Rendement dynamo

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
wtt

Golden Member

Begin deze eeuw had ik een -toen al- oude auto (500 eur model), waarbij op enig moment een bout van de dynamosteun afbrak. Totdat ik aan de reparatie begon nog even mee doorgereden. Zonder dynamo dus.('s avonds aan de lader, tegenwoordig heel normaal ;-))
Het viel me op dat het brandstofverbruik echt veranderde van 1:14 naar 1:16.
Het was auto uit begin jaren 90, zonder toeters en bellen waarbij ik niet teveel stroomverbruik zou verwachten..

Op 22 mei 2022 11:41:02 schreef Lambiek:
Hier kun je de laatcurve zien bij verschillende toerentallen.

https://balmar.net/wp-content/uploads/2017/11/PDS-621-VUP-MC-70-SV.pdf

Heb nog nagedacht over Balmar te plaatsen.
Deze dynamo's kunnen continue vol vermogen leveren.
Jammer dat ze 6 keer zo duur zijn.

Op 22 mei 2022 11:38:47 schreef DK:
wat die dynamo moet leveren is en,en,en,en,en, en

Het blijft speculeren zonder metingen.
Ik heb twee auto's, een uit 1989 en een uit 1990. Ik denk dat de stroomvraag van mijn auto's heel erg meevalt. Mijn aanjagers staan zo goed als nooit aan.
Dat moderne auto's stroomvreters zijn zou best kunnen en klinkt wel aannemelijk.

GJ_

Moderator

Op 22 mei 2022 14:39:29 schreef NordRack2:...Ik denk dat de stroomvraag van mijn auto's heel erg meevalt..

Een grote stroomvreter die behoorlijk kan schelen (5% verbruik extra of meer in sommige gevallen) is bijvoorbeeld de achteruitverwarming.
In moderne auto's word uiteraard ook naar het rendement van de dynamo gekeken.

De mijn eerdere quote ging over Amerikaanse vrachtwagens. Die zuipen al behoorlijk van zichzelf en daardoor heeft de dynamo een relatief klein aandeel in het totale verbruik, typisch 1%, dus daar valt inderdaad niks te halen. Maar dat zijn dus Amerikaanse vrachtwagens. Als het wat meer high tech word, en de auto's een stuk beter en zuiniger gaat dat aandeel vanzelf groter worden, en word het wel degelijk interessant, dus bij fatsoenlijke Europese en Japanse auto's.

Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2022 13:04:35 schreef Jazeker:
Heb nog nagedacht over Balmar te plaatsen.
Deze dynamo's kunnen continue vol vermogen leveren.
Jammer dat ze 6 keer zo duur zijn.

Een goede Bosch Dynamo is net zo goed en een stuk goedkoper.

Al heb ik wel verschillende Balmar Dynamo's gemonteerd op schepen, ze zijn wel goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn gevoel zegt wel dat als ik de Bosch op vollast continue laat draaien, deze in rook opgaat.
Laatst nog even de dynamo's flink aan het werk gezet.
Ik begon toch echt niet eerder geroken luchtjes waar te nemen in het ruim....

Lambiek

Special Member

Je moet ze niet overbelasten natuurlijk en goed het max toerental in de gaten houden.

Bij die Balmar dynamo's zit een losse regelaar, die werkt het zelfde als een Victron lader.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eensch, ik heb hiermee rekening gehouden qua poelieverhouding.
In de herfst volgen er 2 Wakespeed WS500 regelaars, 1 voor elke dynamo.
Deze zet ik op een procent of 60.

Mijn initiele vraag had als doel om de kosten te berekenen voor walstroom, generator en dynamo.
Deze 3 stroombronnen blijken niet veel te verschillen qua running costs.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op zondag 22 mei 2022 21:28:09 (17%)

Een goede controller (Wakespeed, Balmar) regelt terug bij teveel warmteontwikkeling

Mastervolt heeft ook complete sets, regelaar + dynamo, goedkoper dan een losse dynamo en regelaar in een aantal gevallen

https://www.watersportproducten.nl/dynamo/833-mastervolt-dynamo-2475-i…

Die Wakespeed is inmiddels het beste wat je kopen kunt.
Kost ook een paar centen helaas.
En de Bosch dynamo's laat ik verder zitten, geen Balmar dus.