Ideetje: koelkast op zonne-energie zonder electriciteit

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In een ander draadje werd het nog gezegd: het hoeft niet altijd electronika te zijn. Er waren toch ooit koelkasten volgens het absorptieprincipe, die een of andere warmtebron gebruikten om een koelcircuit aan het stromen te houden? Kan men niet als warmtebron een zonnecollector inzetten?

Ik weet wel dat zo'n absorptiekoelkast veel minder effectief is dan de tegenwoordige compressorkoelkasten - ik heb het ondervonden in mijn kampeerbus! - maar PV-panelen hebben ook een bedroevend laag rendement, en dat vermijdt men met deze opzet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Er is wel wat op internt te vinden over airco op die manier, maar veel is het niet. Je zou eigenlijk verwachten dat en derglijk princiepe allang gebruikt zou worden in het midden van de VS en Afrika. Portugal en Spanje zijn ook goede kadidaten.
Misschien is er geen geschikt en milieu-veilig gas voor te vinden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die dingen werken (bijna?) altijd met een ammoniakoplossing. Ook niet goed voor het milieu maar toch nog minder erg dan freon.

Je hebt wel een erg hoge temperatuur nodig om het proces op gang te krijgen; ik heb ergens gevonden dat de temperatuur in de boiler tot 180°C kan oplopen. En daar geraak je niet met een gewone zonnecollector.

ik heb een klein koelkistje met een inhoud van ongeveer 30 Liter ( Electrolux )
deze werkt op 230 V - 12 V- en op gas , dus kan overdag met 12 V gevoed worden.er zijn volgens mij wel panelen die 12 V afgeven.

Evarist

Golden Member

Op 17 juli 2022 10:58:44 schreef big_fat_mama:
In een ander draadje werd het nog gezegd: het hoeft niet altijd electronika te zijn. Er waren toch ooit koelkasten volgens het absorptieprincipe, die een of andere warmtebron gebruikten om een koelcircuit aan het stromen te houden? Kan men niet als warmtebron een zonnecollector inzetten?

Ik weet wel dat zo'n absorptiekoelkast veel minder effectief is dan de tegenwoordige compressorkoelkasten - ik heb het ondervonden in mijn kampeerbus! - maar PV-panelen hebben ook een bedroevend laag rendement, en dat vermijdt men met deze opzet.

Onze Prins Laurent heeft een huis in Brussel laten verbouwen dat met zo'n systeem gekoeld wordt.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Onze Prins Laurent heeft een huis in Brussel laten verbouwen dat met zo'n systeem gekoeld wordt.

Oei, dat is geen goed voorteken. Als folkloristisch verschijnsel kan ik die kerel waarderen, maar verder gaat het niet.

Je hebt wel een erg hoge temperatuur nodig om het proces op gang te krijgen; ik heb ergens gevonden dat de temperatuur in de boiler tot 180°C kan oplopen. En daar geraak je niet met een gewone zonnecollector.

Hm, ik kan me moeilijk voorstellen dat het kampeerkoelkastje zoals door jan hoeve beschreven (en dat decennialang de standaard was in caravans en campers) intern zo heet zou draaien. Wel zal men met zo'n hoge temperatuur een beter rendement kunnen bereiken, lijkt me, op het gevoel weg. Maar om het zo heet te krijgen zal men vermoedelijk in meerdere stappen moeten verhitten, dat wordt wel complex.

@jan hoeve & @DJSmiley hieronder: discussie niet laten ontsporen aub, het hele idee is juist om NIET electrisch te werken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 juli 2022 11:32:50 schreef jan hoeve:
ik heb een klein koelkistje met een inhoud van ongeveer 30 Liter ( Electrolux )
deze werkt op 230 V - 12 V- en op gas , dus kan overdag met 12 V gevoed worden.er zijn volgens mij wel panelen die 12 V afgeven.

Dat is dan een absorbtiekoelbox. Er zijn geen panelen die 12V afgeven, dat doet de regelaar

Probleem is alleen dat die absorbtiekoeldingen vaak erg zuipend zijn. Op gas hebben ze ook een beter koelvermogen. Daarom wordt 12v alleen gebruikt tijdens het rijden. (Bij menig Thetford is bv de 12V maar 140W, terwijl gas een vergelijkbaar vermogen van 240W ofzo is - daarom koelen die dingen op gas ook beter)

Zelfs al zou je ze via de zonnepanelen kunnen voeden, dan nog heb je een stevige accu nodig om de nacht door te komen. 50-60W is heel niet vreemd, en de grotere koelkasten zitten rustig op 150 watt.

