Vieze en verhitte draden op FilmCaps ClarityCap PWA 100uF/160v

Ow, uhm, ik had er niet bij gezegd dat deze voor een cross-over zijn.
Deze caps zijn dus voor audio bedoeld, en er zijn heel veel mensen die het verschil tussen electrolitisch en filmcap's duidelijk kunnen horen. Zelfs het verschil tussen de filmcap's zelf. Alles heeft zo zijn karakteristiek.

[Link verwijderd]

Maar ik zie dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de plakkerige hars-achtige aanslag die op de draden zit buiten de oxidatie om.
Dat was ook mijn vraag.
Als dat wel zo was geweest dan was er al iets over gezegd geweest.

Ik was namelijk bang dat ze zouden kunnen gaan lekken. Voor mij zijn deze Film-Cap's nogal onbekend.

Thanks for replay.....

Arco

Special Member

't Is moeilijk te zeggen waar het vandaan komt.
Kan ook zijn dat de interne kunsthars niet goed is uitgehard (bijv. hardener niet goed gemengd) en daardoor hars begint 'uit te zweten'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten namelijk kleine druppeltjes op de Rode Afsluit Hars.
Dat was waarom ik begon te twijfelen.

Kunnen we de discussie over de eingeschappen en het nut van deze C's achterwege laten? De TS stelt een vraag over de aansluitdraden.

Misschien een ander topicje

[Bericht gewijzigd door daan69 op vrijdag 20 mei 2022 14:41:43 (47%)

Sine

Moderator

Hey, of je moet daar zelf blij van worden ... maar meestal loopt dat uit in audiofiel bashing.

Ik heb effe ge-googled op "audiofiel bashing".

Come on men !!!
Doen ze dat hier ??

Ik kan over dat onderwerp maar één ding zeggen:

Er is te veel bepaald door mensen die zoveel geleerd hebben (van hetzelfde soort mongolen) dat ze denken dat er niks anders meer kan bestaan buiten hun eigen kennis. Het verontrustende ervan is dat ze het onder de noemer "wetenschappelijk" plaatsen. Dat terwijl ze niet het vermogen hebben om de verschillen van tonen en imago's van frequenties te onderscheiden, of het nooit onderzocht of geluisterd hebben.

Respecteer het individu dat blijft bij vrijheid van mening, en tegelijk toch de deur open houd terwijl hij er niet van overtuigd is.

Aanvulling:

Ja hallo, er zijn natuurlijk gekken die geloven dat als je speaker kabels van zilver of goud zijn, dat je dat wel ergens kan terug horen.

hahahahaha

O.k. maar dan moet men niet bashen.
Die gasten hebben het geld ervoor.
Of het worden speaker kabels, of een ferrari.

fred101

Golden Member

Op 20 mei 2022 16:19:22 schreef daan69:

(van hetzelfde soort mongolen)

Respecteer het individu

Raar soort respect, beetje eenrichting verkeer

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 20 mei 2022 16:56:05 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Mening en kennis doorelkaar halen of gelijk stellen is precies hetzelfde probleem maar dan de andere kant op.

Inderdaad er zitten echt domme/rare types tussen maar alsnog is bashen niet de oplossing, helemaal mee eens! Snap dan weer niet helemaal waarom je zelf wel basht.

Waar iemand niet persé hoeft open te staan voor andermans mening (dus of iets het beste sinds het onstaan van het leven is of totaal nutteloos), is het wel verstandig om elkaars argumenten te volgen en onderbouwen of weerleggen. Dat is het daadwerkelijke verschil tussen 'mening' en 'wetenschap'.

Mensen met een rare geestelijke kronkel noem ik zelf liever Josten dan Mongolen (die wonen in Mongolië waar ze ook niet zo veel high end audio zullen hebben). Josten wonen volgens hun naam in de Johannes Stichting, maar kunnen ook in andere inrichtingen tot en met het audio-asiel wonen :P

En als je er geen geestelijke beperking in wilt zien, is een Jost een metalen onderstel van de oplegger van een truck+opleggercombinatie. "Je hebt mensen en potloden" "Je hebt mensen en josten".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie dat je ook gepost hebt op diyaudio. Wat ze daar aanraden, doe dat niet.

