Binnenkort ga ik andere omvormers plaatsen voor mijn zonnepanelen.
De huidige hangt in de meterkast waarvan de deur altijd open staat vanwege warmteontwikkeling (nu ~30 graden, bij dichte deur >60 denk ik). Passief gekoeld maar door mij voorzien van twee losse ventilatoren die lucht door de koelvin trekken.
Nieuwe wilde ik plaatsen tussen toilet en trap waar een dubbel plafond tussen zit. En dan met een temperatuursensor boven de 30 graden de afzuiging naar buiten toe van het toilet aanzetten (deze zuigt het dubbele plafond af, niet direct het toilet).
Maar vandeweek weer hier gelezen dat de levensduur van condensatoren zo hard achteruit gaat bij hogere temperatuur (weet ik ook wel, maar als je het leest ga je er toch weer wat meer over nadenken). Daardoor kwam mijn andere gedachtenspinsel weer boven: de IP65 (iirc) omvormers in de kruipruimte.
Is daar eigenlijk wat op tegen?
Ik heb nog nooit een druppel water in mijn kruipruimte gezien in 15 jaar en omdat de omvormers daar ruimte genoeg hebben leek me dat misschien een optie. Montage in de meterkast (maximaal 2 ipv de geplande 3) of het dubbele plafond (maximaal 3 maar beperkte ruimte rondom om warmte kwijt te raken) is goochelen met de beschikbare ruimte en daardoor hoger risico op een hogere omgevingstemperatuur. De kruipruimte is nooit echt warm en een temperatuur geregeld ventilatortje per omvormer is altijd nog een optie.
Huidige omvormer: Eaton 4600, toekomstige omvormers SolarEdge SE5000H + SE3680H. (Tweede 3680 gisteren verkocht omdat ik eerst panelen moet vervangen door grotere voordat ik die nodig zou hebben.)
Eén fase aansluiting die mogelijk binnen 2-3 jaar naar 3 fasen wordt omgezet, vandaar de keuze voor meerdere één fase omvormers.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ook al heb je in je kruipruimte geen water, maar toch is het daar vaak wel erg vochtig door vocht vanuit de zandbodem. Om daar een zonne-omvormer te plaatsen, lijkt mij geen goed idee.
benleentje
Golden Member
Hangt ook wel een beetje van het type kruip ruimte af, lig je direct in het zand zou ik het niet doen. Kan je er half staan en je maakt er eerst een houten vlonder op de vloer dan staat je al een stuk veiliger.
2de punt van aandacht is dat je in een kruipruimte nooit alleen mag werken en dat je dat ook niet moet willen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Er zit niet alleen een hoge AC spanning maar vooral een hoge DC spanning in zo'n apparaat. Nog gevaarlijker. Het lijkt me geen goed idee die in een vochtige ruimte te plaatsen.
Je gaat ook oxidatie van solderingen en connectoren krijgen. Die dingen horen zeer lang mee te gaan, alhoewel het maar de vraag is of de meeste ook echt lang meegaan.
benleentje
Golden Member
De AC spanning kan je vanaf de groepenkast gewoon uitzetten, waarna de omvormer vanzelf afschakelt. De hoge DC spanning die blijft en dan zou je het onderhoud het best kunnen doen als het buiten donker is.
Het lijkt me geen goed idee die in een vochtige ruimte te plaatsen.
Er zijn ook wel veel droge kruipruimtes tot kurkdroge kruipruimtes. Maar je hebt wel een goed punt dan ga je om de condensator te beschermen het ding in een kruipruimte plaatsen waardoor je weer connector problemen kan krijgen.
Het hangt dus er van de kruipruimte zelf af en hoog hoog en droog die is. Dus eigenlijk van hoe veilig kan je daar werken.
Je kunt van geen enkele service technicus verlangen dat ie voor service de kruipruimte in gaat. Dus als er ooit problemen mee zijn moet je ze ook zelf oplossen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kun je in de meterkast geen ventilatieroosters maken in de buitengevel of deur? was menig jaren terug nog normaal, 2 roosters in de meterkast. toen voor een evt gaslek als de gasmeter ook daar hing..
Technisch is er geen bezwaar lijkt me. De omvormer is ip65.
