MUX-DEMUX systeem

mel

Golden Member

En het is een schoolvraag. Dus we gaan lekker niet de antwoorden voorzeggen,.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Vraagjes. Hopelijk helpen die om tot het juiste antwoord te komen.

Wat is de eenvoudigste multiplexer?
Hoeveel selectie-ingangen heeft ie?
Hoeveel data ingangen heeft ie?
Hoeveel uitgangen heeft ie ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juni 2022 07:13:12 schreef mel:
Begin eerst eens met de binaire code op te schrijven, en decimaal er achter zette3n. En tel de bits.
hint: bij ieder bitje meer verdubbelt het aantal mogelijkheden..

Bedankt (:

Op 20 juni 2022 07:38:52 schreef High met Henk:
Ik denk dat TS de volgende vragen heeft:

Hij heeft een 32 kanaal multiplexer en demultiplexer
Vraag A: hoeveel selectie ingangen zijn er nodig?
Vraag B: hoeveel data ingangen heeft de multiplexer?
Vraag C: hoeveel data ingangen heeft de demultiplexer?
Vraag D: hoeveel aders heeft de kabel nodig?

Voor vraag A: is er eigenlijk al een antwoord gegeven.

Voor vraag B: zit het antwoord in de vraag

Voor vraag C: vraag ik me af of er in of uitgangen gevraagd worden. EDIT ik denk ingangen inderdaad, (antwoord heeft u al gegeven)

Voor vraag D: is Adress lijnen + data lijnen. Het aantal Adress lijnen is gelijk aan het aantal selectie ingangen op de mux /demux. EDIT: m.a.w. een optelsom van hierboven gegeven antwoorden (ik vertel niet welke u op moet tellen). Als u het goed doet, moet er ook een GND lijn getrokken worden op het moment dat ze aan een seperate voeding hangen, maar ga er even vanuit dat men dat buiten de scope laat

Kleine opmerking dat de selectie steeds vaker via een bus op zich loopt: i2C o.i.d.

Succes: ik denk dat u het wel snapt namelijk als ik uw laatste post zie.

Op basis van die post kunt u de vragen beantwoorden.

EDIT:
Ik vindt de vraag qua inhoud niet zo ingewikkeld, maar de vraagstelling maakt het ingewikkeld hier! Wellicht komt dat door de vertaling van TS??

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-d86c0d959f0d360ae827f61eed85629…

Bedankt heeft me geholpen (;
Heb het uiteindelijk begrepen (:

Op 20 juni 2022 09:38:03 schreef blackdog:
Hi,

Wat ik regelmatig merk op dit forum is, dat het dus heel moeilijk is goede vragen te stellen als je de materie niet goed genoeg onder de knie hebt.
Het structureel vragen stellen ook als je de materie niet snapt moet je ook leren, ik vraag mij af of dit wel voldoende ter spaken komt in de moderne educatie...

High met Henk geeft een mooi lijstje om 7:38 geplaatst, waar de juice wrld eigenlijk mee had kunnen beginnen, maar als je de kennis ontbreekt is dat natuurlijk lastig.
Ik denk dan ook direct, hoe wordt de MUX/DE-MUX aangedreven?

Het helpt als de juice wrld op b.v. ruitjes papier een "nette" tekening maakt(ja ik ben oud :-) ) mag natuurlijk ook een nette tekening zijn via een CAD pakket.
Liever geen Spaghetti tekening en lineair van links naar rechts opgebouwd, dat leert de tekenaar het meestal ook beter begrijpen :-)

Ook is het handig om te weten of de MUX/DE-MUX bi-directioneel is en/of de data moet worden gelatcht.

Groet,
Bram

Neen hoor ik leer bij van jullie (:
Dat is natuurlijk wat ik wil
bijleren (:
En wat u nu zegt is idd waar.
We hebben dit leerstof al heel lang geleden nog gezien begin van het jaar maar ik had gisteren examen van dit.
Daardoor dat ik wat in de war was van dit vraag.
maar uiteindelijk weet ik het nu en zal het niet vergeten.
btw. U bent niet oud hoor xD ( ik schrijf liever op papier daarmee leer je heel wat meer (: )

ps. Ik heb net ook iets bijgeleerd op altijd een structuur op te bouwen dat was me nooit zo aangeleerd.

mvg
Hassan S.

Op 20 juni 2022 07:38:52 schreef High met Henk:
Ik denk dat TS de volgende vragen heeft:

Hij heeft een 32 kanaal multiplexer en demultiplexer
Vraag A: hoeveel selectie ingangen zijn er nodig?
Vraag B: hoeveel data ingangen heeft de multiplexer?
Vraag C: hoeveel data ingangen heeft de demultiplexer?
Vraag D: hoeveel aders heeft de kabel nodig?

Voor vraag A: is er eigenlijk al een antwoord gegeven.

