1200 V meten..

mel

Golden Member

ik heb het aangedurft.De meters zijn nog heel, maar de te meten spanning niet.. Dus ik denk gewoon een paar uitgedroogde condensators in de spanningsverdubbelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Let je wel op de capaciteit van je meetopstelling :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het kan zijn dat de 10MΩ van de meter de 1200V te zwaar belast.

Op 7 juli 2022 10:14:08 schreef mel:
Ik heb een scoop die het niet doet. Hiervoor wil ik de 1200 Volt meten. Mijn meter gaat maar tot 1000 VDC.Hoe kan ik dat het beste aanpakken zonder dat ik een hoogspanningsprobe hoeft te kopen?

In een scope met een beeldbuis zijn meestal ook nog andere wat hogere spanningen aanwezig. Je kunt ook vanaf zo'n spanning meten en die bij het resultaat optellen.
Een type of modelnummer is altijd handig.

mel

Golden Member

Op 7 juli 2022 15:18:01 schreef rbeckers:
Het kan zijn dat de 10MΩ van de meter de 1200V te zwaar belast.

Dat kan ,maar er is totaal geen porie in te krijgen, en op een lagere aftakking van de verdubbeltrap doet de scoop met 1 /10 probe ook niet veel.
@Henk:ik denk dat mijn meter wel een goed ingangscircuit heeft ;)
(Philips PM 2505)En de andere spanningen komen van een andere aftakking van de trafo met eigen circuit.

Op 7 juli 2022 10:23:13 schreef Frederick E. Terman:
Je meter is waarschijnlijk 10 MΩ. Zet er dus 10 weerstanden van 1 MΩ mee in serie.
Test op een bekende spanning of je inderdaad de helft ziet; je kunt dan meteen de spanningsdeling 'ijken' (= kijken hoe groot de afwijking is).
Zo ben je voor een euro klaar.

Moeten dat er dan niet 9 zijn, dat de meter de tiende is? Totaal is dan 100 MΩ Waar dan de meter een tiende krijgt.

Overigens bleek uit de kaskadeopbouw van m'n Dyntatek 8040 dat deze een weerstand van 10 MΩ in serie met de buis heeft. Zal ook iets te maken hebben met afvlakking van de 70 Khz rimpel samen met de capaciteit die de buis heeft met binnen en buitenlaag.

Die maakt van 1,2 Kv sinus 7,5 tot max 10 Kv dc.

Correctie. Is 7,5 Kv voor de annode. Uit diezelde 1,2 Kv sinus uit het trafo'tje wordt via twee of drie diodes + twee C's in kaskade ook de -2 Kv voor de kathode gemaakt. En daar wordt dan de stuurspanning voor de whenelt ook weer uit opgebouwd met een weerstanddeler plus potmeter naar massa.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Ha mel,

Helder maar het ging mij als reminder voor de bekabeling !
De meter zelf is zo'n 70 pF als je er twee in serie schakelt wordt dit gunstiger maar de cascade kan niet veel,
capaciteit sturen :D

Groet,
Henk

Op 7 juli 2022 17:00:29 schreef harry64:
Moeten dat er dan niet 9 zijn, dat de meter de tiende is? Totaal is dan 100 MΩ Waar dan de meter een tiende krijgt.

Dan moet je wel 9x10M hebben, en geen 10x1M zoals hierboven voorgesteld (zodat je de helft meet). Ik heb iets dergelijks wel eens gedaan met een 1G weerstand, dan kom je ongeveer op een factor 100 uit. Was wel een HV weerstand, dat wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hoezo?

De meter kan tot 1000v meten, dus in twee delen is meer als genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 juli 2022 17:00:29 schreef harry64:
[...]
Moeten dat er dan niet 9 zijn, dat de meter de tiende is?

Nee; gewoon 10 MΩ in serie met de meter (die ook 10 MΩ is) halveert de spanning, zoals in dezelfde quote:

Op 7 juli 2022 10:23:13 schreef Frederick E. Terman:
[...] Test op een bekende spanning of je inderdaad de helft ziet [...]

Met slechts 9 in serie lees je 10/19 van de spanning af, en dat rekent veel lastiger.

Overigens: 10 in serie is alleen om gewone weerstandjes te kunnen gebruiken; niet alleen wat betreft de spanning, maar ook de verkrijgbaarheid.
Eén enkele 10MΩ-weerstand die de totale spanning aan kan (of in elk geval die 600 V met wat marge) zou natuurlijk ook goed zijn.

--

Op 7 juli 2022 17:03:02 schreef electron920:
De meter zelf is zo'n 70 pF als je er twee in serie schakelt wordt dit gunstiger maar de cascade kan niet veel capaciteit sturen :D

De afvlakcondensatoren in de 'cascade' (een verdubbelaar) zijn 0,1 µF ofwel 100 000 pF. Die metercapaciteit zal er wel bij mogen zonder al te veel nadeel. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 juli 2022 18:36:29 schreef flipflop:
[...]
Dan moet je wel 9x10M hebben, en geen 10x1M zoals hierboven voorgesteld (zodat je de helft meet). Ik heb iets dergelijks wel eens gedaan met een 1G weerstand, dan kom je ongeveer op een factor 100 uit. Was wel een HV weerstand, dat wel.