Maar 60W is ook 5A, en dat een nacht is makkelijk 50-60Ah. Dan is een 100Ah loodaccu dus allang leeg. (semi-tractie is max 50% bruikbaar) Eigenlijk niet te doen.

Zo'n ding moet je gewoon op gas draaien, of op 230V. 12V alleen tijdens het rijden.

Op 12V is compressor de enige realistische optie zonder een onzinnig grote accubank te hoeven kopen/mee te slepen.

idd, in theorie kun je de boiler/verwarmingselement ook via een zonnecollector laten lopen, alleen is die temperatuur nogal wisselen en je mist dan eigenlijk elke vorm van regeling.

Via electra is dan zinniger, dan kun je eventueel overschot ook gebruiken om een accuset op te laden.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 17 juli 2022 12:38:27 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb momenteel een Peltier koelbox in m'n busje, die je kunt regelen om stroom te sparen. Kan ook op 230V. Die heeft ooit op 230V draaiend op en koele dag in de bergen in Portugal ijs gevormd! Is normaal gesproken zo ingesteld dat boter smeerbaar blijft en niet 'gietbaar' wordt.

Wat koelgassen betreft: CFK is er uit, maar HFK is de vervanger.

Er staat vandaag een interessant artikel in de NRC over de toekomst van airco's en klimaat. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/15/de-wereld-kan-niet-meer-zonder-ai… (Ik weet niet of je het kunt lezen zonder abo!).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het NRC moet er wel bewust van zijn, dat het gebruik van CFK's in Europa al jaren geleden geen gemeengoed meer is. Er zitten al meer dan 10 jaar gassen zoals pentaan (het zwaardere broertje van campinggas), propaan of butaan (letterlijk campinggas) in.
Ik heb ook zo'n ding naast me staan, met propaangas er in. Beetje griezelig idee, gas dat onder zo'n druk wordt gezet en dan door allerhande radiatoren wordt gestuurd, maar hij werkt braaf.

Voor de europese lezer die overweegt om wel of niet een *nieuwe* airconditioner aan te schaffen, is het probleem rondom de koelgassen dus niet echt relevant. Die gassen hebben misschien wel meer CO2 equivalentwaarde dan gewone co2, maar we doen ook niet moeilijk om koken op flessengas waarbij er genoeg weglekt bij het aansteken, door poreuze 'antieke' slangetjes van ouwe caravans enzovoorts.

In Europa is het afvangen van de koelgassen uit bestaande installaties ook redelijk goed geregeld. Een lekke installatie valt daar natuurlijk niet onder, maar een installatie die geleegd wordt wel. Bestaande installaties kunnen nog gevuld worden met uit andere installaties afgevangen gas, maar als dat eenmaal op is, dan is het uit met de pret.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 17 juli 2022 14:10:50 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op zonne-energie kan je (vlees) bakken. Daar heb je wel wat hogere temperaturen voor nodig. Een Domestic 95 liter absorptiekoelkast is op 230V 135W. 12V 130W. Momenteel is het hier in Oostenrijk 32°C en ze haalt probleemloos 4°C. Wel met geforceerde ventilatie op de buitenzijde. Ik gebruik ze alleen op gas indien ik geen 230V aansluiting heb. Een gasfles moet ook 3,5 week mee en met de huidige prijzen is het niet voordeliger (18,3g/h * 24h/dag * 24 dagen = 10 540g) en er moet gekookt worden ook.

Vraag is dan hoe warm krijg je de koelkast boiler met die 130W of 135W? Kan je deze warmte opwekken via een zonnesysteem? Hoe krijg je de warmte van een zonnesysteem op een aanvaardbare manier overgebracht op de koelkast boiler? Hoe vang je dan de nacht op?

Op 12V ga je moeten zorgen dat je 24/24 130W kan afnemen. In de zomer hoef je niet zo veel uren te overbruggen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 17 juli 2022 12:35:53 schreef big_fat_mama:
Hm, ik kan me moeilijk voorstellen dat het kampeerkoelkastje zoals door jan hoeve beschreven (en dat decennialang de standaard was in caravans en campers) intern zo heet zou draaien.

