Karcher K4 hogedrukreiniger werkt niet

Heb hier een "Karcher K4 Premium Full Control Home (1.324-103.0)" staan die het niet doet. Geen enkele reactie op het inknijpen van spuitpistool wanneer tuinslang en stroom zijn aangesloten.

Apparaat open gemaakt en de schakelaar bleek gesmolten te zijn bij de bruine inkomende draad, ruikt ook doorgebrand.

Elektrisch zit hij vrij simpel in elkaar, 230V komt binnen, gaat naar een 4p schakelaar en hier zit nog een condensator bijaan geknoopt. Naar de pomp lopen drie draden (rood/blauw/geel).

De aan/uit-draaiknop op het apparaat bedient de elektrische schakelaar, maar bedient ook een plastic palletje bovenop het pomphuis. Ik heb geprobeerd deze in te drukken met een schroevendraaier, maar hier zit geen beweging in.
Dit palletje is te zien op dit schema (bron: ransomspares.co.uk) t.h.v. de aanduiding '120'.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 2 mei 2022 15:42:30 (15%)

Aanvulling: de schakelaar doorgemeten. Als ik hem indruk dan heb ik tussen blauw (pin 1) - rood (pin 2) wel een verbinding. Maar bruin (pin 4) naar wit (pin 5) geeft geen verbinding. Maar ook als ik die kleuren aan elkaar verbind met krokodillenbekjes gebeurt er dus niks.

Schema even uitgepluist:

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 2 mei 2022 14:48:24 (10%)

mel

Golden Member

Zit er geen pressostaat in die de pomp stopt bij voldoende druk?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Probleem opgelost. Het doorverbinden van de schakelaar bleek wel degelijk de oplossing. Ik had alleen de doorverbinding niet goed vastzitten :+ Pomp sloeg gelijk aan toen ik stekker in het stopcontact deed.

Moet nog even kijken hoe het nou zit met dat mechanische palletje, maar dat zien we bij het monteren wel. Eerst nog even op zoek naar een vervangende schakelaar, dat moet een DPST type van 10A 250V zijn die zelf terugveert.

Wel vreemd overigens dat de schakelaar is doorgefikt. Volgens het typeplaatje gebruikt de HD-reiniger 1800W, de schakelaar is rated voor 10A 250V dus dat zou moeten kunnen zou je zeggen.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 2 mei 2022 15:59:04 (18%)

Zit een motoruitschakeling op de pomp die bij de opbouw van overdruk (handgreep lossen) de schakelaar bedient.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is een standaard schakelaar je kan die zo ergens op de hoek bij een onderdelen zaak ophalen..

Dat weet ik zo net nog niet, is een zelf terugverende schakelaar zoals een deurbel bijvoorbeeld. Die zie je niet vaak.

Gisten hetzelfde gedaan, daarvan bleef de pomp draaien, ergens klemt iets.

Waardoor de schakelaar uitfikt, teveel kort achter elkaar schakelen dus ofwel langdurig zelf aan en uit of een lek waardoor de motor heel de tijd inkomt.

Ja zekers!! Is een in wip versie te verkrijgen die automatisch terugveert..

jerome

Golden Member

Het is de laaste jaren bij Karcher allemaal slank en handig gemaakt, want het oog wil ook wat. Anderzijds is de kwaliteit er sterk op verminderd en zijn wisselstukken van dichtingen tot pomphuis veel te duur, als ze te krijgen zijn. Inwendig gebarsten abs pomphuisjes al vaak gehad. De duurdere toestellen hebben nog alu pompen met rvs of ceramische plunjers. De dichtingen gaan lang mee. Gangbaar is de zwart gelakte metalen plunjer waarvan de lak los schilfert en de dichtingen vernielt.

Op 3 mei 2022 19:13:10 schreef smd:
Ja zekers!! Is een in wip versie te verkrijgen die automatisch terugveert..