Wat GJ zegt over evt ondersteuning is wel een dingetje misschien?
testman
klopt, voor onderhoud moet je er goed bijkunnen, kruipruimte is niet op normale werkhoogte dus mag al niet. dat is gewoon arbo.
benleentje
Golden Member
In een kruipruimte word het toch al geen arbo ook al is hij op sta hoogte
.
Voor het werken in een kruipruimte moeten er naaste de monteurs die de ruimte ingaan nog 2 man/ vrouw extra aanwezig zijn. Eentje die bij de ingang blijft en de of visueel of via een praten en of portofoon de mensen in de gaten houd maar die daar nooit weg mag zelfs niet bij calamiteit in de kruipruimte. Bij een calamiteit moet er dus nog een extra iemand zijn die dan hulp kan inschakelen.
Op shell Pernis heet zo iemand een mangatwacht. Die dan ook een open lijn heeft via een portofoon kanaal naar de de eventuele hulpverleners.
Thuis doe je dat op eigen risico maar als dat risico te groot is kan je dat beter niet doen.
Er komt sowieso een hoofdschakelaar in de meterkast. De omvormers zouden 2 meter verder aan de muur hangen in deze theoretische exercitie.
Schakelaar is 3 fasen, dus nog even nadenken hoe ik dit (voorlopig) naar twee één-fase omvormers aansluit zonder naar 2 aparte schakelaars over te gaan. (Dit staat los van WAAR ik ze plaats).
En omdat het Solar Edge betreft, zitten er bij elk paneel optimizers tussen die per stuk 1,0 V afgeven zolang ze op een zonnepaneel zijn aangesloten EN met de omvormer kunnen communiceren. Dus als de hoofdschakelaar voor de omvormers uit staat, zal er maximaal <20V op de solarkabels staan.
De omvormers zijn geschikt voor buitenmontage en als ik zie hoe snel mijn fietsen wegroesten onder een afdak, zou ik ze eerder in de kruipruimte plaatsen dan buiten
Vandaar dat ik het überhaupt overweeg.
Ik zou al het werk zelf doen maar als ik weg zou vallen heb ik dus wel een probleem met onderhoud...
@ KlaasZ: voor het plaatsen van de panelen heb ik mijn schoorsteen verwijdert (we hebben toch geen open haard) en de beluchtingsbuis van het toilet (niet van de pot maar van de toiletruimte) gebruikt voor de zonnepaneel kabels. Daarom eindigt deze nu in de meterkast.
[Bericht gewijzigd door r-p op (13%)]
testman
2 man toch niet bij mijn weten, 1 man bij het luik die kan ook hulpdiensten opbellen en toch op zn plek blijven. officieel is er zelfs een meter om te zien of er geen gassen hangen enz.
dan nog, om nu DC stekkers met vlot 600VDC erop uit te trekken ongemakkelijk zittend in zand al dan niet nat lijkt me ook niet verstandig. in kruipruimten mogen 230V werklampen/gereedschappen al niet eens..
Ook al heb je in je kruipruimte geen water, maar toch is het daar vaak wel erg vochtig door vocht vanuit de zandbodem. Om daar een zonne-omvormer te plaatsen, lijkt mij geen goed idee.
Toevallig van de week gemeten. Mijn huis staat op (opgespoten) zandgrond, droge kruipruimte, als in.... als ik er in kruip heb ik geen natte knieen. Toch loopt de luchtvochtigheid op tot 82%...83%.
EricP
mét CE
[...] in kruipruimten mogen 230V werklampen/gereedschappen al niet eens..
En van wie dan wel niet?
Het is weer een hoop bangmakerij, testman. Met arbo heb ik in mijn eigen huis helemaal niks te maken. GJ_ heeft nog een valide argument. Waarbij je de kanttekening zou kunnen plaatsen dat bij de meeste meuk - als je al enige vorm van 'service' krijgt, het toch wel 'carry-in' zal zijn. En zeker niet op locatie. Wellicht dat je dat nog voor elkaar krijgt als je de complete reut door een prutser laat aansluiten, maar ja... die zou de boel daar dan toch al niet ophangen.
Voor wat betreft droge kruipruimten: ik heb er zo eentje. Inderdaad, opgespoten zand. Maar de werkvloer ligt er nog in. Daarnaast uitstekend geventileerd (je zou het ook 'tocht' kunnen noemen
). Helaas, het is slechts 50-60cm hoog. Ik zou die dingen er ook niet hangen. Maar daar ging de discussie niet over...
testman
ericp vind niks nodig, doet wat ie zelf goed vind. onderhoud is nergens voor nodig. maar als het houtje touwtje boeltje het dan eens niet werkt het hardste schreeuwen om volk als er een storing inzit tegen 5 op vrijdag, en als de rekening komt als eerste bellen dat het helemaal niet klopt.
