Problemen met 24v omvormer

Goedemiddag allen,

ik heb een voertuigje waar eerst 4x12V loodaccu's in zaten maar nu onbedoeld naar een 1x48V LiIon sealed paket is omgebouwd. Diegene die dat heeft omgebouwd had er geen erg in gehad dat er ook 24v van de oude loodaccu's werd gebruikt voor een pompje.
Het LiIon paket wordt niet omgewisseld, die ruzie heb ik verloren. De pomp omwisselen voor 48v kost bijna 1000euro dus dat wordt hem ook niet.
Nu heb ik zo'n potted 48VDC naar 24VDC convertor blokje er tussen geplaatst. Op zich prima want het zit in een voertuig en het wordt allemaal nat en vuil. Toch gebeurt er iets vreemds. Bij het inschakelen van het startrelais van de pomp komt het relais zo af en in toe niet goed in. Het blijft dan klepperen / schakelen. Ook een ander hulp relais (van de uitgang) doet dit dan. Als ik de pompschakelaar loslaat en het nogmaals probeer dan op een gegeven moment "pakken" de relais en werkt alles als een zonnetje.
De pomp is 500W en de omvormer 720W. Mijn vermoeden is dat als de pomp aangaat de aanloopstroom te hoog is en dat daardoor de omvormer het niet trekt. Maar grotere omvormers waren er niet (in deze uitvoering). Mij is eerder uitgelegd dat meerdere van deze omvormers parallel niet werken. De uitgaande 24V wordt constant door de andere omvormers beinvloed waardoor uiteindelijk niemand het op 24V kan afregelen. Als ik het pompje op 2 loodaccu's aansluit werkt alles perfect.

Ziet iemand een oplossing hiervoor?
-simpel een condensator op de uitgang plaatsen?
-....?

Ik kan op dit moment helaas niet stromen en spanningen meten.

Allen alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Sine

Moderator

Dat klinkt inderdaad alsof de stroom te hoog is voor de omvormer.

Wellicht is de omvormer ook een betere constructie dan voorheen, 24V aftakken tussen cellen zorgt voor ongelijke ontlading wat weer slecht is voor de accu's

@Sine, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk dat die ongelijke belasting van het accu pakket in het verleden niet ideaal was. Maar omdat het aantal Coulomp / kwh wat de pomp eruit trok in vergelijking met de rijmotor zeer gering was maakte dat weinig uit. 's Nacht laadde alles ook uit weer prima op.
Die omvormer /step down convertor is ook geen slecht idee. Maar toch lijkt het erop dat de bijna 50% overcapaciteit niet de inschakelpiek kan hebben.

Heb je misschien ook een oplossing?

Voldoende draaddikte, zo kort mogelijke bedrading en zeer goede verbindingen kunne soms net genoeg uitmaken. Verder kan je nog een klep bij de pomp zetten, de pomp heeft dan met de klep dicht niets te verplaatsen en zal gemakkelijker aanlopen. Wel wat omslachtiger, maar misschien een uitkomst.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Arco

Special Member

Heb je al geprobeerd eerst de omvormer aan en daarna pas de pomp?
(veel schakelende voedingen en omvormers vinden opstarten onder zware belasing niet leuk...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

2 stuks 720W voedingen parallel schakelen middels 2 dikke diodes ?

Of laag ohmige weerstand in serie met de motor tijdens aanlopen en daarna overbruggen ?

Al eerder genoemd, klep dicht met aanlopen en daarna openen.

Betreft dit een type centrifugaal/waaier pomp ?

@Gerard: ik zou juist geen dikke, korte kabels tussen de converter en de pomp zetten; als die kabels wat langer en dunner zijn, helpen ze de aanloopstroom wat te beperken. De kabels tussen de accu en de omvormer moeten natuurlijk wel dik genoeg zijn, maar het scheelt dat de stroom daar maar de helft is t.o.v. de uitgang.

Een DC motor kan bij het opstarten zomaar 5x zijn nominale stroom trekken, en dat is blijkbaar wat te veel voor de omvormer. Een condensator op de uitgang zou kunnen helpen, maar dat zou een vrij grote condensator moeten zijn om genoeg verschil te maken. Aangezien het vaak wel, en af en toe niet werkt, zou ik dus de kabels iets langer en niet dikker maken dan nodig voor de nominale stroom, dat zou net genoeg kunnen helpen om die aanloopstroom te beperken dat het wel goed gaat.

Het is me niet duidelijk of je nu de ingaande 48V naar de converter schakelt, of de 24V tussen de converter en de pomp?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Mij is eerder uitgelegd dat meerdere van deze omvormers parallel niet werken. De uitgaande 24V wordt constant door de andere omvormers beinvloed waardoor uiteindelijk niemand het op 24V kan afregelen. Als ik het pompje op 2 loodaccu's aansluit werkt alles perfect.

