Voeding die positief én negatief kan gaan

Ah, crap, je hebt gelijk, als ik het had getekend was dat gelijk duidelijk geweest, ik zei diodes anti-parallel met de voedingen, en dan staan ze natuurlijk ook in sper voor de bedoelde richting.

Als je daar 2 MOSFETs van maakt kan het wel, maar je krijgt alsnog discontinuiteit bij de nuldoorgang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Wat je wilt kan toch in het 2 kwadranten bedrijf nog prima met een audio versterker?

wil je naar 4 kwadranten, zul je wel IETS meer moeite moeten gaan doen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is een spoel geen trafo, je kunt alleen de inductieve energie op moeten nemen en dat past wel in de Elco van de tegengestelde voedingskant van die tweekwadrant, eventueel een blederweerstand erop, ook de stroom zal meevallen omdat de spoel nog een redelijke ohmse weestand heeft.

benleentje

Golden Member

wil je naar 4 kwadranten, zul je wel IETS meer moeite moeten gaan doen.

De kepco voedingen zijn feitelijk hele grote opamps en werken in 4 kwadranten. Onder de motorkap is het een bipolaire 2 kwadranten voeding met een active load die bij mij dus 75V x 5A = 375W in warmte om moet kunnen zetten.

IK heb die van mij van een groep studenten van een universiteit kunnen overnemen die ook iets met een spoel of motor deden. In de kwadrant dat de load het vermogen moest overnemen ging dat ook wel een fout en sneuvelde er wel eens wat. Het is wel een opamp maar niet altijd even snel.
De kepco voeding is daarop gebouwd en de fets of torren die het zwaar hebben zitten in voetjes

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heb dr eigenlijk geen verstand van... maar vzv ik begrijp zou deze misschien wel kunnen wat je zoekt: https://3t.nl/pepper/

fatbeard

Honourable Member

Op pagina twee van dit document staat een echte 4Q voeding.

Het duurde alleen even voor ik het had teruggevonden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is dezelfde die meteen in het begin van deze thread al werd genoemd.
Een grote opamp, inderdaad. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

My bad...
Het geeft wel aan hoe oud dat ontwerp is (en nuttig, als EDN zijn eigen spul herhaalt)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De Wet van Behoud van Ellende heeft weer zijn werk gedaan.

"Even" een Chinese voeding, zo'n 200 Euro ding van 30V 10A erop getest in Constant Current. Aangezet, spanning, zwiep, zwiep, paf, kapot. Dag voeding.

Voedingen kunnen de grote inductie niet aan in constant current. Dus ik zal ook nog eens stroom moeten meten en spanning regelen. En dat in een heel trage loop.

De inductie kan ik trouwens niet meten, mijn Philips meter kan het niet aan. Maar ik sta er niet van te kijken als het 1H of meer is. Vooral als ik de luchtspleet kleiner maak verwacht ik nog een hoop meer. Wat betekent dat ik dan de bandbreedte van de loop ook nog eens moet aanpassen. En dan nog de hysterese van het ijzer erbij..

fatbeard

Honourable Member

Neem de R/L karakteristiek op met een externe weerstand, voltmeter en een stopwatch.
Simpel rekensommetje brengt je dan in de buurt van de werkelijke waarde...

Alternatief: 50Hz wisselspanning en een externe weerstand. Iets meer rekenwerk, maar ook geen universitaire opleiding voor nodig...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

U= L dI/dt... je dt zal langer moeten. :)

Misschien voor de zekerheid nog twee flinke zeners in antiserie over het geheel zetten?
Voor de meting moet je spanning daar natuurlijk binnen blijven, maar eventuele 'excursies' blijven dan binnen de perken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Die Chinese voedingen hebben de "constant current" regeling nogal eens in software, waarmee ze het spanning setpoint veranderen. Dat is natuurlijk veel te traag, en bij gevolg gaan ze enorm oscilleren, en krijg je een grote overshoot bij een kortsluiting.

Alsnog is de weerstand hoog genoeg dat je m.i. wel op de weerstand kunt regelen, met een hele trage current control loop ervoor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken