Ik kocht me - bij ome Ali :( - een autoradio, ter vervanging van de Sony die het na een jaar of twintig toch moeilijk begon te hebben met vuile contacten en haperende schakelaars. Voor net geen 50 euronen kreeg ik er nog de DAB-optie bovenop.

Nu viel het me op dat het interne klokje heel erg gelijk liep, weliswaar met de plaatselijke tijd, inclusief die verwenste zomertijd. Helemaal duidelijk werd het toen ik de grens overstak van Spanje naar Portugal: op slag werd het verschil met UTC herleid van 2 uur tot 1 uur; zoals ook de plaatselijke tijd een uur verschilt.

Is er een protocol waarmee een autoradio externe tijdinformatie kan binnenkrijgen, en verwerken? Blijkbaar wel... Is er enige hoop dat ik die info als UTC kan weergeven - zoals al mijn klokken staan - ipv plaatselijke tijd?

NB het betreft deze radio: https://www.aliexpress.com/item/1005001586619784.html

Meeste DAB zenders/radio's hebben een optie om de tijd gelijk te zetten met de locale tijd...

NTP lijkt me niet, dan moet ie wel iets van internet hebben.

GPS zou me een logischere optie lijken

DAB en RDS lijken me de meest voor de hand liggende opties inderdaad.

-edit-

"RDS standardizes several types of information transmitted, including time, station identification and program information. "

"The DAB transmission contains a local time of day and so a device may use this to automatically correct its internal clock when travelling between time zones and when changing to or from Daylight Saving. "

[insert zoekmachine] is your friend ;)

Allen bedankt! RDS zal het dan wel zijn, want de optie DAB is weliswaar aangeboden, en ik heb de meegeleverde antenne aangesloten, maar slaagde er nog niet in om ook maar 1 station te ontvangen per DAB. Nuja, erg fanatiek heb ik ook niet geprobeerd...

@Sine: erg fijn dat je mijn G-allergie respecteert :) !

Dat was niet specifiek voor jouw allergie, hoe minder hoe beter ;)