Ah, oké. Ik ging uit van de anodespanning meten op een CRT. Die ondervinden minder last van 100M dan van 10M. :)

@ FET. Helder. :)

[Bericht gewijzigd door harry64 op 8 juli 2022 12:08:17 (26%)]

ha harry64,

Die -1200 V kathode spanning niet zo moeilijk doen :P
Pak twee 1 M Ω 0,5 Watt weerstanden als spanningsdeler en je kan keurig meten loopt een stroompje van 600 µ A

De afvlakcondensatoren in de 'cascade' (een verdubbelaar) zijn 0,1 µF ofwel 100 000 pF. Die metercapaciteit zal er wel bij mogen zonder al te veel nadeel. ;)

dat is een understatement :P maar niet helemaal waar ik op doelde.....

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

volgens het schema zitten er 3 condensatoren in van 0,1 U 1000 V.Volgens mijn meter hebben ze hun capaciteit verloren. Is het normaal dat deze waarde wordt gebruikt voor een spanningsvermenigvuldiger?Ze voelen ook vettig aan.

0.1µF komt wel vaker voor. Maar ook andere waarden.
Dat hangt van de CRT, de frequentie en het aantal vermenigvuldigings trappen. Bijvoorbeeld een Hameg 203-6 maakt -2kV met 0,22µF.

Ha mel,

Die waarde van de condensator is voor een echte cascade aan de hoge kant ik denk dan ook dat je het over een afvlakfilter heb !
Dat is het zelfde als @Frederick bedoeld maar dat ter zijde.
En dan nog iets er bestaan wel 4 verschillende configuraties om een spanning te vermenigvuldigen.

Ik denk dat jij ook maar 1 diode tegenkom @heer rbeckers geeft een mooi voorbeeld van wat ik bedoel, dat is geen cascade maar 2.024 kV uit de lijn transformator 1 HV diode en een een aantal RC combinaties om de spanning af te vlakken !
Waar ligt de grens ? nou daar bij zo'n 2 kV, voor hogere spanningen gebruik je wel een cascade.
Die hoogspanningscondensatoren voelen inderdaad allemaal een beetje vettig dat doe je om net iets meer vocht te kunnen weren, denk aan de veren van een eend daarom dus :D

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

Henk. de hoogspanning wordt gemaakt met een wikkeling van 475 volt AC. dit gaat naar gelijkrichters en een paar condensators van 0,1 U.dit dus 3 keer.Maar die condensators waren, volgens mijn meter geen 0,1 U meer.ik heb ze vervangen, en nu kom ik niet verder dan 600 volt...in ieder geval meer dan eerst..Dus ik ga verder zoeken. Dank een ieder.

Ha mel,

Omdat je meerdere diodes omschrijft heb je inderdaad te maken met een spanningsvermenigvuldiger dat is duidelijk !
Die hoogspanningsdiodes kan je meten maar..... let op niet op de gebruikelijke wijze.
Deze diodes zijn opgebouwd uit meerdere diodes in serie intern dus 0,7 V gaat niet werken !
Succes met het zoeken.....

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

Het zijn 2 in serie, en 2 in serie. Je kunt ze vervangen door bijvoorbeeld 1N4007, 3 stuks in serie en weer 3 stuks in serie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

een spanningsvermenigvuldiger dat is duidelijk !
Die hoogspanningsdiodes kan je meten maar..... let op niet op de gebruikelijke wijze.

Dat valt alles mee, hoor. Ik zei al dat het een verdubbelaar was. De derde condensator is van het RC-filter dat erachteraan komt.

De SIR150 is (was!) een tamelijk gewone diode. In de YO-301 zat hij ook al.
De diode is totaal normaal te meten. Zijn doorlaatspanning is 1,5 V maximaal (dus bij 0,2 A). Op de diode-check van je meter zal het minder zijn.

Het tekentje achter de naam is 'Kin', dat betekent goud; het is de kleurcodering van de fabrikant die dit datablad uitgaf.
Helemaal rechts staat 'zie figuur 14'. Die figuur laat een 1N4007-achtige behuizing zien met de maten erbij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha mel,

Leuke monitor maar dat zijn nog normale diodes :)
Die kan je op de gebruikelijke wijze testen, de verkrijgbaarheid zal 0 zijn deze diode wordt 35 jaar niet meer gemaakt,
sterker de fabriek is 25 jaar geleden verwoest !
En de NTE558 deze vervangt zo'n 250 exemplaren in de categorie zal er ook niet meer zijn dus even kijken voor een moderne.

Het voorstel van @heer rbeckers kan maar of de opstelling dit toelaat kan jij het beste overzien.
Als echt blijkt dat de diode weerstand te hoog is opgelopen dan zal ik voor je kijken ik heb van ITT de originele.....

NTE558.pdf

Groet,
Henk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Dat is zeker een goede Europese tegenhanger en gemakkelijk verkrijgbaar :P

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

Ik ga eerst nog even verder spitten. komt goed, ben ik van overtuigd ;)