MBO of ROVC

Ik realiseer me dat de vraag vaker is gesteld maar het antwoord waar ik naar zoek heb ik nog niet kunnen vinden.

Wat is mijn situatie.

Na 12 jaar ICT ben ik afgelopen maand overgestapt naar de techniek.
Ik ben niet helemaal onervaren maar heb 0 diploma's. Het heeft me wel veel moeite gekost om uiteindelijk een werkgever te vinden die mij wil helpen met omscholen.
Dit traject is een traject via een uitzendbureau en plan was om een MBO3 opleiding te gaan (Eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie)

Persoonlijk doel is om hands on bezig te zijn met minimaal 50% elektrotechniek.

In mijn huidige baan is het 80% mechanish, 10% Hydrauliek/Pneumatiek, 5%-10% elektronika.

Afgelopen week kwam ter sprake dat de werkgever liever ziet dat ik meerdere cursussen ga doen bij ROVC (Elektrisch schakelen (al begonnen), Pneumatiek, storingtechnicus E)

Ik ben 38 jaar oud en vraag me nu dus af wat het verstandigste is.

1. MBO doen en erkent diploma halen
2. ROVC curssusen doen

Vraag_1:
Waar zou een eventuele volgende werkgever meer waarde aan hechten ?
ROVC curssusen of MBO-3/4

Vraag_2:
Dit traject is ieg 2 jaar. Zou het daarna lastig worden om een baan te vinden die meer gericht is op elektrotechniek vanwege de huidige verdeling ? Of doe ik er slimmer aan om nu al een andere werkgever te zoeken die meer elektro biedt?

Persoonlijk ken ik de inhoud van die opleidingen niet, maar ik denk dat de denkwijze van je werkgever wel een belangrijke is. Je zegt zelf al dat het moeilijk was om deze baan te vinden. Er zullen niet veel werkgevers zijn die iemand van 38 aannemen die nog volledig opgeleid moet worden. Dus mij lijkt in dat geval de ROVC cursussen zo gek niet. Voordeel kan zijn dat je dan gerichter kunt bijscholen (denk ik). Een MBO is toch meer generiek.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

ROVC dat is gericht op de praktijk. En het is nog maar de vraag dat, als je een andere baan zoekt, je zullen aannemen ivm. je leeftijd en ervaring.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

Is het niet handiger om te proberen eerst een baan met meer elektrotechniek te vinden en dan daar de relevante aanvullende opleidingen te doen? Je geeft aan dat een baan minimaal 50% elektrotechniek je uiteindelijke doel is.

In je huidige baan wat opleidingen doen en als je de diploma's/certificaten hebt vertrekken naar een andere job is niet iets waar jouw huidige werkgever op zit te wachten denk ik. Plus dat de opleidingen die jouw werkgever wil vergoeden waarschijnlijk wel passen bij t werk dat je nu doet maar minder bij t werk dat je wilt gaan doen en jou niet direct dichter bij jouw doel brengen.

Mijn indruk is dat de laatste decennia MBO onderwijs de richting opgegaan is die je kan verwachten gezien de huidige sturing vanuit de overheid.

De overheid wil scholen belonen als ze "goed werk leveren". En dat is dan door de overheid gedefinieerd als "veel studenten afleveren met een diploma".

De scholen zijn hierdoor gemotiveerd om studenten af te leveren met "diploma" ongeacht van of ze opgeleid zijn.

Daarnaast zijn er een zwik ambtenaren die beslissingen nemen over wat voor onderwerpen er in een opleiding horen te zitten. De scholen nemen dat klakkeloos over en plonken een vak met die titel in hun opleiding en klaar is kees.

Zo heb ik stagiares gehad die opgeleid werden om "middenkader" te worden. Dus taken als "kostenraming" en "planning" in hun opleiding gehad moesten hebbegn. Dat soort dingen zijn doorgeduwd naar de stage. Dus dan krijgen ze van school de opdracht maak een kostenraming van een project wat je doet.

En dan komen ze met "componenten: 1.50. Klaar!". En het antwoord op en: wat kost het printje? En de tijd die het kost om in mekaar te zetten? "printje was hier al, en je betaalt me niet om het in mekaar te zetten"...

