volgens het schema zitten er 3 condensatoren in van 0,1 U 1000 V.Volgens mijn meter hebben ze hun capaciteit verloren. Is het normaal dat deze waarde wordt gebruikt voor een spanningsvermenigvuldiger?Ze voelen ook vettig aan.

0.1µF komt wel vaker voor. Maar ook andere waarden.
Dat hangt van de CRT, de frequentie en het aantal vermenigvuldigings trappen. Bijvoorbeeld een Hameg 203-6 maakt -2kV met 0,22µF.

Ha mel,

Die waarde van de condensator is voor een echte cascade aan de hoge kant ik denk dan ook dat je het over een afvlakfilter heb !
Dat is het zelfde als @Frederick bedoeld maar dat ter zijde.
En dan nog iets er bestaan wel 4 verschillende configuraties om een spanning te vermenigvuldigen.

Ik denk dat jij ook maar 1 diode tegenkom @heer rbeckers geeft een mooi voorbeeld van wat ik bedoel, dat is geen cascade maar 2.024 kV uit de lijn transformator 1 HV diode en een een aantal RC combinaties om de spanning af te vlakken !
Waar ligt de grens ? nou daar bij zo'n 2 kV, voor hogere spanningen gebruik je wel een cascade.
Die hoogspanningscondensatoren voelen inderdaad allemaal een beetje vettig dat doe je om net iets meer vocht te kunnen weren, denk aan de veren van een eend daarom dus :D

Groet,
Henk.

Henk. de hoogspanning wordt gemaakt met een wikkeling van 475 volt AC. dit gaat naar gelijkrichters en een paar condensators van 0,1 U.dit dus 3 keer.Maar die condensators waren, volgens mijn meter geen 0,1 U meer.ik heb ze vervangen, en nu kom ik niet verder dan 600 volt...in ieder geval meer dan eerst..Dus ik ga verder zoeken. Dank een ieder.

Ha mel,

Omdat je meerdere diodes omschrijft heb je inderdaad te maken met een spanningsvermenigvuldiger dat is duidelijk !
Die hoogspanningsdiodes kan je meten maar..... let op niet op de gebruikelijke wijze.
Deze diodes zijn opgebouwd uit meerdere diodes in serie intern dus 0,7 V gaat niet werken !
Succes met het zoeken.....

Groet,
Henk.

Het zijn 2 in serie, en 2 in serie. Je kunt ze vervangen door bijvoorbeeld 1N4007, 3 stuks in serie en weer 3 stuks in serie.

een spanningsvermenigvuldiger dat is duidelijk !
Die hoogspanningsdiodes kan je meten maar..... let op niet op de gebruikelijke wijze.

Dat valt alles mee, hoor. Ik zei al dat het een verdubbelaar was. De derde condensator is van het RC-filter dat erachteraan komt.

De SIR150 is (was!) een tamelijk gewone diode. In de YO-301 zat hij ook al.
De diode is totaal normaal te meten. Zijn doorlaatspanning is 1,5 V maximaal (dus bij 0,2 A). Op de diode-check van je meter zal het minder zijn.

Het tekentje achter de naam is 'Kin', dat betekent goud; het is de kleurcodering van de fabrikant die dit datablad uitgaf.
Helemaal rechts staat 'zie figuur 14'. Die figuur laat een 1N4007-achtige behuizing zien met de maten erbij.

Ha mel,

Leuke monitor maar dat zijn nog normale diodes :)
Die kan je op de gebruikelijke wijze testen, de verkrijgbaarheid zal 0 zijn deze diode wordt 35 jaar niet meer gemaakt,
sterker de fabriek is 25 jaar geleden verwoest !
En de NTE558 deze vervangt zo'n 250 exemplaren in de categorie zal er ook niet meer zijn dus even kijken voor een moderne.

Het voorstel van @heer rbeckers kan maar of de opstelling dit toelaat kan jij het beste overzien.
Als echt blijkt dat de diode weerstand te hoog is opgelopen dan zal ik voor je kijken ik heb van ITT de originele.....

NTE558.pdf

Groet,
Henk.

Ha Arco,

Dat is zeker een goede Europese tegenhanger en gemakkelijk verkrijgbaar :P

Groet,
Henk.

Ik ga eerst nog even verder spitten. komt goed, ben ik van overtuigd ;)