Ik heb een Ara (grote papegaai) die inmiddels al een paar keer is weggevlogen en niet uit zichzelf terug keerde. een 'tracker' waardoor ik de locatie van m'n ara zou kunnen vinden middels GPS-coördinatoren zou geweldig zijn. Maar die blijken vrij groot en prijzig. "Dat moet goedkoper kunnen", dacht ik vervolgens en ging fantaseren. Een oude mobiele telefoon moet, volgens mij, gratis op de kop te tikken zijn. Daarin zit iets waardoor die telefoon gelocaliseerd kan worden. Vroeger had ik een horloge dat ik nooit hoefde op te winden en ook geen batterijtje bevatte. Beweging zorgde voor voldoende energie om dat ding te laten lopen. Tegenwoordig kun je veel met een zonnecelletje en een klein oplaadbaar batterijtje. Het moet toch mogelijk zijn om op basis van deze info iets in elkaar te prutsen dat papegaaiensnavel'proof' is en niet hinderlijk voor de papegaai?
Met een Raspberry Pi zou dan de locatie opgevraagd kunnen worden.
Idioot of zit hier iets in?
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Patrick de Zeester
Golden Member
Op 7 juli 2022 16:10:24 schreef mel:
Dan zal het wel een Albatros moeten zijn, zou een ara dat kunnen liften?
Dan hoef je in ieder geval niet meer bang te zijn dat ie wegvliegt 
Ara's en andere papegaai achtigen zijn erg goed in ongewenst spul van hun pootje slopen. Ook zaken als toetsenborden van PC's kunnen ze bijvoorbeeld vakkundig alle toetsen er af slopen. 
MGP
LDmicro user.
Goedkoop? vergeet het maar, ik heb vroeger nog zenders hersteld die pulsen uitzonden op 433Mhz en daar zaten 2 dikke knoopcellen in, dat werkte ~3dagen.
De zender werd aan een poot van de roofvogel gehangen en met een ontvanger met richtantenne kon die opgespoord worden.
Dat was toen al redelijk duur maar niet te vergelijken met een afgerichte roofvogel.
Elke keer de vogels buitenkwamen werden de batterijen vervangen.
Nu is het al GPS die de klok slaat maar goedkoop zal het zeker niet zijn als dat voor dagelijks gebruik is.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Apple AirTag of de Android van google variant daarvan?
Enige voorwaarde is wel dat het beestje zich niet diep in een bos verstopt maar af en toe een iPhone in Bluetooth bereik komt
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
@hierboven.
Misschien heeft alibaba iets?
https://dutch.alibaba.com/g/gps-tracker-for-birds.html
Een oude mobiele telefoon moet, volgens mij, gratis op de kop te tikken zijn. Daarin zit iets waardoor die telefoon gelokaliseerd kan worden.
Ja dat zit er allemaal in en dat kan allemaal ook wel. Alleen is die tracker hardware praktisch gezien alle hardware die in een telefoon zit. Voor tracking en gps worden de zendontvangers en antennes in die telefoon gebruikt en voor het uiteindelijk localiseren is een stuk software nodig dat zich in de computer van de telefoon bevind. De batterij is ook niet onnuttig denk ik. Maar dan heb je het eigenlijk gewoon over de hele telefoon. Je zou het display, speaker en microfoon kunnen weglaten maar dan heb je nog heel veel telefoon over. Ik denk dat een ara op stereoiden er misschien mee kan vliegen. Voordeel is wel dat je ara niet meer weg kan vliegen met een ouderwetse koelkast om zijn nek.
Als het goedkoop moet denk ik aan de ara met een ketting ofzo om zijn poot. Als het je de ara je waard is gewoon een commerciële tracker aanschaffen die specifiek voor zijn doel is gemaakt. Zelf iets knutselen is wel leuk maar helemaal niet makkelijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Moet inderdaad heel stevig, want een ara heeft een uitstekende kniptang. (beter als die de meesten van ons hebben...
)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zou en fiets tracer moglijk zijn? Die zijn klein en passen o.a. in een zadelpen of achterlicht.
Ik zie ook wel vogels met een zendertje met camera op de rug tussen de 'schouderbladen' van de vogel (daar kunnen ze niet bij). Daar traceren ze ook buizerds mee. Weet niet wat dat kost. Info misschien bij 'Vogelbescherming Nederland'?
