Siemens inbouw koffiemachine CT636LES1/04 sensor lekschaal

Dag, ik heb twee keer een Siemens monteur op bezoek gehad en die konden deze melding niet verwijderen ook niet met opnieuw flashen. Uitendelijk heb ik een nieuwe besturing gekocht, dat is de printplaat met display in het front.
Hiermee draaide de machine weer. Helaas bleef de machine problemen met de lekschaal houden. Hierop heeft mijn klant Siemens nog een paar keer laten komen en deze hebben uiteindelijk de sensor voor de lekbak, de besturing, en de andere unit vervangen. Hij schijnt nu goed te draaien, ik kan mij voorstellen dat ze van alle units de nieuwste versie hebben geplaats zodat deze bug er uit is.
Ik heb hier dus een praktisch nieuwe besturingsunit liggen waarmee je probleem speciaal spoelen wordt opgelost, laat maar weten of je deze zou willen overnemen.

Heel vriendelijk.Bedankt voor u antwoord.ik wil niet nog veel betalen voor die stomme machine.ik moest vorig jaar nieuwe grinder en nieuwe ventil plaatsen.en nu krijg ik deze storing na probeeren te cleanNcalc starten.hoe veel zoude het kosten jou besturingssysteem?

Wij hebben 2 Siemens inbouw-koffiemachines aangeschaft in 2017 (eentje voor thuis, eentje voor op kantoor), types CT636LES1/04 en CT636LES6/04....eentje is dus met Home Connect (WIFI), de andere niet.

Eén van de apparaten (CT636LES1/04) geeft continu melding "lekschalen legen" waarna het systeem vanzelf uit moest gaan om weer te kunnen gebruiken....tot vorige week. Nu is er geen beweging meer in te krijgen. Daarnaast hebben we een ongeveer een maand geleden ook de problemen met "speciaal spoelen" gehad. Na meerdere keren aan/uit op verschillende dagen is die uiteindelijk weer gaan werken. Maar zoals al vermeld, nu doet het apparaat helemaal niets meer.

De tweede machine geeft af en toe de melding "lekschaal legen" en moet dan eerst uit zichzelf uit gaan om vervolgens weer te kunnen gebruiken.

Al met al dus een hoop ellende met deze dure apparaten en als ik de verhalen hier lees ben ik bang dat als er een service monteur komt er een sensor vervangen wordt waarna het apparaat weer 2/3 werkt om daarna weer in storing te vallen.

Daarnaast is het toch ongelofelijk dat de klant moet opdraaien voor het oplossen van de bugs in deze apparaten. Na meermaals contact opgenomen te hebben met de Home Connect afdeling wordt er steevast gezegd dat er wordt teruggebeld maar tot op heden heeft er niemand gebeld. Home Connect wordt daarnaast mooi verkocht met kreten als "Service op afstand" e.d., maar van service is niets te merken.

Heeft iemand raad? En weet iemand hoe je in servicemode kunt komen? Zodat ik in ieder geval de sensor kan checken?

Op 6 juni 2022 11:59:42 schreef nasse74:
Heeft iemand raad? En weet iemand hoe je in servicemode kunt komen? Zodat ik in ieder geval de sensor kan checken?

Service programma
Machine aan daarna druk lang op 2tas en my tas te gelijk tot dat u 2xbip hoort daarna druk direct op menu (niet lang druken)tot dat u een bip hoort zo komt u aan service programma

Controleer ook de magneetje in lekschaal.zie foto.en maak het proper.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 16:54:02 (75%)

Als de sensor kapot is bestel het zelf en probeer het zelf te veranderen.als u een monteur besteld u gaat veel betalen voor makkelijke herstellingen.op deze foto u zie de plek van de sensor.sorry ik kan niet mijn machine van achter open die zit vast.zoek van waar is de sensor is en verander het zelf.mijn excuses voor mijn Nederlands ik spreek Frans.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 16:52:45 (70%)

Ik heb deze foto op internet gevonden dat is de lekschaal sensor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 16:52:55 (93%)

Op 6 juni 2022 13:07:02 schreef Nanamoon:
[...]

Service programma
Machine aan daarna druk lang op 2tas en my tas te gelijk tot dat u 2xbip hoort daarna druk direct op menu (niet lang druken)tot dat u een bip hoort zo komt u aan service programma

Allereerst bedankt voor de antwoorden Nanamoon,

- Ik hoor de eerste 2xbiep, maar na drukken op menu wordt het normale menu opgestart en hoor ik ook geen biep. Wat doe ik fout?

Op 6 juni 2022 13:16:12 schreef Nanamoon:
[...].

Controleer ook de magneetje in lekschaal.zie foto.en maak het proper.

Ja, heb ik schoongemaakt, zelfs de lekschalen verwisseld tussen de apparaten.

