Tefal optigrill GC722D16 gaat heel soms aan

Hoi,
Ik heb een Tefal optigrill GC722D16 welke heel soms aan gaat wanneer je hem inschakelt.
Ik heb geen schema van het geheel.
Hij heeft een voeding bestaande uit een viper 16L deze lijkt ok en geeft 24V
En IC (U3) geeft 5V.
Verder zijn er denk ik een 3tal sensoren.
Een 2tal welke gelijk zijn als warmte sensor en meten beide 290kΩ
Verder nog een klep sensor welke varieert bij open bijna gesloten en gesloten.
Verder zit er een microprocessor (U2) een pic16F1939 44pin
Wat kan hier misgaan dat hij niet het programma start?
Wie helpt mij?

Mvg
Harrie

Arco

Special Member

Ik heb een Tefal optigrill GC722D16 welke heel soms aan gaat wanneer je hem inschakelt.

Ik neem aan dat je bedoelt dat 'ie aan gaat bij het insteken van de steker in het stopcontact?
(dat 'ie aan gaat bij inschakelen lijkt me niks mis mee, en juist wenselijk/de bedoeling... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijkt me sterk dat ik zonder stekker in het stopcontact die 24V en 5V meet
Apparaat heeft geen batterijen
Dus ja als ik on/off knop indruk start het programma normaal wat hij heel soms doet

Je omschrijving is vaag. "Soms aangaat", moet dat niet zijn: bij het op de start drukken lukt het maar af en toe dat hij ook werkelijk start?

1. Als hij bezig is, valt hij dan uit? Als je bv met het aparaat beweegt, open doet, draden beweegt, print beweegt/plooit......

2. Heb je de starttoets uitgemeten? Het circuit dat naar de uP gaat? Geen onderbreking v starttoets naar uP... Hetzelfde met klepsensor. Tot aan uP meetbaar?

3. Is er een correlatie met handeling en wel starten? Bv: de grill een paar keer open doen...harder duwen? Duw je wel lang genoeg?

4. Wat gebeurt er bij open en bijna open? Start hij dan (bij normale werking)(om een verband met open schakelaar te vinden)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juni 2022 17:03:07 schreef EricN:
Je omschrijving is vaag. "Soms aangaat", moet dat niet zijn: bij het op de start drukken lukt het maar af en toe dat hij ook werkelijk start?

1. Als hij bezig is, valt hij dan uit? Als je bv met het aparaat beweegt, open doet, draden beweegt, print beweegt/plooit......

2. Heb je de starttoets uitgemeten? Het circuit dat naar de uP gaat? Geen onderbreking v starttoets naar uP... Hetzelfde met klepsensor. Tot aan uP meetbaar?

3. Is er een correlatie met handeling en wel starten? Bv: de grill een paar keer open doen...harder duwen? Duw je wel lang genoeg?

4. Wat gebeurt er bij open en bijna open? Start hij dan (bij normale werking)(om een verband met open schakelaar te vinden)

Klopt, maar in nog geen 5% van de gevallen start hij

  1. Hij valt in die gevallen nooit uit
  2. Nu heb ik de starttoets uitgemeten tot uP
    3 toetsen, Starttoets, Froozen en P1 zijn gemeenschappelijk
    geven een nivo van 0V, 2,5V en 3,4V respectievelijk bij indrukken anders 5V
    Klepsensor meet aan uP in open tot 10° 5V daarna snel dalend naar 700mV
  3. Ik kan geen relatie vinden met handelen door harder duwen, open en dicht, lang duwen
  4. Bij een hoek van 90° [open stand] is de weerstand 1k3Ω dat blijft zo tot 10°dan gaat hij naar 7k9Ω en bij een hoek van 0° [gesloten stand] is de weerstand 8k2

Als hij bij toeval wel opstart

20220624.mp4

Mss geen netsynchronisatie?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zag op pin 9 wel een 50 Hz blok spanning
Geen idee of je dat met netsynchronisatie bedoeld

Is pin 9 dan te volgen tot aan de netspanning? Optocoupler of indien niet galvanisch gescheiden resistief.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb het filmpje bekeken.

Mss nog een recapituleren.