De lokale winkel had alleen de niet-verende versie. Ook bij Farnell bijv. kan ik nog niet het juiste type vinden. Als iemand een linkje heeft?

Dit komt nog het meeste in de buurt: https://nl.farnell.com/arcolectric/c1561ataaa/rocker-switch-dpdt-on-mo…

Volgens mij zoek ik een 'Off-(On)' waarbij het deel tussen haakjes betekend dat hij terugveert. En dan >=10A 250V.

De ene helft van de schakelaar werkt overigens nog wel. Kan ik niet gewoon de andere kant die hij schakelt doorverbinden? Feitelijk maak ik dan van de DPST SPST schakelaar. Of is er een bepaalde reden dat zowel fase als nul geschakeld worden?

Die hele '1550' reeks (waar vreemd genoeg ook '1560' en '1570' onder vallen ;-) ) is toch te krijgen bij Farnell?
Wat heb je nu nodig, DPDT en beide contacten terugverend ("momentary two sides")? Dat is de "1572" volgens de PDF uit jouw link, (ON)-OFF-(ON).
Of toch iets anders nodig dan? Welke dan uit de PDF?

Sorry ik gebruikte de verkeerde termen. De schakelaar is een schakelaar die normaal uit staat, als je hem indrukt (en vasthoudt) dan gaat hij aan en bedient dan twee circuits. Als ik het goed begrijp is dat een 'double pole' (DP) en single throw (ST), dus DPST in de configuratie Off-(On).

De terminals zijn van het type 'C' heb ik net nagemeten. De 'rocker' is recht, niet curved.

Dus dan moet ik een C1551AA hebben :)

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 4 mei 2022 15:46:10 (19%)

Dan koop je toch gewoon die DPDT versie (C1572)? Het is niet verplicht om op alle pinnen iets aan te sluiten...

De 1572 die ik bij Farnell zie lijkt niet momentary te zijn. Dat hij terugveert maakt het moeilijk, die variant is slecht te vinden.

Ik heb de C1561ATAAA gevonden, maar volgens mij is dat een NC?

Op AliExpress lijk ik wel de juiste te hebben gevonden

En ik vraag mij nog steeds af of het niet mogelijk is om de draden aan de ene kant van de schakelaar gewoon door te verbinden, zodat de schakelaar bijv. alleen de bruine draad schakelt?

mel

Golden Member

Ja dat kan. Hoewel de schakelaar waarschijnlijk wel onbetrouwbaar is, je weet niet hoe heet dat ding geworden is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Daar heb je een punt. Het vervelende is dat de schakelaar ook door de pomp zelf bediend wordt door het overdrukpinnetje zoals aangegeven door EricN. Als dat niet zo was dan had ik gewoon een losse werkschakelaar erop kunnen schroeven bijv.

Zou ik dat nu doen en daarmee de overdrukregeling negeren dan blijft de pomp eindeloos draaien als je het pistool niet hebt ingeknepen, ik vrees dat er dan dingen kapot gaan :)

Op 5 mei 2022 13:34:55 schreef ThinkPad:
De 1572 die ik bij Farnell zie lijkt niet momentary te zijn. Dat hij terugveert maakt het moeilijk, die variant is slecht te vinden.

Staat toch echt in de specs (PDF) hoor bij de 1572: "momentary 2 sides". Het pijltje in de specs geeft de richting waarin de veer de schakelaar laat bewegen. Gewoon 2 pinnen niet aansluiten en je hebt wat je wilt.
En als je het complete typenummer bekijkt, kun je helemaal checken of het de juiste knop is voor je [niet te veel aandacht schenken aan de plaatjes die Farnelle erbij zet! Die gaan niet voor elk ondertype weer een ander plaatje opzoeken... Ik denk dat je je daarop ten onrechte op baseert (?)]

De C1572ATAAA zit standaard in de middenstand, ik weet niet of dat fysiek gezien (armpje wat hem indrukt) handig is. De draaischakelaar van de hogedrukreiniger heeft dan te weinig tegendruk waardoor het raar aanvoelt denk ik.