Voor vraag B: zit het antwoord in de vraag

Voor vraag C: vraag ik me af of er in of uitgangen gevraagd worden. EDIT ik denk ingangen inderdaad, (antwoord heeft u al gegeven)

Voor vraag D: is Adress lijnen + data lijnen. Het aantal Adress lijnen is gelijk aan het aantal selectie ingangen op de mux /demux. EDIT: m.a.w. een optelsom van hierboven gegeven antwoorden (ik vertel niet welke u op moet tellen). Als u het goed doet, moet er ook een GND lijn getrokken worden op het moment dat ze aan een seperate voeding hangen, maar ga er even vanuit dat men dat buiten de scope laat

Kleine opmerking dat de selectie steeds vaker via een bus op zich loopt: i2C o.i.d.

Succes: ik denk dat u het wel snapt namelijk als ik uw laatste post zie.

Op basis van die post kunt u de vragen beantwoorden.

EDIT:
Ik vindt de vraag qua inhoud niet zo ingewikkeld, maar de vraagstelling maakt het ingewikkeld hier! Wellicht komt dat door de vertaling van TS??

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-d86c0d959f0d360ae827f61eed85629…

Heel erg bedankt om me dit zo breed uit te leggen.
Denk dat ik door deze post het meeste heb begrepen.
Ik waardeer dit heel veel (:
Bedankt voor de tijd die u ingestoken hebt (:

Op 20 juni 2022 09:46:16 schreef MGP:
Moeilijk als je de achtergrond van de lessen niet kent maar je kunt het zelf eens gaan opzoeken als je de datasheets van een 74ls150 en 74ls154 eens bestudeert.
De vragen lijken mij juist gesteld.

We hebben dit nooit geleerd....
van kanalen ofzo

Op 20 juni 2022 10:11:33 schreef mel:
En het is een schoolvraag. Dus we gaan lekker niet de antwoorden voorzeggen,.. :P

Uhm dit was een fout die ik op een toets had die tijdens de examen ook ging komen.
Daardoor dat ik het vroeg...

Op 20 juni 2022 10:33:51 schreef rew:
Vraagjes. Hopelijk helpen die om tot het juiste antwoord te komen.

Wat is de eenvoudigste multiplexer?
Hoeveel selectie-ingangen heeft ie?
Hoeveel data ingangen heeft ie?
Hoeveel uitgangen heeft ie ?

Bedankt (:

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

okee, uw beleefdheid siert u, bravo!
Maar laat nu eens weten
* welke uw antwoorden zijn
* hoe ge daartoe gekomen zijt

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

We hebben dit nooit geleerd....
van kanalen ofzo

Had je dat beter niet gelijk kunnen vragen?

Een 32 kanaal multiplexer is eigenlijk gewoon een veel standen schakelaar met 32 standen waarbij de positie van de standen is gecodeerd in een binair getal.
En elke stand is elektrisch volledig gescheiden van de andere standen en dat heet in een multimpexer dan een kanaal. Er zijn dan 32 elektrisch van elkaar gescheiden kanalen.
Een 32 kanaal multiplexer heeft 32 kanalen in en 1 kanaal uit. Een demultiplexer is precies andersom en gaat van 1 naar 32. Er zijn ook multiplexers die niet richting gevoelig zijn en kun je voor beide gebruiken.

Hier onder een 12 standen schakelaar wat je ook kan beschouwen als een 12 kanaal multiplexer/demultiplexer.
De buitenste ring zijn de 12 kanalen en de middelste pin is dan waar het uitkomt.
https://dutchrfshop.nl/757-large_default/12-standen-schakelaar.jpg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en dan draaien die twee schakelaars perfect gelijk ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
harry64

Golden Member

Overigens heel vroeger een keer een constructie tegengekomen waar de standenschakelaar middels een ketinkje aan een potmeter was gekoppeld. Die potmeter leverde een spanning aan een drietal soort uaa170 die de demux van de standenschakelaar deed middels cmos 1to16 analoog cd4066's . twee voor signaaldeling en één voor standendisplay.

benleentje

Golden Member

Op 21 juni 2022 21:16:33 schreef big_fat_mama:
... en dan draaien die twee schakelaars perfect gelijk ...

Wat heeft dat met een multiplexer te maken? IK probeerde enkel het begrip kanaal uit te leggen en wat een mulitplexer is.

IK had het niet over een gesynchroniseerde multiplexer met demultiplexer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 21 juni 2022 20:16:15 schreef juice wrld:
[...]

We hebben dit nooit geleerd....
van kanalen ofzo

Wilde ik maar zeggen dat er verschillende mogelijkheden zijn om een multi-demultiplexer te maken en dan het is moeilijk om een goed antwoord te geven als we niet weten in welk stadium uw kennis hierover zit.
Ik zou naar een controller grijpen maar als je er nog niks over geleerd hebt zijn TTL ic's en aanverwanten het beste te begrijpen via de datasheets.
Er zijn hierover ook Youtube video's te bekijken.

LDmicro user.