Je schrijft dat je hem maar soms aan krijgt.
Als hij aan gaat kan hij dan gebruikt worden?
Of blijven de ledjes knipperen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee geen knipperende liedjes.
Ik kan dank een programma kiezen daarna OK en dan gaat het bakprogramma aan het werk en wordt de warmtespitaal warm.
Hij is niet van mij dus ik heb geen bakproogramma doorlopen maar ik denk dat dit wel goed gaat.

Op 24 juni 2022 18:20:34 schreef ZeHa:
Nee geen knipperende ledjes.
Ik kan dan een programma kiezen daarna OK en dan gaat het bakprogramma aan het werk en wordt de warmtespitaal warm.
Hij is niet van mij dus ik heb geen bakproogramma doorlopen maar ik denk dat dit wel goed gaat.

Een vraag
Zou ik op pin31 RA6 (osc2) of pin30 (osc1) geen clock impuls moeten zien
Hier zit een condensator en weerstand dus geen x kristal
En wat gebeurt er als ik de MCLR (reset) even laag maak?

RA6 en 7 zijn programmeerbaar. Als het als wat anders benoemd is dan gebeurt er daar weinig. Wat er daar geprogrammeerd is is niet te achterhalen. De grootte vd condensator doet me vermoeden dat het niet als clock benoemd staat.

MCLR naar beneden trekken altijd even nakijken of er niets de pin hoog houd wat stuk zou gaan door een sluiting naar de massa te maken. weinig waarschijnlijk maar altijd dubbel checken. De reactie moet dan een "boot up" zijn net zoals hard reset. Verwacht weinig verbetering maar in zulke situaties is het gekste nog zo gek niet.

Ik vraag me ook af gezien de 5/20 of het iets met timing kan te maken hebben? Ergens in een sequentie op het juiste moment een puls geven. Een bedenking/mijmering. D rest hebben we reeds afgevinkt (fout in vaststelling daarbuiten gelaten)(aantoets, aantoetscircuit, positiesensor)

Al iets met pin 9 vastgesteld? Gaat deze naar het net?
Al iets vastgesteld over de kleppositie ivm aanzet weigering? Gaat hij nog steeds 5/20 aan als hij bv open staat?
Al iets van correlatie gevonden met mechanische belasting, print licht plooien of overal eens op drukken in combinatie met aanzetten?
Thermische reactie? Haardroger of na lange opwarming dat het beter gaat?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Pin9 en pin8 gaan naar een weerstand van 1meg
Welke aan het net zit aan de L
De spanningsvorm is zo

Nu is er helemaal geen start meer, wel 60 keer geprobeerd
Met de warmte sensors lijkt niks mis
Als je deze verwarmt schiet de weerstand richting lage weerstand
Met een reset gebeurt helemaal niets, zie wel de spanning van 5 naar nul gaan.
Het buigen en wringen op de print heeft ook geen invloed.
Ik denk dat ik het maar opgeef.
Of even laten bezinken.
In ieder geval dank voor je hulp

Je hebt het mis begrepen. De warmte vraag betreft niet ntc sensor of drg. Een defecte elektronica durft wel eens reageren op temperatuursverandering. Een slechte mkt wordt bv slechter bij warmte daar een elco dan weer beter wordt. Halfgeleiders of slechte printbanen durven hier ook op te reageren. Waarom deze voorstellen? De uP met zekerheid als dader aanduiden of deze vervangen zijn haast onmogelijk dus rest er nog eleminatie.

Het is dus de bedoeling de print een koud te maken of heet om te kijken of er betering of verslechtering zit in de prevalentie.

Bij reactie kun je dan gaan zones onder handen nemen.

By the way. Wel al grondig/puik werk geleverd. Top.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

eens doorsolderen op het primaire deel met de viper kan zat zijn hier. anders heb je kans dat de viper gaar is. dat niet starten en uitvallen met temperatuur wisselingen is een typisch ding met die ic's. vooral de lnk en tny reeks hebben er last van. pas nog bij een miele koelkast gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat klopt maar TS zit met een ander probleem

@ZeHa: heb je je scoop al op de 24 en 5v gezet? Rimpel? Spikes?...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb geen scheidingstrafo dus ik durf mijn oude scoop niet te gebruiken ( de nul zit hier aan primaire massa)
Met mijn fnirsi zie ik heel even een rimpel van 20mV 100Mhz maar ik betwijfel of dit betrouwbaar is
Ik heb het viper ic, diode en inductie doorgesoldeerd maar geen succes

Nee. Voeding is het niet dan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?