Rendement dynamo


rendement boeit ze weinig. de verbrandingsmotor is toch al belabberd.
zolang die maar robuust is en een loodaccu van aardige hoge stromen kan voorzien, zijn ze al tevreden.
een dynamo staat ook meestal op een 3:1 verhouding met het motortoerental, dus die werkt van 2500rpm (800rpm motor) tot 18000rpm (6000rpm motor)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Rendement boeit ze weinig?
Dan zal ik wel de enige zijn hier die zijn brandstofverbruik ruim heeft zien halveren de afgelopen 20 jaar? Terwijl de auto's steeds luxer en zwaarder worden

Alleen in je portemonnee niet, in die tijd is de brandstofprijs ook verdubbeld

Sine

Moderator

Wat wil je ermee doen?

Voor iets als een windmolen zijn ze minder geschikt omdat ze bekrachtigingsstroom nodig hebben.

Op 21 mei 2022 22:25:28 schreef DK:
Rendement boeit ze weinig?
Dan zal ik wel de enige zijn hier die zijn brandstofverbruik ruim heeft zien halveren de afgelopen 20 jaar? Terwijl de auto's steeds luxer en zwaarder worden

Alleen in je portemonnee niet, in die tijd is de brandstofprijs ook verdubbeld

halveren?
mijn 88'er golf 2 diesel deed 1400km met 50liter. GEENENKELE van mijn firmawagens sinds jaren 2000 haalt dit.
mijn huidige 1.3 benzine golf uit 91 doet ongeveer 6,5 -7L benzine per 100km, men 78'er capri doet het met 8-10L/100km. toen ik 'eco' reed vroeger met een 1988 opel ascona 1.6SV zat ik tussen de 5,5 en 7L/100km benzine.

mijn vrouw haar minicooper uit 2009: 8L/100km, heb alles geprobeerd en slechts 2 keer op 6,6 en 6,8L/100km geraakt (555km met 36-37liter). meeste tankbeurten tussen de 7,4 en 8,5L/100km en een paar uitschieters boven de 9L.
onze huidige prius doet wel beter, maar die heeft geen dynamo :).

uw brandstofverbruik zakt omdat de ECU tegenwoordig de dynamo in vrijloop zet, en bij afremmen op de motor de dynamo activeert om zo wat 'remenergie' in de accu te duwen.
dynamo op zich is nog altijd even slecht als vroeger

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 mei 2022 21:50:18 schreef DK:
een kW aan hitte weggooien

Bij een rendement van 50 % betekent dat dat je continu een kilowatt aan elektrische apparaten hebt aan staan?
Dat lijkt me een beetje overdreven.

Ik zou best een log willen zien van de stroom die een dynamo levert bij een rit van laten we zeggen 40 km.

Zomaar wat auto's neergooien vergelijkt natuurlijk voor geen meter
Zo kan ik ook wel roepen dat ik met mijn golf 4 125pk, en mn golf 8 300pk beide 9L/100 km rij, betekent niet dat de ene niet een stuk minder zuinig is dan de ander
Terwijl je met een moderne 125pk <5L/100km zit

En @nordrack2, denk dat je nog schrikt wat een beetje dynamo staat te leveren,
Vooral in de winter, tig computers,
verwarming in de: voorruit, achterruit, spiegels, stoelen, koplampsproeiers.
En dan alle verlichting, ventilators, muziek
En ondertussen moet de accu nog vol

Op 21 mei 2022 23:20:56 schreef DK:
ondertussen moet de accu nog vol

Uitgaand van een startmotor van 2000 W, twee seconden starten, dynamo 60 A.

2000 W => 167 A

Dynamo 60 A => 167/60=2,8 seconde

Maar je moest 2 seconde starten dus 2,8 × 2 = 5,6 secondes!!

De accu zit na 5,6 s vol !! Het laden van de accu is peanuts.

Maar we hebben hier niet veel aan want de dynamo laadt de accu niet met 60 A want het is geen acculader. Op een log kun je allicht meer zien.

Ik zou best een log willen zien van de stroom die een dynamo levert bij een rit van laten we zeggen 40 km.

Bij mijn opel 2.0 GSI bouwjaar weet ik niet meer. Vroeg enkel de motor al ruim 20A continu aan stroom, met injectors, pomp onstekking enz.
Als je dan ook nog je ventilator erbij zet en je achterruit verwarming erbij in de winter dan is dan het dubbele.

