Studio recorder EAB

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een EAB taperecorder.
Het betreft een zeer professionele recorder welke omstreeks de jaren 60 in Nederland moet zijn gebouwd.
Navraag heeft mij geleerd dat het zeker geen product van Elektrische Anlagen Bau München .
Alle teksten op het apparaat en zelfs op de printplaten zijn in het Nederlands.
De toegepaste elektronica componenten lijken standaard.
Er zitten ook relais van het fabricaat van Wijk & Visser Geldermalsen in. Ook daar vind ik niets op internet van terug.
Is er iemand die iets van de oorsprong van deze machine weet of zelfs weet waar enige vorm van documentatie te verkrijgen is.
Helaas werkt de recorder niet.
Natuurlijk wil ik hem weer aan de praat krijgen.
Alle info is welkom.
groet Hub

joopv

Golden Member

Zo te zien geen consumenten ding maar een studio apparaat (19 / 38 cm/s).

Iemand met contacten in Hilversum?

Stel je vraag eens op nfor.nl. Daar zit erg veel kennis over dit spul uit die tijd.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 9 mei 2022 16:01:20 (28%)

Arco

Special Member

Er zitten meerdere EAB's in Duitsland, zou deze moeten zijn:

EAB (Elektrische Anlagen Bau) H. Geilng, Muenchen

Zie ook: https://tapedeckforum.nl/index.php?topic=1715.0

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

staar er geen typeplaatje op met :"made in........"?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Je kunt hier eens vragen of ze er documentatie van hebben: https://funkstunde.com/?cat=43

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij Funkstunde heb ik al nagevraagd.
Zij geven aan dat deze recorder zeker niet van EAB München is.
Omdat de teksten op de printplaten in het Nederlands zijn ga ik ervan uit dat dit echt wel een Nederlands product is.

mel

Golden Member

Het is wel een lief ding.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht productie eind jaren '60 of begin jaren '70 als ik de printplaten en bestukking zo zie.

Op 9 mei 2022 15:44:39 schreef joopv:
Zo te zien geen consumenten ding maar een studio apparaat (19 / 38 cm/s).

Iemand met contacten in Hilversum?

Stel je vraag eens op nfor.nl. Daar zit erg veel kennis over dit spul uit die tijd.

Liever op het zusterforum voor halfgeleidende apparaten: transistorforum.nl

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 mei 2022 17:36:07 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 9 mei 2022 15:19:09 schreef Hoopy:
welke omstreeks de jaren 60 in Nederland moet zijn gebouwd.

Gezien de stamp op de Rifa elco is dat 1967 geweest. Wellicht weet technicus Juul Geleick van zeezender Veronica er meer van. Die ben ik wel eens ergens op een forum tegengekomen ik weet alleen niet meer waar....

Natuurlijk wil ik hem weer aan de praat krijgen.

Het is eenvoudige techniek dat moet zeker lukken zonder schema, begin maar met de voeding.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 9 mei 2022 17:46:28 (18%)

Die printen zien er netjes uit, helemaal niet verkeerd voor die tijd. En allemaal heel gangbare componenten, BC108, wie kent hem niet. Dus repareerbaar.

Doet hij helemaal niets? Dan is je voeding kapot. Ik heb al meerdere keren apparatuur gezien die kapot was verklaard, weg werd gegooid, maar waarvan puur de netzekering kapot was.

Het kan zijn dat er wat nog elco's moeten formeren. Soms staat op de voedingprint de spanning in leesbare tekst?

Deze elco's zijn wel erg oud. Maar worden niet zwaar belast dus kunnen na formeren nog best wel goed zijn.

De voeding is in orde.
bij het inschakelen gaat de capstanmotor lopen.
bij het bedienen van enkele functietoetsen gaan enkele relais trillen.
Als ik dan de voeding meet zie je dat deze in een frequentie van ca 130 Hz instort.
Dat lijk dus op een sluiting, mogelijk veroorzaakt door een condensator die voor een korte vertraging dient.
het zelf maken van een schema zal mogelijk wel lukken maar dan moeten de kabelboompjes alle losgeknipt worden.
Dat vind ik in eerste instantie zonde omdat het er nu zo strak uitziet en zal wellicht een monniken werk worden.
Ik geef niet op maar hoop toch eerst enige documentatie te vinden.

chassis ook handgemaakt, degelijk als een delta zo te zien. ik herken er philips onderdelen in, maar niet veel voor die tijd.

ik zou niet meteen aan elco's denken hier, maar aan een vuile knop. rot contact waardoor het relais niet aantrekt. een keer of tig op de knoppen drukken wil weleens helpen..

met een freesje merkjes van de relais gehaald..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 9 mei 2022 17:38:10 schreef RAAF12:
[...]

Gezien de stamp op de Rifa elco is dat 1967 geweest. Wellicht weet technicus Juul Geleick van zeezender Veronica er meer van. Die ben ik wel eens ergens op een forum tegengekomen ik weet alleen niet meer waar....
[...]