Schuur NOOIT aansluitpinnen. Dan duw je namelijk de oxides in het koper en maak je het nog slechter.

Als het flux is als bescherming kun je het gewoon solderen. En flux is ook op te lossen, soms in alcohol of IPA, soms zelfs in water.

Beter is het chemisch verwijderen, Eventueel heel voorzichtig eraf halen, maar dat is wat anders dan van de oppervlakte een brei te maken met schuurkorrels er nog in ook.

Wat je kunt doen als ze geoxideerd zijn is:

  • Ze dippen in een agressieve watergedragen flux (ik heb wel staan als je wat nodig hebt)
  • Paar seconden wachten zodat het inwerkt.
  • Dan in een solderpot vertinnen (desnoods snel genoeg met een soldeerbout)
  • Even laten afkoelen zodat de temperatuurschok niet groot is
  • Dan goed naspoelen met warm water zodat die flux weg is

Als het hars is, geen probleem, gewoon solderen. Eventueel oplossen in IPA.

Maar ik zie nog iets anders:
De draden zijn tegen het lichaam van de condensator aan gebogen. Dat zondigt tegen alle regels. Het koper in het component strekt en de hechting aan het kuststof laat los waardoor hij niet meer vochtdicht is. Je kunt zelfs op je foto's zien dat het gat rond de aansluitdraden wat open is. Zijn dit echt wel nieuwe of gebruikte?

Als dit nieuwe zijn heb ik sterke twijfels over de fabrikant. Componenten moet je altijd buigen met een tool waardoor je de draden tot een paar mm van de behuizing rechthoudt. Een tangetje of pincet voldoet al. Nooit interne stress in een component aanbrengen door tegen de behuizing te buigen!

En als je meer wil weten of en wanneer condensatoren vervormen, daar is best wel wat over te schrijven. Maak dan maar een nieuw draadje dan schrijf ik wel wat zonder bashen.

Arco

Special Member

Draden horen ook recht te zijn...

http://www.claritycap.co.uk/images/pwa.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de webshop fotos gestuurd. Eens kijken wat ze zeggen.

Heb bericht van Lautsprechershop.de
Ze zeggen dat de hele batch van die 100uF's die ze op voorraad hebben liggen niet goed zijn.
Ik mag ze terug sturen.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zoals ik al zei: waarschijnlijk is de interne hars niet goed uitgehard en 'zweet' die nu langs de draden naar buiten...
(harder en hars niet goed gemengd of te weinig harder)

Ik heb met zelf ingieten van schakelingen met hars ook wel gehad dat er ondanks uitgebreid mengen toch 'softspots' in bleven.
(hars hardt op zo'n plek niet helemaal uit en blijft kleverig)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 25 mei 2022 18:41:26 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die druppeltjes, ik weet niet eens of het van binnen komt, of dat het van buitenaf erop is gespat.

Maar het aller ergste is dat de draden op een mechanische manier ZO HARD tegen de zijkant zijn aangedrukt geweest, dat ze gedeeltelijk gewoon platter zijn geworden.
Dat is dus echt een veel te grote kracht geweest wat niet pas bij de productie van zo'n condensatoren.
Da's toch van de gekke, alsof je een condensator met de zijkanten tussen de bankschroef zet en zo hard aandraait dat de draden vervormen. 8)7 En dan nog DE HELE BATCH ?? (ow, come on men)
Trouwens welke machine gaat draden van een Film-Condensator buigen ??

Nou daar gaat je mooie naam ClarityCap.

Sine

Moderator

Daar kan natuurlijk ook best NA productie wat mee gebeurd zijn.

Daar kan natuurlijk ook best NA productie wat mee gebeurd zijn

Ik heb het gevoel dat dit aan de achterkant van de productielijn gebeurt moet zijn.

[Bericht gewijzigd door daan69 op woensdag 25 mei 2022 19:08:04 (86%)

maartenbakker

Golden Member

Als de draden tegen de condensator geplet zijn, moet de condensator zelf ook overduidelijk gedeukt zijn. Waarschijnlijk bijna plat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De rode hars is hoger waar de draad eruit komt, en daaromheen dus lager.
Als je de draad gelijk met het lage gedeelte van de rode hars zou drukken, dan druk je de draad plat waar de hars hoger is.
En dat is in het midden waar de draad eruit komt.

Op de foto is ook nergens anders te zien dat de draad plat is gedrukt dan alleen in het direct midden.
Hiervoor hoef je niet eens de condensator plat te drukken.
Toch vindt ik het niet erbij passen om zo'n kracht uit te oeffenen.

Trouwens ze hebben bijna een doorsnede van 6CM (ongeveer 28cm2) en da's niet niks, die kan wel wat druk verdragen.
Misschien dat je eentje van 2CM met deze druk wel kapot had gedrukt.

maartenbakker

Golden Member

Ik snap nu pas dat de draad plat is gedrukt en tevens haaks omgebogen op de plaats waar hij uit de condensator komt? Daar heeft de condensator inderdaad wel de mechanische sterkte, maar er moet zeer fors geweld aan te pas zijn gekomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog effe een update.
Van die gasten mocht ik kiezen tussen mundorfs (M-mcap-10000s van 37 euro) of dezelfde ClarityCaps (cc-pwa1000-400 van 50 euro) met een nog hoger voltage.
Ik besloot om toch maar bij dezelfde fabrikant te blijven wat ik in oorsprong ook wou.
Men had gezegd dat ze een stuk groter zouden zijn, maar ik had zonder te denken "JA" gezegd, met de bedoeling dat ik het wel zou zien aankomen, en er dan een oplossing voor zou zoeken.

oops toen kwamen ze binnen, kijk het verschil:

Dat zou gaan betekenen dat ik een PCB-tje moet gaan ontwerpen.
Zo gedaan:

Arco

Special Member

50 euro is wel vreselijk duur (is het een goudfoliecondensator?... :) )
Van Jantzen kosten ze maar de helft, en dan heb je een gerennommeerd merk: https://europe-audio.com/Product.asp?mfr=Jantzen%20Audio&part=001-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://i.postimg.cc/BQJ4msmZ/Visaton-DSM-MK2-Crossover-Layout-WS21-BF-50-FFL-25-FFL-Design-Topview-400.png
https://i.postimg.cc/mg54Z9Bh/Visaton-DSM-MK2-Crossover-Layout-WS21-BF-50-FFL-25-FFL-02-PCB-B-W-incl-Comp-600.png
https://i.postimg.cc/ncTZ55W4/Visaton-DSM-MK2-Crossover-Layout-WS21-BF-50-FFL-25-FFL-03-PCB-B-W-Topvieuw-600.png
https://i.postimg.cc/rwmcLj6v/Visaton-DSM-MK2-Crossover-Layout-WS21-BF-50-FFL-25-FFL-04-PCB-B-W-Bottomvieuw-600.png

Als iemand wil kan hij ze checken en gebruiken.
Platen zijn 25x20cm dus je kan deze LAYOUT's makkelijk printen.
Er zitten meerdere gaatjes als men voor MKP's heeft gekozen die kleiner zijn.

jonge ik ging van 32 naar 50 euro en dat voor geen cent meer. Heb niks bij betaald.

Dit is het verschil van platen. Er zitten er twee in:

https://i.postimg.cc/VNff5wbH/Compare-FFL25-FFL50-WS21-MKP-800.jpg

------

https://i.postimg.cc/FHgF9z1L/Compare-TIW250-400-MKP-800.jpg

De bovenste heb ik zelf gemaakt, en de onderste heb ik aangepast zodat ik de plaat kon blijven gebruiken.

[Bericht gewijzigd door daan69 op donderdag 21 juli 2022 02:49:16 (74%)

RAAF12

Golden Member

Zo dat is een hele grote! Ik zou hem ook maar met een of meer tie wraps vastbinden op de print. Zonde als de draadjes afbreken door het gewicht of trilling in de luidsprekerkast.