AEG oko lavamat 74728 carat zeepla tandwiel potmeter

Hier is toch een verbinding mogelijk tussen print en motortje? Daar horen dan pennetjes of veertjes tussen. Heb je geen onderdelen meer over?

Of ben je ze uit het oog verloren? Je machine werkt niet omdat ergens een signaal of contact ontbreekt, of in verkeerde start positie staat.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Er is geen startpositie naar mijn weten. Door middel van het draaien bepalen de contactjes waar de positie is. Maar zolang het motortje niet gaat draaien zal de machine lang wachten..

De positie wijzigt steeds. Voorwas, hoofdwas, wasverzachter.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 5 juni 2022 20:03:36 (15%)

Dat bedoelde ik dus, het moet in een bepaalde positie staan, zodat de controller weet in welke stand die zeepbak staat.

Staat die ergens tussenin door verkeerde montage of ontbrekende contacten, dan klopt het niet en stopt de machine alles.

Dan heb je natuurlijk ook geen prik op je motor.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Controleer je printplaat eens op geplofte tryacs met gaatjes er in en loszittende relais contacten, met name spoelzijde. Ik weet als je verwarmingsrelais niet werkt, start machine niet. Dit relais word naast verwarming ook gebruikt voor hoogte meting waterstand. De koperen veertjes vanaf printje naar motorcontacten zitten er ook nog in??

Dit is echt een van de eerste met selector zeepbak, want is een stalen kuip machine nog, zijn geeindigd met kunststof kuip machines..

Mijn oudje van AEG een L74950 is ook met zo een zeepbak motor, maar machine werkt nog altijd 100 percent ok, is nu bezig zelfs met wassen!

Is dit ook al plastiek kuip? Nee, juist gezien is ook stalen kuip.

Gevonden op internet:

op de foto van het vorige bericht stond het roze tandwiel in een verkeerde positie. En dus niet het gele ;-)
Op de foto die ik als bijlage voeg zie je het nieuwe onderdeel.
Het oranje rad staat hier in de goede positie.
Ook zijn de tandwielen wat ingevet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 5 juni 2022 21:08:38 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juni 2022 19:48:15 schreef maus0611:
Hier is toch een verbinding mogelijk tussen print en motortje? Daar horen dan pennetjes of veertjes tussen. Heb je geen onderdelen meer over?

Ga 'm morgen nog eens minutieus bekijken. Maar ik denk dat die palletjes/ veertjes ontbreken....

Machine had weer gedraaid doordat ik dat tandwieltje met de lopers van plek had gewisseld. Maar toen kwam er geen water in. En met het afnemen van het deksel van de zeepbak viel dat tandwielen zeepbakje uit elkaar. Dus als het zo piepklein is misschien toch op de bodemplaat of in de zeepbak onderkant.

Maar weet nu waar ik naar moet zoeken ;-0 Tnx.

Op 5 juni 2022 20:59:13 schreef CrossFireX:
Mijn oudje van AEG een L74950 is ook met zo een zeepbak motor, maar machine werkt nog altijd 100 percent ok, is nu bezig zelfs met wassen!

Is dit ook al plastiek kuip? Nee, juist gezien is ook stalen kuip.

Gevonden op internet:

op de foto van het vorige bericht stond het roze tandwiel in een verkeerde positie. En dus niet het gele ;-)
Op de foto die ik als bijlage voeg zie je het nieuwe onderdeel.
Het oranje rad staat hier in de goede positie.
Ook zijn de tandwielen wat ingevet.

[bijlage]

Die is handig. De oranje zit ast, maar kan idd ook in de verkeerde positie staan. De gele past maar op 1 manier. Met de oranje, maar de witte valt er zo in en heeft toch verschillende vertandingen en overbrengingen.. Tnx.

Weet nu iig waar ik naar moet zoeken en hoe de tandwielen moeten staan. Ga ik morgen weer verder prutsen ;-0)

Op 5 juni 2022 20:50:39 schreef smd:
De koperen veertjes vanaf printje naar motorcontacten zitten er ook nog in??

Zo te lezen niet meer en zoeken we daar al dagen naar :D

Op 5 juni 2022 20:07:40 schreef CrossFireX:
Dat bedoelde ik dus, het moet in een bepaalde positie staan, zodat de controller weet in welke stand die zeepbak staat.