Dus... Over het algemeen: Ik heb niet zo'n vertrouwen in MBO opleidingen. Zeker met enige wereld-kennis (al bijna 20 jaar aan het werk?) denk ik dat je met de juiste cursussen beter uit de voeten kunt.

Mijn advies zou zijn: Doe de cursussen die je werkgever aandraagt. Als je uiteindelijk iets anders / meer elektrotechniek gaat doen, dan is dat prettige achtergrondinformatie waardoor je beter met collegas van dat vakgebied kan communiceren. Of: "oh, dat moet je helemaal niet elektrisch oplossen, Pneumatisch is veel beter!". Komt altijd weer van pas. Tegen de tijd dat je ingewerkt bent kan je beter sturen welke cursussen je neemt en stuur je ze dus in de richting die je opwilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Het is een beetje een kip-en-ei probleem: je wilt papiertjes hebben omdat je denkt dat je daarmee de baan krijgt die je leuk denkt te vinden. Maar die krijg je eigenlijk pas als je in een baan zit waar die papiertjes nodig zijn...

Vroeger toen ik nog loonslaaf was, deed ik ook nog wel eens aan 'planning'. Dan komt er de een of andere al dan niet lokale crisis of overname voorbij en dan liggen de kaarten opeens anders. Oh ja, niet onbelangrijk: de omhoog gevallen stropdas die vooral blaat en denkt jou te moeten 'managen'. Al met al is er van die planning nooit wat gekomen. Ik heb zomaar het idee dat de tijd voor loonslaven op het moment niet beter is dan toen - de baan waar je 40 jaar zit en ergens naar toe kan werken bestaat niet meer.

Daarom zou ik haast zeggen: als je het hier naar je zin hebt (het werk is 1, de manier waarop je het kan doen net zo belangrijk)... Pak wat je pakken wilt aan kennis. En probeer goed te worden in wat je denkt dat je leuk vindt. Geef dat aan in gesprekken. Best kans dat een werkgever - als dat werk daar voorkomt en je kunt het echt - je die kant op laat schuiven. Lukt dat niet, dan kun je na een aantal jaar met een gerust hart vertrekken en je bent toch weer een stapel ervaring rijker.
De bekende valkuil: je bent te goed in wat je nu doet zodat ze je daar niet kunnen missen. Het heeft mij ook ooit eens een paar maanden gekost voordat ik doorhad dat 'we hebben geen ander werk voor je' management-geblaat was voor 'we hebben niemand anders die jouw werk kan doen'. Nou ja, die hadden ze toen ik een maand nadat ik dat door had vertrok ook niet...

eSe

Honourable Member

Het heeft mij ook ooit eens een paar maanden gekost voordat ik doorhad dat 'we hebben geen ander werk voor je' management-geblaat was voor 'we hebben niemand anders die jouw werk kan doen'. Nou ja, die hadden ze toen ik een maand nadat ik dat door had vertrok ook niet...

De begraafplaats ligt vol onmisbaren :-)

Ik heb ook enkele ROVC cursussen gehad, deze zijn minimalistisch en echt op de praktijk gericht die jouw werkgever nodig acht. Veel diepgang, theorie, zit er niet in.

Zoals EricP stelt,

Daarom zou ik haast zeggen: als je het hier naar je zin hebt (het werk is 1, de manier waarop je het kan doen net zo belangrijk)... Pak wat je pakken wilt aan kennis. En probeer goed te worden in wat je denkt dat je leuk vindt...

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Dank voor de vele replies. Zo snel, zo veel had ik niet verwacht.

Als ik het vergelijk met mijn de afgelopen 12 jaar in de ICT vonden we daar een diploma helemaal niet belangrijk. Het ging er meer om wat je kan en enkele certificaten hadden meer waarde dan een MBO papiertje. Ik weet niet zo goed hoe dat in de techniek werkt. Zelf ben ik meer iemand die het vak liever leert in de praktijk en aanvullende cursussen wil doen voor de diepgang en aanvullende kennis. MBO heeft niet mijn voorkeur omdat mijn ervaring tot nu toe is dat het er veel vakken bij zitten die ik nu al meerdere malen heb gehad ( NL, ENG, Wis, Burgerschap) en verder heb ik niet het idee dat alle opleidingen op het technische gebied heel diep gaan maar daar kan ik mij in vergissen.

