Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Sine

Moderator

De elfde voortzetting van dit Showtopic.

Deel 1, laatste pagina.
Deel 2, laatste pagina.
Deel 3, laatste pagina.
Deel 4, laatste pagina.
Deel 5, laatste pagina.
Deel 6, laatste pagina.
Deel 7, laatste pagina.
Deel 8, laatste pagina.
Deel 9, laatste pagina.
Deel 10, laatste pagina.

Maak bij voorkeur gebruik van de 'nieuwe' upload functie, dan blijven foto's behouden bij het veranderen van hoster/isp en worden ze automagisch aangepast aan een forumvriendelijk formaat.

Dit is een showtopic. Dwaal niet te veel van de hoofddiscussies af, dergelijke posts horen hier niet thuis.

flash2b

Special Member

Weer een leuke nieuwe aanwinst een Xerox 600T1616 (made in USA) welke gemaakt is door Simpson en identiek is aan de Simpson 467. Voeding op basis van een 9V batterij en stampvol met ICs van binnen.

Het zijn eigenlijk 2 multimeters in één, de cijfers op basis van de Intersil ICL7106 en de bar graph op basis van de Mitel MD4332BE. De TRMS converter is de AD636J. Er zitten leuke features op zoals een Logic Tester, Kabel Breuk Tester en In Rush Current Tester.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220410_122944sm.jpg

Er zitten 3 gesandwichede PCB's in met losse afscherming. Erg lastig om te repareren, maar hij geeft weer beeld. Ook vreemd is dat er aan de zijkant verzonken Male aansluitingen zijn en de meetsnoeren dus Female shrouded stekkers moeten hebben. Gelukkig had ik een female-female banaan adapter.

Ik heb de zekeringen in bestelling staan om de stroom meting ook weer veilig te kunnen maken.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Wat een leuk en merkwaardig ding...
Een heel druk frontje. En de meetaansluitingen op de zijkant, hoe verzin je het. Wat zou daar de achterliggende gedachte zijn? En dan nog male ook....

Wel Peak Hold. En DIGALOGTM display :-)
Gefeliciteerd met een leuke en bijzondere aanwinst!

Hartelijke groet, Gertjan.

Sine

Moderator

Die male connectors is typisch iets van Simpson, want dat is veiliger?

Eerlijk is eerlijk ... ze gebruikten deze 'verkeerde' meetsnoeren al van voor de tijd dat de afgeschermde banaansteker de standaard werd.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 april 2022 15:51:40 (50%)

flash2b

Special Member

Ja dat klopt, maar ik had zelf geen enkele Simpson meter.

Ik heb de volgende adapter gebruikt:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220410_155841sm.jpg

mel

Golden Member

Die Amerikanen hebben altijd een raar gevoel van "veiligheid"gehad,kijk maar naar de connectors van een rs232 aansluiting.. En dat frontje is idd heel druk, niet echt logisch..Maar ik hou niet van Amerikaanse zooi.... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

@Mel,

Een Fluke 8000A of een keithley 179A hebben een logischere layout, maar zijn ook een stuk groter (en ook USA dozen overigens)

mel

Golden Member

Op 10 april 2022 16:43:21 schreef Sine:
@Mel,

Een Fluke 8000A of een keithley 179A hebben een logischere layout, maar zijn ook een stuk groter (en ook USA dozen overigens)

Weet ik, die heb ik beroepsmatig moeten gebruiken, maar was er nooit een fan van..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier wat female banaan stekkers liggen van Hirschman. Helaas alleen rood, maar ik denk dat zwart krimpkous veel kan doen ;)

  1. Opsturen? (kost geld)
  2. Ophalen op de VRZA-markt in Renswoude (30 april). Is natuurlijk veel gezelliger na al die jaren :)
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 10 april 2022 17:11:00 schreef mel:
[...]
Weet ik, die heb ik beroepsmatig moeten gebruiken, maar was er nooit een fan van..

Dan ben ik erg benieuwd welke niet-VS DMM uit de 80's wel in je smaak valt.

Arco

Special Member

Dan ben ik erg benieuwd welke niet-VS DMM uit de 80's wel in je smaak valt.

Meratronik V543... :9

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 21 juni 2023 17:37:41 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik werk het liefst met een analoge Philips meter.. ;)[attachment=1]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

AVO 8, maar dan van Philips.

Sorry niet goed gelezen.

[Bericht gewijzigd door H-Lab op maandag 11 april 2022 10:53:42 (33%)

Een buizeneindtrap dat is het.

Op 11 april 2022 09:56:57 schreef H-Lab:
AVO 8, maar dan van Philips.

niet echt. de AVO 8 is een analoge multimeter. De PM2505 is een elektronische analoge multimeter. (met zijn voor en nadelen)

@Mel.. je fototoestel is defect? enkel nog O en 1 :-)

iets betere foto, uit respect..

overigens, de vraag van Sine was welke niet US DMM je gebruikte in de jaren 80 . de lampenclub had er ook...

mel

Golden Member

Er zijn 2 versies van, de grijze,(op je foto) en de bruine.Ik heb ze allebei :P
En in de jaren 80 had ik een meter van ABB, van de zaak..

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 11 april 2022 10:51:08 (27%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Deze HP3476A lang geleden voor veel guldens gekocht, staat nog steeds paraat.
Heeft ook de aansluitingen aan de zijkant, echter female, ze zitten achter een schuifje waar ook de zekeringen zitten.
Inderdaad een heel onhandige plek en manier van aansluiten, maar toen geen probleem. :S

Meer daarover en een restauratie op:
https://www.eevblog.com/forum/testgear/hp-3476a-dmm-repairrefurb/

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Altijd hier van gedroomd:

En twee weken geleden was het zover, wel met wat werk, maar aan de praat gekregen:

En afgelopen weekend de cart erbij:

Made in Heerenveen, the Netherlands (de scope).

Thevel

Golden Member

Waarom heb je de beeldbuis afgeplakt?

Anoniem

Zo aangetroffen, maar daar werkt hij ook niet. Een van de compromissen om bijna 100 MHz te halen. Er bestaat ook een smaller masker. Denk dat ik het weghaal. Tevens een oproep; ik mis 2 ronde moertjes van het masker.

Die scoopwagen komt mij bekent voor.
Als je die wagen vorigjaar in rosmalen hebt opgehaald is hij goed terecht gekomen.

gr. Winand

RAAF12

Golden Member

Op 12 april 2022 23:16:27 schreef ijzerhersteller:
Zo aangetroffen, maar daar werkt hij ook niet. Een van de compromissen om bijna 100 MHz te halen. Er bestaat ook een smaller masker. Denk dat ik het weghaal. Tevens een oproep; ik mis 2 ronde moertjes van het masker.[bijlage]

Ziet eruit als type fietsbinnenband moer. Maar wellicht andere draad...

Anoniem

De scoop komt uit Delft, de cart uit Tilburg en een vriendelijk NFOR lid heeft me aan de moeren geholpen. Heb vervolgens een andere wens van me kunnen vervullen op MP, een soort van tegenhanger, de Hameg 103-3. Lekker klein en met CT. Zal een foto plaatsen.

Dan heb ik het goed gezien.
Heb deze wagen vorigjaar verkocht aan iemand uit Tilburg.

Maar eens wat nieuws aangeschaft. Een Owon XD1041. Op zich prima specs, in de praktijk een basis nauwkeurigheid van 0,05% en veel functie's. Ook de TRMS loopt binnen 2,5% van 10Hz-5kHz voor in deze prijsklasse van Eur. 109 (Elektor en Eleshop) voor een 4 1/2 digit tafel MM. prima. De software (via de USB) is verder verbeterd en werkt goed zo ook de nieuwe 1000V 36mm beveiligings zekeringen (was 20mm).
De display is erg duidelijk en zeer goed afleesbaar. Kortom een prima aaanwinst.

Jeever

Golden Member

Op 20 juni 2022 19:09:32 schreef Fotohuis:
Maar eens wat nieuws aangeschaft. Een Owon XD1041.

Die heb ik uitgebreid getest, zie:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/xdm1041-tafel-multimeter…
en is inderdaad een mooie aan iedereen aan te bevelen meter:
'Als u de door ons verzamelde meetgegevens rustig bestudeert kunt u niet anders dan vaststellen dat het apparaat zélf een juweeltje is dat volledig voldoet aan de specificaties en vaak zelfs veel nauwkeuriger meet dan de fabrikant belooft'.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/