Staat die ergens tussenin door verkeerde montage of ontbrekende contacten, dan klopt het niet en stopt de machine alles.

Dan heb je natuurlijk ook geen prik op je motor.

Andersom, motortje krijgt geen spanning omdat de doorvoer van print naar motortje weg is, wasmachinebesturing stuurt motortje aan en wacht nu oneindig tot die gaat draaien en er pulsen terugkomen.

Dus vandaag de achterkant verwijderd, de rubber manchet losgemaakt, het deurslot losgemaakt en de voorkant eraf gehaald. En toen zag ik de piepkleine veertjes schitteren toen het zonlicht erop scheen... Niet dus. Wel even gekeken. Maar geen spoor van te bekennen.

Ik heb draadjes aan het printplaatje gesoldeerd en die door de buisjes gevoerd waar voorheen de veertjes zaten. Daarna met motortje los de draadjes zo kort mogelijk afgeknipt zodat ik ze aan het motortje kon solderen zonder het plastic van de vorm waarin het allemaal zit weg te smelten. En als die los moet is er wat speling om het plaatje op te kunnen tillen.

Tandwieltje met lopers op de goede plek op t printje, vasthouden en omgekeerd beide monteren.

Zeepbak met azijn schoon gemaakt waardoor alle smurrie en kalk aanslag verdween.

Stekkertje waar lipje van was afgebroken gespalkt...

En de wasmachine op het kortste programma gezet, zonder centrifugeren. Hij staat namelijk op een hondje. Past zo net in de boilerkast. hehehe....

En prik erop en ik hoor de tandwielen draaien. Kraan open en even later hoor ik het water stromen. Als t niet waar is. De wasmachine draait ! ;-0)

Zonder deksel zag ik dat de machine soms wat meer naar links schud. Ik zag dat een set dempers 11 of 13 nog wat zijn in Duitsland. 1 veer is ongeveer even duur. Misschien 1 veer en de dempers vervangen. Dan is de machine zo ongeveer "gereviseerd" Alleen had ik met veren vervangen geen succes bij mijn enige poging daartoe. Bij een Siemens - langsgebracht en aangesloten voor 100 euri en een slordige 15 jaar gedraaid tot het kabaal met gesloten deuren aan de andere kant van het huis was te horen en snaar, dempers al eens had vervangen. Daarvoor kwam de AEG in de plaats. Voor 30 euro en 20 voor t bezorgen tot op zijn plaats in huis. ;-0)

[Bericht gewijzigd door R1476 op maandag 6 juni 2022 14:04:03 (21%)

Wordt er water genomen in de juiste bakjes?

de schokdempers zijn geheid beiden wel op t eind na 25 jaar. beste beiden vervangen anders loop je achter de feiten aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2022 14:10:29 schreef testman:
de schokdempers zijn geheid beiden wel op t eind na 25 jaar. beste beiden vervangen anders loop je achter de feiten aan.

Ja dat was het plan als het zeepbak euvel is verholpen. Kost niet de bank.

Had m net op wol gezet en zonder centrifugeren. Heeft het programma netjes tot het einde gedraaid. Maar toen kon ik nog wel het water tot aan onderaan het glas van het deurtje zien staan. Op pompen gezet en toen was dat weg. Maar ik zie dat centrifugeren en pompen samen in t programma staan, waar de ledjes knipperen om aan te geven waar ergens in t programma de machine is aan beland.

Dus zo meteen nog ff op lage stand centrifugeren met een kort programma proberen.... Centrifugeren op een hondje , weet niet of dat wel goed gaat hahaha

Water in de verschillende zeepbakjes heb ik niet gecontroleerd. Gebruik zelf eigenlijk alleen wasmiddel... Dus al die bakjes, heb ik eigenlijk geen boodschap aan. Maar kan straks eens kijken als het water de zeepbak in stroomt.

[Bericht gewijzigd door R1476 op maandag 6 juni 2022 14:28:52 (12%)

als je centrifugeren uitzet kan best zijn dat de laatste pompbeurt ook niet gebeurt. staat me iets van bij dat ik dat ook eens heb gehad. kwestie van testen op een gewoon fijnwasprogramma.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juni 2022 14:56:13 schreef testman:
als je centrifugeren uitzet kan best zijn dat de laatste pompbeurt ook niet gebeurt. staat me iets van bij dat ik dat ook eens heb gehad. kwestie van testen op een gewoon fijnwasprogramma.