Op 25 mei 2022 20:30:57 schreef bprosman:
[...]
Toevallig van de week gemeten. Mijn huis staat op (opgespoten) zandgrond, droge kruipruimte, als in.... als ik er in kruip heb ik geen natte knieen. Toch loopt de luchtvochtigheid op tot 82%...83%.
De rv is hier nu 76% in de buitenlucht volgens het knmi. Wat is het probleem?
EricP
mét CE
Je weet heel goed dat dat onzin is, testman.
Waar het fout gaat is dat een aantal mensen, jij voorop, continu lopen te roepen 'mag niet', 'kan niet', 'moet zo'. Terwijl dat gewoon helemaal nergens op gebaseerd is.
Ik heb vrij regelmatig met dat soort druiven te maken. En elke keer krijg ik weer mijn gelijk, doorgaans in de scheepvaart hoek. Mensen die iets vinden. Mooi. Pak van de class het rulebook er maar bij en vertel me maar waar het staat. En elke keer komen ze weer van een koude kermis thuis: niet van toepassing op de situatie. Niet van toepassing op het type schip. Niet van toepassing op het vaargebied. Niet van toepassing op het gebruikte materiaal. Ofwel: leuk om vanalles te roepen, maar het moet wel ergens op slaan. En dat doet het alweer niet. Alweer...
+/- 13kW aan panelen raakt je niet kwijt op het dak van een tussenwoning
Misschien handiger om de omvormers in de garage/berging op te hangen ?
Of de omvormers buiten onder een afdakje beshut tegen regen, kun je daar meteen de kliko's ook kwijt.
Op 25 mei 2022 21:13:35 schreef testman:
ericp vind niks nodig, doet wat ie zelf goed vind. onderhoud is nergens voor nodig. maar als het houtje touwtje boeltje het dan eens niet werkt het hardste schreeuwen om volk als er een storing inzit tegen 5 op vrijdag, en als de rekening komt als eerste bellen dat het helemaal niet klopt.
Ik denk dat je nu wat ervaringen mengt. Ericp lijkt mij niet iemand die belt om te eisen dat je komt oplossen. Die gaat er allang vanuit dat dat toch niet gebeurt.
benleentje
Golden Member
En van wie dan wel niet?
Terwijl dat gewoon helemaal nergens op gebaseerd is.
Als je VCA gecertificeerd wilt gaan werken dan mag dat inderdaad niet om 230V te gebruiken in een kruipruimte. Als niet VCA-er heb je dan weer nergens mee te maken.
Maar een 230V waterdichte lamp die vast aan het plafond zit mag dan weer wel, echter sluit je die natuurlijk niet aan onder spanning.
Met arbo heb ik in mijn eigen huis helemaal niks te maken.
Precies maar of het slim is om dat alles te negeren is natuurlijk een ander verhaal. Ik bedoel de arbo is er niet gekomen omdat alles overal zo goed ging.
Je zegt het zelf al je zou die dingen daar ook niet ophangen. En dat is gewoon logisch nadenken.
De arbo is er gekomen omdat "we" het makkelijker vinden om zw regeltjes te maken ipv mensen zelf te leren nadenken.
testman
als je kijkt waar men vroeger mee werkte aan gereedschappen en sjouwen met veel te zwaar spul. daar heeft meniggeen versleten ruggen en gewrichten van. ook regels die de arbo heeft veranderd. idd zit er ook best wat regelgeving bij wat onnodige rompslomp is en alleen meer werk oplevert.
en kijk maar eens wat er nu van school komt en langs je op de bouw staat, nadenken zit er niet standaard in zeg maar, zelf nadenken of weten waar ze mee bezig zijn is niet meer vanzelfsprekend.
Ik had natuurlijk moeten zeggen dat de arbo is verworden tot z/w regels. Het basis idee was natuurlijk prima.
Op 25 mei 2022 21:24:22 schreef A vd Linden:
[...]De rv is hier nu 76% in de buitenlucht volgens het knmi. Wat is het probleem?
Het woordje "Nu".