang het aan de muur...
Spanning erop, wat blijkt, display staat op zn kop.... |:( |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Daar is een configuratie instelling voor ergens op het sd kaartje.

Een linkje om het leven makkelijker te maken:
https://linuxhint.com/rotate-screen-in-raspberry-pi/#:~:text=Rotate%20….

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 26 april 2022 16:00:53 (65%)

PE2BAS
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De reden dat dit kan is dat de moderne grafische chips het geen enkel probleem vinden om het geheugen van beneden naar boven uit te lezen of andersom. Of van links naar rechts of andersom. Dus zelfs als je bijvoorbeeld je scherm achter een halfdoorlatende spiegel zet kan je de GPU het beeld in spiegelbeeld op de monitor laten zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ach ja ook zoiets meegemaakt jaren terug: Vroeger zat dat ook in Qt: scherm rotatie. Totdat versie 5.x uit kwam: Excuus voor de Qt makers: Dat zit toch in iedere chipset tegenwoordig?
Nee dus, op de TI hardware die we toen gebruikten zat het er net niet op. Ergo conclusie, downgrade het hele embedded project maar naar Qt 4.8, foutje bedankt.....

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bordje met MCU gemaakt, en natuurlijk een RS232 interface erop, want dat maakt debuggen een stuk leuker. USB-serieel chipje erbij dus.

Maar de MCU heeft TX en RX. En die moeten natuurlijk aan respectievelijk de RX en TX van de USB serieel omzetter:

En uiteraard is het blokje debug-usb-rs232 ook uitgewerkt:

Afijn, R22 en R23 waren een goede investering :-)

mel

Golden Member

2 hele weerstanden, wow..Dat zal wel een rib uit je lijf zijn geweest.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shock6805

Golden Member

Is het probleem niet dat Rx aan Rx hangt en Tx aan Tx? Ondanks dat de labels suggereren dat het andersom is.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

Je moet dat altijd even uitproberen: het is niet altijd hetzelfde.
Soms bedoelt men met Rx "dit is Rx" (dus werkelijk Rx pin).
Soms bedoelt men met Rx "hier moet Rx aangesloten worden" (dus in werkelijkheid is het de Tx pin).

Altijd een goede bron van ellende... ;)
Had dat o.a. bij het Cinterion C55 gsm modem. Kwartje viel pas toen ik zag dat er bij Rx 'output' stond, en bij Tx stond 'input'...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 28 april 2022 13:46:40 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Shock: Inderdaad. Omdat er twee kruisingen Rx/Tx in het schema zaten, zat de RX aan de RX.

@Arco: Inderdaad, dit is altijd ellende. Maar deze keer lag de ellende echt aan mezelf.

@mel: Vooral een investering in tijd en moeite om de weerstand in de layout te zetten en te solderen :-).

Financieel was het de beste belegging ooit: Een investering van 0.14 cent (twee 0603 weerstanden, 7euro per reel) met een rendement van ruim 30 euro (4 laags printje van de chinees). Hoewel het volgens mijn accountant waarschijnlijk meer een verzekering was :-)

Die weerstanden zijn niet het issue. De lol is dat je VEEL makkelijker aan de pads van de weerstanden kan solderen dat aan de pootjes van de MCU of USB-serial chip. Of aan de spoortjes. Dit maakt het patchen VEEL makkelijker. Nu kan je direct testen.

Ik zit hier met een print waarbij ik in een vorige versie 16 individuele RC circuits had. Die staan allemaal parallel, dus ingangspanning hetzelfde, uitgang ook. Dus dat kan ook met een 16x kleinere weerstand en een 16x grotere condensator, toch? Fout.