Het zal toch zoiets zijn hoor...
1Q. What temperature does a fridge boiler normally operate at?
1A. It varies by brand and model, but it's about 350 F (~176°C)

Edit: bron: https://www.irv2.com/forums/f59/test-report-absorption-refrigeration-p…

De boiler is doorgaans goed geisoleerd, en niet heel groot in volume. Dus het lijkt me wel mogelijk.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, @Kelly. Als het volume beperkt blijft dan is goede isolatie inderdaad doenbaar en daarmee kan er dan inderdaad flink gestookt worden. Wat is uw bron voor die "vraag en antwoord"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Toevallig heb ik voor nood een dergelijke kleine campingkoelkast is gebruik (de goede koelkast is stuk en ik zit nog even in isolatie wegens corona), dus ik heb even gekeken.

Het ding verbruikt exact 100W. Aan de achterkant zie ik met de thermische camera buizen die 120C zijn, dus het lijkt me niet onrealistisch dat het binnenin nog wat heter is.

Dat is best wel heet, maar niet perse onmogelijk met een zonnecollector. Je hebt dan waarschijnlijk wel een glazen buis onder vacuum nodig, in combinatie met een parabolische spiegel.

Een probleem is natuurlijk wel dat je op minder zonnige dagen ook koeling nodig hebt, en dan zou je het ding met gas moeten helpen, of extreem inefficient met elektriciteit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er staat vandaag een interessant artikel in de NRC over de toekomst van airco's en klimaat. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/15/de-wereld-kan-niet-meer-zonder-ai… (Ik weet niet of je het kunt lezen zonder abo!).

Interessante lektuur, en jawel ik kon er aan zonder abo. Het bevestigt alles wat ik altijd al had tegen airco, gevoelsmatig. Gelukkig is mijn nieuwe huis - waar het buiten 47 graden was, een paar dagen geleden - heel stevig gebouwd, met muren van wel een meter dik hier en daar; ook zonder airco blijft het er uit te houden.

Iet of wat verstandige overheid zou een stevige milieutaks heffen op al wat van dicht of ver naar airco ruikt - maar ja, dat doen ze natuurlijk niet, want de kiezer zou dat niet pikken. En stel je maar voor dat ze niet herverkozen geraken, dat is toch veel belangrijker dan te doen wat er moet gedaan worden, zeker? Bah bah bah.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

En dit is dus waarom ik dat NRC artikel zo'n bullshit vind. Meteen trapt iemand weer in precies de valkuil die gezet is.

Het gaat over CFK's, een koelmiddel dat al lang niet meer in consumenten airco's wordt toegepast, en wat bovendien zo goed als niet meer in productie is.

Zelfs een gewaardeerd CO'er trapt er in. Terwijl iedere in EU verkochte airco niet meer gevuld is met de middelen die exteem gevaarlijk zijn voor het milieu, en dat al sinds 10 of 20 jaar geleden.
Wat je nu koopt, daar zit gewoon 'flessengas' in wat je ook op de camping gebruikt om op te koken. Daar heeft niemand bezwaar tegen.
Uit één caravan gasfles kan je ongeveer 30 mobiele aircootjes vullen.

Overigens is het grote onzin om er een milieutaks aan te hangen, omdat die al in de energieprijs verwerkt zit. Het moet aan ieder voor zich zijn, om te besluiten of die een paar kWh per dag besteedt aan een airconditioning, of aan een grootbeeld TV met settopbox die 24 uur per dag een fors standbyverbruik heeft, of aan een gaming PC met grafische kaart die ene paar honderd watt trekt.

Een airco is qua verbruik niet veel anders dan een wasdroger, en die heb ik niet. Waarom zou ik dan wel een wasdroger mogen, en geen airco, volgens jouw redenatie?

Daarnaast is het niet eerlijk om dingen zwaar te belasten, die voor sommigen een belangrijke levensbehoefte zijn. Jij hebt muren van een meter dik.
Ik heb ongeïsoleerde spouwmuren en een vrijwel ongeïsoleerd zwart pannendak die ik allebei niet zelf kan isoleren, want huurhuis.
En eerder had ik een jaren 60 flatje met plat dak met de ramen op het zuiden. Als het buiten 40 graden is, dan is het binnen nog warmer en afkoelen doet het asfaltdak niet in de nacht.
Ik vind het niet onredelijk om airconditioning voor mensen in een dergelijke situatie als onmisbaar te beschouwen. Zeker niet als het dan ook nog om wat oudere mensen gaat die bij bosjes doodvallen als het weer eens warm wordt in ons land.
Over verwarming doet niemand moeilijk, maar niet alleen een te lage temperatuur in huis is slecht - een te hoge temperatuur is dat ook.