Ik denk zelf dat als je een 120A dynamo in je auto hebt dat ook gewoon nodig is omdat je auto op zijn piek dat ook verbruikt. En niet omdat je dan je accu sneller kan opladen. Vaak zit er dan nog maar een relatief kleine accu in omdat de accu enkel de motor hoeft te starten. Maar niet is bedoeld om alles elektrische systemen van stroom te voorzien daar is echt de dynamo voor.

Vroeger in oude diesels zat er bv maar een 40A dynamo, dus dat je dynamo er allen is voor het opladen van de accu na het starten is daarme al ontkracht. Accu is in een diesle vaak 2x groter dan bij benzine maar de dynamo is juist een stuk kleiner.
Een Oude diesel had geen ontsteking en een mechanische pomp dus de motor zelf had helemaal niets elektrisch erop zitten. Zelfs de ventilator werd toen nog aangedreven direct door de motor via een speciale thermo koppeling.

mvdk

Golden Member

Ik zou de dynamo in-line koppelen met een elektromotor, liefst met een starre verbinding. Dan meten hoeveel erin gaat, en hoeveel eruit komt.
Dan diezelfde dynamo en diezelfde motor koppelen met een snaar zoals gebruikt in hedendaagse auto's, Daarbij gebruikmaken van dezelfde snaarwielen zoals in hedendaagse auto's. Ik denk dat er in die overbrenging nogal wat energieverlies (warmteontwikkeling) zit.
Maar dat is wat ik zou doen, als ik de spullen, de zin, en de ruimte er voor had.
De tijd heb ik er wel voor.. :+

Op 22 mei 2022 00:18:59 schreef mvdk:

Maar dat is wat ik zou doen, als ik de spullen, de zin, en de ruimte er voor had.
De tijd heb ik er wel voor.. :+

heb het omgekeerde, electromotoren heb ik, ouderen en nieuwe dynamos ook, snaren en riemen vind ik wel, tijd.... veel te kort.
ga nu men jongere motor verder ombouwen naar oude stijl om die in men auto te gooien zodat de keuring het niet meer ziet :-). en dat is inclusief oude dynamo met oude Vsnaren ipv zo een dikke multieriem looprol met spanwiel. projectje nu al van 11mei bezig en is men daily driver, hoop tegen vvolgende zondag klaar te zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

@NordRack2: ze steken echt geen 140A dynamo in een auto als ze met 50A er komen.

Zoek ik wat op dan vind ik dat de voorruitverwarming zowat 600W is of 50A. Die staat al wat langer op dan enkele seconden. Verwarming achterruit ±180W of 15A. Staat ook nog wat langer aan dan de voorruit. Verlichting gewone koplampen 2*55W of weer een kleine 10A er bij.

Op 22 mei 2022 00:05:15 schreef benleentje:
[...]
Zelfs de ventilator werd toen nog aangedreven direct door de motor via een speciale thermo koppeling.

Ventilator had je in meerdere systemen.

  • Altijd meedraaiend op de krukas. Koeling afhankelijk van het toerental.
  • Met visco koppeling op de krukas. Hoe warmer de koppeling des te sneller ging de ventilator. Koeling deels afhankelijk van het toerental.
  • Met magnetische koppeling op de krukas, gestuurd door een clixon aan de uitgang van de radiator. Ventilator was of vrijlopend of gekoppeld naar gelang de temperatuur.
  • Elektrisch gestuurd door een clixon.

In een Ford Scorpio 2.5D met trekhaak waren beide laatsten aanwezig. Met caravan en hellingen, zoals bij Tilfs, zonder elektrische ventilator was de koeling door het lage toerental te klein.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 22 mei 2022 10:13:38 schreef buckfast_beekeeper:
@NordRack2: ze steken echt geen 140A dynamo in een auto als ze met 50A er komen.

Zoek ik wat op dan vind ik dat de voorruitverwarming zowat 600W is of 50A. Die staat al wat langer op dan enkele seconden. Verwarming achterruit ±180W of 15A. Staat ook nog wat langer aan dan de voorruit. Verlichting gewone koplampen 2*55W of weer een kleine 10A er bij.

Precies. De startmotor mits de auto normaal start gebruikt erg weinig. Dus het bijladen van de accu kost niet zo veel. De rest van de elektrische installatie darentegen kan best oplopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Heel kort en snel, het rendement vd de dynamo tov het afgenomen vermogen van de motor hangt voornamelijk af van de manier van aandrijven.
Ouderwetse platte banden, V riemen, multiriemen, directe koppeling. (tandwielen, ketting)
Als in volgorde van verbeterd rendement.
Na de wisselstroomdynamo is het omzetten van de mechanische energie in elektrische energie niet heel spectaculair verbeterd...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