Ik denk dat ik de C1561ATAAA ga bestellen, volgens mij zou dat een goede vervanger moeten zijn.

De originele schakelaar net nog even opengemaakt, die hergebruiken gaat geen optie zijn. De contacten zijn van beide schakelhelften flink zwartgeblakerd:

GJ_

Moderator

Dit soort problemen ben ik ook al vaak tegengekomen bij de duurdere "professionele" Karchers. Ik ben niet zo kapot van hun kwaliteit. Bij één klant zijn ze overgestapt op een ander merk (ik meen Kränzle) en daar zijn nooit problemen mee.

Op 6 mei 2022 14:01:11 schreef ThinkPad:
De C1572ATAAA zit standaard in de middenstand

Ah, is eigenlijk een 3-standen schakelaar dus.

Vandaag de C1561ATAAA schakelaar ontvangen. Qua elektrische werking is deze prima, hij maakt contact zodra je hem indrukt en verbreekt weer als hij terugveert.

Maar het blijkt zeker geen drop-in replacement! Ik moest eerst al de panel-mount klemmetjes eraf snijden en de bezel wat bijsnijden. Vervolgens nog het veertje uit de oude schakelaar in deze nieuwe gezet, want de nieuwe schakelde toch wel iets zwaarder. De kabelschoentjes nog van krimpkous voorzien, want de nieuwe schakelaar heeft niet zo'n mooi tussenschotje en de kabelschoentjes kwamen wel érg dicht bij elkaar vond ik.

Uiteindelijk blijkt de inbouwdiepte ook erg kritisch te komen. De oude schakelaar was dit 18mm, de nieuwe 16mm. Die 2mm maakt net het verschil of de schakelaar goed wordt ingedrukt door het verende armpje. Heb de nieuwe schakelaar wat opgedikt op de steunpunten met een stukje tie-rip wat ik met secondenlijm erop heb geplakt, maar dit bleek nog niet voldoende. Later nog even verder prutsen.

Wat een rampending om te repareren deze Kärcher :( Elektrisch stelt de reparatie niks voor, maar mechanisch moet het allemaal precies passen zodat het overdrukpalletje de schakelaar kan bedienen om de pomp uit te zetten.

mel

Golden Member

Msschien had je beter een externe pressureswitch kunnen gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Deze sneuvelen bij de vleet. Zelfs bol verkoopt de switchen v kärcher. Een relais toevoegen in een externe aftakdoos kan er voor zorgen dat hij niet steeds open moet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vandaag de reparatie afgerond. Helaas nog niet helemaal naar wens. De schakelaar werkt weer en als je stopt met inknijpen van het handpistool slaat de pomp af zoals het hoort. Het probleem is echter dat je hem dan met het handpistool niet meer ingeschakeld krijgt. Ik moet de pomp uitzetten, handpistool inknijpen (druk eraf) en dan de hogedrukreiniger weer inschakelen.

Vermoedelijk zit er iets mechanisch nog niet helemaal in orde. Komt allemaal best wel kritisch qua hoogte van de schakelaar. De pomp zelf werkt overigens nog gewoon prima als je het handvat ingedrukt blijft houden. Geen lekkages en voldoende druk.

https://i.imgur.com/qPu3AGR.gif

Het deel van de hefboom dat je links van de schakelaar ziet is hetgeen dat wordt ingedrukt door de overdrukbeveiliging als je stopt met inknijpen van het handpistool.

Draaischakelaar horizontaal = uit, verticaal = aan

EDIT 02/03/2023: De hogedrukreiniger is uiteindelijk afgevoerd naar de milieustraat/oud-ijzerboer. Project lag al te lang, ik heb m'n vader mijn hogedrukreiniger (Nilfisk) maar gegeven.

IDD denk ook dat je de schakelaar iets moet invijlen??