De lm3409 die stuurt volgens de handleiding zo'n 5 microampere uit de pin je RC in. Geen probleem: Is rekening mee gehouden in het kiezen van de RC, nu 16x groter/kleiner. Maar als je op de EN pin de PWM van 1/4096 op 0/4096 zet, dan gaat de hele chip in low-power mode. ipv dat ie dan een aantal microamperes UIT de pin duwt, gaat ie ineens stroom trekken. Voor zestien stuks ongeveer 5 mA bij mekaar. Dat is even HELEMAAL niet fijn om dan 16 RC-tjes er bij te gaan solderen. (ook niet layouten voor de volgende versie trouwens).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Vandaag een mega domme fout gemaakt.
Ik heb een monitor waar ik het binnenwerk uitgehaald heb om er een nieuwe behuizing omheen te maken (ding wordt dashboard in mijn auto)
Dus frame gemaakt rond display
En logica board zit in aparte module, dus daar brackets voor gemaakt

Toen kon ik aanzetten, maar is ouderwetse VGA plug, dus moest ff pc zoeken die dat had. Zat in werkplaats en daar heb ik op een plank een oude pc, versterker en Cd speler voor wat geluid daar..

Maar die pc had wel VGA. Dus monitor eraan en netjes top gezet.

Brackets om hem in auto te monteren gehecht.. gemeten in auto.. en aflassen maar.

wil ik hem aansluiten om licht inval te testen en afleesbaarheid.. en denk ineens.. dat is raar. Power en VGA aan bovenkant.
Stickers met tekst omgekeerd...

En toen viel het kwartje:
het scherm in de werkplaats hangt onder het plankje met de versterker en pc!! Echter met een normale bureau voet. (Gaten door plastic en schroeven in plankje). Had het scherm in OS omgedraaid
Met andere woorden.. kon alles weer terug uit elkaar slijpen en in elkaar passen.
Uiteindelijk resultaat:

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Waarom niet, echt Engels, in het midden?

High met Henk

Special Member

Daar komt het scherm voor de radio en entertainment.. (nee niet de kachel)

Let wel, dit is een frame.. E.e.a wordt nog bekleed.
Moet echter een compleet dashboard kleien..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 14 mei 2022 21:34:14 (41%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik had in een design het GND signaal opgesplitst in GND en AGND. Omdat ik in het analoge deel honderden ground verbindingen had en in het digitale deel maar tientallen heb ik er voor gekozen om het digitale deel even met de AGND tag te doen.

In ieder geval alle GND symbols weggemikt en dan met een een AGND rond gegaan en alles weer aangesloten.... Alles? Nee! 1 chipje, de SPI flash chip van de RP2040 bleef onaangesloten.

Blijkt gewoon te werken. Na diep nadenken: het CS signaal is altijd laag als er wat van de flash chip verwacht wordt.... Misschien ga ik hem een dezer dagen nog patchen, maar voor de productie run heb ik gewoon het symbooltje geplaatst en nu loopt het ground plane iets verder door.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ohw, dat overkomt mij ook wel eens.
een via vergeten of iets dergelijks en dan vraag je je af waarom de cpu helemaal goed werkt zolang dat ene pinnetje maar laag is maar bij een bepaalde routine crasht wanneer deze hoog wordt.
Het welbekende draadbrugje :)

RTFM, dan pas vragen...

@Rew: Ik was al nooit een fan van gesplitste grounds, maar dit is een nieuwe bevestiging van mijn afkeer.

Overigens ben je nu wel afhankelijk van de ESD-protectiedioden op je SPI chip voor diens ground, die vinden dat wellicht niet lang leuk. Vooral niet als je door een onverwachte reset/crash bus-contetion krijgt, dan moet de kortsluitstroom van een RP2040 buffer door de protectiodiode van je flash... Maar dat is worst-kaas denken.

PE9SMS

Special Member

Volgende keer search&replace gebruiken?

This signature is intentionally left blank.

@PE9SMS, ik weet niet hoe dat moet. Hmm. Verrek, het kan op z'n minst handiger dan hoe ik het tot nu toe altijd doe.

@Blurp: Ik heb een stuk "controle" logica en een stuk "power".

Enerzijds is het dan niet verkeerd om alle power-stuff-ground op slechts 1 plek aan de rest van het systeem te hangen (dichtbij de power input connector).

Anderzijds, Ik wilde het totaal verbruik van de power-electronica meten. Dus ik laat nu alle retourstroom van de power-kant via een power-weerstandje naar de "systeemground" vloeien. Nu is de "power-GND" subtiel hoger dan de systeemground en kan ik dat meten om het stroomverbruik te schatten.

