1200 V meten..

mel

Golden Member

Ik heb een scoop die het niet doet. Hiervoor wil ik de 1200 Volt meten. Mijn meter gaat maar tot 1000 VDC.Hoe kan ik dat het beste aanpakken zonder dat ik een hoogspanningsprobe hoeft te kopen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het eenvoudigste lijkt een tiental gewone weerstanden in serie voor te schakelen, bijvoorbeeld 10 x 1 MΩ als de inwendige weerstand van de meter op het hoogste bereik 10 MΩ is.
10 weerstanden in verband met de spanning, mocht er een weerstand voorhanden zijn met bekende specificatie dan kan dat uiteraard ook.

Of een voeding van 300 VDC in anti-serie, mocht die voorhanden zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je meter is waarschijnlijk 10 MΩ. Zet er dus 10 weerstanden van 1 MΩ mee in serie.
Test op een bekende spanning of je inderdaad de helft ziet; je kunt dan meteen de spanningsdeling 'ijken' (= kijken hoe groot de afwijking is).
Zo ben je voor een euro klaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik heb 2 dezelfde meters, Philips PM2505. Ik had gedacht om ze in serie te zetten, maar dat zal waarschijnlijk niet kunnen, denk ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Dat zou ook moeten werken, de uitlezingen gewoon optellen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

ik ga het gelijk proberen. De meters zijn duurder dan de scoop, maar ok. geluk is voor de dapperen ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens specificatie zijn deze 10 MΩ op alle bereiken. Het zou gewoon moeten gaan, maar ik zou het altijd eerst even proberen op een lagere spanning. (En doe voorzichtig. :)

Als je twee meters hebt dan kan er net wat dingen die je met 1 meter niet kan.

Bijvoorbeeld: Zet de ene meter op 1000V en meet met de andere de weerstand van de eerste. (en op de lagere bereiken: Met hoeveel volt meet ie eigenlijk de weerstand?)

Veel digitale meters hebben bereiken als 2V, 20V, 200V, 1000V. Dan is die 1000V omdat ze het ding anders niet door de veiligheidskeuring zouden krijgen. Maar hij kan het wel meten! Je moet alleen wel zorgen dat je wat extra voorzorgsmaatregelen neemt om zelf niet in contact te komen met die 1200V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De meters hebben inderdaad een 10M weerstandsdeler, dus in serie moet ook kunnen (mits beide goed werken en op het goede bereik staan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Meestal wil je behalve de 1200V (of -1200V) ook de rimpel op die 1200V meten.
Controleer wel of de ingangsimpedantie van die meter ook 10MΩ op de
AC bereiken is.

elmowww

Golden Member

Op AC krijgt de condensator natuurlijk wel behoorlijk veel voor zijn kiezen..

Wellicht een HV externe cap gebruiken? En die eerst op 0V biasen?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

C107 in de meter is een 400v type. Zelfs op 1000v max krijgt die maar een fractie daarvan te verwerken... (maar 10v@100Hz)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

ik heb het aangedurft.De meters zijn nog heel, maar de te meten spanning niet.. Dus ik denk gewoon een paar uitgedroogde condensators in de spanningsverdubbelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Let je wel op de capaciteit van je meetopstelling :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Het kan zijn dat de 10MΩ van de meter de 1200V te zwaar belast.

Op 7 juli 2022 10:14:08 schreef mel:
Ik heb een scoop die het niet doet. Hiervoor wil ik de 1200 Volt meten. Mijn meter gaat maar tot 1000 VDC.Hoe kan ik dat het beste aanpakken zonder dat ik een hoogspanningsprobe hoeft te kopen?

In een scope met een beeldbuis zijn meestal ook nog andere wat hogere spanningen aanwezig. Je kunt ook vanaf zo'n spanning meten en die bij het resultaat optellen.
Een type of modelnummer is altijd handig.

mel

Golden Member

Op 7 juli 2022 15:18:01 schreef rbeckers:
Het kan zijn dat de 10MΩ van de meter de 1200V te zwaar belast.

Dat kan ,maar er is totaal geen porie in te krijgen, en op een lagere aftakking van de verdubbeltrap doet de scoop met 1 /10 probe ook niet veel.
@Henk:ik denk dat mijn meter wel een goed ingangscircuit heeft ;)
(Philips PM 2505)En de andere spanningen komen van een andere aftakking van de trafo met eigen circuit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Op 7 juli 2022 10:23:13 schreef Frederick E. Terman:
Je meter is waarschijnlijk 10 MΩ. Zet er dus 10 weerstanden van 1 MΩ mee in serie.
Test op een bekende spanning of je inderdaad de helft ziet; je kunt dan meteen de spanningsdeling 'ijken' (= kijken hoe groot de afwijking is).
Zo ben je voor een euro klaar.

