Aansluitingen Wisselstroom dynamo

Hoi jongens, ik heb een defecte 220v generator omgebouwd naar een generator die 24 volt kan laden met een 24v wisselstroomdynamo.
Hij werkt al wel maar ik heb wat vragen over de aansluitingen.
Hij laad al bij, dit terwijl de L en de R nog niet aangesloten zijn,
L zou van het controlelampje zijn, maar wat ik er nog van weet is dat het controlelampje vroeger na het contact positief kreeg en via de dynamo negatief tot die stroom begint te geven, echter laad hij nu zoal bij enkel met de positief en de negatief aangesloten.
Waar moet de R eigenlijk aangesloten worden en de L van het lampje zal in dit geval niet meer dienen om het veld te bekrachtigen.
Iemand die hier meer kaas van gegeten heeft als ik?

Ps: de generator was een spiksplinternieuwe maar had bij iemand jaren in de schuur gestaan, dus geen waarborg meer, in de fabriek heeft iemand een schroefje laten vallen dat uiteindelijk tussen de stator en de rotor terechtgekomen is, dus de motor is gewoon nieuw. De rest onherstelbaar, vandaar de ombouw.

Voor alle duidelijkheid, de aandrijfmotor drijft nu in plaats van een 230volt generator een 12 of 24 volt auto alternator aan? plaats eens foto's.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Klopt inderdaad, ook de dynamo is nieuw.

De R is de voeding van de ingebouwde regelaar, en zit na het contactslot en voor het laadlampje. De L zit na het laadlampje.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik heb dus van de positieve een draad naar een schakelaar gelegd en dan van de schakelaar naar de R, als ik dan meet tussen de L en de massa meet ik 3,5 volt, dus oude controlelampjes kan ik vergeten.
Zet ik de schakelaar af dan valt die 3,5 volt weg, het maakt niet uit of ik er voor deze test 12 volt of 24 volt aansluit, kan daar dan gewoon een diode aan?
Alvast dank voor de info, ben een stuk vooruit nu al.

een moderne wisselstroom dynamo heeft een externe 12 of 24V voeding nodig voor de dynamo stroom gaat leveren. er moet eerst een veld worden opgebouwd uit externe voeding. als je iig een gewone dynamo hebt, geen canbus geregelde. via het dynamo lampje op het dashboard bouwt het veld normaal op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juni 2022 21:17:43 schreef denandere:
als ik dan meet tussen de L en de massa meet ik 3,5 volt, dus oude controlelampjes kan ik vergeten.

Dan staat er tussen de 24V en 3,5V zo een 21,5V, meer als voldoende om het lampje te laten oplichten . Neem een lampje van 3 Watt , hoger vermogen vindt de regelaar niet zo leuk .

testman, die veldbekrachtiging was vroeger inderdaad via het controlelampje, deze nieuwe dynamo begint al met laden als enkel de + en de - aangesloten zijn, het controlelampje is hier dus niet nodig, ik heb dat getest en van zodra de motor loopt laad deze bij (15 amp).
Ik wou enkel er een controlelampje bijhebben, dus als ik dan nog eens extra van de + naar een schakelaar ga en van de schakelaar (contact dus) naar de R dan meet ik met de schakelaar op 3,5 volt tussen de massa en de L.doe ik de schakelaar uit dan valt ook die 3,5 volt weg, dus denk ik dat daar normaal een led als controlelampje zou moeten zitten, dat het veld aangestuurd wordt door het controlelampje over het contact is dus blijkbaar verleden tijd, ik weet het niet ik vind het alleen wat vreemd.

Normaal voor deze dynamo is dat de R aan het kontaktslot zit en de L aan het controlelampje. Dat het lampje nu werkt zonder R komt door het remanent magnetisme. Het remanent magnetisme verdwijnt gedurende verloop van tijd. Dus als de dynamo lange tijd niet gebruikt wordt heb je de R nodig om hem weer aan de praat te krijgen.

jerdijk, ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, ik ga van de positief naar een schakelaar, het contactslot dus normaal, vandaar ga ik naar de R als ik dan meet tussen de massa en de L op de dynamo dan meet ik 3,2 a 3,5 volt.
Dit is ook een nieuwe dynamo waarbij het veld niet meer bekrachtigt wordt door het veld spanning te geven via het controlelampje.

jerome

Golden Member

Nee, jij begrijpt het precies niet goed. L meet je niet naar massa, maar naar +. Je meet dan ong 21V, en dat wordt de voedig voor het 3W controlelampje. Als de alternator in (goede) werking is dooft het lampje omdat de D+ dioden + op L zetten. Het lampje krijgt dan + aan beide kanten en dooft.

oké bedankt, ik probeer het uit en laat nog iets weten.

jerome, de spanning die je zegt klopt, echter wanneer ik dan een controlelampje zet tussen de plus en de L van de dynamo, dan brand het altijd, ook als de schakelaar uit staat, met de schakelaar uit brand het wel harder dan met de schakelaar op, ik vind ook helaas nergens een schema van hoe dat ding eigenlijk aangesloten moet worden.

Fantastisch, nu begrijp ik het ook, het lampje EN de R moeten samen aan de schakelaar, niet enkel de R.

Alles werkt nu, alleen kan ik hem niet aangetrokken krijgen met het contact op, dus eerst de motor starten en dan de schakelaar pas om.
Werkt zeer goed, bedankt allemaal voor de hulp.