Philips PM2534

Hoi, is er iemand bekend met plotselinge uitval van DC= en weerstand meting?

Arco

Special Member

Wat meer info is welkom (we zijn niet helderziend...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

bij een van zijn voorgaande typen was dan de schakeling rondom een dubbelfet vaak stuk. diverse meetstanden waren afhankelijk van 1 trap in de schakeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weet je welke dubbelfet dat zou kunnen zijn en is dat het enige wat mogelijk de geest heeft gegeven. Trouwens bedankt voor je reactie.

Heeft iemand nog een PH ON528 dubbelfet in een laatje liggen?

bij het voorgaande type was het dacht ik een bfq14. maar ik zou eerst uitmeten in dat trapje of daar je probleem ook zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 27 juni 2022 18:26:50 schreef HENK 1304:
Weet je welke dubbelfet dat zou kunnen zijn en is dat het enige wat mogelijk de geest heeft gegeven.

Hoe kunnen we dat van afstand nu zien wat er in jouw meter defect kan zijn. Er word niet gezegd dat de dubbel fet defect is enkel dat het rond die schakeling kan zitten. Maar dat wil niet zeggen dat het de enige plaats is waar een defect kan zitten, er kunnen ook meerdere defecten zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Klopt; het wordt ook steeds onduidelijker. VAC werkt ook niet. Sinds de kap eraf is, verschijnt op het scherm NC. En rond de dubbelfet meet ik bij de pootjes ten opzichte van elkaar bij de ene 3.6/3.8/0.19 VDC en bij de andere 3.8/3.6/0.18 VDC. Had ik eerst nog enig idee thans is het duister.

Arco

Special Member

Hij zit eventueel ook in de PM2517 (mocht iemand daar nog iets van hebben liggen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het wordt steeds leuker: NC betekent NoCal: instrument must be adjusted (refer to the service manual) en nu verschijnt er ook TLK ONLY: Talk-only; mijn klomp breekt.

Op 28 juni 2022 13:26:10 schreef HENK 1304:
Het wordt steeds leuker: NC betekent NoCal: instrument must be adjusted (refer to the service manual) en nu verschijnt er ook TLK ONLY: Talk-only; mijn klomp breekt.

Op deze manier gaat het beslist niet lukken. Onderdelen op goed geluk vervangen is een slecht idee. Meestal wordt het er niet beter op, door vernielde printsporen, niet compatibele componenten, slecht soldeerwerk etc. Een service manual ijkt me onontbeerlijk. Dan aan de hand van de waarnemingen een idee vormen wat er wel of niet werkt, om erachter te komen in welk gedeelte je zou moeten meten. Zonder reparatieervaring is het einde verhaal vrees ik.
Mijn lijfspreuk is niet zo aardig,maar gaat meestal wel op:
"Als je niet weet hoe iets werkt, kun je het (meestal) ook niet repareren."

Arco

Special Member

Is de lithiumbatterij niet leeg?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Je bent me net voor. Of los geweest. Ik zie op de ingang geen dubbelfet, alleen V1101=BFW13 en daarna een LTC1052 opamp. Backup bat. onder behoud van spanning vervangen.

Arco

Special Member

Zijn nog te koop: https://www.reichelt.nl/nl/nl/cilindrische-lithiumcel-3-volt-met-z-sol…
Helaas wordt men bij Reichelt niet gehinderd door enige kennis van zaken: men noemt het een accu terwijl er duidelijk op staat: "DO NOT RECHARGE!"... :)

'Accu' ( :) ) zit hier:

Bij vervangen wel een 3V Lithiumcel gebruiken, geen 3.7v Lithium-thionylcel (dat gaat niet goed)
Die van Panasonic zijn Lithium poly-carbon monofluoride batterijen...

Als 'ie zijn geheugen kwijt is kunnen er ook allerlei (schijnbaar) onverklaarbare dingen gebeuren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De spanning over de lithium cel is 3.2 volt. Maar ik ben bang dat de lijfspreuk vab buzzy 'Mijn lijfspreuk' wel juist is.

Arco

Special Member

De spanning over de lithiumcel moet je wel zonder netspanning meten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Een ander bekend euvel (bij onverwacht gedrag) is EPROM rot. Door veroudering verliezen EPROMs de ingebakken data.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eprom rot, aannemelijk. er zit een 25835 in en het verklaard wellicht de twee meldingen 'nocal' en 'talk only'.

Arco

Special Member

Op 29 juni 2022 11:55:26 schreef HENK 1304:
Eprom rot, aannemelijk. er zit een 25835 in en het verklaard wellicht de twee meldingen 'nocal' en 'talk only'.

2583.5 is de firmware revisie van Philips, het IC is een 27C128 (tot revisie 4) of een 27C256 (revisie 4 en hoger)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com