Goedemiddag allen,
ik heb een voertuigje waar eerst 4x12V loodaccu's in zaten maar nu onbedoeld naar een 1x48V LiIon sealed paket is omgebouwd. Diegene die dat heeft omgebouwd had er geen erg in gehad dat er ook 24v van de oude loodaccu's werd gebruikt voor een pompje.
Het LiIon paket wordt niet omgewisseld, die ruzie heb ik verloren. De pomp omwisselen voor 48v kost bijna 1000euro dus dat wordt hem ook niet.
Nu heb ik zo'n potted 48VDC naar 24VDC convertor blokje er tussen geplaatst. Op zich prima want het zit in een voertuig en het wordt allemaal nat en vuil. Toch gebeurt er iets vreemds. Bij het inschakelen van het startrelais van de pomp komt het relais zo af en in toe niet goed in. Het blijft dan klepperen / schakelen. Ook een ander hulp relais (van de uitgang) doet dit dan. Als ik de pompschakelaar loslaat en het nogmaals probeer dan op een gegeven moment "pakken" de relais en werkt alles als een zonnetje.
De pomp is 500W en de omvormer 720W. Mijn vermoeden is dat als de pomp aangaat de aanloopstroom te hoog is en dat daardoor de omvormer het niet trekt. Maar grotere omvormers waren er niet (in deze uitvoering). Mij is eerder uitgelegd dat meerdere van deze omvormers parallel niet werken. De uitgaande 24V wordt constant door de andere omvormers beinvloed waardoor uiteindelijk niemand het op 24V kan afregelen. Als ik het pompje op 2 loodaccu's aansluit werkt alles perfect.
Ziet iemand een oplossing hiervoor?
-simpel een condensator op de uitgang plaatsen?
-....?
Ik kan op dit moment helaas niet stromen en spanningen meten.
Allen alvast bedankt voor het lezen en meedenken.