Draait nu een programma, met centrifugeren op laag toerental.

Water komt binnen in zuiveringszout bakje en daarna hoofdwas bakje.... Oranje grote tandwiel moet misschien toch 1 plekje verder. Komt nu niet in t wasverzachter bakje... Of dat komt later...

Het enige euvel hier - afgezien van mijn gepruts - was het grote oranje tandwiel wat de spuitmondjes verplaatst. Dat zat vast. Moest ik met wat druk van positie veranderen en daarna invetten.

Edit / Nou met centrifugeren is de kuip netjes leeg. Programma zonder problemen voltooid. Alleen Komt het meeste water in het vlekkenzout bakje. En het oranje tandwiel zet je in positie voor het weer assembleren van de zeepbak. Ik dacht dat ik de juiste positie had, naar aanleiding van de foto eerder geplaatst door een forumlid. Maar zag bij het plaatsen van het gele en witte tandwiel na het dichtzetten va de zeepbak dat alles net een weinig van positie verschilde.

Het is mooi voor vandaag. Eerdaags tandwielen fijn tunen, en dan weer ff testen. En dan bestel ik nieuwe dempers. Daarvoor moet hier de voor- en de achterkant eraf. Weer een klusje apart.

Ik zie de reparatie tot zover als geslaagd. Dank voor de input en de adviezen. Dankzij een forum als dit en het snelle antwoorden op een post blijven menig apparaten heel wat langer leven. ;-*

De aanhouder wint! Weer een machientje van de schroot gered! >:)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wasverzachter pakt ie normaal pas bij de laatste spoelcyclus.
'Niet centrifugeren' komt overeen met spoelstop, apparaat stopt dan met water erin.

Wat je kunt doen met uitlijnen, mits het zichtbaar is, is de machine tijdens water pakken uitzetten dmv de stekker, het motortje zal niet meer draaien. Nu kun je misschien controleren of de gaatjes in de watergang recht tegenover elkaar staan.

Leuke machine, ooit als ik plek heb wil ik er nog een hebben. Als kind had ik hem als speelgoedversie.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 6 juni 2022 19:43:15 (12%)

De veertjes was dus wel een goede tip! maar vaak is asje vanaf sproeiarmpje naar tandwiel getordeerd en geeft 1 positie foute inspuiting.. Het indrukken en dan pas kunnen verdraaien is normaal, daarom hoor je ze ook klikken die zeepbakken.. ps tandwielen verkeerd te hebben gepositioneerd lijdt meestal direct in vastlopen/ breken tandwielen, bij jou staan tandwielen wel op tijd dus...

Ik ga ervan uit dat het spuitmondje 1 positie verplaatst moet worden. Zeg maar meer naar het midden van de zeeplade. Het gele tandwiel kan maar op 1 positie. Maar kwam net iets anders uit dan op de foto waar ze goed op staan eerder geplaatst. De witte verandert mee met de andere twee. De positie van de tandwielen ten opzichte van elkaar is dus wel correct, maar de begin positie van het oranje spoel-mondjes tandwiel zit er net 1 positie naast.

Zeepbak moet weer uit elkaar om dat te veranderen.

@ SMD, ja de foto's van dat stukje printplaat en missende veertjes, sprak boekdelen. Toen was de puzzel eigenlijk bijna opgelost ;-)

@ Maus0611 Speelgoed AEG wasmachine ? Bestaan die ? Je bent al vroeg begonnen met de elektro techniek !

Tijdje terug hoorde ik van iemand die uren naar de draaiende wasmachine kon kijken. Nu snap ik dat ineens. Ik heb onderhand ook redelijk wat tijd naar een (weer) draaiende wasmachine gekeken. Altijd grappig als ik tijd heb besteed aan een apparaat en het doet het daarna weer is dat altijd voor even heel speciaal. Een gereviseerde of gerepareerde versterker klinkt even heel aangenaam etc... lol. Maar hier kon ik toch duidelijk horen dat de tandwielen opnieuw waren ingevet. Met het deksel erop hoor je nu nog het zoemen van de tandwielen, dat was voorheen toch echt wel anders...

Op 6 juni 2022 20:19:34 schreef R1476:
Ik ga ervan uit dat het spuitmondje 1 positie verplaatst moet worden.