Op het transistorforum, en misschien zelfs ook hier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dat zou zo maar kunnen! Die bekercondensator linksboven heeft een flinke buts, dat is waarschijnlijk de aanloopcondensator voor de capstan motor. dan zou er iets van 8µF 300V op moeten staan. Die kan je meten/vervangen.
Evt. kan je de insteek relais onderling verwisselen om te kijken of er iets veranderd in de sturing van de drie motoren.

edit: zoekkkk >> nog een exemplaar, maar 1961 klopt niet. Die firma maakte ook enkele stuks op verzoek las ik ergens dus dat kan de NL tekst verklaren.
Als het tapedeck een NL product was geweest was het echt wel in de collectieve herinnering blijven hangen :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 10 mei 2022 02:45:22 (11%)

Grappig, nu verschijnen er foto's van de recorder die ik gekocht heb.
Ik herken het aan het missende knopje op de linker schuifregelaar en het ontbreken van de afdekkap op de koppen.
Om nogmaals terug te komen op EAB München,
foto 1 is het logo van EAB München en foto 2 het logo op de recorder.
Uit deskundige bron heb ik vernomen dat EAB München altijd hetzelfde logo heeft gehanteerd.
Dan nogmaals Nederlandse teksten.
Natuurlijk worden apparaten voorzien van teksten in de taal van het land waaraan ze worden geleverd.
Echter zal geen enkele fabrikant printontwerpen wijzigen om ook hierop de teksten in een andere taal aan te brengen.

Arco

Special Member

Het *lijkt* alsof dat logo (en het lijntjespatroon) er later 'opgeknutseld' is: is totaal anders als alle andere opdruk. (en ook wat te modern voor een 60 jaar oude recorder)
De driehoek bij de 19/38cm omschakelaar is weer wel in de vorm van het oude EAB logo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou nee, de foto van het logo op de koppenkap heb ik van internet en daar heb ik alleen het logo uitgeknipt. daardoor is de resolutie zeer laag.
Ik heb iemand gevonden met dezelfde recorder (die ook niet werkt) hij heeft verder ook (nog) geen info.
Op zijn recorder zit wel de koppenkap en zal hem vragen een duidelijke foto te sturen.

Ja, hier is tie dan!

https://i.postimg.cc/c6nyPqrx/IMG-1392-1.jpg
Ik zal kijken of ik de scan van het koppendeksel kan posten.
Het is inderdaad alsof de lijntjes er met een Eddingstift op geplaatst zijn.
https://i.postimg.cc/ZKhcNtLJ/Koppendeksel-EAB.jpg

zijn die losse modulen geen standaard verkrijgbare dingen geweest indertijd? op die dingen staan nummers beginnend met 72, wat het bouwjaar ook kan verklaren. de ene elco die 10 jaar ouder is zegt niet alles.

werkt het ding wel zonder de koppenkap? daar zit een grote stekker onder, die kan ook best de reden zijn dat er niets werkt.

de relais kunnen ook last van vuile contacten hebben. ook alle modulen meermaals uithalen en terugsteken kan zat zijn, vernikkelde contacten en de tand des tijds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik denk in ieder geval dat je niet hoeft te zoeken op wat er op die koppendeksel staat: da's duidelijk 'home-brew'... ;)
(erg dun, linker dikker als rechter lijntjes, ongelijke lengte...)

Het lijkt wel of het mechanische deel ouder is als de electronica (in andere topic stond '1961' op de motor)
Relais zijn ook wat vreemd, dat zijn speciale telecom relais van Philips uit een PRX cenrale... (werden bij mijn weten niet verkocht verder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 10 mei 2022 11:51:27 schreef Hoopy:
Echter zal geen enkele fabrikant printontwerpen wijzigen om ook hierop de teksten in een andere taal aan te brengen.

Dat is een aanname. Voor productie voor in dit geval een Vlaamse omroep wordt het ding naar wens geleverd. Een tekst op het koper van een printje veranderen is heel simpel. Ik volg elektronica via vakbladen zoals Radio Elektronika en Radio Bulletin vanaf de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Bezocht shows zoals Fiarex en de Firato, had contact het vele Hifi importeurs. Nooit is er in Nederland een tapedeck fabrikant rond 1967 (**67 opdruk Rifa elco en in 1961 waren er nog geen BC transistors types in metalen jas) opgestaan die deze modellen verkocht. Dan hadden veel ouwe knarren op dit forum het geweten. Op het transistorforum kan je ook een item starten daar zit oa. Juul Geleick, heeft veel ervaring met prof audio spul voor omroepen. Bouwde oa. zijn eigen audio limiter voor zeezender Veronica.

maartenbakker

Golden Member

Ah dat rietrelais was me nog niet opgevallen. Hoopy, zou je eens kunnen kijken wat voor nummers daar op staan? Daaruit kan ik met wat geluk wel opmaken of ze hun carriere bij PTI begonnen zijn of toch voor een externe klant geproduceerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De nummers op de groene miniatuurrelais (PTT??) zijn:
3522 247
69480
330/A1 6942
verder zitten er enkele steekrelais van het fabricaat Van Wijk & Visser uit Geldermalsen
het grote type met octal voet type EB 2 wissel 24VDC
en nog een 3 tal steekrelais met 6 wisselcontacten, die heb ik nooit eerder gezien.

Het lijkt Telefunken M5 mechanica te zijn, welke is "gemoderniseerd" naar iets anders.
Ik kan mij het hoe en waarom ook in de jaren '70 eigenlijk niet zo goed voorstellen, hoewel die machines toen wel al oud waren.
Maar een heel enkele keer kom je een werkelijk fraai hobby project tegen, het zou kunnen :)