Ik kreeg gisteren de eerste serie van een paar honderd printen binnen. Blijkt op ALLE printen de brugcel van de DC entree er 180 graden gedraaid op te zitten.
Leuk om de week mee te beginnen.
Dit topic is gesloten
Ik kreeg gisteren de eerste serie van een paar honderd printen binnen. Blijkt op ALLE printen de brugcel van de DC entree er 180 graden gedraaid op te zitten.
Leuk om de week mee te beginnen.
@Wielklem:
De brugcel aan de andere kant monteren? Past misschien niet in de behuizing, maar kun je wel de fouten in de rest van de print vinden
Golden Member
Op 5 juli 2022 08:59:19 schreef wielklem:
Ik kreeg gisteren de eerste serie van een paar honderd printen binnen. Blijkt op ALLE printen de brugcel van de DC entree er 180 graden gedraaid op te zitten.
Leuk om de week mee te beginnen.
Je moet altijd met 5 stuks beginnen te bestellen. Als dat werkt , dan kan je verder..
D'r is altijd de overgang van: Ontwerper zelf zet de eerste in mekaar... en Het assemblage bedrijf doet de rest.
Als zoiets verkeerd in het ontwerppakket staat, dan merk je dat niet: Je bent de boel aan het bestukken en ipv dat je in het pakket kijkt hoe om ie moet, weet je: "de plus hoort daar". Het is sneller om NIET naar het ontwerp te kijken.
Zo heb ik ooit nagedacht over: Hoeveel stroom moet er door een ledje? 20mA? Tegenwoordig kan dat best veel minder! Laten we in de eerste instantie 3mA proberen. Dus ik heb (aannemende 2V over de led) een 1k weerstand getekend. Eerste print bestukken: WHOA! veel te veel licht! 4k7? Te veel! 10k? Nog steeds te veel. Uitgekomen op 47k. Doet het prima. Maar die eerste "powerled-met-weerstand" copieer ik van ontwerp naar ontwerp. En d'r zijn nog een zwik ontwerpen waar die weerstand dus als 1k in staat. Als ik dat opstuur naar een fabriek om te maken, dan monteren ze echt een 1k.
Mijn fabriek stuurt altijd een foto: "we hebben er 1 gemaakt ziet het er goed uit?". En steevast als er zoiets mis gaat heb ik dus OK gezegd terwijl dat niet zo was.
Het is zo'n standaard DS02 gelijkrichter, die draai je zo om, dat is het punt niet. Rotatie staat goed in de gerbers maar ergens toch niet helemaal goed overgekomen helaas. Gelukkig hoef ik er 'maar' een stuk of 70 te wisselen
@mel. eerste serie gaat altijd wel wat mis. de 1K van rew is ook een bekende ja. foutje bedankt
Special Member
Grappig dat je het zegt zo:
wij hebben een trackball met serienummer 001...
na een jaar deed de linker knop het niet:
krijgen een nieuwe met serienummer 004.
Na een week gaat het ding alleen nog vertikaal.
Heb nu maar gevraagd om een ander model (helaas zit hij wel ingebouwd in een console)
Special Member
Vandaag nog fout gezocht in een serie nieuw bestukte apparaten. De acculader werkte plots niet meer.
Bleek na wat gezoek dat men voor 2 zenerdiodes een ander type had gekozen i.v.m. leverbaarheid.
Helaas zijn niet alle 500mW zenerdiodes gelijk. (Sommigen specificeren hun Vz bij 1mA, anderen bij 5, 10, of 20mA...)
Dat levert behoorlijke afwijkingen op (accuspanning was bijna 0.5v te laag), en genoeglijk zoeken ("hoe kan dat nou?... )
Iemand had me gevraagd om een "servotester" aan te passsen zodat z'n servo een kleiner bereik zou krijgen. Dus waar op het PCBtje een 0 Ohm weerstand zat tussen de 5V en de (10k) potmeter heb ik nu een 27k weerstandje gezet.
Bij het testen werkt dat perfect. Toen vroeg ie: Kan je hem voor me in mekaar zetten maar ook de potmeter zo maken dat ik die ergens anders kan monteren. Sure!
Dus alles gesoldeert, nog 1 keer testen.... Niets.
Wat blijkt... Ze hadden de behuizing van de potmeter als draadbrug gebruikt. Sloop je de potmeter er af moet er een draadbrug komen.
Moderator
Geen idee of dit echt een ontwerp foutje is maar vond het toch wel vreemd. Was bezig om gevonden electronica e-waste aanwinsten uit te zoeken en er zat een tijdschakelaar bij, eentje categorie superstandaard die je onder allerlei merknamen aantreft. Aan de achterkant gewoon pin en randaarde maar aan de voorkant alleen pin aarde
Je zou zeggen dat als ze universeel maken aan de achterkant dit ook doortrekken naar de voorkant? Lijkt me gemakkelijker en goedkoper
Ding komt wel uit Belgie maar de importeur is een nederlands bedrijf.
klokje voor de de BE markt, daar mogen NL randaarde wcd's niet, echter een combi stekker pen/randaarde zie je overal..