In het verleden heb ik 2 jaar autotechniek gedaan in Apeldoorn. Die opleiding was behoorlijk pittig ten op zichte van alle andere opleidingen of cursussen die ik ooit heb gedaan. Andere opleidingen waren daarnaast echt een lachertje. Wat is jullie ervaring met een beetje een MBO. Hoe diep gaan ze in op het elektrotechnische gedeelte bij bv een Mechatronica MBO3? Ik zoek eigenlijk voorbeelden van schoolopdrachten om een beeld te kunnen schetsen.

Het werk wat ik nu doe is overigens best leuk en ergens is het ook wel handig om over de hele breedte kennis op te doen. Ik wil alleen voorkomen dat ik straks weer niet aan de bak kom richting elektrotechniek. Denk bv aan branche toegangsbeveiliging of lifttechniek.

Toevallig heb ik recent een baanwissel genomen en ben in de luchtvaart-elektronica terecht gekomen, na bijna 10 jaar als elektromonteur gewerkt te hebben.
Dat was een functie waar je, als je echt alleen maar wou bedraden en samenstellen, al snel de deur gewezen werd. Als je geen simpele houtbewerking, kunststofbewerking, metaalbewerking en maatbepaling en zo kon, hadden ze eigenlijk niets aan je. De kasten bij dat bedrijf werden namelijk vrijwel van de grond toe opgebouwd en vaak klantspecifiek.

Kwa opleiding ben ik een Eerste Monteur Sterkstroom-installaties (EMSI, een niveau 3 opleiding).
De luchtvaart-elektronica waar ik nu in werk ben ik dus min of meer ongeschoold voor. Het is m'n hobby-ervaring die ik uitvoerig op m'n website heb staan, die me de baan opgeleverd heeft, omdat ze daardoor wel een idee hadden wat ik wel en niet kon.

Binnenkort komen daar wel interne cursussen en trainingen bij, omdat ze linksom of rechtsom wel moeten bewijzen dat hun monteurs capabel zijn.

Dus ja, zonder diploma kun je ergens binnenkomen, maar makkelijk zal het niet zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

Ik heb eens gesolliciteerd bij een bedrijf die voornamelijk zendamateurs zochten...Zodoende ben ik bij Sperry terechtgekomen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

1. MBO doen en erkent diploma halen
2. ROVC curssusen doen

Vraag_1:
Waar zou een eventuele volgende werkgever meer waarde aan hechten ?
ROVC curssusen of MBO-3/4

Antwoord op vraag 1 - Naar mijn mening en ervaring is dat gewoon hetgeen wat je kan en waarin je jezelf bewezen hebt, die papiertjes zeggen niets.
Ontwikkelt zijn in de breedte is over het algemeen beter als alleen in de hoogte om een baan te vinden. Qua salaris is dat vaak wel andersom maar dat is ook als je meer naar een kantoorbaan wilt gaan.

Als je dus gewoon graag met je handen werkt is in de breedte beter en als je graag naar kantoor wilt moet je de hoogte en breedte in.

Je kan ook ook gewoon naar een banen website gaan kijken welke eisen er over het algemeen gesteld worden voor de richting waar je heen wilt gaan aan de het soort opleidingen.

Het heeft me wel veel
moeite gekost om uiteindelijk een werkgever te vinden die mij wil helpen met omscholen.
Dit traject is een traject via een uitzendbureau en plan was om een MBO3 opleiding te gaan

Daaraan zie je al dat die papiertje niet zo heel belangrijk zijn en dat het gewoon gaat om wat je kan en je potentie is. Het willen werken en je werk goed willen doen is in de techniek een stuk belangrijker dan veel papiertje hebben en uitstralen dat je te lui bent om te werken :).

Uiteindelijk heb je die papiertje wel nodig om wat sterker te staan in salaris onderhandelingen maar qua het vinden van werk is het minder relevant.