@NordRack2
?? ik had het ook helemaal niet over puur de energie van de startmotor?
48u staan kost al een veelvoud van de energie uit die accu
niet voor niks dat in al die showrooms alle auto's permanent aan de lader staan.
als je je auto een week laat staan is die accu echt niet meer vol met die alarmsystemen

verder beetje lullig om puur in te zoomen op 1 klein dingetje, wat die dynamo moet leveren is en,en,en,en,en, en daarna houdt het echt niet meer over

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Begin deze eeuw had ik een -toen al- oude auto (500 eur model), waarbij op enig moment een bout van de dynamosteun afbrak. Totdat ik aan de reparatie begon nog even mee doorgereden. Zonder dynamo dus.('s avonds aan de lader, tegenwoordig heel normaal ;-))
Het viel me op dat het brandstofverbruik echt veranderde van 1:14 naar 1:16.
Het was auto uit begin jaren 90, zonder toeters en bellen waarbij ik niet teveel stroomverbruik zou verwachten..

Op 22 mei 2022 11:41:02 schreef Lambiek:
Hier kun je de laatcurve zien bij verschillende toerentallen.

https://balmar.net/wp-content/uploads/2017/11/PDS-621-VUP-MC-70-SV.pdf

Heb nog nagedacht over Balmar te plaatsen.
Deze dynamo's kunnen continue vol vermogen leveren.
Jammer dat ze 6 keer zo duur zijn.

Op 22 mei 2022 11:38:47 schreef DK:
wat die dynamo moet leveren is en,en,en,en,en, en

Het blijft speculeren zonder metingen.
Ik heb twee auto's, een uit 1989 en een uit 1990. Ik denk dat de stroomvraag van mijn auto's heel erg meevalt. Mijn aanjagers staan zo goed als nooit aan.
Dat moderne auto's stroomvreters zijn zou best kunnen en klinkt wel aannemelijk.

GJ_

Moderator

Op 22 mei 2022 14:39:29 schreef NordRack2:...Ik denk dat de stroomvraag van mijn auto's heel erg meevalt..

Een grote stroomvreter die behoorlijk kan schelen (5% verbruik extra of meer in sommige gevallen) is bijvoorbeeld de achteruitverwarming.
In moderne auto's word uiteraard ook naar het rendement van de dynamo gekeken.

De mijn eerdere quote ging over Amerikaanse vrachtwagens. Die zuipen al behoorlijk van zichzelf en daardoor heeft de dynamo een relatief klein aandeel in het totale verbruik, typisch 1%, dus daar valt inderdaad niks te halen. Maar dat zijn dus Amerikaanse vrachtwagens. Als het wat meer high tech word, en de auto's een stuk beter en zuiniger gaat dat aandeel vanzelf groter worden, en word het wel degelijk interessant, dus bij fatsoenlijke Europese en Japanse auto's.

Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2022 13:04:35 schreef Jazeker:
Heb nog nagedacht over Balmar te plaatsen.
Deze dynamo's kunnen continue vol vermogen leveren.
Jammer dat ze 6 keer zo duur zijn.

Een goede Bosch Dynamo is net zo goed en een stuk goedkoper.

Al heb ik wel verschillende Balmar Dynamo's gemonteerd op schepen, ze zijn wel goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn gevoel zegt wel dat als ik de Bosch op vollast continue laat draaien, deze in rook opgaat.
Laatst nog even de dynamo's flink aan het werk gezet.
Ik begon toch echt niet eerder geroken luchtjes waar te nemen in het ruim....

Lambiek

Special Member

Je moet ze niet overbelasten natuurlijk en goed het max toerental in de gaten houden.

Bij die Balmar dynamo's zit een losse regelaar, die werkt het zelfde als een Victron lader.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eensch, ik heb hiermee rekening gehouden qua poelieverhouding.
In de herfst volgen er 2 Wakespeed WS500 regelaars, 1 voor elke dynamo.
Deze zet ik op een procent of 60.

Mijn initiele vraag had als doel om de kosten te berekenen voor walstroom, generator en dynamo.
Deze 3 stroombronnen blijken niet veel te verschillen qua running costs.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op 22 mei 2022 21:28:09 (17%)]

Een goede controller (Wakespeed, Balmar) regelt terug bij teveel warmteontwikkeling

Mastervolt heeft ook complete sets, regelaar + dynamo, goedkoper dan een losse dynamo en regelaar in een aantal gevallen

https://www.watersportproducten.nl/dynamo/833-mastervolt-dynamo-2475-i…

Die Wakespeed is inmiddels het beste wat je kopen kunt.
Kost ook een paar centen helaas.
En de Bosch dynamo's laat ik verder zitten, geen Balmar dus.