Blikseminstallatie

Beste Leden,

Wij zijn op school bezig met het onderdeel bliksembeveiliging.
Maar ik kom er niet helemaal uit en dan met name de radius bepalen.

Zie bijvoorbeeld onderstaande opgave.
https://freeimage.host/i/hngxrG

Ik ben dus wel benieuwd hoe ik B, C en D kan berekenen? hoe kan ik die graden bepalen?

stelling van pythagoras

De rest moet je toch zelf kunnen bedenken.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Henry S.

Moderator

En waar kom je dan wel uit?
Net als in dit topic is het wel de bedoeling dat je laat zien wat je doet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Al jou vragen hier op het forum zijn schoolvragen van je.
We zijn helaas geen huiswerkcentrale.
TIP google helpt .

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Okee nou bedankt voor jullie hulp.. |:(

Ik zou wel willen laten zien wat ik doe maar als ik er niet uit kom dan gaat dat nogal lastig...
Ik weet niet welke som ik daarvoor moet toepassen, als ik dat zou weten zou ik hier de vraag niet stellen.
Je hebt niet bij iedere vraag een aanzet om te geven.

[Bericht gewijzigd door MikeJoow op maandag 6 juni 2022 20:09:34 (77%)

Klein hulpje

https://www.slimleren.nl/onderwerpen/wiskunde/12.254/basis-1-zijden-be…

Ik weet niet wat voor opleiding je volgt maar dit is toch redelijke basiskennis.

Gr.F_S

Henry S.

Moderator

Op 6 juni 2022 20:07:57 schreef MikeJoow:
Ik zou wel willen laten zien wat ik doe maar als ik er niet uit kom dan gaat dat nogal lastig...
Ik weet niet welke som ik daarvoor moet toepassen, als ik dat zou weten zou ik hier de vraag niet stellen.
Je hebt niet bij iedere vraag een aanzet om te geven.

Je laat helemaal niets zien...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Hierboven werd al een hint gegeven, Pythagoras:
https://www.examenoverzicht.nl/wiskunde/stelling-van-pythagoras

Verder is A gegeven, C is duidelijk, dan blijven er nog maar zoveel graden over voor B

Dat is allemaal basis meetkunde, en heeft eigenlijk niet veel met elektronica te maken verder.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 juni 2022 20:21:58 (20%)

Piet Agoras had wel een erg driehoekige neus, zou het toeval zijn?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hij kon zelfs best wel eens een driehoekige hersenpan gehad hebben - en, aan zijn nalatenschap te oordelen, hoeft daar ook niks mis mee te zijn ;) !

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgens mij kan je D met pietje niet uitrekenen.

Gr.F_S

Frederick E. Terman

Honourable Member

Tja, D is dan ook geen hoek, hoewel de vraag in die afbeelding dat wel zegt; dat staat daar dus alvast fout.
Maar ja, in die vraag hebben ze het ook over 'onderstaande tabel', terwijl daar alleen een grafiek te zien is.
En hoezo is 12+3 = 25 meter? En ook in de 'tabel' (de grafiek) is A bij dertig graden geen 25 meter.

Misschien is het een idee als @TS eens in zijn eigen woorden uitlegt wat er in zijn afbeelding te zien is en wat het betekent. Dan komen we ook zijn probleem vanzelf tegen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 juni 2022 20:59:32 schreef F_S:
Volgens mij kan je D met pietje niet uitrekenen.

Gr.F_S

Met alleen de stelling van Pythagoras gaat dat ook niet, tenzij je toevallig ook iets weet over de bijzondere eigenschappen van die specifieke driehoek. Ik zou het ook met jouw tip doen, dan heb je Pythagoras niet eens nodig. Moet je wel weten hoeveel graden de drie hoeken van een driehoek bij elkaar opgeteld zijn.

En ja, FET, mijn oude wiskunde docent zou zich in zijn graf omdraaien, als hij zo'n opdracht zag.

Op 6 juni 2022 21:11:58 schreef Kilian:
En ja, FET, mijn oude wiskunde docent zou zich in zijn graf omdraaien, als hij zo'n opdracht zag.

Geen enkele wiskunde docent vraagt "Welke formule moet ik toepassen?" Dat weet ie allang.
De docent vraagt "Welke formule moet jij toepasssen?"

(En de afleiding van de formule is een oefening voor de student :-) )

Bij de stelling van Pietje Hazengras moet je zeker weten dat hoek c 90 graden is, anders klopt de stelling niet.
Als er bij een opgave 30 graden staat, teken je voor alle duidelijkheid deze ook 30 graden en niet als in het voorbeeld +/- 45 graden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?