Ik denk dat ik hier in belgie toch al wel eens stekkerdozen heb gezien met zowel pin als randaarde. Maar dat is dus niet wettelijk?
De stekkers die combi zijn zie je inderdaad op zeer veel plekken.
Ik heb een LCD schermpje gekocht met 40 pins FPC. En ook meteen het breakout bordje zodat je met standaard kabeltjes verderkan.
Maar... Zoals je ziet, zitten 1-2 3-4 steeds verkeerdom ten opzichte van de standaard ricthing dat ze op zo'n 2xN connector horen te zitten.
Dus ik dacht dan zet ik de connector aan deze kant, dan zitten ze aan de andere kant precies goed om:
En inderdaad hier zit pin 1-2 goed om zoals het hoort. En de nummertjes staan er bij zodat ik niet steeds hoef te tellen...
En nu moet je even HEEL goed nadenken over hoe dat ding omdraait...
(De chinees waar ik dit heb gekocht heeft deze ook bij JLCPCB besteld op 13 oktober 2021! En het was pas hun 16e "small batch" printbestelling. Ik zelf zit al op 73... Het laatste nummer is volgens mij hun klantnummer bij JLC)
Ik heb sinds kort een bestukkingsmachine.
Alle chips en de RGB led heb ik een voor een goedom gekregen. De weerstandjes en condensatortjes vertrouw ik wel. Ging vorige keer ook goed. Nu dus een complete run kijken wat er nog mis gaat....
Nou, dit dus.
Voor diegenen die het niet weten: Een truuk om "tests" te draaien met een bestukkingsmachine is om een stuk plakband op z'n rug op de print te doen. De componenten kan je er weer afpulken en evt terugleggen in de tray (gaat dus gebeuren voor de LAN chip die kost iets van 6 euro, zonde om hem weg te gooien.) Het plakband plakt genoeg voor een tweede of derde keer. Maar het zit nu niet helemaal 100% vlak, dus sommige componenten lijken verschoven maar dat valt heel erg mee.
[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 september 2022 20:52:10 (47%)
Special Member
maar de LAN chip zit hier toch wel goed (Snap dat hij terug moet, omdat hij nu op plakband zit.
Maar hoe krijg je dit voor elkaar??? een offset kan ik me indenken.
componenten die verkeerd om zitten ken ik ook wel.
maar 90 graden gedraaid is mij wel vreemd. En volgens mij zie ik ook componenten op hun kant.
Special Member
Plakband? Wel een goeie test voor de ESD protectie diodes in die LAN chip...
Wat mij nog het meest verbaasd :
- Q1 op de kop
- verdwaalde C22 tussen C2 en C15
- een verdwaalde R tussen C5 en C16
- L3 op zn zij (??)
Verder lijkt het erop dat je alle C's, R'en en de LAN-chip 90 graden gedraaid is, doordat verkeerd is aangegeven hoe het van de tape wordt "geplukt". De kleine offset valt denk ik nog wel mee. Zodra de pasta gaat vloeien, zou het grotendeels rechtgetrokken worden.
Al met al, 2 componenten aardig goed geplaatst : U4 en U9.
Verder, complimenten met je aanwinst (pick-en-place machine). Het heeft nog even wat tijd nodig om 'm in te leren.
@HMH: Hij zoekt naar twee fiducials op de print en rekent dan alle andere coordinaten aan de hand daarvan uit. De print zit nu 90 graden gedraaid in het assenstelsel van de machine t.o.v. hoe het in m'n ontwerp zit. Ik heb tot nu toe dus de print geimporteerd, de fiducials opgegeven en de "orientatie is belangrijk" dingen gecontroleerd en uiteindelijk goed gekregen. Alle locaties die hij verzint... die zijn gewoon goed. "ga naar C1" en hij positioneert de camera precies boven het midden van "C1" op de print.
Maar nu blijkt dus dat ie de locaties draait als de fiducials "raar" zitten ten opzichte van mekaar, maar de orientaties van de onderdelen niet. (dus als je je print 10 graden scheef legt dan liggen al je weerstandje 10 graden scheef. Dat komt wel goed. Maar ook je QFN64 ligt dan 10 graden scheef. Dat gaat al bij veel minder dan 10 graden niet goed meer! Ik ga dit als bug rapporteren.).
@PE9SMS: Tja. Een "dummychip" maken is me te veel werk. Worst-case, is dit exemplaar toast. Dat is dan maar zo. Ik leg hem steeds terug in z'n bakkie, dus het is niet zo dat ik 10 verschillende test en ze dan allemaal naar hun grootje help.
@oxurane: Ik heb met de 3D printer een stripholder gemaakt die met magneten op z'n plek blijft plakken op de ijzeren onderplaat.