Moeten dat er dan niet 9 zijn, dat de meter de tiende is? Totaal is dan 100 MΩ Waar dan de meter een tiende krijgt.

Overigens bleek uit de kaskadeopbouw van m'n Dyntatek 8040 dat deze een weerstand van 10 MΩ in serie met de buis heeft. Zal ook iets te maken hebben met afvlakking van de 70 Khz rimpel samen met de capaciteit die de buis heeft met binnen en buitenlaag.

Die maakt van 1,2 Kv sinus 7,5 tot max 10 Kv dc.

Correctie. Is 7,5 Kv voor de annode. Uit diezelde 1,2 Kv sinus uit het trafo'tje wordt via twee of drie diodes + twee C's in kaskade ook de -2 Kv voor de kathode gemaakt. En daar wordt dan de stuurspanning voor de whenelt ook weer uit opgebouwd met een weerstanddeler plus potmeter naar massa.

Ha mel,

Helder maar het ging mij als reminder voor de bekabeling !
De meter zelf is zo'n 70 pF als je er twee in serie schakelt wordt dit gunstiger maar de cascade kan niet veel,
capaciteit sturen :D

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 juli 2022 17:00:29 schreef harry64:
Moeten dat er dan niet 9 zijn, dat de meter de tiende is? Totaal is dan 100 MΩ Waar dan de meter een tiende krijgt.

Dan moet je wel 9x10M hebben, en geen 10x1M zoals hierboven voorgesteld (zodat je de helft meet). Ik heb iets dergelijks wel eens gedaan met een 1G weerstand, dan kom je ongeveer op een factor 100 uit. Was wel een HV weerstand, dat wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Hoezo?

De meter kan tot 1000v meten, dus in twee delen is meer als genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 juli 2022 17:00:29 schreef harry64:
[...]
Moeten dat er dan niet 9 zijn, dat de meter de tiende is?

Nee; gewoon 10 MΩ in serie met de meter (die ook 10 MΩ is) halveert de spanning, zoals in dezelfde quote:

Op 7 juli 2022 10:23:13 schreef Frederick E. Terman:
[...] Test op een bekende spanning of je inderdaad de helft ziet [...]

Met slechts 9 in serie lees je 10/19 van de spanning af, en dat rekent veel lastiger.

Overigens: 10 in serie is alleen om gewone weerstandjes te kunnen gebruiken; niet alleen wat betreft de spanning, maar ook de verkrijgbaarheid.
Eén enkele 10MΩ-weerstand die de totale spanning aan kan (of in elk geval die 600 V met wat marge) zou natuurlijk ook goed zijn.

--

Op 7 juli 2022 17:03:02 schreef electron920:
De meter zelf is zo'n 70 pF als je er twee in serie schakelt wordt dit gunstiger maar de cascade kan niet veel capaciteit sturen :D

De afvlakcondensatoren in de 'cascade' (een verdubbelaar) zijn 0,1 µF ofwel 100 000 pF. Die metercapaciteit zal er wel bij mogen zonder al te veel nadeel. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Op 7 juli 2022 18:36:29 schreef flipflop:
[...]
Dan moet je wel 9x10M hebben, en geen 10x1M zoals hierboven voorgesteld (zodat je de helft meet). Ik heb iets dergelijks wel eens gedaan met een 1G weerstand, dan kom je ongeveer op een factor 100 uit. Was wel een HV weerstand, dat wel.

Ah, oké. Ik ging uit van de anodespanning meten op een CRT. Die ondervinden minder last van 100M dan van 10M. :)

ha harry64,

Die -1200 V kathode spanning niet zo moeilijk doen :P
Pak twee 1 M Ω 0,5 Watt weerstanden als spanningsdeler en je kan keurig meten loopt een stroompje van 600 µ A

De afvlakcondensatoren in de 'cascade' (een verdubbelaar) zijn 0,1 µF ofwel 100 000 pF. Die metercapaciteit zal er wel bij mogen zonder al te veel nadeel. ;)

dat is een understatement :P maar niet helemaal waar ik op doelde.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.