Hier staan wat modellen radio telemetrie voor vogels. https://atstrack.com/?gclid=CjwKCAjwq5-WBhB7EiwAl-HEkq4iFPtHGHO_9dqm9h…
Er zijn ook modellen die op satellieten werken maar die zitten boven de €2000
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Papegaaien zijn uiterst intelligent: je moet van goede huize komen om iets 'niet-sloopbaars' te creeren... 
(ze slopen letterlijk alles waar ze een hekel aan hebben, zelfs metalen kooien met tralies)
pa3gws
Ik denk niet dat je iets gaat vinden wat de Ara leuk gaat vinden en dus niet sloopt.
Het beste maar ook het meest dier onvriendelijke is de vogel kortwieken.
Wel opletten dat hij je vingers niet afknipt. 
Er zijn plaatsen waar ze moeilijk bij kunnen direct achter de kop in de nek bijvoorbeeld. Maar ik heb er geen ervaring mee! Hier nog een die claimt een pagepaaien tracker te zijn https://dutch.alibaba.com/product-detail/Micro-parrot-gps-tracker-hidd… die heeft geen solarcel om de accu bij te voeden. Maar dat lijkt mij geen probleem, overigens worden grote vogels in dierentuinen vaak gekortwiekt om wegvliegen te voorkomen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]
Arco
Special Member
Vaak slopen ze kooien met tralies door met hun snavel 2 tralies beet te pakken en die dan naar elkaar toe te knijpen waardoor de lassen afbreken... 
pa3gws
Op 8 juli 2022 19:25:00 schreef RAAF12:
Er zijn plaatsen waar ze moeilijk bij kunnen direct achter de kop in de nek bijvoorbeeld.
Dan nog je kan het niet vastplakken dus zal er een soort van tuigje voor gemaakt moeten worden.
Dat vind het vogeltje ook niet leuk en zal alles in het werk stellen om er vanaf te komen. 
pa3gws
Op 8 juli 2022 19:27:41 schreef Arco:
Vaak slopen ze kooien met tralies door met hun snavel 2 tralies beet te pakken en die dan naar elkaar toe te knijpen waardoor de lassen afbreken...
De kracht die in dat zijkniptangetje zit is dan ook niet mis een noot die wij met moeite kraken hebben ze in no time open.
Op 8 juli 2022 19:30:44 schreef pa3gws:
[...]
De kracht die in dat zijkniptangetje zit is dan ook niet mis een noot die wij met moeite kraken hebben ze in no time open.
klopt wij hadden een kakatoe die noten probleem loos kraakte, die wij met een goede notekraker niet kapot kregen .
we dachten nog ... daar is hij ff zoet mee , niet dus
dan krijg je wel respect voor dat bekkie
Arco
Special Member
Goed voorbeeld zijn cedernootjes. Die vinden ze heerlijk, en zijn ongelooflijk hard. (met een waterpomptang krijg je ze met moeite open en dan zijn ze meestal helemaal plat)
Een papegaai draait ze een paar keer rond in zijn bek om de zwakke plekken te vinden, en kraakt ze dan moeiteloos open zonder enige beschadiging aan het vruchtje dat erin zit...
Hij kan ook delicate dingen: om dat vruchtje zit nog een heel dun vliesje wat 'ie niet lust en eraf moet. Dat wordt voorzichtig en moeiteloos/snel eraf gepeld...
Op 8 juli 2022 17:47:12 schreef Tidak Ada:
Zou en fiets tracer moglijk zijn? Die zijn klein en passen o.a. in een zadelpen of achterlicht.
...
Wij hebben er één die zit op het KPN Lora netwerk. Dat is nog best een zwaar luciferdoosje van zeker 75g.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op 8 juli 2022 06:43:04 schreef mel:
Nou scheelt het dat een Ara een papegaai is, die kan de weg vragen..
Een postduif kan de weg vinden, da's nog makkelijker.
https://i.imgur.com/evVsytf.mp4
Papegaaiachtige vogel (ik ben geen ornitholoog hihi) die vele meters aan duivenpinnen van een gevel afsloopt. Hilarisch, het beest stopt ook niet als ie één stukje vrij heeft gemaakt waar ie kan zitten. Nee, ze moeten er allemaal af!