Vele meningen maar.....
Ze zijn vrijwel allen onder te brengen in "l..len in/over het eigen straatje".
Zodra het om algemene milieu doelen/zaken gaat wil men persoonlijk NIETS inleveren.
Echte nimbi gedrag. _/-\o_

Op 17 juli 2022 22:32:21 schreef ohm pi:
[...]Niet met een gewone zonnecollector, maar wel als je het zonlicht via spiegels naar een brandpunt of brandlijn leidt en daar de boiler van je koelkast plaatst.
Je zou je koelkast moeten verbouwen of de warmte op een andere manier van het brandpunt of brandlijn naar de boiler transporteren. Bovendien werkt je koelkast niet of nauwelijks bij bewolking en ook niet 's nachts.

Fijn om nog eens een on-topic reactie te krijgen :+
Ja, er moet natuurlijk altijd een plan B zijn, gas of electriciteit of wat dan ook; maar de meeste koeling zou toch van zo'n directe conversie kunnen komen wanneer de nood het hoogst is, d.w.z. als de zon het hardste schijnt. Aan parabolische spiegels had ik ook al zitten denken inderdaad, @Sparky wees ook al in die richting. Als ik min of meer gevestigd ben alginds ga ik er eens wat mee knutselen, denk ik.

Er zijn nog die vacuum zonne-collctors. Die schijnen nogal hoog in temperatuur te komen, maar of die betaalbaar zijn en of ze voldoende hitte produceren om direct een absorbtiekoeler te laten werken, weet ik niet. Werkt met lithiumzouten voor warmte transport.

Op 17 juli 2022 12:35:53 schreef big_fat_mama:

Oei, dat is geen goed voorteken. Als folkloristisch verschijnsel kan ik die kerel waarderen, maar verder gaat het niet.

Ik heb sympathie voor die man omdat hij tegen schenen durft stampen. :-)

Dat absorbtiekoelkasten niet efficiënt kunnen zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Die kleine oude oude electrolux koelkasten hadden het vaak moeilijk omdat de warmte van de koelkastjes niet goed weg kan. Met wat slim geplaatste schotjes en een kleine ventilator werd mijn koelkastje een vriezertje. Helemaal vol met flessen Cola en sinas gezet en de volgende dag alles helemaal bevroren. Klinkt leuk maar was dat helemaal niet omdat we dat wilden drinken. En een blok ijs drinkt wat lastig. Het komt niet eens de fles uit. Maar het kan echt wel met zo'n koelkast. Het is wel zo dat een compressorkoelkast efficiënter is.

Verder wilde ik zo'n ding op ook op zonne-energie laten lopen. Maar als ik onderweg was dacht dat het misschien wel handig was om de hete koelvloeistof van de auto te gebruiken. Daartoe heb ik eerst de temperatuur in het boilertje gemeten. Die bleek dus ruim boven de 200 graden te zitten.Ik dacht zelf iets van 300 graden. Maar het is zo lang geleden dat ik het niet precies meer weet. Het was in elk geval zo warm dat ik geen praktisch realiseerbare ideeën meer had om dit te realiseren. En het gebruik van zouten als koelvloeistof of een systeem maken met water onder hoge druk ging mij dan weer wat te ver. Autokoelvloeistof gebruiken gaat gewoon niet en in geval van zonne-energie zou je boiler in het centrum van een schotel moeten hangen denk ik. Maar ook dat zal niet meevallen.
Een zonnepaneel dat 300 watt kan maken waar je ook een accu mee oplaad zal voor een 80 watt Electrolux koelbox een stuk eenvoudiger zijn. Een thermostaat en een geforceerde luchtstroom door de koelkast zal het rendement een stuk beter maken.

@BFM Ik denk dat het zeer goed mogelijk is om een huis te bouwen dat in de winter warm is en 's zomers koel zonder geforceerde ventilatie, en met een minimaal verwarming systeem. Gewoon door slim passief te ventileren. En eigenlijk begrijp ik niet dat dat niet massaal wordt gedaan. Net zo goed als, dat je de daken van alle nieuw te bouwen huizen verplicht geschikt kunt maken voor een zonnesysteem. Dus een bereikbaar en stevig genoeg dak om de panelen te kunnen plaatsen en te onderhouden, en het dak de juiste windrichting en hellingshoek geven.

En dat kan misschien lastig zijn. Maar daar hebben we dan weer architecten voor. Die hebben de goede ideeën om dit soort dingen zodanig te implementeren dat het ook mooi is.

Op 18 juli 2022 20:29:44 schreef ohm pi:
@bfm,
Is een ijskelder iets?

Niet echt. Een ijskelder zoals beschreven dient alleen voor het opslaan van iets dat koud is en koud moet blijven (ijs, dus), het is eigenlijk een grote termosfles. Ik denk aan iets dat koud maakt, en ook iets minder grootschalig. Een koelkast, dus, geen koelkelder.

Hier is meer informatie te vinden: http://airco-kenniscentrum.nl/

Het gaat hier meer om innovatie in allerlei koelinstalaties, niet alleen airco.

Let op: Wikipdia NL geeft te weinig informatie

Op 17 juli 2022 21:56:07 schreef ohm pi:
's Nachts ramen en binnendeuren openzetten. Dan kan de slaapkamer doortochten.

Klamboe of horren gebruiken is dan wel handig ivm de steekbeesten.

Op 17 juli 2022 20:25:21 schreef big_fat_mama:
@Ledlover, met alle respect voor uw ergernis en frustratie:
*/ ik besef zeer wel dat airco's tegenwoordig niet meer gevuld zijn met ozonlaagafbrekers. Maar het gaat me daar niet om, het gaat er me om dat airco energie vreet en volgens mij niet nodig mag zijn in een fatsoenlijk ontworpen en gebouwde woning - laat staan in een auto;
*/ ja, er zit al milieubelasting verrekend in de energieprijs, dat is zo. Alleen niet genoeg, blijkbaar, want iedereen blijft die ondingen kopen;
*/ ja, inderdaad, de room is van de melk, de gemiddelde levensstandaard gaat er op achteruit, en dat wordt er niet beter op. Daarmee verdwijnt vooral de middenklasse - er zullen vooral meer armen zijn, voortaan, en een beetje meer rijken. Dat mag onrechtvaardig lijken, maar het is niet anders. Eigenlijk hebben we met ons allen boven onze stand geleefd, sedert het Marshallplan, en dat loopt nu op zijn laatste pootjes;
*/ het zou mij verbazen als een wasdroger meer verbruikt dan een huisairco, maar veel zal afhangen van de manier van gebruik natuurlijk. Zelf heb ik geen van beide, vanuit precies eenzelfde redenering. Een vaatwasser heb ik in mijn huidige huurwoning, maar in mijn nieuwe koophuis komt er tot nader order geen - alweer om dezelfde reden. (ik doe daar de vaat manueel, met warm water uit de zonnecollector).
*/ en jawel, ook hier geef ik u grif gelijk, we eten met ons allen veel te veel vlees, en vooral te veel "hoge kwaliteit". Toen ik kind was kwam er regelmatig rundslever op tafel, wie eet dat vandaag nog? Prima spul nochtans, mits bekwaam bereid. Niertjes idem dito, ik ben er verlekkerd op, maar iedereen wil steak en hamburger en misschien nog een sneetje ham af en toe. In Frankrijk en Italie ziet men dat beter, daar kan een bekwaam kok nog indruk maken met een fraaie bereiding van "afval"vlees zoals andouillette of Tripe a la mode de Caen.

Ik dacht vroeger ook dat airco een enorme energievreter is. Maar met moderne airco’s die variabel hun vermogen kunnen regelen(niet gewoon aan/uit) is dit eigenlijk niet meer zo.

Eigenlijk vrij logisch: hoeveel is het temperatuursverschil tussen buiten en de gekoelde binnenomgeving? Misschien pakweg een tiental graden max? Als je tenminste niet overdrijft met koelen.
Bij verwarmen is het temperatuurverschil een stuk groter, eerder richting de 15 á 20gr.

Een moderne airco verbruikt iets van een 300W/h of zo in een gemiddelde woning.

Wij hebben hier ook airco maar die dient om te verwarmen. Nog nooit gebruikt om te koelen. Momenteel is het hier ongeveer 25gr in huis, dat valt goed mee. Ramen afdekken en ’s nachts goed verluchten.