Technisch kan het wel maar dan moeten de omvormers daarop wel gemaakt zijn op parallel te werken.
Stel dat de ene omvormer op 23V staat en de andere op 24V. Beide omvormer regelen dan prima hun spanning echter loopt er van af de 24V een stroom de 23V voeding in en sommigen gaan daarvan kapot. Ook als ze precies gelijk zijn kan er een stroom onbalans ontstaan waardoor de ene omvormer meer stroom moet leveren dan de andere.
Ook als ze er niet voor bedoelt zijn kan dat wel. Het moeten dan wel omvormers zijn waarvan je de uitgang goed kan instellen en je zet ze dan alle op exact dezelfde spanning. En dan van elke omvormer met een eigen draad vanaf de plus naar de pomp. De massa's mogen wel direct bij de voedingen gekoppeld worden en dan met 1 dikke draad.
Doordat elke omvormer met een eigen draad naar de pomp zit wat als een weerstand werk word de stroom onbalans ongedaan gemaakt. En ook a;s er toch een klein verschil in spanning zit zit het punt van koppelen pas op de pomp en levert dat geen probleem meer op, ook wederom door de weerstand van de draden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En een kleine loodaccu?

Als je die omvormer afregelt op een volt of 27 naar de motor en daar parallel een loodaccu zet van 20-60Ah ofzo dan zal die de opstartstroom wel voeden, en in normaal gebruik zal die omvormer de motor wel draaiend houden + die accu op pijl houden.

Die 2 loodaccutjes werken dan als buffer, met een condensator zou het ook kunnen maar loop je denk ik tegen inschakelstromen aan om die condensator vol te krijgen en je hebt een redelijke capaciteit nodig.

2 simpele startaccu's, zelfs 2 budgetdingen van 50 euro, lijken mij het probleem al wel te kunnen oplossen.

neem een batterypack van 6 18650 lithium Ion cellen in serie. Gebruik "heftige" 30A exemplaren. Gebruik dat als uitgangscondensator op de 24V omvormer.... Wel controleren dat de cellen niet leeggetrokken worden bijvoorbeeld als de pomp uitstaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juni 2022 18:06:56 schreef SparkyGSX:
@Gerard: ik zou juist geen dikke, korte kabels tussen de converter en de pomp zetten; als die kabels wat langer en dunner zijn, helpen ze de aanloopstroom wat te beperken. De kabels tussen de accu en de omvormer moeten natuurlijk wel dik genoeg zijn, maar het scheelt dat de stroom daar maar de helft is t.o.v. de uitgang.

Je hebt helemaal gelijk, ik dacht ook alleen maar aan de leidingen voorde converter, maar had dat er even bij moeten schrijven.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Beste @Gerard* , @Arco , @HD13 , @SparkyGSX , @benleentje , @DJSmiley & @rew ,

bedankt voor al jullie reacties.

Eerst voor alle duidelijkheid wat ASCII art.

LiIon 48v -> omvormer -> 24v -> pomp

De omvormer staat dus altijd aan!

Ik dacht dat er 4mm2 naar de omvormer ging over 1m-1.2m lengte. Met krimp verbindingen en gebout aan het LiIon paket.

Van de omvormer gaat er 6mm2 naar de pomp over 0.8m-1m lengte. Weer alles netje gekrompen.

In afwachting van de omvormer waren er tijdelijk twee kleine lood accus in serie geplaatst. Eigenlijk zoals @DJSmiley suggereert. Die accus moesten dan elke dag weer met een eigen lader opgeladen worden. Maar toen die accus er waren was er nooit een probleem met dat klepperen van de relais. Alleen kan ik niks afregelen aan deze omvormer. Het hele ding is in de epoxy gegoten. Het enige wat zou kunnen is nog een 24v naar 24v accu lader erbij kopen. Maar dat kost weer een hoop en er is weer is iets wat kapot kan.

@benleentje, deze omvormers (step down convertors) hebben maar 4 draden. + - 48V in en + - 24V uit. Er valt niks af te regelen.

Durft iemand een uitspraak te doen of een condensator in dit DC circuit uberhaubt zou kunnen werken? En als het werkt wat voor condensator?

Een aanloopweerstand zou misschien ook kunnen maar dan moet ik ook een 24VDC timer relais hebben en daar weer een behuizing voor ...

@HD13, extra kleppen of andere modificaties aan de pomp zullen lastig zijn. De pomp heeft zo weinig weerstand in het begin dat een bypass me op dit moment niet de oplossing lijkt. Als de pomp vanaf de loodaccus wordt gestart dan is er niks aan de hand. En de pomp gaat, als het misgaat, ook niet draaien want de relais beginnen direct te klepperen.

Graag hoor ik jullie suggesties.