Op 6 juni 2022 13:21:25 schreef Nanamoon:
[...]

Als de sensor kapot is bestel het zelf en probeer het zelf te veranderen.als u een monteur besteld u gaat veel betalen voor makkelijke herstellingen.op deze foto u zie de plek van de sensor.sorry ik kan niet mijn machine van achter open die zit vast.zoek van waar is de sensor is en verander het zelf.mijn excuses voor mijn Nederlands ik spreek Frans.

Ik ga inderdaad een nieuwe sensor bestellen maar ik vrees dat daar het probleem niet zit, lijkt echt software/firmware te zijn.

Ik heb vorige maand de gehele sensor losgehaald en daarna 3 weken zonder problemen het apparaat kunnen gebruiken :) totdat de melding dus weer terugkwam (met de sensor niet aangesloten (!)).

Er moeten toch veel meer mensen last hebben van dit probleem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 16:54:39 (53%)

Ik lees dat er kennelijk soms iets anders gebeurt als je de machine zelf uit laat gaan, ik neem aan naar standby als er een tijd niets gebeurt. Zowel voor speciaal spoelen als de lekschaal.

De status van de sensor/switches is uit te lezen in service mode. Voordat je gaat vervangen dit eerst eens bekijken.
Ik dacht dat de melding lekschaal ontbreekt werd gegenereerd door het afvalbakje.
Verder schijnt hij de sensoren alleen goed uit te lezen als hij aan staat. Dus de lekschaal niet verwijderen of legen is standby mode.
Advies is de capacitieve sensor iets hoger te plaatsen, ca 5mm.

Hoi Flevotronica, dank voor het antwoord.

- In het verleden was het inderdaad zo dat als de machine vanzelf uitging en de volgende ochtend werd opgestart de melding "lekbak legen" weg was. Voor het speciaal spoelen was het een hele hoop handeling uitvoeren, 20 keer opnieuw opstarten op verschillende dagen enz. enz. totdat ie op gegeven moment het weer deed.

- Hoe kom ik in service mode? Via Mycoffee en dubbele koffie tegelijk indrukken en na dubbele biep op menu drukken lijkt niet te werken (?)

- Problematische melding is altijd "Lekbak legen", bij melding "Lekbakken aanbrengen" is het idd kwestie van lekbakken aanbrengen en werkt het apparaat gewoon

- Ok, goede tip, ca 5mm hoger plaatsen

Op 6 juni 2022 14:11:10 schreef nasse74:
[...]

Allereerst bedankt voor de antwoorden Nanamoon,

- Ik hoor de eerste 2xbiep, maar na drukken op menu wordt het normale menu opgestart en hoor ik ook geen biep. Wat doe ik fout?

Druk eerst lang op menu tot dat die veiligheid slot gedeactiveerd is. daarna druk op die 2 knop wanneer u de 2 bip hoort druk direct op menu tot dat u de 3 de bip hoort.

Op 6 juni 2022 15:05:33 schreef nasse74:
Hoi Flevotronica, dank voor het antwoord.

- In het verleden was het inderdaad zo dat als de machine vanzelf uitging en de volgende ochtend werd opgestart de melding "lekbak legen" weg was. Voor het speciaal spoelen was het een hele hoop handeling uitvoeren, 20 keer opnieuw opstarten op verschillende dagen enz. enz. totdat ie op gegeven moment het weer deed.

co
- Hoe kom ik in service mode? Via Mycoffee en dubbele koffie tegelijk indrukken en na dubbele biep op menu drukken lijkt niet te werken (?)

- Problematische melding is altijd "Lekbak legen", bij melding "Lekbakken aanbrengen" is het idd kwestie van lekbakken aanbrengen en werkt het apparaat gewoon

- Ok, goede tip, ca 5mm hoger plaatsen

Flevo heeft gelijk.ik had ook probleem met lekschaal sensor toen een keer heb ik een stuk cartoon onder lekschaal opgezet daarna werkt het goed.u kunt ook controleren met een los grote magneet als u heeft

Op 6 juni 2022 14:11:10 schreef nasse74:
[...]

Allereerst bedankt voor de antwoorden Nanamoon,

- Ik hoor de eerste 2xbiep, maar na drukken op menu wordt het normale menu opgestart en hoor ik ook geen biep. Wat doe ik fout?

Als u lang op menu drukt schakelen of uitschakelen het veiligheid slot.het slot moet gedeactiveerd zijn druk lang op die 2 knop tot dat u 2x bip hoort en druk direct op menu tot dat het 3de bip hoort (probeer ook lang op menu druken tot dat u 3de bip hoort) als u 3de bip hoort laat direct de knop los anders u kunt niet op service programma en slot word geactiveerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 16:55:23 (65%)

Kom nu in service mode en status van sensoren is correct. Ik ga morgen proberen de lekschaal iets hoger te plaatsen (bij tweede apparaat in kantoor).

Het zijn ook geen machines voor professioneel gebruik..

Op 6 juni 2022 19:46:04 schreef smd:
Het zijn ook geen machines voor professioneel gebruik..

Waar baseer je op dat ze professioneel gebruikt worden? Omdat ie op kantoor staat?

Op kantoor wordt er maar door twee personen koffie gedronken dus die machine zal waarschijnlijk nog veel minder gebruikt worden dan bij mensen thuis.

Ik weet niet hoe 'lekschaal vol' gedetecteerd word maar ligt er niet gewoon water op de bodem achterin het apparaat? Dat kan bij andere merken wel voor een valse melding leiden. De volgende ochtend of een paar dagen later is dit verdampt en werkt ie weer even.

oww dat is niet veel dan 2 mensen op kantoor..maar idd lekwater onder de schaal kan niet

Gisteren heb ik in service mode de beide apparaten gecheckt (Sensor test):

apparaat thuis (die momenteel normaal werkt):
- Geeft bij het openen van de deur "driptray [inserted/empty]"
- Bij verwijderen van lekbak "driptray [outside]"
- Bij terugplaatsen "driptray [inserted/empty]"

apparaat kantoor (die momenteel niet werkt):
- Geeft bij het openen van de deur direct "driptray [outside]" (zonder de lekbak te verwijderen)

Dus de sensor bij het apparaat op kantoor lijkt niet correct te werken. Die ga ik vervangen en kijken of dat het probleem gaat oplossen.

Ik volg al een tijdje niet meer. Even ter duidelijkheid:
Ik denk dan aan 2 sensoren? 1 voor driptray "aanwezig" en 1 voor "empty"?
Driptray outside klinkt als een magneet/reed contact? (Hall element)
Klopt het? Heb je beide sensoren gevonden of zitten ze op 1 print?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo te zien wordt dezelfde sensor 2 x gebruikt in de machine (lekbak en waterreservoir?), positie 0423 en 0424. Zij printje van de exploded view in de bijlage.
Misschien kun je de sensoren eens 'omsteken' om de fout helder te krijgen.

Net de machine met de constante melding "Lekbak legen" opengehaald.

Na loskoppelen van sensor 0429 (degene achter het koffiedrap-bakje) verandert de melding naar "Lekbak plaatsen", na wederom aansluiten werkt het apparaat weer. Dus geen meldingen meer!

Ik ga zowel de 0429 als de 0423 (capacitieve sensor) bestellen.

Voor het vervangen van de sensor 0423 moet zo te zien de zijplaat verwijderd worden. Moet dan de gehele deur ook losgemaakt worden? Heeft één van jullie een idee/ervaring?

Klopt, je dient alles stap voor stap te verwijderen. kan trouwens ook wezen dat er een verweerd stekkertje op zit en bij losnemen/ vastzetten weer normaal contact maakt..

Je kunt de deur uit de scharnieren krijgen door een platte schroevendraaier vanaf de zijkant in de sleuf te steken.
De rest wijst zichzelf wel.

Hallo,

Inmiddels geeft onze CT636LES1/04 koffiemachine helaas ook de melding "speciaal spoelen" aan nadat de onkalings cyclus niet goed is af gesloten.

Ik lees als oplossing om een nieuwe bedieningsmodule te plaatsen. Prijs 280 euro.

Of siemens laten komen die het e.e.a. kan flashen. Sowieso 120 euro.

Beide oplossingen geven geen zekerheid en voor een machine die gedurende 5 jaar veelvuldig is gebruikt twijfel of ik er überhaupt nog geld in moet stoppen.

Hebben jullie nog tips of kunnen jullie ergens hulp bieden?

De afgelopen week zeer regelmatig de machine opnieuw opgestart maar blijft de melding aangeven.

Vriendelijk dank.

GrHans

Op 25 september 2023 13:32:05 schreef Flevotronica:
Flashen bleek geen oplossing voor deze melding. Ik heb een werkende machine staan en een besturing waar de speciaal spoelen melding in zit, kan nog eens wat proberen.
Voor wat betreft de problemen met de lekschaal scheen het uiteindelijk te helpen de sensor voor het waterreservoir te vervangen, meen gewoon een reed relais die prima functioneerde volgens het service menu.

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op vrijdag 29 september 2023 22:08:31 (29%)

Ik vind 280 Euro ook te veel, maar op Ebay worden de modules (gebruikt) voor een schappelijke 45 Euro aangeboden, wellicht de moeite?? de fout is er met flashen niet uit te krijgen inderdaad, dit is een pure software fout..