Tijdens het programma draait ie meermaals rond.
Water pakken van voorwas indien gekozen, daarna wasmiddel vak hoofdwas, ergens tussendoor nog een keer 'vlekkenzout', daarna gaat ie paar keer spoelen via hoofdwas, en bij de laatste ronde door naar wasverzachter.

Er zijn zeker speelgoed machines,
https://www.youtube.com/watch?v=PyubC913c0M

Er zijn ook Miele's en Bosch machientjes. Vroeg begonnen met staren en spelen inderdaad. Als een kind zo blij toen ik m'n eerste echte Miele kon kopen.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 6 juni 2022 22:28:28 (22%)

Op 6 juni 2022 22:26:56 schreef maus0611:
[...]

Tijdens het programma draait ie meermaals rond.
Water pakken van voorwas indien gekozen, daarna wasmiddel vak hoofdwas, ergens tussendoor nog een keer 'vlekkenzout', daarna gaat ie paar keer spoelen via hoofdwas, en bij de laatste ronde door naar wasverzachter.

Er zijn zeker speelgoed machines,
https://www.youtube.com/watch?v=PyubC913c0M

Er zijn ook Miele's en Bosch machientjes. Vroeg begonnen met staren en spelen inderdaad. Als een kind zo blij toen ik m'n eerste echte Miele kon kopen.

LOL. Mijn eerste wasmachine was een Philips. Begin jaren negentig van strat met de buurman naar drie hoog gesleept. Philips maakte toen al zo? 20 jaar geen wasmachines meer. (whirlpool geworden ? ) Dat ding pomte niet goed en centrifugeerde niet. Maar daar had ik dan een centrifuge voor hahaha. Daarvoor was het de wasserette... Die Philips heb ik toen ik daar vertrok en naar mijn huidige stek verhuisde helemaal gesloopt en in delen naar buiten gebracht. Toen kwam een Siemens. Die heeft vanaf 2006 tot vorig jaar gedraait. De AEG is mijn derde wasmachine hahaha. En ikb en over de 50.

Ik zal morgen eens een kiekje maken van de tandwielen en dan naast de andere foto van de tandwielen in de juiste positie zetten; zoek de verschillen ;-0) Voor mij is t zo ook goed. Waar t water ook binnenkomt, het gaat allemaal de trommel in !

Nou ff een foto van de tandwielen. Maar ze staan nu anders dan ik ze er gisteren in heb gezet.

Kan natuurlijk ook nog een andere zeepbak zijn, want ik heb begrepen dat er iig twee versies zijn... En de aansluitingen voor de stekkertjes aan het printplaatje zien er net wat anders uit, voor zover ik dat kan zien.

Ik heb natuurlijk niet bij elke druppel water in de zeeplade gekeken waar wat inkwam. Maar ik zag twee keer vlekkenzout vol bewaterd worden en was in elk geval geen getuige van water in het wasverzachter vakje

Juiste positie tandwielen van elders hierboven gepost.

Ik kan de oel natuurlijk ook zo laten voor wat het is.. Of nog ff een testje doen en een papiertje in het wasverzachter bakje hangen oid.

Nou ik zag dat er nog druppels water in het voorwas zeepvakje zaten. Dus ik laat het zo voor wat het is.

Maar ik wilde nieuwe stoot dempers bestellen die ik op een Duitse site gezien had.Maar die leveren niet in Nederland. En in Nederland is 1 stootdemper 18 euro...
En hoe ik ook zoek naar modelnr van de machine of naam van de schokbreker prijzen lijken hetzelfde over de gehele linie. In Nederland.Of duurder.... Wat is dat nu weer voor kartelvorming in witgoedland ?

Maar ik heb nou een adresje gevonden met nieuwe suspa dempers zelfde 10 gat grootte, Zelfde maten ingeschoven en uitgeschoven, maar 120 N ipv de 100N origineel. 19.95 de set.... Met verzendkosten nog uiteraard.

Overigens zijn de dempers al eens vervangen want er zaten merkloze creme kleurige dempers in. Zelf ook eens voor vervanging gebruikt en slechte ervaringen mee. Dus maar liever bij merk dempers blijven. Maar de machine is dus goed onderhouden. Klinkt ook wel zo.

Moeder de vrouw zal blij zijn dacht ik... ;)

Dat wordt een lange avond. :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.