BMW E30 Tellerbak

Dag iedereen,

Ik heb een probleem met een tellerbak van een bmw E30.

Onderaan de tellerbak is er een onderhoudshistoriek. Deze wordt bijgehouden door batterijen die gesoldeerd zitten op een SI bord.

Aangezien de auto van 1988 is zijn de batterijen kapot gegaan en hierdoor werkten de led's onderaan de teller niet meer. Ook werkte hierdoor de verbruiksmeter niet goed. De toerenteller kwam na ongeveer 30 min rijden tot leven.

Ik soldeerde de oude batterijen eruit en nieuwe erin. Echter is het probleem nog niet opgelost. Ik heb wel de indruk dat de toerenteller nu direct opstart bij het starten van de motor.

De batterijen hebben aan 1 zijde 2 aansluitingen en de andere 1. Nu was 1 eilandje kapot op de printplaat. Ik denk dat dit enkel voor de ondersteuning dient van de batterij en dit niet echt een probleem is. Zie foto's

Iemand die hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen?

Met vriendelijke groeten
Louis

dijkmane

Golden Member

bekend probleem.
die batterijen gaan lekken en veroorzaken corosie op de print, met onderbroken printsporen als gevolg.
een van de sloop halen heeft weinig zin, die hebben het probleem ook.
Na 40 jaar gaan die NiCads wel lekken inderdaad.

er zijn verschillende types van deze tellerbakken gemaakt, zo te zien lijk jij het 2e type te hebben.

vaak gaan er ook transistoren kappot op dat mainboard en de pinconnectoren hebben slecht contact.

er is iemand in de US die ze repareert, maar is best wel prijzig.
je krijgt m wel als nieuw terug.
bavrest.com
verkoopt ook vervangingsprinten
mijn zoon heeft een E30 en een gereviseerde tellerbak onderweg vanuit hun, maar bij hem was de schade veel groter.

In no Sense, Nonsense

Het gaat over Lithium batterijen op mijn SI bord. De batterijen zijn niet uitgelopen op de printplaat. Ik reinigde de pcb met PCC cleaner van kontakt chemie na het solderen. Hierna is de beschermingscoating een beetje beginnen oplossen.

maartenbakker

Golden Member

Aan de kant waar de batterij 2 lipjes heeft, is de kans zeer groot dat 1 gaatje als ondersteuning wordt gebruikt. Als er aan beide zijden van de print geen spoortje heenloopt, is het verlies van een eilandje geen probleem.

Je zou kunnen proberen of het defect verdwijnt als je de unit tijdens het testen warmstookt met een haardroger (de batterijen een beetje vermijden, die houden niet van warmte). Als dat het geval is, zal er een elco sleets zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 mei 2022 12:03:44 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 mei 2022 12:01:51 schreef maartenbakker:
Aan de kant waar de batterij 2 lipjes heeft, is de kans zeer groot dat 1 gaatje als ondersteuning wordt gebruikt. Als er aan beide zijden van de print geen spoortje heenloopt, is het verlies van een eilandje geen probleem.

Je zou kunnen proberen of het defect verdwijnt als je de unit tijdens het testen warmstookt met een haardroger (de batterijen een beetje vermijden, die houden niet van warmte). Als dat het geval is, zal er een elco sleets zijn.

Ik ga eens het bord opwarmen met een haardroger, dan samen vijzen en testen in de auto straks.

maartenbakker

Golden Member

Dat maakt geen verschil. De test bij 'opwarmfouten' zoals jouw mankement gedeeltelijk leek of lijkt, is verwarmen tijdens gebruik.

Nou noemde ik dat alleen omdat het een simpele test is, want de kans is groot dat er meer aan de hand is... Maar als het geen simpele test is omdat je hem niet aangesloten kunt verwarmen, dan heb je waarschijnlijk niets aan mijn tip en moeten we iets anders verzinnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maartenbakker, ik heb de pcb gedurende enkele minuten verwarmd met een haardroger en dan in elkaar gestoken, na ongeveer 3 minuten zat het erin. Geen effect gehad inderdaad.

pa3gws

Golden Member

Het is de vraag hoe warm het moet worden je kan het proberen door de kachel op zijn hoogste stand te zetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb je geprobeerd een service reset te doen? Soms blijft er ergens wat hangen in het ram geheugen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl