Ter herinnering:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2350299#2350299
Vandaag besloot ik, met een vrije dag, er nu eens goed voor te gaan zitten.
Aanknopingspunten die ik had: het probleem was als onregelmatigheid begonnen. Zo nu en dan werd volkomen willekeurig het ND-filter in- en uitgeschakeld, zowel stand-by als tijdens een opname, terwijl de schakelaar uit stond. Áls er spontaan ingeschakeld werd, richtte de schakelaar bedienen ook niets meer uit.
Toen het uiteindelijk helemaal niet meer werkte, het ND-filter permanent ingeschakeld bleef, maar er nog wel 'ND' in het scherm kwam te staan bij omhalen van het schakelaartje, kon ik me dus voorstellen dat de processor-uitgang nog in orde was, voor zover men niet een andere uitgang gebruikte om de opamps te sturen die dan weer de spoel van het ND-filter mechaniek aansturen.
Belangrijk extraatje is dat de camera in Kyiv een golf pekelwater over zich heen gekregen heeft... Ik hield er serieus rekening mee dat ik daar binnen schade van zou vinden, maar nee.
Het probleem móest haast wel in het analog board zitten, daar al het andere wél werkte en dit eigenlijk alle verwerking deed voor het optische blok.

De opamps kocht ik bij Mouser (lekker exotische types natuurlijk).
Voor ik ging vervangen besloot ik eerst te kijken of het ND-filter zelf nog heel was. Met de labvoeding op 5 Volt en de stroominstelling praktisch tot 0 teruggedraaid en een 1k weerstand in serie, bleek het ND-filter prima op en neer te klappen bij aanbieden van spanning en dat vervolgens om te polen om het filter weer naar beneden te krijgen.
Dát was dus sowieso niet stuk. Daarna de flex-flatcable uitgemeten: prima contact tussen galvo/spoel/wathetookis contacten en de connector. Ook ingestoken op de print was er contact tussen de galvo en de contacten op de print.
Zegt niet alles, maar de kans dat daar het probleem zat, was niet aannemelijk. Maar waar dan wel?
Ik besloot een microscoop-inspectie te doen van het analog board. Nou... de solderingen van meerdere onderdelen aan beide kanten van de print waren (op z'n zachtst gezegd) discutabel.
Let vooral op de twee ic's links (5-poters): op de foto zie je het niet zo lekker, maar vooral de linkerpootjes lagen bovenop de solderingen.

Onderaan op de print was het duidelijk ook niet best meer. M'n collega op m'n werk ontdekte zelfs dat een van de condensatoren mogelijk helemaal niet meer vast zat aan 1 kant.

En een processor: ik wist niet wat ik zag onder de microscoop! Praktisch elk pootje leek zich losgemaakt te hebben van het tin en nog slechts door een wonder contact te maken.

Eerst besloot ik een werktrucje toe te passen voor ik ging solderen. Ik vond een manier waarop de camera simpel ver genoeg in elkaar kon zodat ik veilig kon testen, plugde de adapter in en gelukkig, alles werkte nog (nou ja, op dat ND-filter na dus).
Daarna wat gaan duwen op de print... en verrek! Bij het duwen rond IC4851 reageerde het ND-filter plots weer op de schakelaar!
Dat kreeg ik zo betrouwbaar voor elkaar dat ik er niet aan twijfelde dat het aan solderingen lag, maar zoals ik inmiddels van m'n werk weet: als het probleem bij duwen op onderdeel A optreedt of verdwijnt, betekent dat bepaald niet dat daar de rotte soldering(en) ook zitten.
Dus alles losgekoppeld en de hele print vol met flux gespoten. Met de (helaas) enige gull-wing punt die ik heb (hij is nogal grof) alle, maar dan ook echt alle onderdelen langsgegaan.
Hoewel ik 'no-clean' flux heb, stinkt het spul na solderen nog enorm en wordt alles gruwelijk kleverig. Na flink borstelen met alcohol de airbrush er maar bij gepakt, de druk op z'n allerhoogst gezet, het grootste cupje met IPA gevuld en de print te lijf gegaan om de laatste fluxresten en vooral de flux die onder IC's kruipt er onder vandaan te blazen. Absoluut ESD-onveilig, maar ja.
Daarna weer ingebouwd en ingeschakeld: godzijdank, dat werkt nog. Daarna het ND-filter meerdere keren in- en uitgeschakeld en... verdomd! HIJ DOET HET WEER! HIJ DOET HET WEER!

Het 'leukste' (lees: meest zenuwslopende) komt nog: het optische blok openen om de eerder genoemde veertjes in het vorige topicbericht te plaatsen én twee lens-elementen te ontdoen van de stofjes die er op zijn gekomen. Omdat een van die lens-elementen onderdeel is van de bewegingscompensatie wordt dat nog een klusje... Ik ga een van de instrumenten-monteurs op m'n werk denk ik maar om wat advies vragen. Zelf was ik al van plan de schroefjes strikt gescheiden te houden na losschroeven en vóór het losschroeven te markeren wat betreft de stand zodat ze vrijwel met dezelfde kracht weer gemonteerd worden, zodat er optisch hopelijk geen al te rare dingen gaan gebeuren.
Nu ja... eerste missie geslaagd!