E-Bike e bliksem?

Dok

Golden Member

Hier een e-bike die zonder accu en lader zit. De lader en accu zijn door bliksem stuk gegaan waarbij we niet weten of het spul in de fiets zat.
Is er een mogelijkheid om de controller te controleren of die het doet zonder direct voor veel geld een accu-pack te kopen.
Het ding wil 48V zien.
Het is een Fischer em 1922
Plaatje geleend van het internet.

[Bericht gewijzigd door Dok op zaterdag 18 juni 2022 07:23:25 (12%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Misschien eerst even checken/uitzoeken wat de controller aan signalen nodig heeft om op te starten.
Uitzoeken hoe controller communiceerd met accu pakket.

Voor de 48Vdc kijken of je een labvoeding kan lenen.

Kan je er geen verzekeringswerk van maken ?

Dok

Golden Member

De controller zit onder in de/Bak/beugel waar de accu ingezet wordt.
Het ding heeft twee pennen plus en min waar de accu opzit.
Owja, het ding kwam zonder accu en lader.

[Bericht gewijzigd door Dok op zaterdag 18 juni 2022 08:48:44 (14%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Zit er niets tussen zelf knutselen of een nieuwe accu kopen?
Naar een dealer, vragen of men een gebruikte accu een dag(deel) op zicht kan krijgen voor een enkele test, kijken of er geen gelijke systemen met een andere sticker in de buurt zijn, etc.

Jinny

Golden Member

Dingen willen tegenwoordig nog wel eens hun eigen accu kunnen herkennen.
Geen idee of dat hier ook zo is, maar in dat geval is een leenaccu geen werkend alternatief ivm met 'aanmelden'....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb een elektrische fiets gekocht "zonder accu en lader". Nouja de accu zou kapot zijn en zat er nog in....

Ik heb ondertussen een nieuwe controller gemonteerd, de accu verwijderd en fiets nu twee dagen met een accupack op de baggagedrager.

Het plan is om vandaag een nieuw accupack samen te stellen uit een aantal tweedehands cellen (gratis = kosteneffectief. :-) )

Je mag m'n reserve-accupack wel even lenen om te proberen...

Maar goed. Bij mijn fiets was het zo dat de controller met de accu babbelt om te weten te komen of dat een echte is. Zodra er een niet-echte accu gedetecteerd wordt (of niet gecomuniceerd kan worden) dan weigert hij dienst. Ik heb er dus direct een andere controller op gezet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dok

Golden Member

Als er op jouw accu 48V op de klemmen staat dan lijkt me dat zeker de moeite om te proberen.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Neu... Ik heb maar 32V o.i.d. Oh, wacht! Ik heb m'n eigen controller geprogrammeerd om dat OK te vinden. Als je accu nominaal 48V is, dan zal ie "12S" zijn. Dan kunnen we uitrekenen wat ie minimaal, lang in het midden en maximaal: 12 * (3.0, 3.7, 4.2) = (36, 44.4, 50.4).

Dus onder de 40V moet jou controller roepen: "Accu leeg! Sorry". Even vergeten dat het veel meer uitmaakt als je niet je eigen motorcontroller gebruikt. Ik had zoiets van: "voor een eerste test maakt het me niets uit", Al gaat ie maar 15km/u op de "te lage" spanning, dan vind ik het best. In de praktijk wil ie "harder dan ik wil" op 32V....

edit: Ehh. Ik heb een 64V accu gesloopt en daar 4x een 16V accu van gemaakt. Die kan ik combineren tot de 32V accu waar ik nu mee fiets, maar ook tot een 48V accu. Maar dat moet wachten totdat ik een nieuwe accu heb. Ik ga nu naar de plek waar de materialen voor dat plan zijn....

Update: "My first battery pack" is aardig aan het vorderen. Maar nog niet kunnen inbouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Bij motor in het achterwiel zijn er fietsen die de remenergie terugleveren naar de batterij. Hier ook die van Trek met een 48V batt en een lader van 26V.

Ja, in mijn huidige opstelling maak ik daarvan gebruik. Afremmen voor een stoplicht? Gewoon rest-energie weer de accu in!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Op 18 juni 2022 12:17:41 schreef rew:
Als je accu nominaal 48V is, dan zal ie "12S" zijn.

Mijn Trek accu al open gehad, want er liggen 39 cellen klaar om ze te vernieuwen. 48V is 13 in serie hier.

Op 18 juni 2022 09:30:37 schreef rew:
Zodra er een niet-echte accu gedetecteerd wordt (of niet gecomuniceerd kan worden) dan weigert hij dienst. Ik heb er dus direct een andere controller op gezet.

Wat voor controller heb je gebruikt ?

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/