Vraag_2:
Dit traject is ieg 2 jaar. Zou het daarna lastig worden om een baan te vinden die meer gericht is op elektrotechniek vanwege de huidige verdeling ? Of doe ik er slimmer aan om nu al een andere werkgever te zoeken die meer elektro biedt?

Het opdoen van ervaring in welk werk in de techniek dan ook is best belangrijk en dat telt ook voor je nieuwe baan. En wie weet van je na een jaar hier werken het wel zo leuk dat je er blijft. Als je hier je papiertjes haalt dan ziet een volgende werkgever daar ook wel potentie in dan je bereid bent om ervoor te werken dan sta je daar ook weer iets sterker.

Iedereen die uitstraal er zin in te hebben en bereid is zijn werk goed te doen en zich voor 100% wil inzetten vind altijd wel een baan. Ik zie ontzetten veel mensen om heen die zich maar voor zeg 50% inzetten en de kantjes ervan aflopen dus iemand die daar ruim boven uitsteekt is een aanwinst voor een bedrijf.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 11 juni 2022 18:32:29 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Benleentje,

Dank voor uitgebreide en heldere antwoordt.
Mijn gevoel word steeds meer dat ik beter kan blijven zitten nu waar ik zit en dat die ROVC cursussen ook helemaal geen slecht idee zijn en mij ook beter passen dan opnieuw beginnen in een MBO bbl traject. Ook mede omdat ik zelf graag meer hands-on bezig ben.

Als ik je verhaal zo lees, denk ik ook dat in jouw geval de ROVC richting de beste is.

Dat wat je kunt belangrijker is als een papiertje klinkt wel stoer, maar een diploma of certificaat maakt het wel veel makkelijker om mensen te overtuigen, of op zijn minst de indruk te wekken, dat je wat kunt. Iemand met vakinhoudelijke kennis zal dat best kunnen beoordelen, maar in een sollicitatieprocedure wordt de eerste selectie vaak niet gedaan door iemand met kennis op jouw technische vakgebied. Die gaat dus op safe spelen en je ligt uit de procedure, voordat je zelfs maar de kans krijgt met de persoon met de vakkennis te praten.

Laatst sprak ik een kennis, die heeft "HBO elektrotechnisch ingenieur" afgerond. De meesten uit zijn jaar konden na die 4-jarige opleiding nog geen simpele transistorschakeling ontwerpen, dat was ook maar een klein deel van de opleiding.

Maar met een papiertje kom je makkelijker ergens binnen; met ervaring/kennissen/referenties moet je het wel eens treffen dat een werkgever iets in je ziet.

[Bericht gewijzigd door Boet op zaterdag 11 juni 2022 23:17:52 (43%)

benleentje

Golden Member

Dat wat je kunt belangrijker is als een papiertje klinkt wel stoer, maar een diploma of certificaat maakt het wel veel makkelijker om mensen te overtuigen,

Dat klopt helemaal het maakt het allemaal een stuk makkelijker en je kan meer verdienen. Maar daarnaast is het gewoon veel belangrijker hoe je instelling is en dat je er zin in hebt.

en mij ook beter passen dan opnieuw beginnen in een MBO bbl traject. Ook mede omdat ik zelf graag meer hands-on bezig ben.

Ook dat is belangrijk. Natuurlijk zal een MBO diploma in de praktijk meer meetellen en zal het makkelijker zijn om door te groeien en met een HTS diploma groei je nog verder maar je moet het ook maar kunnen zo in de avond steeds naar school.

Maar ook met de ROVC papiertje zijn er meer dan genoeg mogelijkheden en is kunnen door groeien ook afhankelijk van het bedrijf zelf of ze je die mogelijkheid geven. IK had heb een MTS diploma maar doorgroeien zat er niet bij. Had daar ook geen behoeft aan was redelijk zelfstandig in het bedrijf en de enige onderhoudsmonteur. Nu zit de afdeling van het bedrijf (bijna) in Hongarije en ben ik afgekeurd en dat zijn dingen die niet in de planning zaten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Hier HBO gedaan en daarna docentenopleiding.

De studenten die rew beschrijft ken ik heel goed.
Probleem daarbij is ook: student doet middenkader.
Dus projectleider, planner etc.. samengevat: kantoorbaan

Ze beseffen niet dat ze daarvoor eerst ervaring op werkvloer moeten hebben.
Bij eerste baan vragen ze om auto, telefoon en computer van de zaak. Daarnaast willen ze slechts 4 dagen werken, voor wat persoonlijke tijd. En een salaris waarmee ze meteen een koophuis van minimaal 3 ton kunnen financieren.

En dat de kennis dan nog niet op niveau is, vindt ik begrijpelijk: je kunt als docent niet alles aanleren. Wat je ze aan moet leren is handvaten en inzicht om te zorgen dat ze zelf verder kunnen onderzoeken en leren.

Maar dan moeten ze dat wel willen
. Zie hier een van de 3 de redenen dat ik niet meer voor de klas sta of stages regel.

Belangrijk is vooral dat je wil en ik lees tussen de regels dat eigenlijk je werkgever wil.

Terug naar je vraag: cursus is leuk als je wilt blijven hangen hier.
Nen3140 of 3840 zeggen gewoon keihard dat je niveau 3 (voor VP) of niveau 4 (IV/WV) moet hebben of dit middels EVC moet aantonen. Ik denk niet dat ROVC EVC's afgeeft.

En bedenk wel als je iemand zoekt die N3 of hoger heeft en wil en wat kan dat die persoon niet te vinden is. Wij hebben al half jaar vacature open voor iemand die wil en kan in de maritieme wereld (nee geen crew member) die dus verstand heeft van scheepsinstallaties (generatoren, trafo, distributie, diesels electronica, nautische installaties als ecdis, gyro, aïs, vhf etc., PLC's en IT)
Ja dat is een flinke bak kennis en de tijd om iemand op te leiden heb ik niet. Salaris en voorwaarden wel zoals hierboven geschetst in dit geval...(minus de 4 dagen, die kunnen we niet toekennen. Owh en kantoorbaan ook niet)
We krijgen geen of geen geschikte kandidaten.

Wil je bij deze werkgever blijven?
ROVC

Wil je verder? MBO niveau 3 of zelfs 4 doen...
En blijf willen leren!
En durf carrière wissels te doen.

Ik begon in elektronica, toen docent, tussendoor even stuk automatisering en maritiem. Weer docent en nu dus 100% in maritieme sector sinds aantal jaar. Ik heb alle skills uit vorige sectoren nodig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 juni 2022 22:22:32 schreef High met Henk:

Wij hebben al half jaar vacature open voor iemand die wil en kan in de maritieme wereld (nee geen crew member) die dus verstand heeft van scheepsinstallaties (generatoren, trafo, distributie, diesels electronica, nautische installaties als ecdis, gyro, aïs, vhf etc., PLC's en IT)
Ja dat is een flinke bak kennis en de tijd om iemand op te leiden heb ik niet. Salaris en voorwaarden wel zoals hierboven geschetst in dit geval...(minus de 4 dagen, die kunnen we niet toekennen. Owh en kantoorbaan ook niet)
We krijgen geen of geen geschikte kandidaten.

Grappig, ik heb in februari dit jaar op een dergelijke functie gesolliciteerd maar werd toen te verstaan gegeven dat het echt een HBO functie betrof (field service engineer marietieme elektronica/installaties). Ik heb een vooropleiding MK-AEC, later ook nog Sterkstroom en dik 20 jaar ervaring in de zware industrie en scheepvaart met een korte uitstap naar de voedselindustrie.

En dat is iets wat mij veel vaker opvalt tegenwoordig, wat voorheen MBO 3/4 of MTS functies waren wordt nu steeds vaker MBO+ of HBO gevraagd. En sommige bedrijven hanteren dat ook nog eens als keiharde criteria. Wanneer je dan inhoudelijk kijkt naar de functie blijkt het niets meer of minder te zijn dan een functie van storingsmonteur die af en toe in een plc moet koekeloeren en kleine projectjes doet.

Wat ik mij dan afvraag is of de niveaus dan zo ver zijn afgegleden de laatste jaren? Wij leerden bij de AEC (elektronica niveau 4) nog printen ontwerpen, storingzoeken op componentniveau, kostenramingen maken, projectmatig werken, meet en regeltechniek, bedrijfskunde, ICT, programmeren (x86, ARM, PLC).