Overigens kunnen we nagenoeg alle problemen oplossen door mensen verplicht vegetariër te laten worden. Zo, ook even een lekkere knuppel in het hoenderhok. Veel hogere milieutaks op vlees zodat alle rijken door kunnen blijven vreten in grote hoeveelheden, maar jan met de pet weer de grote lasten moet dragen ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Ledlover, met alle respect voor uw ergernis en frustratie:
*/ ik besef zeer wel dat airco's tegenwoordig niet meer gevuld zijn met ozonlaagafbrekers. Maar het gaat me daar niet om, het gaat er me om dat airco energie vreet en volgens mij niet nodig mag zijn in een fatsoenlijk ontworpen en gebouwde woning - laat staan in een auto;
*/ ja, er zit al milieubelasting verrekend in de energieprijs, dat is zo. Alleen niet genoeg, blijkbaar, want iedereen blijft die ondingen kopen;
*/ ja, inderdaad, de room is van de melk, de gemiddelde levensstandaard gaat er op achteruit, en dat wordt er niet beter op. Daarmee verdwijnt vooral de middenklasse - er zullen vooral meer armen zijn, voortaan, en een beetje meer rijken. Dat mag onrechtvaardig lijken, maar het is niet anders. Eigenlijk hebben we met ons allen boven onze stand geleefd, sedert het Marshallplan, en dat loopt nu op zijn laatste pootjes;
*/ het zou mij verbazen als een wasdroger meer verbruikt dan een huisairco, maar veel zal afhangen van de manier van gebruik natuurlijk. Zelf heb ik geen van beide, vanuit precies eenzelfde redenering. Een vaatwasser heb ik in mijn huidige huurwoning, maar in mijn nieuwe koophuis komt er tot nader order geen - alweer om dezelfde reden. (ik doe daar de vaat manueel, met warm water uit de zonnecollector).
*/ en jawel, ook hier geef ik u grif gelijk, we eten met ons allen veel te veel vlees, en vooral te veel "hoge kwaliteit". Toen ik kind was kwam er regelmatig rundslever op tafel, wie eet dat vandaag nog? Prima spul nochtans, mits bekwaam bereid. Niertjes idem dito, ik ben er verlekkerd op, maar iedereen wil steak en hamburger en misschien nog een sneetje ham af en toe. In Frankrijk en Italie ziet men dat beter, daar kan een bekwaam kok nog indruk maken met een fraaie bereiding van "afval"vlees zoals andouillette of Tripe a la mode de Caen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Precies, niet iedereen heeft de luxe van een huis dat koel blijft, of de mogelijkheid om dat zelf te isoleren. Daarbij komt dat warmte voor sommige alleen vervelend is, en voor andere, door medische oorzaken, veel erger dan dat.

@BFM: Eigenlijk vind ik je een beetje hypocriet; lekker een rondje vliegen voor de fun is prima, maar intussen mag iemand anders geen airco, terwijl ze zonder geen oog dicht doen, en zich de hele zomer ellendig voelen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vergeet die ergernis maar gauw: al bijna een jaar geleden heb ik het vliegerke verkocht, ik ben geen piloot meer. Maar ik durf te wedden dat ik, zelfs in mijn meest actieve vliegjaren, per jaar minder milieuvervuiling veroorzaakte met dat vliegen dan de gemiddelde huisairco. Ben je trouwens even lastig over lieden die voor de lol met een zware motorfiets over de weg snorren en scheuren?

Overigens bedankt voor de openhartigheid, dat wordt hier erg gewaardeerd!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 17 juli 2022 20:57:58 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik gun iedereen zijn plezier hoor, van mij mag je vliegen, en ik vind het jammer dat je je vliegtuigje hebt verkocht. Nu ken ik meerdere piloten, en ze zeggen allemaal dat je vliegtuigjes moet huren, niet kopen.

Uiteraard is een vliegtuigje voor de fun niet anders dan een auto, motor of bootje voor de fun. Ik vind dat dat nog steeds moet kunnen, binnen redelijke grenzen. Dat staat tegenover dat het niet eerlijk is om iemand anders die een vergelijkbare hoeveelheid energie verbruikt voor een doel daarvoor te veroordelen.