Wat je ook zou kunnen doen en wat daarnaast ook heel lang meegaat is een systeem gebruiken waarbij je in plaats van accu's zout water gebruikt en dan direct met zonne-energie een compressor- of absorptiesysteem aandrijft en het ijskoude zoute water als buffer gebruikt. Je hebt bovendien ook tegenwoordig schroefcompressoren op 12V die je afhankelijk van de hoeveelheid zon op het meest gunstige toerental kan instellen. Ik heb weleens het verbruik gemeten (natuurlijk over een lange periode) van een vrij nieuwe koelvriescombinatie en dat kwam gemiddeld uit op 0,35 kWh per dag.

Absorptiekoelers zijn minder efficiënt dan compressorsystemen omdat niet alle energie in het verdampen van het ammoniak gaat zitten maar ook deels in het water dat weer vrij snel condenseert. Doordat er vloeibaar ammoniak aanwezig is in het systeem condenseert het bij een hogere temperatuur waardoor er tussen de condensor een enorm drukverschil ontstaat en na het verdampen wordt het gas weer geabsorbeerd in het water dat bij het koken is gecondenseerd.

Op 17 juli 2022 20:25:21 schreef big_fat_mama:

*/ ik besef zeer wel dat airco's tegenwoordig niet meer gevuld zijn met ozonlaagafbrekers. Maar het gaat me daar niet om, het gaat er me om dat airco energie vreet en volgens mij niet nodig mag zijn in een fatsoenlijk ontworpen en gebouwde woning - .

een airco is helemaal geen energievreter. voor 1 kW die je erin stopt verplaats ie 3 à 4 kW aan warmte.. dus dat krantenartikel van hierboven in dit topic is nonsens. En we moeten toch met zen allen naar de wartempomp??? hoe valt dat te rijmen...

het enige is dat je een airco of warmtepomp niet kan stoken met kolen, mazout of gas. Daarom gaat het elektriciteitsverbruik omhoog. Dat gaat dus ook gebeuren als we gaan verwarmen met de warmtepomp. Er is dus wel degelijk een probleem, maar dat ligt niet aan de efficiëntie van de koelkring....

een airco is helemaal geen energievreter. voor 1 kW die je erin stopt verplaats ie 3 à 4 kW aan warmte.. dus dat krantenartikel van hierboven in dit topic is nonsens. En we moeten toch met zen allen naar de wartempomp??? hoe valt dat te rijmen...

het enige is dat je een airco of warmtepomp niet kan stoken met kolen, mazout of gas. Daarom gaat het elektriciteitsverbruik omhoog. Dat gaat dus ook gebeuren als we gaan verwarmen met de warmtepomp. Er is dus wel degelijk een probleem, maar dat ligt niet aan de efficiëntie van de koelkring....

Alles hangt af van definities. Een airco is bijna nooit een levensbelangrijk apparaat. Een airco is dus eigenlijk gewoon een luxe waarvan we prima zonder kunnen. En als we zonder kunnen is het uiteraard meteen een energievreter. Want we kunnen zonder en dan is die energie niet nodig.

Mensen leven al duizenden jaren zonder een airco. En dat is nooit een probleem geweest. Ook in klimaten waar het warm is. Een kachel is in bepaalde klimaten echter wel een levensbehoefte. Een mens overleeft nachten van 60 graden onder nul zonder enige vorm van verwarming en bescherming in de vorm van een woning gewoon niet. Het energie gebruik van een kachel is in bepaalde klimaten dus gewoon noodzakelijk. Anders kun je daar gewoon niet wonen en leven.

Energie vreters zijn eigenlijk apparaten die niet levensnoodzakelijke dingen doen. Dus deze computer waar ik dit op schrijf ook. Maar een auto met hele dikke V8 die 1 op 1 draait omdat iemand per see met een hoop herrie een illegale streetrace moet rijden is dan ook een energievreter. Als je met diezelfde v8 normaal een noodzakelijk ritje maakt rijdt hij veel zuiniger en is de rit noodzakelijk, dan is dat weer geen energie vreter.

Het is maar net hoe je ertegen aankijkt. Ik heb geen airco omdat ik dat in Nederland niet echt een noodzakelijk ding vind. Ik slaap zomer en winter altijd uitstekend. En met slim ventileren kan ik mijn huis redelijk koel houden. Ik ben 1 keer echt blij geweest met een airco en dat was dat ik drie maanden in Saoedi Arabië in de woestijn zat en en een lange autorit moest maken. Het was toen 48 graden. Buiten was het nog wel uit te houden, maar in auto dus gewoon niet. Gelukkig had die dus een airco.

Op 25 juli 2022 09:10:31 schreef Ex-fietser:
[...]

Alles hangt af van definities. Een airco is bijna nooit een levensbelangrijk apparaat. Een airco is dus eigenlijk gewoon een luxe waarvan we prima zonder kunnen. En als we zonder kunnen is het uiteraard meteen een energievreter. Want we kunnen zonder en dan is die energie niet nodig.

Ik hou me graag bij de technisch aspect van de zaak, en dat is dat een airco een prima efficiëntie heeft. Dat het geen primaire behoeft is, kan je idd vragen rond stellen, maar dat mag niet gebruikt worden om het principe als energievretend te beschouwen.

over de andere aspecten gesproken,

in de lage landen (en dus ook in mijn straat) is er door de vele fotovoltaïsche systemen op zonnige dagen een ruim energieoverschot, waardoor door overspanning de terugduw invertors afslaan.
in die situatie zorgt de airco ervoor dat er minder energie verloren gaat door het overschot lokaal weg te werken. Voel je dus niet schuldig.

Dan zijn er een hoop landen waar het zonder airco onmogelijk is moderne economische/industriële activiteiten te ontwikkelen. Die moeten dan maar in de middeleeuwen blijven?

Wind- en zonne-energie samen met warmtepompen, zowel verwarmen als koelen vind ik een hele mooie combo.

In combinatie met doordacht ontwerp van gebouwen en goede regelingen die ook kunnen anticiperen op het weerbericht van enkele dagen vooruit kan een en ander weer nog wat efficiënter.
Inspelen op het vermijden van piekbelasting van het net, op het aanbod groene energie,...

In het grotere plaatje beschouwd vind ik het zelf ook wel belangrijk dat doordachte inplanting in de natuur ook wel voor grote verbeteringen kan zorgen: bomen, groendaken, waterpartijen,...

Er is nog zoveel werk :)

Op 25 juli 2022 00:49:31 schreef kris van damme:

Een airco is een warmtepomp. Per definitie zelfs.

Vraagtekens zetten bij de nut en noodzaak van airco kan. Maar dat is geen technische discussie, en staat los van de techniek. De vraag is namelijk niet "is een airco efficient?" (in zijn technische functie, namelijk warmte pompen), maar "is dat energieverbruik het waard". En dat kun je je ook afvragen van vliegreizen, SBS6 en buizenversterkers. Allemaal onderwerpen die niets met electronika te maken hebben.

Verwarming is in Nederland ook geen noodzaak, je trekt maar een trui aan. Bij mij is het in de winter 14 graden in huis, en dat vind ik prima, maar ik kan echt niet tegen warmte, dus op de extreem hete dagen staat de airco in de slaapkamer een uurtje aan, omdat ik anders echt niet kan slapen.

Fijn om te horen dat ik volgens jou een klimaatcrimineel ben, terwijl de mensen die de hele winter het hele huis op 21 graden stoken het goed doen.

Op 25 juli 2022 00:49:31 schreef kris van damme:
..
het enige is dat je een airco of warmtepomp niet kan stoken met kolen, mazout of gas.

Dat kan wel. Denk maar aan die campingkoelkastjes die op gas werken. Die kan je gewoon ombouwen naar een airco of warmtepomp. Er bestaan warmtepompen op aardgas

Op 25 juli 2022 22:21:03 schreef ohm pi:
[...]Dat kan wel. Denk maar aan die campingkoelkastjes die op gas werken. Die kan je gewoon ombouwen naar een airco of warmtepomp. Er bestaan warmtepompen op aardgas

tuurlijk kan dat. TS had het in zijn openingsvraag al over de absorptiekoelkast. Maar geen van de andere oplossingen haalt de efficiëntie van een elektrisch aangedreven koelkring, die lag nu net onder vuur, en dat wou ik even rechtzetten. Met een beetje geluk doet de brandstofcel binnenkort ook zijn intrede in de EU. (op een schaal van betekenis)