In mijn laatste jaar daar begon men met het samenvoegen van de verschillende E en M-opleidingen wat uiteindelijk leidde tot nog slechts 3 opleidingen: Werktuigbouw, Mechatronica, Sterkstroom. Als ik nu zie wat sommige mensen als projectje moeten uitvoeren voor hun HBO-opleiding industriële automatisering denk ik "goh dat deden wij op het mbo destijds ook tijdens onze stage".

Nogmaals ik ben alweer een tijdje de schoolbanken uit, wel met regelmaat cursussen, seminars en masterclasses gevolgd en ben mij nu aan het oriënteren op een HBO-opleiding in deeltijd, maar ik vraag mij af of dat naast een titel ook iets gaat doen voor mijn huidige kennis.

Op 11 juni 2022 22:22:32 schreef High met Henk:
Ze beseffen niet dat ze daarvoor eerst ervaring op werkvloer moeten hebben.

Ze... de studenten.

Maar ook de scholen gedragen zich alsof ze denken dat je iemand kan opleiden tot manager zonder dat die persoon enige vakkennis heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik heb ook het idee dat het niveau van opleidingen achteruit holt.Dat kan haast ook niet anders, met het beleid van de regering tegenwoordig. Er zijn ook steeds meer mensen die niet kunnen lezen en schrijven, dat is schrikbarend..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Wat ik mij dan afvraag is of de niveaus dan zo ver zijn afgegleden de laatste jaren?

Ja. Ik heb een paar jaar geleden zijdelings nog wat met wat HBO-afstudeerders te maken gehad. Waar zij met 4 studenten de grootste moeite hebben om hun project rond te krijgen (want er zijn op internet geen voorbeelden te vinden en we weten niet hoe het moet), denk ik... dit ligt niet hoger qua niveau dan een praktisch tentamen in mijn VWO tijd (zonder internet...).
De student kun je het denk ik niet kwalijk nemen. De school deels. Maar die moet wel mee, want anders halen ze hun quotum niet en is het 'een slechte school'. Maar een deel ligt ook aan 'van huis uit' en wat tegenwoordig 'basisschool' heet.

Overigens heeft er bij mij nog nooit iemand naar enige papiertje gevraagd in de tijd dat ik nog loonslaaf was. Het ligt misschien aan de lijn van werk, maar het verhaal was altijd... overtuig hen dat je in staat bent de functie te doen. Vaak werd er om 'HBO of universitair nivo' gevraagd. Binnen 5 minuten heb je wel een redelijke indictie of iemand daarbij in de buurt komt of niet - de manier van denken.

Er zijn ook steeds meer mensen die niet kunnen lezen en schrijven, dat is schrikbarend..

En over correct Nederlands schrijven hebben we het dan maar niet eens... :(

Maar ook de scholen gedragen zich alsof ze denken dat je iemand kan opleiden tot manager zonder dat die persoon enige vakkennis heeft.

Waarop we dan toch weer terug komen bij wat ik al jaren roep: laat dat papier maar zitten, het zegt niks. De manier waarop iemand uit z'n ogen kijkt zegt veel meer.

High met Henk

Special Member

@dominic: mail me even via mijn website (Gmail account zit vol)

Wellicht is het wat voor je.

@rew: dat is wat de overheid wil in de opleiding.
En helaas echoot dat door. Veel docenten kennen het vak zelf niet goed genoeg.. (de uitspraak: those Who can, do. Those Who can't teach geldt helaas steeds vaker. De schoolboeken lezende krijg je ook de indruk dat de auteurs de beschreven techniek zelf niet begrepen...

Ik vond de boeken echt zwaar triest op niveau 3 en 4 qua software en automatisering hardware.. Gebruikte ze als docent ook nauwelijks. Sensoren was goed te doen.
Paneelbouw, plc of microcontrollers qua software was niet bruikbaar.

Elektronica was deels te doen, maar als je dingen wilde combineren werd het drama.
Gelijkrichter wel uitgelegd, maar de 3F variant niet.
Etc..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 12 juni 2022 19:45:07 (79%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???