Natuurlijk wil ik niet 3.3V over m'n "power-weerstand" hebben. Ik heb gemikt op "max 0.1V". Dus ik gebruik maar 1/33e van m'n ADC bereik. Omdat dit een 'extratje" en niet essentieel is voor de schakeling, is dit acceptabel. Ik verlies dus ongeveer 5 bits van m'n 12bits ADC. Toch nog 7 bits over. (behalve dat de handleiding zegt: ENOB: 8 bits). Beetje middelen: Komen prima cijfers uit. (rond de 10 bits)

@Wielklem: Dit is een prototype. Een kloddertje soldeer en hij zit vast. Anderzijds, het is een prototype, dus "known issues" is geen probleem, als je ze maar fixed voordat er meer gemaakt worden.

Fixen is sneller dan er over discussieren en de foto maken.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 18 mei 2022 13:28:35 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 mei 2022 13:19:27 schreef rew:
@Blurp: Ik heb een stuk "controle" logica en een stuk "power".

Enerzijds is het dan niet verkeerd om alle power-stuff-ground op slechts 1 plek aan de rest van het systeem te hangen (dichtbij de power input connector).

Het KAN zeker nuttig zijn. Maar ik heb het zo vaak mis zien gaan dat ik niet geloof dat het (zeker in grotere designs, meer dan 10 componenten) verstandig is. Beter een extra PCB laag als doorlopend grondvlak toevoegen, en in je PCB-indeling ervoor zorgen dat de power- en meet- stromen niet naast elkaar lopen.

Als je 1-laags pertinax gebruikt met through-hole... Dan kan het anders zijn ja...

Als je design twee grounds heeft, die alleen bij de power-connector verbonden zijn, dan moet de retour-stroom van alle signalen tussen die twee delen langs de powerconnector terug. Dat zal bij veel signalen elkaar wel gedeeltelijk opheffen, maar er blijft een gedeelte over dat een grote weg over de print volgt, en dan alsnog alle storing van het power-deel oppikt.

Met een doorlopend grondvlak hebben alle signalen per definitief een retour-pad met de kleinste lus te pakken. En als je power-net niet naast je signaal-net ligt (daar let je toch op in layout) liggen de retourpaden ook niet naast elkaar.

Hier valt het enorm mee met hoeveel "power" het power-deel gebruikt, maar....

ALS je powerdeel bijvoorbeeld 10A aan het PWM-en is, dan kan je ineens 10A * spoorweerstand aan spanningsval in je circuit krijgen. Het loont dan de moeite dat je weet dat dit alleen tussen power-circuit en voedingsconnector is, en onmogelijk spanningsval tussen een tempsensor z'n ground en de ADC z'n ground.

Tuurlijk als je PWM spanning in stuur-draden inducceert zal je die ook zien op de "stuur-kant". En je stuur-signaal zal een retourstroom hebben die "omweg" via de koppeling bij de connector moet lopen. Maar dit is een "max 20mA" stuursignaal van de MCU en niet de "max 20A" van de power-kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 mei 2022 13:19:27 schreef rew:

@Wielklem: Dit is een prototype. Een kloddertje soldeer en hij zit vast. Anderzijds, het is een prototype, dus "known issues" is geen probleem, als je ze maar fixed voordat er meer gemaakt worden.

Daarom maak je ook een prototype ;-)
Zo had ik laatst de SCN en SCK even gewisseld op een proto. Dat is lachen als je er een programmer op prikt. Hoezo geen chip gevonden.. |:(

RTFM, dan pas vragen...

Niet een ontwerptip, maar een debug-tip.

Als je een GPIO programmeert om 5x 1s hoog, 1s laag te doen en je meet met de multimeter 3.290 en 3.289V in het juiste rithme.... dan zit er een short-to-VCC op je print.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Een hydraulisch systeem met pomp in de tank liet de aardlek trippen.

Bij meggeren bleek de pomp aan aarde te liggen

Pomp uit tank gehaald: motor is goed..

Gaan we aansluitblokje meggeren (draden waren eraf)
Doorslag op 1 pin

1 aansluiting heeft 15 jaar lang niet goed gezeten (zijn snij aansluitingen: draad erdoor en in een kammetje drukken)
Plastic is verbrand en de koolstof maakte contact met het aluminium...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???