Nogmaals dank voor het meedenken,

Wes

je schakelt de pomp dus direct met een flinke schakelaar op de 24V uit de omvormer? ik denk dat de omvormer dat niet zo leuk vind, een inductieve last die ineens word geschakeld en wrs ook over de piekstroom van dat ding heen gaat koststondig. een stukje dunnere draad tussen omvormer en pomp kan hier helpen om de piek wat te dempen. een condensator is maar de vraag, kan helpen maar dan heb je een grote nodig. wat weer het nadeel geeft dat die met aanzetten omvormer geladen moet worden wat ook een overload kan geven.

probeer eens een stuk dunnere of langere draad, werkt dat overbrug die draad als de pomp eenmaal draait..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2022 23:29:48 schreef netwes:
Beste @Gerard* , @Arco , @HD13 , @SparkyGSX , @benleentje , @DJSmiley

LiIon 48v -> omvormer -> 24v -> pomp

De omvormer staat dus altijd aan!

En de pomp dus ook? En je zegt iets over een relais wat klappert. Dat heeft hier niets mee te maken????

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

24Vdc timer relais,
https://www.rdae.nl/t40405-tijdrelais-24v-univ.html

Misschien eerst proberen pomp vertraagt in te schakelen ?

Deze gebruiken in combinatie met huidg relais.
Contacten van deze timer kunnen de pomp niet direct schakelen.

[Bericht gewijzigd door HD13 op donderdag 30 juni 2022 06:46:20 (30%)

benleentje

Golden Member

Op 30 juni 2022 06:32:44 schreef rew:
[...]En de pomp dus ook? En je zegt iets over een relais wat klappert. Dat heeft hier niets mee te maken????

Het zal wel Lion 48v -> omvormer -> 24v ->relais -> pomp zijn. En dan is het logisch dat het relais klappert.

Durft iemand een uitspraak te doen of een condensator in dit DC circuit uberhaubt zou kunnen werken? En als het werkt wat voor condensator?

Je hebt een 720W omvormer op 24V is dat 30A
Je pomp is 500W op 24V en dat is 21A. Als je een motor directinschakelt trekt dat een enorme piek. Eigenlijk is een motor die stilstaat gewoon bijna een kortsluiting. Die inschakelpiek is meestal zo rond 6x de nominale stroom. 6 x 21 = 126A.

Een standaard condensator gaat hier niet werken. Je condensator moet dan een stroom van 126 - 30 = 96A gaan leveren. Je kan daarmee uitrekenen hoe groot je condensator moet zijn maar ik weet niet precies hoe. Er bestaan wel condensator banken die kunnen werken maar dat is een stuk duurder als een accu plaatsen.

Je had het over 2 accu's die in serie stonden blijkbaar heb je die al die kan je gewoon achter de 24V omvormer plaatsen. Er vanuit gaande dat daar ca 24V uitkomt en niet 27V of meer want dat vind die accu niet fijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 juni 2022 16:01:08 schreef benleentje:
Je condensator moet dan een stroom van 126 - 30 = 96A gaan leveren. Je kan daarmee uitrekenen hoe groot je condensator moet zijn maar ik weet niet precies hoe.

Ik wel. :-)

I = C dU/dt.

is /de/ condensator formule.

Stel we accepteren een 4V spanningsval (dU = 4V). Stel de motor heeft 200ms nodig om op gang te komen. dt = 200ms. I heeft benleentje zojuist uitgerekend. Ik reken even met 100A.

We herschrijven de formule en invullen maar: C = I dt/ dU = 100A * 200ms / 4V = 5F.

Neem bijvoorbeeld 10 van deze in serie en je hebt 10F 30V:
https://nl.farnell.com/vinatech/vec3r0-107qg/cap-100f-3v-super-cap-rad… Het valt me alles mee dat je vooor onder de 100 euro klaar kan zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik mis even waarom dat relais in het 24V circuit moet zitten.
Ik denk ook daarbij dat die 1000eurie voor een 48V pomp een goed investment zou zijn geweest. :+

benleentje

Golden Member

Het valt me alles mee dat je vooor onder de 100 euro klaar kan zijn.

Ja dat valt me zeker mee. Zeg inclusief verzendkosten 100,-. Dat is vergeleken meteen geschikte accu wel 2x zo duur. Echter zal je die accu regelmatig moeten vervangen en zo een condensator houd het veel langer vol.

Toch zo het met 8 stuks van onderstaande ook moeten lukken. JE krijgt dan 8*3.8V = 30V en 3,75F voor 28 euro.
https://nl.farnell.com/vinatech/vel08203r8306g/lithium-ion-capacitor-3…

Ja het is een stuk minder dan de 5F die net was uitgerekend maar dan gaan we uit dat de omvormer echt max 30A kan leveren. Het lukt de omvormer nu soms ook om de motor te starten.

@Rew een lithium ion condensator is nieuw voor mij hebben die ook last van oververhitting en andere vervelende nadelen van de li-ion accu's? Ik las wel iets over veroudering van Li-ion anode.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.