Wounded in Action part 5.

EricP

mét CE

Ik snap eigenlijk bij auto's de RVS uitlaat nooit zo. Altijd 304 en na een tijdje ziet het er niet uit.. Ik heb de mijne van 316 gemaakt, maar nog niet gebruikt..

Ik snap dat prima. Marketing!

98% van de bevolking denkt dat RVS niet 'roest'. En uitlaten roesten altijd door.
Galvanische corrosie snappen nog minder mensen.

Op 24 mei 2022 22:28:56 schreef rew:
[...]Ehhh... Nee. De bruine kleur van ontlasting komt door het roesten van het ijzermolekuul in haemoglobine. :-)

Wat dan als bilirubine via de lever en de gal wordt afgevoerd in het darmkanaal.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Was in de Reeshof niet een speaker van het plafond gevallen door verroeste schroeven?
RVS wordt ook flink aangevreten door zuren.

pa3gws

Golden Member

Daar was inderdaad een speaker naar beneden gekomen.
Maar niet door verroeste schroeven maar door gebroken.
RVS waarschuwt niet door bijv. roest maar breekt gewoon.
Vandaar dat er geen RVS gebruikt mag worden in een zwembad.
Ik heb in het verleden wat spots boven in een zwembad opgehangen.
En ik dacht ik neem RVS bouten dan roesten ze niet.
Maar werd direct weer weggestuurd met de mededeling haal maar gegalvaniseerde bouten en moeren.
En na dat gevalletje van de gevallen speaker werden daar alle bouten en moeren getest met een magneet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 mei 2022 19:06:27 schreef pa3gws:
En na dat gevalletje van de gevallen speaker werden daar alle bouten en moeren getest met een magneet.

Pisbakken RVS (304) is ook wat magnetisch dus je moet even goed opletten met de magneet proef.

Ik heb eens een speciale druksensor moeten bestellen voor een leiding die met verdund zwavelzuur gespoeld moest worden. Het enige wat fatsoenlijk heel blijft is Hastelloy 22.

Uiteindelijk was het een sensor in Hastelloy C-276 geworden.
Kost wel een paar centen (> 750 euro oid).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De meeste mensen denken dat RVS roestvrij is maar ik heb geleerd dat het roest arm staal is, geen roestvrij.

High met Henk

Special Member

Roest vast staal.

Met name door het hogere koolstof gehalte.

Maar doe eens het volgende experiment:
Slijp met een nieuwe doorslijptschijf een stuk rvs af (304 of 316)
Slijp dan met diezelfde schijf een stuk s235/fe360 (lees normaal staal)
En dan nog een ander stuk rvs..

Leg alle 3 de stukken buiten en verbaas u...
Het laatste stuk rvs zal net zo hard rotten als het stuk staal..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat klopt precies, dat is ook de reden dat een goed staalconstructie bedrijf zijn RVS bewerkingen volledig afscheid van het staalconstructie deel (als ze dat ook hebben).

Dus alle (verspanende) gereedschappen apart houden inclusief slijpschijven, aparte kolomboormachine met zijn eigen boren etc.

Zelfs de inzetstukken in een kantbank apart houden voor RVS en staal/ijzer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 26 mei 2022 13:15:07 schreef High met Henk:
Roest vast staal.

Met name door het hogere koolstof gehalte.

Maar doe eens het volgende experiment:
Slijp met een nieuwe doorslijptschijf een stuk rvs af (304 of 316)
Slijp dan met diezelfde schijf een stuk s235/fe360 (lees normaal staal)
En dan nog een ander stuk rvs..

Leg alle 3 de stukken buiten en verbaas u...
Het laatste stuk rvs zal net zo hard rotten als het stuk staal..

Dan is het nog steeds niet het RVS wat gaat roesten/rotten, maar de normale staaldeeltjes die je uit je slijpschijf in het RVS "gesmeerd" hebt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evelo

Golden Member

Op 26 mei 2022 14:06:24 schreef henri62:
Dat klopt precies, dat is ook de reden dat een goed staalconstructie bedrijf zijn RVS bewerkingen volledig afscheid van het staalconstructie deel (als ze dat ook hebben).

Dus alle (verspanende) gereedschappen apart houden inclusief slijpschijven, aparte kolomboormachine met zijn eigen boren etc.

Zelfs de inzetstukken in een kantbank apart houden voor RVS en staal/ijzer.

Zelfs de snijtafelsteunlatten op een lasersnijmachine worden gewisseld.

Op 26 mei 2022 14:11:39 schreef bprosman:
[...]
Dan is het nog steeds niet het RVS wat gaat roesten/rotten, maar de normale staaldeeltjes die je uit je slijpschijf in het RVS "gesmeerd" hebt.

Daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat die staaldeeltjes als katalysator gaan werken, zodat het laatste stuk RVS door blijft roesten. Was dat niet zo, dan zouden de metaalbedrijven "slordiger" omgaan met RVS, dus na bewerking van RVS met ijzer vervuild gereedschap gewoon een doekje er overheen en alles zou gewoon schoon en roestvrij zijn.
Ik heb ooit eens zoutzuur gemorst op een RVS aanrechtblad. Na schoonmaken bleef op die plek altijd weer een nieuwe roestplek verschijnen. Je kon het dan wel weer die plek weer schoonpoetsen, maar de roestplek kwam gewoon weer terug.

bprosman

Golden Member

dus na bewerking van RVS met ijzer vervuild gereedschap gewoon een doekje er overheen en alles zou gewoon schoon en roestvrij zijn

Nou ik denk dat het er meer ingesmolten zit dus dat krijg je met een doekje niet weg.
Ik heb ooit naast een bedrijf gewoond wat RVS scheepsbeslag maakte voor de allerduurste jachten (die jachten die nu in het nieuws zijn vanwege de Russische eigenaren) en daar stond de "doodstraf" op gewoon staal bewerken in- of rondom hun werkplaats en zeker met hun gereedschap.
Ze verwerkten ook veel aluminium maar dat bijt niet met RVS.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 mei 2022 18:39:56 schreef bprosman:
[...].. en daar stond de "doodstraf" op gewoon staal bewerken in- of rondom hun werkplaats en zeker met hun gereedschap.

Yep, bij het bedrijf wat ik ken is dat ook zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Het roest proces start zeker bij de metaaldeeltjes. Maar beperkt zich zeker niet daartoe: het gehele rvs gaat eraan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Leg es een roestende spijker op een stuk RVS, liefst in een vochige omgeving….

What about RVS 321? Ik kan mij herinneren dat dat de beste/duurste kwaliteit is. We maakten er elektroden mee, die in een fysiologische oplossing (Ringer) werden gebruikt. Er werd een veld opgewekt tussen twee plaatjes '321' door 4A pulsen door de tussenruimte te douwen.

Edit:
Had wat foutjes gemaakt op mijn telefoon; nu gecorrigeerd

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Onweer en afrastering zijn soms geen goeie combinatie..
Al die lange draden werken namelijk ook prima als antenne ;)

Tiktak van de pony is in ieder geval ter ziele.

RTFM, dan pas vragen...
High met Henk

Special Member

maar de pony is niet gewond....

als die van jullie net zoals die van ons is... Bij geen prik op de draden krijg ik een Tijgerende tinker.......

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een gevalletje het gras bij de buren is groener :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 1 juli 2022 10:34:50 schreef High met Henk:
Bij geen prik op de draden

Stond er afgelopen week regelmatig een pony voor onze tent hoe hij heette "Houdini" :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 1 juli 2022 10:34:50 schreef High met Henk:
maar de pony is niet gewond....

als die van jullie net zoals die van ons is... Bij geen prik op de draden krijg ik een Tijgerende tinker.......

[bijlage]

bekend aanzicht, zal er ook eens een foto van maken (shitlander..)

RTFM, dan pas vragen...
harry64

Golden Member

Op 1 juli 2022 10:34:50 schreef High met Henk:
maar de pony is niet gewond....

als die van jullie net zoals die van ons is... Bij geen prik op de draden krijg ik een Tijgerende tinker.......

[bijlage]

Gaaf smart beesie. Dat zijn de leukste. :P

Op 24 mei 2022 22:28:56 schreef rew:
het roesten van het ijzermolekuul

IJzer bestaat niet uit molekulen maar uit atomen.

trix

Golden Member

Op 25 mei 2022 19:06:27 schreef pa3gws:
Daar was inderdaad een speaker naar beneden gekomen.

en ik ben er behoorlijk zeker van dat die speaker op een baby/peuter terecht kwam. was een zeer dramatisch ongeluk.

eigenwijs = ook wijs
pa3gws

Golden Member

Op 2 juli 2022 20:12:18 schreef trix:
[...]
en ik ben er behoorlijk zeker van dat die speaker op een baby/peuter terecht kwam. was een zeer dramatisch ongeluk.

Inderdaad dat was een droevig gebeuren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.