Niet iedereen die een airco heeft, zet die bij het eerste dode musje all aan. Mijn airco is vorig jaar niet aan geweest (behalve een paar keer kort om alles gangbaar te houden), en ook dit jaar nog niet. De komende paar dagen ga ik er waarschijnlijk wel heel blij mee zijn, dan staat hij een paar uurtjes aan om de luchtvochtigheid op de slaapkamer wat omlaag te brengen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat het grootste probleem is, dat veel mensen niet weten op te houden met consumeren en bovendien te vaak dingen tot afval verklaren omdat er iets nieuws is. Bovendien wordt het belangrijk geacht vooral op te vallen met gadgets.
Airco heb ik wel, maar alleen in de technische ruimte. Sommige apparatuur bleek boven 30 gr.C vreemd te doen. Toen ik zo’n koelgeval voor een krats kon scoren bij de opruiming in Deurne, kon ik het niet laten het ding mee te nemen. Dat draait nu, maar alleen als ik daar bezig ben én de temperatuur boven de 30C uit komt!. Dat is bij elkaar hoogstens een uur of 25 per jaar. Dit jaar heeft hij nog niet gedraaid. Misschien morgen en overmorgen, als het binnen echt ondragelijk wordt en daarmee schadelijk voor mijn gezondheid (medische reden).
Mijn soldeerbout laat ik ook niet voor niets aan staan. Router en andere stand-by spul gaat bij mij ook uit als ik afwezig ben, zeker als dat voor langere tijd is.

@ledlover:
Ik denk dat je het NRC artikel niet zorgvuldig hebt gelezen. Er wordt duidelijk gesteld dat CFK‘s allang zijn uitgefaseerd en zijn vervangen door HFK’s en dat gezocht wordt om ook die uit te kunnen bannen.
De teneur van he artikel is ook meer waarschuwend om er op te winzen dat als we zo doorgaan die 4 miljard airco’s werkelijkheid zullen worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 juli 2022 20:05:33 schreef Ledlover:
En dit is dus waarom ik dat NRC artikel zo'n bullshit vind. Meteen trapt iemand weer in precies de valkuil die gezet is.

Het koelmiddel is geen of een ondergeschikt probleem. De opwarming van de aarde wordt vergroot door de productie en gebruik van de airco's. Daar komt veel CO2 vrij en vanaf deze zomer volgens onze regering ook veel stikstof (N2). Daarom moeten de boeren vanaf nu weg, want de airco's moeten wel draaien.

Op 17 juli 2022 21:53:27 schreef Tidak Ada:
Airco heb ik wel, maar alleen in de technische ruimte.

Doet me denken aan de tijd dat ik begon met werken. Mijn en mijn directe collega's werkplaats was voorzien van een airco. Dat was niet omdat wij bijzonder belangrijk werk deden of omdat onze werkgever ons goede werkomstandigheden gunde, maar in die ruimte stonden PDP8 en PDP11 computers en daarom mocht die ruimte niet warmer dan 250C worden.

Op 17 juli 2022 21:53:01 schreef SparkyGSX:
... om de luchtvochtigheid op de slaapkamer wat omlaag te brengen.

's Nachts ramen en binnendeuren openzetten. Dan kan de slaapkamer doortochten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 17 juli 2022 22:17:03 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Nee geen N2, maar NxXy, of nog ‘liever’, aromatische en alifatische verbindingen!

N2, Is vrijwel inert en wordt daarom vaak als afscherming tegen oxidatie gebruikt (lassen; voedingsmiddelen). 78% van de lucht, die wij inademen bestaat uit N2,!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

NxXy zijn stikstofverbindingen, maar de regering en de milieufreaks hebben het echt over stikstof en ik weet niet beter of dat is N2 of N als het atomaire stikstof is.

Tidak Ada

Golden Member

Gebruik die kennis dan ook en duidt stikstof niet als N2 aan. Zo ontstaat ongewild fake nieuws :(
Gebruik liever het woord ‘stikstofverbindingen’

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 juli 2022 11:20:00 schreef KellyDK:
Je hebt wel een erg hoge temperatuur nodig om het proces op gang te krijgen; ik heb ergens gevonden dat de temperatuur in de boiler tot 180°C kan oplopen. En daar geraak je niet met een gewone zonnecollector.

Niet met een gewone zonnecollector, maar wel als je het zonlicht via spiegels naar een brandpunt of brandlijn leidt en daar de boiler van je koelkast plaatst.
Je zou je koelkast moeten verbouwen of de warmte op een andere manier van het brandpunt of brandlijn naar de boiler transporteren. Bovendien werkt je koelkast niet of nauwelijks bij bewolking en ook niet 's nachts.

Op 17 juli 2022 22:25:28 schreef Tidak Ada:
Gebruik die kennis dan ook en duidt stikstof niet als N2 aan. Zo ontstaat ongewild fake nieuws :(
Gebruik liever het woord ‘stikstofverbindingen’

Daarom neem ik de regering en milieufreaks niet serieus.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 17 juli 2022 22:35:09 (19%)