Ik heb de oscillators in mijn "stripholder" gedaan. Dus je schuift de strip in de holder, trekt de beschermingstape er af. Toen ik de eerste na de eerste test weer terug wilde leggen bleek.... Ptoeink! dat deze onderdelen magnetisch zijn. De osciallatoren moet ik niet voeren in de twee (4?) locaties (van de 8 posities) waar de magneten zitten. Ohja. Nu de strip verplaatsen wordt hem niet: er liggen 20 losse oscillatoren in de strip. Dus ik ga gewoon de eerste 20 printen bestukken (de meeste liggen niet boven een magneet en liggen nog vlak), maar de eerste 5 of zo de lijnen precies uit met het magnetisch veld.... Nu heeft ie zo'n schots-en-scheve Q1 gepakt en op de juiste plek op de print weten te krijgen. Mij best.
C22 is dacht ik DNM, dus die zou ergens anders vandaan gekomen moeten zijn. Kan ook zijn dat ie een beetje scheef gepakt is en dan als bij "vlooien" weggeschoten is bij het plaatsen. Maak ik me nog geen zorgen over.
Verdwaalde R: Ehhh... Die zit precies goed! (maar ook gedraaid zoals de rest). Ik heb een verbetering in het schema aangebracht. Kost een extra R. Ik had me niet gerealiseerd dat ik dus met de nieuwere versie van de print de "export coordinates" aan het doen was. Deze moet dus even "DNM" gemarkeerd worden voor deze versie van de print die ik nu heb. Daar doe je zo'n "complete" testrun voor om dit soort dingen er uit te halen.
L3: Ja, die zag ik langskomen op de fotos.
Ik geloof dat ie "op z'n kant" en "ondersteboven" moet kunnen detecteren. Dan pleurt ie zo'n onderdeel gewoon weg. Maar dat heb ik nog niet aangezet. Eerst de basis functionaliteit werkend zien te krijgen.
C41 is DNM. Dat hoort. L5, J1 en de CR2032 houder links in beeld ga ik met de hand doen.
Edit: Zo! Da's beter.
Nou, dat ziet er uit als of je de meeste problemen hebt opgelost. Verder zie ik nu pas dat de ethernet-chip goed geplaatst is. Ik bedoel, stipje zit links onder van de chip. Ik verwachtte dat deze altijd links boven van de gegraveerde tekst op de chip zou staan. Vandaar dat ik dacht dat ie 90 graden gedraaid was.
Verder is het interessant / lezenswaardig wat je aanstipt met je "magnetische" houders en het effect daarvan op Q1. Dat is iets waar je niet snel bij stil staat.
Op naar het verder finetunen / inleren van je nieuwe machine.
Tip:
Als je twee lithium batterijen wegzet, doe dat niet terwijl ze parallel geschakeld staan.
Wat je wil voorkomen is dat er 1 een klein beetje lek heeft en dan bijvoorbeeld 3.2, 3.2, 3.2, 3.2, 2.7V wordt.... 15.5V en die laatste 2.7V cel is nog wel te redden....
De anderewas kennelijk iets beter. Die is nu 3.7, 3.7, 3.7, 3.7 en -0.7.... Dat is een "niet te redden" situatie.
Geen prijs voor raden hoe ik hier achter gekomen ben.
Special Member
Voor de meeste bestukkers maakt 't niks uit waar de fiducials zitten (ik gebruik er altijd 3), het komt toch wel goed...
(zelfs zonder fiducials: ze gebruiken dan gewoon de positie van 3 componenten om van daaruit de rest te berekenen)
Wet van Murphy voor elektronica: Als je twee dingen verkeerd op mekaar aansluit zodanig dat er 1 kapot moet gaan, dan gaat altijd de duurste kapot.
Ik heb de afgelopen tijd m'n fietsaccus in serie opgeladen. Vanochtend was de spanning niet symmetrisch (achteraf: Omdat 1 van de BMSen had besloten: "Niet goed, ik ga uit"). Dus ik wilde ze parallel opladen. Dus ik had besloten om even een handig XT60 twee accus parallel stekkertje te maken. Had ik de niet-accu kant dus verkeerdom. Als je dan de labvoeding aansluit gaan niet de accu-BMS printjes van 4 euro kapot.
Soldeertip. Als je een PICO-W van headers voorziet, soldeerbout altijd vanaf "buiten" naar de pins bewegen. Nooit over de print heen even dat ene pinnetje aan de overkant nasolderen.
Update: De condensator-naar-aarde ziet er op een nieuwe net zo uit. Ik kan proberen om de functionaliteit terug te krijgen door een klodder soldeer op de ex-weerstand te dumpen. De aanpassing zal niet optimaal zijn, maar ik kan hopen op "suboptimale performance" (da's beter dan niets).
[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 19 januari 2023 10:59:35 (42%)
Op 18 januari 2023 21:31:21 schreef rew:
Soldeertip. Als je een PICO-W van headers voorziet, soldeerbout altijd vanaf "buiten" naar de pins bewegen. Nooit over de print heen even dat ene pinnetje aan de overkant nasolderen.[bijlage]
bekend fenomeen , laatst een roland VS1880 als defect gekocht waarvan een aantal kanalen het niet deed , oorzaak .. diverse klodders tin her en der.
iemand was bezig geweest een potmeter te vervangen en royaal met tin aan het strooien geweest
geluk gehad dat er verder geen schade is ontstaan , na het verwijderen van de tin werkte alles weer normaal
Dit topic is gesloten